Veckans fråga: Mobilfritt vid matbordet?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Mobilfritt vid matbordet?

Att lägga telefonen i en låda kan vara drastiskt för många. Men var går gränsen? Är det okej att surfa under middagen, till exempel?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig telefon vid matbordet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nu bor jag visserligen själv och har inget matbord utan äter vid datorn (och telefonen finns där också).
Men det blev ändå svaret att telefonen inte hemma vid matbordet, eftersom om jag hade haft familj så hade det varit förbud vid matbordet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på sällskapet och vad som äts.

Det är skillnad på om det är finmiddag med släkt eller kompisar och en nödmiddag på en onsdagskväll själv eller med sambon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Precis som ovan, beror på sällskap och mat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vid matbordet är det platt- och lurförbud. Här hemma har vi alldeles för lite socialt samspel ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk

Om man är bjuden på middag så stannar telefon nere. Annars äter jag vid datorn eller framför tv.

Permalänk
Medlem

Det beror på.

Äter jag med familjen så händer det att jag kollar på telefonen och svarar på SMS om jag får några. Äter jag med andra så gör jag inte det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Ofta diskuterar jag och sambon skämtsamt något vid matbordet och till slut åker mobilen/google fram. Men har man barn tycker jag det ska vara mobilförbud eftersom barn både lär sig att lyssna och tala om man har en koveration vid bla matbordet.

Även vid TV tittande, om familjer numera gör det tillsammans, är det viktig att det finns en vuxen som kan förklara och lära ut även om det som visas är banalt. @emilakered: Hur gör du som tech-gubbe? Umgås, leker, gör saker med dina barn eller sätter dem med en platta/Dator eller konsol och hoppas på att de får sin tidiga livserfarenhet den vägen

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Barn vid bordet = mobilfritt. Vett och etikett!
Bara vuxna vänner/familj = vem bryr sig? Är sällskapet intressant så behöver inte mobilen komma fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nepp telefonen åker ej upp vid matbordet, då pratar man med fru och barn.
Samma om vi går barnfritt på restaurang, ingen telefon.
Men man blir allt chockad ibland när man ser ett helt sällskap äta ute och alla sitter med sina lurar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Ja använder mobilen konstant som resten av svenskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Att ta fram mobiltelefonen vid matbordet är detsamma som att rapa, det betyder att man har ätit färdigt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Mobil, laptop eller TV skall självfallet vara påslagna när det inmundigas föda. Vad är ni, sadister?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om det är en gemensam måltid med nära och kära så ska man ju självfallet inte ha fokus på mobilen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd

Går inte utan mobil. Jag har en app för att bre senap på skinkan.

Permalänk
Medlem

Telefonen är inte helt förbjuden vid matbordet. Så sitter man två timmar vid bordet är det lungt om man kollar sina meddelanden ibland. Eller att söka upp något som tillhör samtalet.
Ljudlöst är också ett krav.

Men att prata i telefon, nöjessurfa eller chatta är ej ok.

Detta gäller mer eller mindre oavsett om jag äter mellanmål med tjejen eller julbord med släkten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte en person som drar upp telefonen i tid och otid ändå, och är av den inställningen att inkommande meddelanden generellt kan vänta tills jag har tid eller utrymme att besvara dem. Är det någonting akut får man ringa.

Sitter jag och äter med andra skulle jag aldrig plocka fram telefonen under själva måltiden, det är trots allt en social ritual och jag tycker det vore rätt respektlöst, både gentemot de andra och mot sig själv, att slentrianmässigt interagera med mobilen istället för sällskapet och maten.

När själva ätandet är över blir det mer naturligt utrymme, någon kanske diskar, någon måste kissa, någon skriver ett sms etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Telefonen kan åka upp om man har en konversation och behöver leta upp någon fakta. Annars sitter jag hellre med och deltar i konversationen eller åtminstone lyssnar utan telefonen. Det är bra tråkigt om alla kolleger på jobbet sitter på telefonen under lunchrasten.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Att pilla med telefonen vid matbordet är drygt och ger intrycket av att du struntar i både mat och bordssällskap.

Permalänk
Medlem

Alltid mobil vid matbordet. Då slänger jag inte i mig maten på 2 minuter.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hemma hos mig är det sunda, sociala regler som gäller. Annars kan man lika gärna gå hem.
Vid matbordet gör man som man gjort i alla tider, dvs; diskuterar dagen som vart, vad man ska göra sen, vad som händer imorgon och allmänt vardagliga och världsliga frågor reds ut eller diskuteras.
Är det något man vet men inte kommer på, så är det nyttigare att sitta och fundera på det en stund istället för att otåligt googla på det med en gång.

Mat äter man tillsammans, mobilen kan man använda på egentid, när ingen annan vill ha ens uppmärksamhet för stunden.

Punkt slut. Så enkelt är det.

I sin ensamhet gör man det som faller en själv in för då är ingen annan drabbad om man är osocial och glor ner i telefonen. Eller går i kallingar en förmiddag. Eller har fötterna på bordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Telefonen börjar bli läskig hur den börjar ta över människans fokus och helt få människan att glömma omgivning, tänker mest på stränder och badplatser där man har hört otäcka historier.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av yrfhar:

@emilakered: Hur gör du som tech-gubbe? Umgås, leker, gör saker med dina barn eller sätter dem med en platta/Dator eller konsol och hoppas på att de får sin tidiga livserfarenhet den vägen

Jag är nog rätt konservativ på den fronten, kanske just för att det är så mycket teknik i deras vardag ändå. Tänker ungarna får en naturlig dos oavsett, som räcker ganska långt. Visst blir det en del TV på kvällarna och surfplatta vid längre resor, men försöker ha koll så det håller sig på lagom nivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

När jag äter själv brukar jag kolla Omni för dagens nyhetssvep. I alla övriga sammanhang har jag inte ens en tanke på det, och blir klart irriterad om någon annan skulle fippla med telefonen vid bordet. Total diss, liksom!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Om själv nope, om fler hemma så lägger vi telefonerna i hallen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Dem bästa måltiderna äts själv. Avskyr människor som går ut & äter dagens lunch icke själva. Då skall man ha vett & etikett & inte prata med varandra. Ni stör folk som kollar på Netflix på mobilen. Fy skäms.

Permalänk
Inaktiv

Ingen telefon hemma, men vi har suttit i vardagsrummet de senaste 20åren och ätit, och då sitte rman ju framför TVn, så inte vet jag om det är bättre än mobilen, och tiderna förändras så jag har inget emot de som sitte rmed mobilen när de äter,man jag själv gör det inte hemma.

på jobbet sitter de flesta ink mig själv och läser på mobilen medans vi äter. jag läser dagstidningen

Permalänk
Medlem

Om någon surfar vid ett samlat matbord då blir det antingen fem fingrar över ögonen eller skärpet över baksidan, borde borde vara den självklara medicinen på sådant beteende, höhö

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Borde vara mobilförbud vid matbordet, synd bara att man inte lever som man lär 🙈😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-zebb