Permalänk
Medlem

Iphone xs eller 11?

Halloj!

Dags att uppgradera mobil från min iphone 6 och har lite beslutsångest mellan iphone xs och 11. Hade från början tänkt att köpa iphone 11 pga att det inte var någon prisskillnad men nu när mellandagsrean har startat så har jag svårt att välja

Är det värt att lägga 8500kr för en iphone 11 istället för en iphone xs för 7000kr? Har läst för och nackdelar med båda och min största oro med att välja xs före 11 är att den är märkbart långsammare. Några tankar?

Tack på förhand!

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Tycker personligen XS är betydligt trevligare då den har högre upplösning och AMOLED skärm.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Röstar på 11, helt enkelt för den är nyare och bara några månader gammal jämfört med Xs som är över 1 år gammal nu.
Då du har kört med en 6 framtills nu verkar det som att du är en som behåller telefoner länge så då kan 11an räcka längre för dig.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Halloj!

Dags att uppgradera mobil från min iphone 6 och har lite beslutsångest mellan iphone xs och 11. Hade från början tänkt att köpa iphone 11 pga att det inte var någon prisskillnad men nu när mellandagsrean har startat så har jag svårt att välja

Är det värt att lägga 8500kr för en iphone 11 istället för en iphone xs för 7000kr? Har läst för och nackdelar med båda och min största oro med att välja xs före 11 är att den är märkbart långsammare. Några tankar?

Tack på förhand!

Märkbart långsammare hur? I vardagligt användande är det väl ingen skillnad alls. iPhones sen X/8 har väl mer prestanda än vad som kan användas.

Permalänk

iPhone 11 har; Större batteri, större skärm och bättre processor.
iPhone XS har; Bättre svärta och högre upplösning.

Jag tycker att 11an är värd pengarna med den större skärmen och bättre batteritiden.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska vänta tills de ( 6st?) nya kommer istället så får du även ny design på dyrgriparna som iofs har uppdateringar i 5-6 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tycker personligen XS är betydligt trevligare då den har högre upplösning och AMOLED skärm.

Skrivet av lambdan:

Röstar på 11, helt enkelt för den är nyare och bara några månader gammal jämfört med Xs som är över 1 år gammal nu.
Då du har kört med en 6 framtills nu verkar det som att du är en som behåller telefoner länge så då kan 11an räcka längre för dig.

Skrivet av Dubbelklabbe:

iPhone 11 har; Större batteri, större skärm och bättre processor.
iPhone XS har; Bättre svärta och högre upplösning.

Jag tycker att 11an är värd pengarna med den större skärmen och bättre batteritiden.

Tack för svaren, de uppskattas! Känns som att jag borde åka till affären för att kunna bestämma ifall xs skärmen och priset överväger prestandan hos 11an. Alltid svårt att få en bra helhetsbild genom att kika på nätet.

God fortsättning!

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Märkbart långsammare hur? I vardagligt användande är det väl ingen skillnad alls. iPhones sen X/8 har väl mer prestanda än vad som kan användas.

Var nog lite dramatisk med ordvalet men det jag menade var att apple själva har gått ut med att prestandaökningen ligger på 20% huruvida man vill lita på det. Det jag tänkte på i prestandasynpunkt var hur bra den håller sig om ett par år.

God fortsättning

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Tycker du ska vänta tills de ( 6st?) nya kommer istället så får du även ny design på dyrgriparna som iofs har uppdateringar i 5-6 år.

Om du tänker på iphone 12(?) så är jag i behov av en ny telefon omgående då min nuvarande har säckat ihop.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

iPhone 11 har; Större batteri, större skärm och bättre processor.
iPhone XS har; Bättre svärta och högre upplösning.

Jag tycker att 11an är värd pengarna med den större skärmen och bättre batteritiden.

Håller med. Därtill kan jag inte påstå att skärmen på min X imponerade sådär jättemycket när jag uppgraderade från iPhone 6. Jämfört med LCDn i sexan har OLED:en som ett grönt skimmer som uppstår när man tittar lite från sidan. Har vant mig nu, men det är tydligen så det funkar med OLED.

Jag skulle ha tagit iPhone 11.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

min största oro med att välja xs före 11 är att den är märkbart långsammare. Några tankar?

Släpp den oron, det handlar om skitsnabb och skitsnabbare.
Mobilerna har precis som datorerna mognat såpass att hastighetsmässigt är det inga större skillnader mellan en generation och nästa.

Utöver vad jag redan sett tipsas om i tråden som skärm etc, kika på kamerafunktionerna. Där skiljer en del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Var nog lite dramatisk med ordvalet men det jag menade var att apple själva har gått ut med att prestandaökningen ligger på 20% huruvida man vill lita på det. Det jag tänkte på i prestandasynpunkt var hur bra den håller sig om ett par år.

God fortsättning

Se bara iPhone 5s/6/SE de håller än idag dock att 5s/6 inte har senaste iOS, för att inte tala om 8/X står sig fortfarande kalas bra.

Skrivet av Grabfate:

Om du tänker på iphone 12(?) så är jag i behov av en ny telefon omgående då min nuvarande har säckat ihop.

Om ryktet stämmer så kanske det kommer nåt i Mars, annars tycker jag du borde köra på en 11 om den passar dig rent fysiskt till storleken.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.722993/iphone-se-2020

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

Halloj!

Dags att uppgradera mobil från min iphone 6 och har lite beslutsångest mellan iphone xs och 11. Hade från början tänkt att köpa iphone 11 pga att det inte var någon prisskillnad men nu när mellandagsrean har startat så har jag svårt att välja

Är det värt att lägga 8500kr för en iphone 11 istället för en iphone xs för 7000kr? Har läst för och nackdelar med båda och min största oro med att välja xs före 11 är att den är märkbart långsammare. Några tankar?

Tack på förhand!

11 pga den är nyare, vilket kan spela roll för exempelvis batteriet.