The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem

såg att showen hade fått 9.6 på imdb så tog mig en titt och det är helt klart endast 15 åringar som älskar spelet som röstar för det var ju ungefär lika bra som xena warrior princess... verkligen ingen game of thrones (season 1-4) direkt, dåligt karaktärbyggande och helt random folk dyker upp och vill ha hjälp hela tiden.

+ i kanten är väll faktum att det var tuttar med ibland men det kändes av att storyn var driven av ett tv-spel, rätt linjär och trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

såg att showen hade fått 9.6 på imdb så tog mig en titt och det är helt klart endast 15 åringar som älskar spelet som röstar
[...]
+ i kanten är väll faktum att det var tuttar med ibland

Wow...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hade varit skoj att vara 15 igen, så tack för påståendet

Alltid skoj att nedvärdera en serie genom att åberopa att det bara kan vara personer med X ålder som ger den bra betyg, för det kan ju inte vara så att folk verkligen tycker serien är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Helt okej. Stör mig inte alls på CGI:t, tyckte det var rätt schysst!

Däremot var tidshoppandet inte alls min kopp med te.. förstår att man vill vara källmaterialet troget men det håller helt enkelt inte för en filmatisering.

Permalänk

Kollade lite snabbt på serien i Netflex, den såg helt okej ut. Men jag förstår ej var folk får all tid till att se på såna serier ifrån? Men visst en serie går nog följa, men då gäller det att välja den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Hade varit skoj att vara 15 igen, så tack för påståendet

Alltid skoj att nedvärdera en serie genom att åberopa att det bara kan vara personer med X ålder som ger den bra betyg, för det kan ju inte vara så att folk verkligen tycker serien är bra.

Jooo folk med samma smak som femtonåringar finns ju såklart också 😋😉

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Binge kollade när det kom. Gillade hur man berättade trions historier. Fick en skön aha-upplevelse när jag förstod att det var olika tidslinjer som berättades. Tycker det var smart gjort.

Castingen kändes bättre än väntat. Cgi kunde varit snäppet vassare. Det märks dock att serien är påkostad. Produktionen år top notch.

Gillar hittils Yennefers historia bäst. Gillar Geralts små side-quests. Kände igen berättelsen om strigan. Mer sådant!

Önskar att säsong två fortsätter utveckla karaktärerna. Att det tillkommer fler. Och att det blir mer storpolitik invävt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kollade lite snabbt på serien i Netflex, den såg helt okej ut. Men jag förstår ej var folk får all tid till att se på såna serier ifrån? Men visst en serie går nog följa, men då gäller det att välja den bästa.

Alla är nog inte upptagna till 100% ända tills man sover. Jag och tjejen brukar till exempel kolla ett avsnitt 2-3 ggr i veckan. Witcher har ju bara (10?) avsnitt så den räcker ju bara i typ 3 veckor.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Sett 5 avsnitt såhär långt och hoppandet i tidslinjen är stundtals väldigt förvirrande, speciellt i avsnitt 2-4. De kunde gjort det bättre. Hittills är det dock underhållande och kul, trots alla hudfärgs-inkvoteringar som är så uppenbara att det stör (mig iallafall). Saknar mer monsterjakt!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Sett två avsnitt med tjejen nu, och det känns trevande. Det höga betyget på IMDB känns inte riktigt rätt, snarare runt 5-6. Känns random, och som om dom spelar i lite halvkassa kulisser då och då.
Ja jämför med GoT som för oss är väldigt mycket bättre på alla sätt.
Har inte spelat spelet, så är inte lika insatt som många andra.

Vi ska ge det några avsnitt till, då ja läste att det är shortstories om de 3 olika huvudkaraktärerna, så hoppas det börjar sys ihop något senare.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Har inte sett mycket än men det jag stör mig mest av allt är onödiga kameraskakningar. När två personer bara pratar med varandra och kameran inte är still, till och med om det hade filmats med en mobilkamera så hade den klarat av att hålla bilden still. Blair Witcher Project?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Orkade inte ens ett avsnitt. Som tidigare skrivit så är det som Xena the warrior princess. Sådant man endast kollar på när bakfyllan härjar. Väldigt överhypad serie!!

Permalänk
Medlem

Kommit halvvägs på säsongen, serien känns riktigt bra

Permalänk
Medlem

Jag bingade genom säsong 1 på två dagar.
Som föregående skribenter skriver så är det som Xena The Warrior Princess...
Serien skulle få 6/10 av mig men då jag gillar Witcher världen så var det något som ändå gjorde att man såg framemot nästa avsnitt. Witcher fandomen höjer poängen till 7,5/10.

Jag hoppas att säsong 2 släpps samma dag och tid nästa år så att man kan binga igenom det under julen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@André:

"Vilka har kollat på The Witcher idag?"

Denna ovan mening, skulle varit uppe på Swecs framsida/nyheter idag (inte bara Facebook)

Detta är viktiga saker.
Det är ju nu det händer.

Håller med till fullo, kan RDR2 få uppemot 10 nyheter borde Witcher kunna få lite mer rampljus.

OnTopic. Såg hela säsongen och måste säga att jag blev lite besviken. Tyckte det va lite för lite fokus på Gerald och för lite monster fights. Har bara spelat Witcher 3 så jag kanske inte har full koll på lore.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Första episod var meh, andra var samma nivå, sen när ska jag börja njuta av serien? Kunde inte, sidelines var tråkiga och jag stannade efter den 3:e episoden

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem

Tidshoppandet var förvirrande i det att inga årtal nämns utan helt plöstligt så lever karaktärer som är döda och man får lite till ingen indikation på om denna scenen var från 15-20 år sedan eller förra veckan typ. Nu när dom knutit ihop det mesta av sådant förhoppningsvis så kanske det blir lite mer rätsida i säsong 2's tidslinje.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassay:

Första episod var meh, andra var samma nivå, sen när ska jag börja njuta av serien? Kunde inte, sidelines var tråkiga och jag stannade efter den 3:e episoden

Personligen så var det runt 4de avsnittet jag tyckte serien började ta fart. Fram tills dess var nästan allt "meh" efter det drogs jag in mer och mer.

Men tror och hoppas att den växer mer till nästa säsong. Jag tycker den verkligen har grym potential att bli någonting riktigt fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som älskade knepet med de olika tidslinjerna? Tyckte det var skönt att inte bli skriven på näsan med årtal på skärmen eller liknande. Att få lista ut det själv var en del av nöjet!

Man kunde ju lista ut att det var olika tidslinjer redan i första avsnittet när Geralt är med Renfri i skogen. Då nämner hon en händelse som nyligen har hänt och samma händelse i scenerna i Cintra talas om som om att det hände för längesen (Calanthes seger vid ett särkilt slag).

Älskade serien och sträcktittade den under det första dygnet! långt till 2021 och S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svedberg:

Var det bara jag som älskade knepet med de olika tidslinjerna?

Jag gillade detta med, var en trevlig ”aha” upplevelse, att få lista ut något själv är ju halva nöjet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte spelat spelen och inte läst böckerna så gick in i serien utan kött på benen.
Bara sett 2 avsnitt änsålänge och jag gillar det Ser fram emot resten av säsongen ikväll.

Permalänk
Medlem

förvirrande tidslinjer, mycket lite bakhistoria om karaktärerna även om jag har spelat witcher så känns det ändå som dom kunde spenderat lite mer tid på att bygga upp karaktärerna och berätta vem dom är.
kändes mest som att dom måste få in så mycket som möjligt på kortaste möjliga tid för att få fortsätta serien så det var lite trist.

men ändå underhållande serie och jag hoppas säsong två blir längre och mer utförlig i sitt berättande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

gillar att du referera spelet och inte böckerna. det tycker jag är rätt pinsamt!.

själv tycker jag den var OK inte amazing var spännade ibland lite action ibland.
sen så är jag inte en såndär människa som bryr mig hudfärg på karaktärer inte stämmer med ett spel.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

En fruktansvärt platt serie. Tunn story, svaga skådespelare och rörig filmatisering. Väldigt dåligt producerad serie för mainstream publik. Gissar att Netflix lägger ned produktionen efter första säsongen. Försöka föra över böcker till filmatiserad serie är svårt.

Permalänk

Har inte spelat spelet eller läst böckerna men jag tyckte tv-serien var riktigt bra, 9 eller 10/10, såg hela säsong 1 på 3 dagar.

Gillade också det här episodiska tidshoppande formatet där handlingen i nutid går en bit framåt och sen får man plötsligt se en episod bakåt i tiden.

I början var det lite rörigt men sen såg man att allt hängde ihop ganska bra ändå dvs det som hände bakåt i tiden förklarar en sak som hände i nutiden.

Så kanske 2-3 avsnitt senare fick man i en historisk episod sammanhanget av det som hände nu men jag kan förstå att det verkar rörigt om man vill ha allt linjärt.

Det lär förr eller senare dyka upp en omklippt version nånstans på nätet där allt ligger linjärt i tiden eller i allafall en episod guide i vilken ordning man ska se allt

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Gissar att Netflix lägger ned produktionen efter första säsongen. Försöka föra över böcker till filmatiserad serie är svårt.

Inte ledsen att göra dig besviken men S2 håller redan på att spelas in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

såg att showen hade fått 9.6 på imdb så tog mig en titt och det är helt klart endast 15 åringar som älskar spelet som röstar för det var ju ungefär lika bra som xena warrior princess... verkligen ingen game of thrones (season 1-4) direkt, dåligt karaktärbyggande och helt random folk dyker upp och vill ha hjälp hela tiden.

+ i kanten är väll faktum att det var tuttar med ibland men det kändes av att storyn var driven av ett tv-spel, rätt linjär och trist.

Då är man en 15-åring då.

Skrivet av dexters:

En fruktansvärt platt serie. Tunn story, svaga skådespelare och rörig filmatisering. Väldigt dåligt producerad serie för mainstream publik. Gissar att Netflix lägger ned produktionen efter första säsongen. Försöka föra över böcker till filmatiserad serie är svårt.

Vilken tur då att S2 är fått sin "Greenlit" och håller på att spelas in?

Är du en av dessa som inte förstått att det är böckerna som ligger som grund för denna serie och inte spelen? Vad hon har för hudfärg i spelen är fullständigt irrelevant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Då är man en 15-åring då.

Vilken tur då att S2 är fått sin "Greenlit" och håller på att spelas in?

Är du en av dessa som inte förstått att det är böckerna som ligger som grund för denna serie och inte spelen? Vad hon har för hudfärg i spelen är fullständigt irrelevant.

Skrivet av Mr[M]:

gillar att du referera spelet och inte böckerna. det tycker jag är rätt pinsamt!.

själv tycker jag den var OK inte amazing var spännade ibland lite action ibland.
sen så är jag inte en såndär människa som bryr mig hudfärg på karaktärer inte stämmer med ett spel.

Rätt ska vara rätt. Sen att dem är dåliga skådespelare är en annan sak.

Det är samma sak för Wheel of time serien.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är du en av dessa som inte förstått att det är böckerna som ligger som grund för denna serie och inte spelen? Vad hon har för hudfärg i spelen är fullständigt irrelevant.

I böckerna så är väl Fringilla besläktad med Cirilla. Har även för mig att Geralt ligger med henne vid något tillfälle för att hon påminde honom om Yennefer till utseendet?

Permalänk
Medlem

Sett tre avsnitt, läste alla utom mellansamlingboken och allra sista böckerna nyligen, inte lirat spelen.

Gillar den verkligen! Känslan i är rätt, åtminstone för mig, tycker om miljöer och de flesta skådespelarinsatserna.

(Triss dock, hade tänkt mig nån västerländsk med fräknar och mer brunrött hår som var mer nervös och osäker, inte som utsrålade rutin och verkade stabil och lite sorgsen. Ingen jättestor sak men får inte ihop bok-Triss med tvseriens i huvudet riktigt : ) )

Milva kan jag kanske se mig i stjärnorna efter, får se.

Leo had better be good.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)