Måste jag köpa windows 10 igen om jag byter moderkort och processor

Permalänk

Måste jag köpa windows 10 igen om jag byter moderkort och processor

Jag har tänkt att köpa en ny processor och ett nytt moderkort men jag vet inte om jag måste köpa windows 10 igen.

Vet någon om jag måste köpa windows 10 om jag byter ett moderkort och processor.

Permalänk
Medlem

Njae, vad har du för windows 10 licens? OEM?

Permalänk
Medlem

Brukar gå att aktivera via telefon. Värsta fall kostar det några hundra kr för ny licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag har windows 10 home 64-bit

Permalänk

Jag har en till fråga om min processor, min processor är över 90C och är det bra för min processor?

Permalänk
Medlem

@Lucasbe11 90C är högt, vad är det för cpu? Vad har du för kylning?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Jag har en intel core i5 4670k och jag tror att jag är intels stantard fläkt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lucasbe11:

Jag har windows 10 home 64-bit

Har du:
windows 10 home RETAIL
eller:
windows 10 home OEI/OEM

Den första går fint att flytta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Standardfläkten är generellt för klen. Investera i en ny. Kostar ca 250kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lucasbe11:

Det handlar om vilken licenstyp du har köpt. Är datorn en färdigbyggd? Eller har du byggt själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Jag köpte den från begagnad och fick windows 10 home 64-bit med den, killen som jag köpte av sa att han byggde själv

Permalänk
Inaktiv

Jag var tvungen att köpa ny license då jag byggde ny dator, bytte i och för sig rubbet, alltså moderbord, CPU och minne, startade med min gamla disk utan problem men de kom upp direkt att jag måste köpa ny license vilket jag gjorde, sedan bytta jag till m2 disk så jag ominstallerade allt endå men min gamla Windows 10 License gällde inte längre.

Permalänk
Medlem

Inte om du kör via ett Microsoftkonto/Windows användarkonto kopplat till till Microsoft, då ska det räcka med att du loggar in på kontot så är Windows knutet till dig som användare istället. Har du redan en e-postadress på Microsofts Hotmail eller Outlook så kan man ju lika gärna göra det så de ändå vet allt om dig..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Implor:

Standardfläkten är generellt för klen. Investera i en ny. Kostar ca 250kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Men cpu'n ska inte vara ligga på 90 grader för det, jag har en 4570 som inte blev så varm oavsett vad jag gjorde.

TS: logga in med ditt MS-konto så ska licensen bindas till det och du kan byta dator

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucasbe11:

Jag har en till fråga om min processor, min processor är över 90C och är det bra för min processor?

Apropå temp, har en Noctua NH-L12 på en likadan processor och sist jag såg en temp angivelse på den så låg den runt 45 grader

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

https://www.tenforums.com/tutorials/55398-link-microsoft-acco...

https://www.tenforums.com/tutorials/55383-use-activation-trou...

Om man inte vill krångla. Retail/FPP går att aktivera igen och får aktiveras igen på en annan dator med telefonaktivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucasbe11:

MicroSoft...

Permalänk
Medlem

Behöver du en ny licens kan du köpa OEM licens på Ebay för 50kr. Den går inte att överföra efter aktiveringen men den är ju nästan gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Finns program som tar fram din Windowsnyckel. Använd ett sådant och skriv in den för att aktivera din nya dator. Det fungerar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Finns program som tar fram din Windowsnyckel. Använd ett sådant och skriv in den för att aktivera din nya dator. Det fungerar.

Inte om det är en OEM licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucasbe11:

Jag har tänkt att köpa en ny processor och ett nytt moderkort men jag vet inte om jag måste köpa windows 10 igen.

Vet någon om jag måste köpa windows 10 om jag byter ett moderkort och processor.

Först tar du reda på vilken licenstyp som sitter i datorn och det gör du på följande sätt: Gå till Windows menyn och skriv Kör i sökrutan som kommer upp skriver du cmd och klickar på OK. Nu är du inne i kommandoprompten här skriver du följande kommando: slmgr -dli då kommer det upp ett script host fönster som berättar vilken licens som sitter installerad. Står det Retail channel så kan du överföra licensen till ny dator. Står det OEM channel så är den bunden till moderkortet och går ej aktivera på ny dator. Står det Volume_MAK channel så är det en volymlicens. Ifall det förekommer på en hemmabyggd dator med Windows 10 professional installerad så är det vanligaste scenariot att personen från början körde en piratkopierad crackad Windows 7 eller 8 installation och sedan utnyttjade erbjudandet om fri uppgradering till Windows 10 under perioden det var gratis. På så sätt förvandlades många svarta till vita nycklar. Volymlicenser får annars inte byta ägare utan tillhör alltid ursprungsföretaget/organisationen. Ska man sälja en sådan dator ska man egentligen avinstallera systemet och installera nytt system med ny licenstyp innan försäljningen. Men det är det ju knappt någon som följer. Huruvida en volymlicens kan överföras till ny dator beror helt på hur många installationer den ursprungliga licensen medgav så det är lite hit & miss om det fungerar på en ny dator. Ifall maxtaket uppnåtts så kommer det inte funka att aktivera den nya installationen.

Ifall du ej har har tillgång till din ursprungliga installation men du hade ett Microsoft konto på den maskinen för att koll så är det bara att installera nytt system och sen logga in på ditt Microsoft konto. Hade du en licens som gick att överföra så kommer du se att din nya installation blir aktiverad. Om det inte blev aktiverat så var det troligtvis en OEM eller Volymlicens som nått taket på din gamla disk.

Om du behöver ny licens så finns de att få tag på billigt bla eBay.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version