Permalänk
Medlem

Kabel för Oculus Link?

Ser att Oculus Link är ute som beta, men jag har svårt att hitta en bra kabel.
Facebook rekommenderar AK-A8167011, men den verkar inte vara tillgänglig på den här sidan Atlanten.

Är det någon här som har tips på en riktigt bra USB-C till USB 3.0-kabel på typ 2-3 meter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gloggen:

Ser att Oculus Link är ute som beta, men jag har svårt att hitta en bra kabel.
Facebook rekommenderar AK-A8167011, men den verkar inte vara tillgänglig på den här sidan Atlanten.

Är det någon här som har tips på en riktigt bra USB-C till USB 3.0-kabel på typ 2-3 meter?

Denna kan eventuellt vara till hjälp: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZamZ1z356On28UcNl0vQd...
Vissa finns på amazon.de/co.uk.

Personligen kommer jag nog invänta den officiella kabeln som kommer innan slutet av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Denna kan eventuellt vara till hjälp: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZamZ1z356On28UcNl0vQd...
Vissa finns på amazon.de/co.uk.

Personligen kommer jag nog invänta den officiella kabeln som kommer innan slutet av året.

Ja, det blir definitivt att plocka upp den också! Har inte tålamod att vänta, köper en från co.uk och håller tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande ingen som kan rekommendera en kabel som finns att köpa i Sverige?
Den får kosta bara den fungerar, helst 3 meter eller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajb:

Är det fortfarande ingen som kan rekommendera en kabel som finns att köpa i Sverige?
Den får kosta bara den fungerar, helst 3 meter eller längre.

Kolla i Quest-tråden.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

@nevada: Tack! Jag har precis beställt en 3m Deltacokabel (https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/usb/usb-30...) för 114kr plus frakt, återkommer med resultat efter helgen.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Amazonkabel enligt excel-listan, men den beter sig som om den vore glapp. Trist!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag köpte usb 3 gen2 kabel från Netonnet (andersson) men den tror jag att jag varnar för. Måste köpa en annan kabel för att se om det fungerar men i princip inget fungerar nämnvärt. Antingen är mitt moderkorts usb3 pajj eller kabeln. Virtual desktop fungerar bättre för mig.

Visa signatur

insert Funny Comment Here

Permalänk
Medlem
Skrivet av gloggen:

Jag beställde en Amazonkabel enligt excel-listan, men den beter sig som om den vore glapp. Trist!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för GPU? Se även till att ansluta direkt till moderkortet om du inte har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad har du för GPU? Se även till att ansluta direkt till moderkortet om du inte har gjort det.

Tack, ska testa! Har ett 1080ti, ska prova att ansluta t moderkortet, gjorde faktiskt inte det nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad har du för GPU? Se även till att ansluta direkt till moderkortet om du inte har gjort det.

Nice, anslöt direkt till moderkortet - funkar klockrent! Tack, borde tänkt på det själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajb:

@nevada: Tack! Jag har precis beställt en 3m Deltacokabel (https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/usb/usb-30...) för 114kr plus frakt, återkommer med resultat efter helgen.

Kabeln ovan kom igår, och nu har jag testkört. Jag fick det dock inte att funka med USB3-portarna på framsidan chassit, men efter att jag flyttat till en port direkt på moderkortet på baksidan så funkade det direkt.

Har ett gtx 970 i maskinen i fråga, och det funkar fint till det lilla jag hunnit testa (Google Earth och Oculus Dream Deck) men troligen inte till de nyare spelen, blir till att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Man kan inte vara ensam att äga quest när alla 3m usb3 usbc kablar i Sverige är slutsålda. Jag köpte förut en kabel från netonnet av märket andersson. Jag tror inte denna fungerar, saker som fungerade i virtual desktop laggar ihop fullständigt med kabel. Men har ingen annan kabel att verifiera att det är fel på andersson kabeln

Visa signatur

insert Funny Comment Here

Permalänk
Skrivet av Zydeco:

Man kan inte vara ensam att äga quest när alla 3m usb3 usbc kablar i Sverige är slutsålda. Jag köpte förut en kabel från netonnet av märket andersson. Jag tror inte denna fungerar, saker som fungerade i virtual desktop laggar ihop fullständigt med kabel. Men har ingen annan kabel att verifiera att det är fel på andersson kabeln

Sitter själv och letar kabel till mitt kommande Quest, blir dock inte klok på om man ska köpa en usb-c till usb-c då jag har utgång på gpu/moderkort eller usb-a till usb-c och koppla till moderkort?
Och konstaterat allt är typ slut i sverige och Europa på kablar som ska fungera

Visa signatur

CPU:AMD Ryzen 9 3900X 3.9 GHz 70MB (vattenkyld)
GPU: RTX 2070S Aorus 8G
Minnen: G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS
Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Galaxy Silver

Permalänk
Medlem

Va tror ni om fiberoptik-kabeln? 5m är ju gött, men blir orolig för att knäcka den av misstag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Bass:

Sitter själv och letar kabel till mitt kommande Quest, blir dock inte klok på om man ska köpa en usb-c till usb-c då jag har utgång på gpu/moderkort eller usb-a till usb-c och koppla till moderkort?
Och konstaterat allt är typ slut i sverige och Europa på kablar som ska fungera

Båda varianter ska funka (USB-C till VirtualLink, som jag antar att du har på ditt RTX2070S) eller USB-C till USB-A på moderkortet. Men specifikationen ska vara minst USB 3.0.

Permalänk
Medlem

Köpte denna kabel (5m USB 3.0, aktiv)
https://www.amazon.de/dp/B00FQLNLTU/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

[edit:] Amazon har uppdaterat länken som nu leder till fel produkt. Se uppdaterad länk här.

Samt denna 90cm Anker Powerline+ USB-c - USB 3.0:
https://www.amazon.de/dp/B01GN0M6NE/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_3

19 Euros tillsammans. Funkar finfint! Provat på två olika datorer. Även testat från chassie-portens USB3.0 och funkade även där. Helst ska man ju köra från moderportskontakten bak, vilket väl tyder på att lösningen med aktiv kabel är rätt feltolerant. bonus med den här lösningen är att det totalt blir nästan 6 m.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen fått hem en Fresh n Rebel usb c 3.0 kabel från Kjell och company.
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/kablar-adaptrar/usb...

Som jag lyckats få Oculus link att funka med på chassits 3.0 Portar.
Men som nu av någon anledning beskrivs som 2.0 av oculus appen.
Har också testat alla Usb portar på moderkortet som också beskrivs som 3.0
Men funkar ändå inte. Kan det bero på att kabeln är en dålig kvalitet eller kan det bero på att jag inte har dom specs som behövs ?

Jag vet att Oculus link är i beta kan det bero på det annars?

Men om ni skulle kunna förklara kanske varför kabeln registreras som en usb 2.0 så skulle det vara jätte hjälpsamt Tack!

Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 980 Ti
CPU: i7-6700 3.8GHz
Moderkort: Z170 PRO GAMING

Permalänk
Medlem

Ska det inte vara 3.1 ?

Skrivet av Barsk66:

Köpte denna kabel (5m USB 3.0, aktiv)
https://www.amazon.de/dp/B00FQLNLTU/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

Samt denna 90cm Anker Powerline+ USB-c - USB 3.0:
https://www.amazon.de/dp/B01GN0M6NE/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_3

19 Euros tillsammans. Funkar finfint! Provat på två olika datorer. Även testat från chassie-portens USB3.0 och funkade även där. Helst ska man ju köra från moderportskontakten bak, vilket väl tyder på att lösningen med aktiv kabel är rätt feltolerant. bonus med den här lösningen är att det totalt blir nästan 6 m.

Funkar det verkligen bra med den ?

Har för mig att det åtminstone ska vara 3.1 ?

De står ju att de är 3.0.

Laddas den samtidigt med kabeln ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Funkar det verkligen bra med den ?

Har för mig att det åtminstone ska vara 3.1 ?

De står ju att de är 3.0.

Laddas den samtidigt med kabeln ?

Skickades från m.sweclockers.com

3.0 är samma sak som 3.1 Gen 1 (förvirrande, ja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

3.0 är samma sak som 3.1 Gen 1 (förvirrande, ja).

Ja oki tack.

Jag beställde och hoppas det funkar för mig med.

6m låter riktigt bra.

Håller tummarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniPC:

Va tror ni om fiberoptik-kabeln? 5m är ju gött, men blir orolig för att knäcka den av misstag

Skickades från m.sweclockers.com

Enda rätta, korrekt vinklad kontakt och mer följsam, dessutom ganska lagom längd, och att den går att förlänga utan alltför mycket problem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vi har kört med den kabel-kombon jag nämnde under en tid nu. Inga problem alls!
Ska dock sägas att kvaliteten på kabel till kabel kanske varierar, och kvaliteten på USB-uttagen från datorn kan variera. Använd direkt utgång från moderkortet vid ev strul. Så inga *garantier* på att det funkar för alla, jag kan ju bara berätta att det funkar för oss, och det från uttag i chassiet t.o.m vilket borgar för en viss marginal i kabeln.

Kan ju va najs om andra som kan bekräfta att den funkar för dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vi har kört med den kabel-kombon jag nämnde under en tid nu. Inga problem alls!
Ska dock sägas att kvaliteten på kabel till kabel kanske varierar, och kvaliteten på USB-uttagen från datorn kan variera. Använd direkt utgång från moderkortet vid ev strul. Så inga *garantier* på att det funkar för alla, jag kan ju bara berätta att det funkar för oss, och det från uttag i chassiet t.o.m vilket borgar för en viss marginal i kabeln.

Kan ju va najs om andra som kan bekräfta att den funkar för dom också.

Har nyss beställt din kabel-kombo, för att se om jag kan få testa HL:A utan att bli (mer) ruinerad.
Återkommer med input.

Permalänk
Medlem

Testade att koppla in kablarna under kvällen, samt att installera Oculus-appen för rift.
Inga problem påträffade än så länge. En uppdatering av Questen, så hittades den direkt, och har inte tappats en sekund under hela kvällen. Klar och fin bild. Inget lagg vad jag märkte.

Jag måste tillägga att Amazon överträffade alla möjliga förväntningar jag kunde ha på leveransen. Kl 15 idag hade jag kabeln hemma. Galet!

Tack för tipset @Barsk66 🙂

Permalänk

Ni som har testat kablarna som @Barsk66 rekommenderade, har ni någon input angående laddning? @Barsk66 @dudukun
Sett några videos där kablar som är seriekopplade inte har klarat av att ladda Questen samtidigt (att batteriet sakta laddas ur ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosentobbe:

Ni som har testat kablarna som @Barsk66 rekommenderade, har ni någon input angående laddning? @Barsk66 @dudukun
Sett några videos där kablar som är seriekopplade inte har klarat av att ladda Questen samtidigt (att batteriet sakta laddas ur ).

Ja. Jag tyckte mig ana att batteriet gick ned nån enstaka procent under tiden enheten var aktiv när testade igår (från och till under ca 4 timmar joxande).
Den aktiva kabeln hade en ingång för 5V. Vet inte om den hjälper till med ev laddning eller om den är för extra juice till de aktiva komponenterna i kabeln bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

Testade att koppla in kablarna under kvällen, samt att installera Oculus-appen för rift.
Inga problem påträffade än så länge. En uppdatering av Questen, så hittades den direkt, och har inte tappats en sekund under hela kvällen. Klar och fin bild. Inget lagg vad jag märkte.

Jag måste tillägga att Amazon överträffade alla möjliga förväntningar jag kunde ha på leveransen. Kl 15 idag hade jag kabeln hemma. Galet!

Tack för tipset @Barsk66 🙂

You're welcome!
Kul att det funkade lika bra för dig som för oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosentobbe:

Ni som har testat kablarna som @Barsk66 rekommenderade, har ni någon input angående laddning? @Barsk66 @dudukun
Sett några videos där kablar som är seriekopplade inte har klarat av att ladda Questen samtidigt (att batteriet sakta laddas ur ).

Har inte något bra svar där! Det är grabben som använt questen mest, och den laddar ju när den är inaktiv men inkopplad så oftast är den ju full när man då startar. Men om den sen orkar mata för att hålla fulladdat vid drift vågar jag inte säga. Ska se nästa gång vi kör och återkomma. Kan ta några dagar dock.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet eller åsikter om den här aktiva förlängningskabeln?
https://cdon.se/hemelektronik/nordic-usb-3-0-aktiv-forlangnin...

Känns som ett prisvärt alternativ om det fungerar men hittar inga recesioner eller liknande.