Felaktig stoppad för snatteri, vad säger lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Generation kränkt...

Knappast en generationsfråga, har mycket mer med individen att göra. Hade min farmor blivit anklagad för en stöld på 30-talet så hade hon fortfarande suttit och gnällt om vilken oförrätt hon utsatts för på 90-talet när jag och farsan brukade hälsa på (fanns gott om annat hon satt och ältade 50-60 år senare).

Permalänk
Medlem

Alla reagerar olika,jag tycker det är ok att vidta dom åtgärder man vill så länge det är inom lagens långa arm.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

nu orkar inte jag läsa hela tråden, men jag kan säga vad rikskrim sa när dom fanns när jag hade utbildning med dom för väldigt många år sedan,

1: en vakt, butiksbiträde eller civil får bara fysiskt hålla fast dig om dom sett dig ta föremålet och inte tappat sikten med dig alls tills dess att dom tar dig
2: tappar dom sikten kan dom ändå be dig visa påsen osv men då har då ingen rätt att tvinga dig att visa påsen eller gå med på visitering.
3: om en vakt/väktare/skyddsvakt/polis ber dig visa påsen och du vägrar då var rekommendationen att "provocera" vanligast var att man skulle lägga handen på axeln eller armen som du ska fösa ut dom, reaktionen blir då i stort sett alltid att man rycker undan armen/axeln vilket man enligt deras utsago kunde använda som våld mot tjänsteman och då gripa personen, till 99% eskalerar personen situationen vilket bara ger tjänstemannen mer rätt att gripa dig och göra en skyddsvisitering.
4: om någon säger att dom gör ett envarsgripande på dig så får dom inte bara gå/släppa dig sedan, endast polisen kan släppa gripandet
5: skulle en vakt/butiksbiträde hålla dig utan att du gjort något är det bara att anmäla personen för olaga frihetsberövande
6: dom får endast göra gripanden för saker som kan ge fängelse.
7: vakt/butiksbiträde kan inte tvinga dig att visa legitimation, (får inte ordningsvakter heller göra även om dom flesta tror det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Generaliserar du alltid lika hårddraget och kör med härskartekniker mot okända människor …?

Varför tror vissa att alla vill dra nytta av situationen? Om en annan människa bär sig ovanligt klumpigt och taktlöst åt vill man kanske bara att det inte ska behöva upprepas igen. Det finns faktiskt en hel del vuxna som känner att de inte måste acceptera allt utan att våga säga ifrån.

Det behöver inte alls handla om dålig självkänsla hos någon, utan snarare om den aktuella situationen och hur man blir behandlad av andra. Åldern och erfarenheten säger mig att människor ”på båda sidor” är olika och kan reagera väldigt olika i olika situationer. Människor med ett normalt rättspatos kan reagera över att bli misstänkliggjorda i vissa fall.

Obs! Nu pratar jag om alla människor – jag hoppas att tillräckligt många här förstår vad jag menar. De med diagnoser som tror att de flesta är små robotar som alltid ska uppföra sig på samma sätt får gärna ta åt sig.

Nej, jag bara pekar ut det uppenbara. Sedan får de som tar åt sig av det göra det, inget jag kan göra något åt. Den beskrivna situationen var ju inget att gnälla över, bara visa vad som var i kassen eller säga att man inte vill göra det. Men, inte då, det skall vara drama.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Blev du också kränkt nu?

Det är väl bara att visa skiten så bevisar du att du inte gjort något.

Enda som är kränkt här är du

Skrivet av MultiMan:

Vad har det för betydelse? Orkar man inte med social interaktion utan att må dåligt så kan man handla på nätet. Jag visar gärna mina kassar och har stor förståelse för att butikerna måste agera mot det ökande snatteriet i det samhälle vi har idag.

Känner samma sak när polisen har kontroller och man får blåsa t ex. Uttrycker min uppskattning att de rensar vägarna från farliga personer.

Jag har noll förståelse för att man jagar en människa i en helt annan butik och kräver att få titta i privata grejer.
Hade det varit i butiken det gällde hade jag NÄSTAN kunnat acceptera det.

Permalänk
Medlem

Lagen säger nog inte så mycket om att ett butikbiträde sprungit ikapp en misstänkt snattare och bett om att få kika i deras påsar till synes helt odramatiskt. Hade hon greppat tag i dig och slitit in dig på något kontor hade det varit en annan femma.

I det här fallet kommer du nog bara uppfattas som en gnällig och jobbig jävel som aldrig kommer får någon service i den butiken igen. Med lite tur kanske du får en ursäkt för besväret.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Nej, jag bara pekar ut det uppenbara. Sedan får de som tar åt sig av det göra det, inget jag kan göra något åt. Den beskrivna situationen var ju inget att gnälla över, bara visa vad som var i kassen eller säga att man inte vill göra det. Men, inte då, det skall vara drama.

Nej, det är bara uppenbart för dig, men genom ditt sätt att skriva generaliserar och trycker du ned andra med hjälp av härskartekniker.
Du fortsätter ju även här genom att anse att andra ”tar åt sig”.
Samtliga tre stycken i ditt inlägg var raljerande och nedsättande mot andra utifrån ett ovanifrån- och jag-vet-bäst-perspektiv och tillförde inget konstruktivt till diskussionen. De sade däremot en hel del om dig själv och din syn på andra människor …

Permalänk
Medlem
Skrivet av niska:

Lagen säger nog inte så mycket om att ett butikbiträde sprungit ikapp en misstänkt snattare och bett om att få kika i deras påsar till synes helt odramatiskt. Hade hon greppat tag i dig och slitit in dig på något kontor hade det varit en annan femma.

I det här fallet kommer du nog bara uppfattas som en gnällig och jobbig jävel som aldrig kommer får någon service i den butiken igen. Med lite tur kanske du får en ursäkt för besväret.

Eller så går man bara vidare och låtsas som ingenting.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niska:

I det här fallet kommer du nog bara uppfattas som en gnällig och jobbig jävel som aldrig kommer får någon service i den butiken igen.

TS har ju, enligt vad denne skrivit, visat upp innehållet i påsarna. Att det skulle varit någon större diskussion eller en utdragen process har vi inte fått någon information om, så den där biten med "en gnällig och jobbig jävel" är lite spännande. Varför skulle butiken ifråga basera sin behandling av TS på din uppfattning istället för faktiska omständigheter?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nu orkar inte jag läsa hela tråden, men jag kan säga vad rikskrim sa när dom fanns när jag hade utbildning med dom för väldigt många år sedan,

3: om en vakt/väktare/skyddsvakt/polis ber dig visa påsen och du vägrar då var rekommendationen att "provocera" vanligast var att man skulle lägga handen på axeln eller armen som du ska fösa ut dom, reaktionen blir då i stort sett alltid att man rycker undan armen/axeln vilket man enligt deras utsago kunde använda som våld mot tjänsteman och då gripa personen, till 99% eskalerar personen situationen vilket bara ger tjänstemannen mer rätt att gripa dig och göra en skyddsvisitering.

Rekommendationen var alltså att göra en otillåten handling som skulle se ut som/vara hot om en annan otillåten handling för alla andra än polis och ordningsvakt. Allt för att provocera fram en fullt tillåten icke-våldshandling i en situation där en proportionerlig våldshandling dessutom skulle varit ursäktad enligt nödvärn och sedan ljuga om förloppet?

Sounds fucking great to me!

Förstår inte vart polis och väktarhatet vuxit fram ifrån alls... Hoppas vi aldrig gör om processlagstiftningen eller tillför översynsmyndigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Mitt hotellrumskort triggade larmbågarna i en matbutik nyligen. Så det finns mycket som kan hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Har råkat ut för att HDD köp från typ Elgiganten triggade igång larmet på ICA.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

Ett annat perspektiv, istället för att kalla TS eller en hel generation för kränkt, eller att ifrågasätta TS motiv osv ... är att det kanske helt enkelt bara var en förödmjukande situation. TS kommer hit för att diskutera med sina jämlikar om vad lagen eventuellt säger.

Ibland kan det hjälpa att bara få prata av sig om en situation. Då kanske det också är skönt att snarstuckna människor inte stämplar en med en massa politiskt laddade modeord.

Alltså det här inlägget! Tack. Ni som inte håller med, håll er för allas skull undan tråden "Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!"; ni kan pusha någon över gränsen.

Tycker även att det är ironiskt att vissa gnäller över att någon känner sig kränkt och sedan tar sig tiden att hoppa in i diskussionen och meddela det. Är ni rätt mängd-kränkta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

TS har ju, enligt vad denne skrivit, visat upp innehållet i påsarna. Att det skulle varit någon större diskussion eller en utdragen process har vi inte fått någon information om, så den där biten med "en gnällig och jobbig jävel" är lite spännande. Varför skulle butiken ifråga basera sin behandling av TS på din uppfattning istället för faktiska omständigheter?

Men tråden handlar ju om att hen vill gå till någon chef inom butikskedjan för att kräva någon sorts upprättelse för att ha blivit felaktigt misstänkt, då hen vill ha lagen på sin sida gissar jag på att TS tycker att en ekonomisk ersättning vore på sin plats. Det vore ju att göra en höna av en fjäder i min mening då TS redan bevisat sig osyldig och butiksbiträdet släppte då saken, säkerligen med en lågmäld ursäkt och skamsen blick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Rekommendationen var alltså att göra en otillåten handling som skulle se ut som/vara hot om en annan otillåten handling för alla andra än polis och ordningsvakt. Allt för att provocera fram en fullt tillåten icke-våldshandling i en situation där en proportionerlig våldshandling dessutom skulle varit ursäktad enligt nödvärn och sedan ljuga om förloppet?

Sounds fucking great to me!

Förstår inte vart polis och väktarhatet vuxit fram ifrån alls... Hoppas vi aldrig gör om processlagstiftningen eller tillför översynsmyndigheter.

Nästan rätt, rent generellt ljuger man inte om händelseförloppet du skulle ju bara "hjälpa" personen när denna blev aggressiv är ganska underhållande att se hur ofta detta sätt används av poliser när det är någon som är stökig men inte begår lagbrott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hur länge har debattklimatet varit som sådant att någon blir kränkt - blir beskylld för att vara kränkt, varpå kontringen blir typ "No, you" och sen är det som att peka finger med handflata bakom, även kallat spegel. Som lågstadiet, fast i vuxen variant. Bakom en skärm, i hemmets trygga vrå. Wow.

För mig är det lite som en storm i ett vattenglas, i klass med aftonbladet-artiklar där en familj är porträtterad i stil med att de sålt smöret och tappat pengarna efter en händelse av magnituden "Beställde ny soffa, blev 2 dagar försenad" eller liknande.

I en samhällsordning som inte är fullständigt anarkistisk består vardagen av såväl rättigheter som skyldigheter. Inte bara det förstnämnda.

Alla är uppenbarligen olika, jag landar själv i lägret som tycker att man inte behöver skapa mer jobb/besvär/högre blodtryck hos sig själv och andra än vad som är nödvändigt. Man är inte ensam i den här världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Hur länge har debattklimatet varit som sådant att någon blir kränkt - blir beskylld för att vara kränkt, varpå kontringen blir typ "No, you" och sen är det som att peka finger med handflata bakom, även kallat spegel. Som lågstadiet, fast i vuxen variant. Bakom en skärm, i hemmets trygga vrå. Wow.

För mig är det lite som en storm i ett vattenglas, i klass med aftonbladet-artiklar där en familj är porträtterad i stil med att de sålt smöret och tappat pengarna efter en händelse av magnituden "Beställde ny soffa, blev 2 dagar försenad" eller liknande.

I en samhällsordning som inte är fullständigt anarkistisk består vardagen av såväl rättigheter som skyldigheter. Inte bara det förstnämnda.

Alla är uppenbarligen olika, jag landar själv i lägret som tycker att man inte behöver skapa mer jobb/besvär/högre blodtryck hos sig själv och andra än vad som är nödvändigt. Man är inte ensam i den här världen.

Hur gick det för familjen? Fick de sin soffa??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Hur länge har debattklimatet varit som sådant att någon blir kränkt - blir beskylld för att vara kränkt, varpå kontringen blir typ "No, you" och sen är det som att peka finger med handflata bakom, även kallat spegel. Som lågstadiet, fast i vuxen variant. Bakom en skärm, i hemmets trygga vrå. Wow.

För mig är det lite som en storm i ett vattenglas, i klass med aftonbladet-artiklar där en familj är porträtterad i stil med att de sålt smöret och tappat pengarna efter en händelse av magnituden "Beställde ny soffa, blev 2 dagar försenad" eller liknande.

I en samhällsordning som inte är fullständigt anarkistisk består vardagen av såväl rättigheter som skyldigheter. Inte bara det förstnämnda.

Alla är uppenbarligen olika, jag landar själv i lägret som tycker att man inte behöver skapa mer jobb/besvär/högre blodtryck hos sig själv och andra än vad som är nödvändigt. Man är inte ensam i den här världen.

Vi har det lite för bra i Sverige varvid vi inte behöver bekymra oss om ”riktiga” problem.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Att bli kränkt är snart en av de nya folksjukdomarna😀

Till TS, släpp det och gå vidare i livet. Är bara bra att personal i butiker har koll på sina kunder och gör kontroller ibland. Står dessutom när man går in i alla butiker, visa medhavd väska.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det kallas för tusan ett ärligt misstag.

Självklart ska hon jaga efter dig om misstanke finns; självklart har du rätt att visa eller inte visa dina grejer, och självklart spelar det ingen som helst roll när det bara är okända människor som glömmer dig inom en timme. Vad spelar deras ögon för roll? Din själsliga HP tar inte skada av nyfikenhet.

Jag fattar inte varför detta blir en grej. Hur kan detta vara viktigt i ett liv? Varför tror man att det finns laglig rätt att ta någon form av moralisk revansch?

Avslutningsvis: varför måste man alltid ta revansch, när det enda detta ger är mer olycka till världen och ingen glädje till någon?

Permalänk
Medlem

Har säkert redan skrivits men:

Om de har observerat att du plockat på dig något(obs de måste ha sett ögonblicket du stoppat ned något i din väska/jacka etc) så får de hålla kvar dig, om så krävs med våöd om en försöker springa/sno sig har de rätt att ta till med nödvändigt/skäligt "våld" för att hålla kvar en.

De kan fråga dig om att visa dina väska/innanför jacka om de vill men du kan helt enkeöt säga nej, och har de som sagt inte sett då du plockat på dig har de ingen rätt att hålla kvar dig. Detsamma gäller för väktare.

Att du hållit i en produkt, gått runt ett hörn och sen ser de dig intr hålla i den t.ex är inte tillräckligt för att hålla kvar någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

De kan fråga dig om att visa dina väska/innanför jacka om de vill men du kan helt enkeöt säga nej, och har de som sagt inte sett då du plockat på dig har de ingen rätt att hålla kvar dig. Detsamma gäller för väktare.
Skickades från m.sweclockers.com

Om vi sätter våra byråkratiska paragrafläsande hjärnor åt sidan en stund och funderar på följande påstående: nekande är att erkänna snatteri i mångas ögon. Det är sannolikt även den handling som kommer pränta in situationen och personen i minnet.

Permalänk
Medlem

@Stefflo: "Är bara bra att personal i butiker har koll på sina kunder och gör kontroller ibland. Står dessutom när man går in i alla butiker, visa medhavd väska."
Uppenbarligen så har de ju inte koll eftersom de utpekade TS felaktigt som snattare. Hade de haft koll så hade ju så inte hänt. Och den där texten är väl rätt klarlagt vid det här laget att den kan de lika gärna plocka bort om den är formulerad på det sättet. Visa gärna medhavd väska" kan de skriva om de vill det. Men de ska inte rota i andra personers privata saker bara för att du är inne i en affär. Sedan så är det rätt mycket, typ lika mycket stölder som sker av personal och företagarna själva så det är kanske dags att kunderna ber att få titta i ägarnas och personalens plånböcker och väskor. De kan ju ha plockat på sig något under sitt arbetspass.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker det bara är att rycka på axlarna och gå vidare. Har ni verkligen läst vad som hänt?

"Att Envars-gripa någon som privatperson på flyende fot KAN vara krångligt.
1. Den som ska gripa ska ha sett brottet ske!
2. Du får inte tappa bort synen på personen, dvs att du för några sekunder inte ser personen och sedan hittar personen efter några minuter. ( Undantag är om personen har gjort ett brott MOT dig personligen)"

"Tycker det är dålig stil av chefen att skicka sina stackars butiksbiträden efter någon som inte har gjort något fel. Det var uppenbart att tjejen som jagade ikapp mig tyckte detta var extremt pinsamt och hon hade även sagt till sin chef att jag inte hade gjort något fel."

Chefen i butiken har alltså skickat en anställd att ta hand om något som denne påstår sig ha sett, vilket uppenbarligen var helt felaktigt. Skit-chefen vågar inte ens själv ta hand om det hela utan en i personalen får ta hand om det. Och även om det vore sant så får den anställde inte ens försöka göra ett envars-gripande eftersom kriterierna inte gäller för det då personalen inte har sett det hela utspelas. Så många fel som gjort. Så ja, jag anser att TS ska gå tillbaka till butiken eller kontakta någon högre upp om det är en butikskedja så personalen och butikschefen i nämnda butik får lära sig hur sådana här saker ska hanteras. Verkar som det är åtminstone en butikschef som behöver lära sig vilka lagar och regler som gäller i det här fallet så hen slutar trakassera sina kunder.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det intressant hur många som inte har något emot att bli oskyldigt anklagade för brott och att några till och med går så långt som att säga att TS och andra som skulle ta illa upp är "kränkta" (i den moderna meningen "fåniga och överkänsliga").

Låt oss ta ett annat, ganska vanligt, exempel. Socialtjänsten tar kontakt och säger att de har fått en orosanmälan om misshandel av barn, du vet förstås att du är oskyldig. Är det här något du tänker att du "skakar av dig" och tänker "ja, men det är ingen fara, jag är ju minsann oskyldig och de gör bara sitt jobb!".

Tveksamt, de allra flesta skulle känna sig oerhört obekväma med att bli anklagade/misstänkta för att slå sina älskade barn. Även om utredningen visar att det bara var något barnet hade sagt som fick en lärare att reagera och saken avskrivs helt efter utredningen så finns det med stor sannolikhet en känsla av oro och olust kvar.

De flesta kanske reagerar starkare på ovanstående men det är precis samma situation, att bli felaktigt anklagad för något som samhället (och förmodligen en själv) anser vara fult, brottsligt och fel. Särskilt i det offentliga med andra personer runtomkring. Att bli "kränkt" (i meningen att man tar illa upp) av detta är inte konstigt eller fel, det är en naturlig reaktion för en social varelse i samspel med andra.

Att försöka förminska det med att säga "sluta fjanta dig, är du kränkt eller?" är ju rena dagisfasonerna.

Slutligen så får man väl ändå anse att saken är utagerad, att försöka jaga någon slags ursäkt eller "hämnas" är något helt annat och det blir u bara fånigt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Om vi sätter våra byråkratiska paragrafläsande hjärnor åt sidan en stund och funderar på följande påstående: nekande är att erkänna snatteri i mångas ögon. Det är sannolikt även den handling som kommer pränta in situationen och personen i minnet.

Absolut, är helt enig med dig och skulle aldrig tveka på att visa min väska eller annat vid tillfrågan, vilket jag tycker alla bör men nekar man ser man som du säger oerhört skyldig ut ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Bara jag som tycker att ibland får man bita i det sura äpplet utan att behöva hämnas?
Jäkligt tråkigt att behöva bli utpekad som en tjuv. Men samtidigt så gör hon sitt jobb.
Om något så kan du kontakta de för att be dig gå undan så slipper det stå en folkmassa som glor på dig medans hon
Kontrollerar påsen.

Om jag stoppar dig på stan och ber dig visa upp innehållet i din väska, på vilket sätt gör jag mitt jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Absolut, är helt enig med dig och skulle aldrig tveka på att visa min väska eller annat vid tillfrågan, vilket jag tycker alla bör men nekar man ser man som du säger oerhört skyldig ut ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tycker du att alla bör göra det?

Jag är helt ok med att "se skyldig ut" genom att neka diverse personer från att titta i mina personliga ägodelar. Det är skillnad om det är någon som vill titta i kassan innan man går ut, det har man ju accepterat genom att handla där. Detta har dock aldrig hänt mig, trots att jag nästintill alltid bär någon form av väska och har gjort det de senaste 20 åren (även i affärer).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ni som tycker det bara är att rycka på axlarna och gå vidare. Har ni verkligen läst vad som hänt?

"Att Envars-gripa någon som privatperson på flyende fot KAN vara krångligt.
1. Den som ska gripa ska ha sett brottet ske!
2. Du får inte tappa bort synen på personen, dvs att du för några sekunder inte ser personen och sedan hittar personen efter några minuter. ( Undantag är om personen har gjort ett brott MOT dig personligen)"

Är inte riktigt säker här, men det känns som att du tycker att det som hände var ett envarsgripande? Det är väl så långt ifrån det man kan komma. Biträdet kvarhöll eller tvingade aldrig TS till någonting, TS fick frågan om han kunde tänka sig att låta henne kolla igenom kassarna och så var det bra sen.

Viss skillnad mot att springa ikapp, sedan kvarhålla personen mot dennes vilja tills ordningsman kommer.

Så ja, har du verkligen läst vad som hänt?

Permalänk
Inaktiv

Blir skrämd över att läsa hur många som går med på genomsökning av dess gods utan bevis på brott.
Ännu mer skrämd över 'faktan' som sprids helt utan citat från lagen.

Nä TS, fråga dom på lawline istället.

Permalänk
Medlem

Gå vidare med livet bara?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE