The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Finns ett par enstaka personer på det här forumet som alltid har problem med folks hudfärg i tv serier/filmer, så du är inte ensam, men för egen del så tänkte jag inte ens i de banorna när jag kollade in serien, dvs ett icke-problem.

Avundsjuk på dig, önskar jag kunde stänga av så jag inte la märke till sånt.

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, men får lite intrycket när jag läser vissa personers kritik här att vederbörande mer eller mindre hade bestämt sig för att inte gilla serien redan innan dom ens började titta på den. (Kanske inte gillar spelserien/genren/vissa personer som är involverade i den?)

Serien är verkligen inte felfri och vissa saker förtjänar att kritiseras, men viss annan kritik här i tråden är snudd på skrattretande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Mörk ton, hmm. Hela tiden.

Överlag rätt ok, bättre än jag trodde. Synd att fokus är 13 åringar bara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tycker serien är bra och har redan kollat klart den. Har varken läst böckerna eller spelat spelen. Blir att se serien igen dock för att plocka upp saker man kanske missade. Varje avsnitt är ca en timma, vilket är en stor bonus. När det kommer till bra serier så går 40 minuter rätt fort. En timma är rätt lagom. IMDB länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Du missar mycket här i världen om du är så otålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är nog inte målgruppen, är min slutsats.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Blev positivt överraskad, serien var mycket bättre än jag tänkt mig. Blev skeptisk när jag såg bilder på Henry Cavill som Geralt, men efter att ha titta igenom netflix serien nu så tycker jag det passade sig bra både med röst och skådespelare. Man har ju fastnat/vant sig vid rösten när man spelat The witcher 3 och jag var rädd att Henry Cavill inte skulle kunna få till en lika bra röst.

Bra att musiktemat hållt sig från spelen också.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Jag tycker att serien var rörig i onödan. Alla hopp i timelinen kunde man ha skitit i. Fyllde ingen funktion i berättandet. Men den hade sina stunder.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Sett hela witcher serien nu och ska försöka ge ett ärligt första intryck. Jag tyckte att den var bra, över förväntan. Två saker som jag inte tyckte var alltför bra.

1: Det är inte så tydligt att berättelserna är alla flera år mellan varandra. Särskilt första avsnittet är de tre parallella berättelser utan något som gör de tydligt att de inte utspelas under samma tid. Jag hade ej problem med detta då jag läst böckerna, och det är samma sak i böckerna. Enklare att förstå i böckerna dock tycker jag.

2: Berättelserna följde inte böckerna helt, men det behöver inte vara ett problem. Det är bra att försöka göra sin egen tolkning och återberätta det originella, men vid vissa instanser kändes det som att berättelsen ändrades från original bara för att de var enklare. Mest störd är jag väl på "The worlds end" där Geralt och Jaskier bara snackade sig ur situationen, vilket är ej de som händer.. "The last wish" kaptilet var också meh gjort. Yen blev arg på Geralt senare pga sin önskning, i böckerna blev hon snarare förvånad och "glad" när hon hörde de, vilket skedde när han räddade henne.

Detta är mest småsaker tycker jag dock, serien i sig är bra. Jag kan inte avgöra om det är på grund av att originalstoryn i sig var bra från början eller vad det är dock. Enkelt sagt är jag iallafall förväntansfull för nästa säsong

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag tycker att serien var rörig i onödan. Alla hopp i timelinen kunde man ha skitit i. Fyllde ingen funktion i berättandet. Men den hade sina stunder.

Hade det varit strikt kronologiskt hade det blivit ganska enformigt.
Hade varit enbart Yennefer dom 2-3 första avsnitten, sen hade Geralt börjat synas i avsnitt 3-8, sen lite Geralt och Yennefer men mestadels Ciri i avsnitt 9-10, och det hade inte varit samma payoff i avsnitt 9-10 som det var nu.

Tyckte själv det var lite rörigt i början innan jag insåg att det var tre separata tidslinjer, men sen gillade jag det mer och mer, va kul att försöka pussla ihop det och att vi fick se samtliga 3 karaktärers resa fram tills där dom var i episode 10(1).
I slutändan förstår jag helt och hållet varför de valde att göra som de gjorde, även om det säkert hade kunnats göra bättre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Payoffen i sista avsnittet sög, det gjordes mycket bättre i boken då dom har träffats förut.

mina 2 cent:
Ser jättehäftig ut.
Det som följde boken var bra, annat gillade jag inte så mycket då jag inte kan förstå varför dom ändrade saker. Calanthe och Yen har dom förstört med girlpower bs och Triss fattar jag inte ens varför hon dök upp under avsnittet från boken "the Witcher". Ciri tycker jag är perfekt och det går definitivt att bygga en bra serie på detta även fast den inte var perfekt i mina ögon.
Kan dock tänka mig att serien är mycket bättre för dom som inte har läst böckerna.

Tar gärna kritik

Vill dock säga att jag fortfarande tycker den är bra (dock så om den var precis som källan så skulle jag ge den 10/10)
Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Jag gick förutsättningslöst ut och bänkade mig och blev glatt överraskad av serien. Riktigt bra jobbat av Netflix. Jag skulle nog säga att den var lika bra på fantasy-sidan som Altered Carbon var på SciFi-sidan. Jag kommer att se den igen och ser verkligen fram mot en andra säsong.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Hmmm

edit: Love it!

Permalänk
Medlem

Inte sett något alls, men ska ge den en chans. Har ingen speciell inställning till Witcher oavsett medium, bara spelat 2an lite och tyckte 3an är överhajpad.
Bra spel visst, men jag blev rejält uttråkad efter ett tag och kunde knappt vänta på att det skulle ta slut någon jävla gång. Ska ge DLCerna en chans nu under jul när jag inte spelat på länge.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Jag började smygstarta på serien igår natt, kollade genom två avsnitt och efter såhär långt. Så verkar den va lovande att fortsätta se på.

Har dock aldrig läst boken eller spelat spelet ännu, men en dag lär de bli det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Hoppen mellan de olika timelines var röriga i början. Vissa av skådespelarna var väl inte top notch och kändes inkvoterade, Fringilla och elfen Dara bland annat.
Annars gillar jag showen skarpt.
Cavill är en utmärkt Witcher, Anya tycker jag gör det bra som Yennefer, något ung kanske? Jaskier, Tissaia, Calanthe är också några riktigt bra castings.

Visa signatur

Intel I7 7700K - GTX 1070

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen serien. Håller med om att det blev lurigt att förstå tidslinjen till och från men blev bra tillslut.

Blir nog att se en gång till snart.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett serien.

Men har svårt att förstå varför olika kritiker måste ta och jämföra eller fråga sig om denna serie är nästa Game of Thrones. Vet inte om detta har mest hänt inom den Engelska sidan av internätet. Men jag blir en aning störd på att man måste jämföra med en annan serie som är helt annorlunda i dess berättelse och politiska spel. Det lilla som jag vet om The Witcher låter helt annorlunda i jämförelse men kanske på grund av att hur dåligt Säsong 8 slutade.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på den med några polare häromdagen. Helt ok tyckte vi. Visst var det lite kass CGI här och där men de har ju fångat stämningen rätt bra. Hade man inte lite koll på witcher innan så var det lite mycket tidshopp och mycket karaktärer att hålla reda på och jag tyckte personligen att det var rätt onödigt att köra samma story(Cintra) två gånger. De kunde ju haft med mer monsterslakt där istället.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Kvinnliga skådespelare är fula som stryk. Speciellt hon som verkar tugga på en tampong.

thatsthepoint.png

Skulle väl själv ge serien en 6.5/10.
CGI är ganska medioker. Tycker stämningen ganska bra dock.

Godkänd men kunde varit bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Blev ändå positivt överraskad. Har sett värre

6/10.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Sett första avsnittet. Mitt intryck är att likt väldigt mycket av Netflix produktioner känns det ganska "meh" och "design by committee". Allting är som man kunde förvänta sig, ingen känsla, ingen finess, tråkigt foto. Lyckas inte bygga upp någon vidare atmosfär, mystik eller värld, istället namedroppar man bara en massa monster. Försöker övertala tittarna att det är påkostat med några utvalda CGI- och stridsscener men sen är resten kalt, fattigt och billigt, både omgivningar, manus och karaktärer.

De hade kunnat göra något mycket mer imponerande och drömlikt med den svarta ryttaren med den bevingade hjälmen som exempel, speciellt från Ciris synvinkel, istället kastar man bort det på ingenting och hjälmen får en fånig liten tofs som ser ut att vara gjord i plast. Nåja, det är väl mycket set-up och det blir säkert lite bättre, men jag ska fortsätta läsa böckerna, återkommer kanske till serien när jag är färdig.

Permalänk
Medlem

Tyckte början var mycket medioker, och det fortsatte på det spåret. Den kändes rushed, och framförallt Geralts manus var rätt illa ibland.

Men tycker skådespelarna i allmänhet är fantastiska och att serien verkligen började ta fart mot slutet. För varje avsnitt blev jag mer och mer sugen på att se nästa. En hel del intressanta relationer som den mellan Yennefer och rektorn. Och tycker nog ändå serien varit relativt konsekvent. Det är snyggt hur magi både verkar övermäktigt men samtidigt har rejäla svagheter.

Överlag kändes första säsongen som en prequel. Väntar med spänning på nästa och hoppas att den riktigt tar fart. Serien har stor potential och jag hoppas den inte avslutas före sin tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg ut den dagen efter den släpps, gillade verkligen serien men då har jag inte läst böckerna och inte spelat mer än typ 10 min av The Witcher, har verkligen försökt ge spelet en chans men det är något som inte klickar med mig.

Visst är det lite dålig CGI på sina ställen men väljer att se förbi det då de förmodligen haft en ganska stram budget att jobba med första säsongen för att se hur bra serien går.

Förväntar mig bättre med tiden och jag hoppas det blir många säsongen av The Witcher.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matt76:

Får gärna tipsa om ett par av de där heminspelade D&D rullarna (inte något UWe Boll skräp dock, som mer är C eller D rulle) som håller samma klass

https://www.netflix.com/title/80189685

Permalänk

Såg hela under jul och gillade den! Ger den betyget Witcher 2, inte perfekt men helt klart sevärt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Mitt största problem är att Yennefer inte har den "tyngden" som hon borde ha, hon ser för ung ut för att jag skall ta henne seriöst.

Tidsaspekten kunde de gjort bättre, lite onödigt rörigt för en som aldrig sett eller läst något om
witcher tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molcos:

Mitt största problem är att Yennefer inte har den "tyngden" som hon borde ha, hon ser för ung ut för att jag skall ta henne seriöst.

Tidsaspekten kunde de gjort bättre, lite onödigt rörigt för en som aldrig sett eller läst något om
witcher tidigare.

T.o.m hennes attityd känns barnalik när hon egentligen är en "mogen" kvinna

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Håller med, Yennefer spelas av fel skådis enligt mig.
Triss kan jag acceptera som brunett antar jag, men Yennefer känns inte alls rätt.

Permalänk
Avstängd

NAJ!!