The C64 är klassisk speldator i fullstort format

Permalänk
Medlem

@pennyafnorberg: Det kan nog vara så, det är ju några år sedan
Minns mest att jag satt och skaka joysticken som en tok.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Faktum är att jag personligen faktiskt föredrar styrkors av "nintendostil" när det gäller att styra digitala rörelser i spel, framför digital joysticks, som jag inte tycker är egentligen så lämpade för den typen av styrning.

Det finns joysticks och joysticks. Bra styrkors har fördelen att de ger taktil feedback i de fyra väderstrecken, men det finns joysticks som gör det också: t.ex. den flera gånger nämnda TAC-2 (där restrictor-porten är brytaren).

Det är lättare att göra diagonaler med de flesta digitala joysticks eftersom de har en separat mekanism för självcentrering kombinerat med lätta brytare. Med styrkors är allt motstånd i brytarna och den blir större i diagonalerna där man måste bryta två brytare på en gång.
Också är ofta styrkorsen just det: styrkors så att man inte heller kan få lika mycket hävstångsverkan som i väderstrecken. Sen finns det allt för många styrkors som saknar en hävpunkt i mitten och kan registrera tre eller fyra väderstreck istället för två som var avsett.

Microswitchade digitala joysticks är mycket vanliga bland de som spelar mycket fighting-spel. Inte bara för att det är tradition utan också för att de som använder dem anser att de är mer precisa.
Men visst, det är en smaksak, är olika i olika spel och det handlar om vana och skicklighet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Najs, jag va nära att hoppa på den här https://www.indiegogo.com/projects/thec64-computer-and-games-... men tyckte det verkade lite osäkert. Nu några år senare så finns den till sist snart att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Microswitchade digitala joysticks är mycket vanliga bland de som spelar mycket fighting-spel. Inte bara för att det är tradition utan också för att de som använder dem anser att de är mer precisa.

Spelar extremt sällan fightingspel (misstänker att det även är en ganska liten nisch), så det kan ju säkert förklara varför jag så starkt föredrar analoga styrspakar och/eller digitala D-pads/styrkors.

Men om jag bara kan välja på att använda en digital joystick (köpt en brödrost, aka. Spectrum 128, på Tradera) så är det absolut TAC-2 som gäller (köpt två, också via Tradera).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"vanliga" datorer funkar väldigt bra med emulering tycker jag, dom är arm varianterna och dylikt har alltid lite små "hyss" för sig. jag har alla minisar av nes mfl men det är mest till tjejen som inte är en hardcore gamer och då inte märker eller bryr sig om lagget, när vi ska spela tillsammans stör jag mig rejält på det. men ibland får man hålla god min eller koppla in något av orginalen då hon är en samlare på gamla spel prylar.

Håller med. Emuleringarna jag kör på mina datorer med RetroArch är oftast betydligt bättre och mycket mindre laggiga än alla de "officiella" ARM-boxar jag äger eller testat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

10 print "en sån här vill jag ha!"
20 goto 10

Permalänk
Medlem

Det har kommit en kort recension av denna om någon är intresserad :
http://www.youtube.com/watch?v=kxx2F4ffmeE

Skickades från m.sweclockers.com