Permalänk
Medlem

Letar mediaspelare

Hej,

Letar efter en mediaspelare, maxbudget är väl 1500kr,
Kommer användas till projektor,
Mediakällor är NAS disk och Netflix/HBO,

Alla kända filformat skall kunna spelas över trådad Ethernet laggfritt,

Är alltså inte intresserad av att spela SPEL.

Har redan en NUC som jag kör Kodi på men den var ingen billig historia och jag vill komma undan billigare om möjligt, kan jag få en NUC eller liknande dator för denna budget så kan jag tänka mig att lägga ner jobbet på att fixa en till men tror inte efter vad jag kollat att jag kommer undan så pass billigt.

En nyversion på Boxee som fixar alla format hade varit exakt det jag söker...

Finns det något?

Hittade dessa men hittar ingen feedback: (?)
https://cdon.se/hemelektronik/telesystem-android-smart-box-ts...

https://inf.se/oevrigt/2483-android-81-smart-tv-box-2gb-16gb-...

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield 2017 eller Nvidia Shield Pro om du vill spela Dolby Vision.
Vero 4k+ är ett alternativ om du vill ha Kodi som plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Nvidia Shield 2017 eller Nvidia Shield Pro om du vill spela Dolby Vision.
Vero 4k+ är ett alternativ om du vill ha Kodi som plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med men köp den nyare fast den är så klart dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nvidia Shield 2017 eller Nvidia Shield Pro om du vill spela Dolby Vision.
Vero 4k+ är ett alternativ om du vill ha Kodi som plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon301768:

Håller med men köp den nyare fast den är så klart dyrare.

Vart hittar man denna? Länk till butik?
(Vero 4k+)

Någon feedback på de två jag länkat till?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Vart hittar man denna? Länk till butik?
(Vero 4k+)

https://osmc.tv/vero/

Har en Vero 4k, helnöjd - linux i botten då den kör OSMC som OS.
Men Nvidia Shield är ändå vassare då den kör ATV som OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köper argumentet för att köpa denna MEN jag ville verkligen inte gå över 1500kr, kanske värt att omvärdera detta? Vad får man extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

https://osmc.tv/vero/

Har en Vero 4k, helnöjd - linux i botten då den kör OSMC som OS.
Men Nvidia Shield är ändå vassare då den kör ATV som OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns den inte i Sverige? Måste man beställa från utlandet?
Vet du något om ledtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Finns den inte i Sverige? Måste man beställa från utlandet?
Vet du något om ledtid?

Vet ej, vet ej. Köpte min beggad.
Jag har Vero 4k, nya är Vero 4k+
Nya har bland annat gigabit etc.

Äter 4k till frukost. Kunde spela en 300mbit fil utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr nick:

Jag köper argumentet för att köpa denna MEN jag ville verkligen inte gå över 1500kr, kanske värt att omvärdera detta? Vad får man extra?

Du kan installera och spela i stort sett varenda retro spel konsol som finns vilket jag har gjort, helt otroligt att man kan göra så mycket med en såm litet burk för så lite pengar.

Jag kör just nu.

Nintedo 8 bit.
Supernintendo.
Nintendo 64.
Nintedo Gameboy.
Gamecube.
Fanicom.
Sega Master System.
Sega Megadrive.
Alla Atari.
ZX Spectrum.
Sony Playstation 1 och 2.

Permalänk

Xiaomi mi box S

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/mediaspelare/xia...

android TV, så har massa appar, stöder inte HDR10 eller dolby Vision, men för priset så.

Har fått bra recensioner.

Bra liten box för priset.

kör själv på en Shield Pro, och ser fördelarna med den extra kostnaden, bättre hårdvara, kör Plex Media Server direkt på boxen utan problem, stöd för HDR10 och Dolby Vision och handkontroll om man vill spela, både via emulatorer och via Geforce Now.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Du kan installera och spela i stort sett varenda retro spel konsol som finns vilket jag har gjort, helt otroligt att man kan göra så mycket med en såm litet burk för så lite pengar.

Jag kör just nu.

Nintedo 8 bit.
Supernintendo.
Nintendo 64.
Nintedo Gameboy.
Gamecube.
Fanicom.
Sega Master System.
Sega Megadrive.
Alla Atari.
ZX Spectrum.
Sony Playstation 1 och 2.

Som jag skrev i min ursprungliga post:

Är alltså inte intresserad av att spela SPEL.

Men Shield beställd från Elgiganten för ca 2600kr....hoppas jag blir nöjd, känns lite som en dyr spelare att göra det jag tänkt mig på...
(Föll för grupptrycket)

Permalänk
Medlem

Äger/ägt både appleTV 4k, och nvidia shield… väljer appleTV alla dar i veckan, allt bara funkar, auto HZ och auto HDR/SDR och smidigare navigering etc... sålde shielden ganska omgående efter jag köpte ATV…
Går klanderfritt att strweama 4k HDR filmer från en röten gammel nas eller dator med infuse

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Xiaomi mi box S

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/mediaspelare/xia...

android TV, så har massa appar, stöder inte HDR10 eller dolby Vision, men för priset så.

Har fått bra recensioner.

Bra liten box för priset.

kör själv på en Shield Pro, och ser fördelarna med den extra kostnaden, bättre hårdvara, kör Plex Media Server direkt på boxen utan problem, stöd för HDR10 och Dolby Vision och handkontroll om man vill spela, både via emulatorer och via Geforce Now.

Mi Box S har visst stöd för HDR10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns två att välja på enligt mig
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5215304,4472589

Apple TV och Shield. Båda klarar allt och är de enda alternativen om du vill ha bredast möjliga app-urval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Som jag skrev i min ursprungliga post:

Är alltså inte intresserad av att spela SPEL.

Men Shield beställd från Elgiganten för ca 2600kr....hoppas jag blir nöjd, känns lite som en dyr spelare att göra det jag tänkt mig på...
(Föll för grupptrycket)

Jag förstår inte varför du inte valde AppleTV, du hade sparat en tusing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag förstår inte varför du inte valde AppleTV, du hade sparat en tusing.

AppleTV är ju en sämre lösning. 🤷

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag förstår inte varför du inte valde AppleTV, du hade sparat en tusing.

Jag är inte "Apple fan" direkt, kan nog inte ens motivera det bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Mi Box S har visst stöd för HDR10.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna har väl inget rj45 utag? bara wifi?

Permalänk

Formuler Z8 kanske, klara de mesta

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Denna har väl inget rj45 utag? bara wifi?

Stämmer, kan köra RJ45 över usb dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Äger/ägt både appleTV 4k, och nvidia shield… väljer appleTV alla dar i veckan, allt bara funkar, auto HZ och auto HDR/SDR och smidigare navigering etc... sålde shielden ganska omgående efter jag köpte ATV…
Går klanderfritt att strweama 4k HDR filmer från en röten gammel nas eller dator med infuse

Apple tv är helt klart de sämsta alternativet och jag har också ägt en, de är den sista produkten jag skulle välja, låst system som man inte kan göra speciellt mycket på. inte koppla in extern disk, begränsat med appar och som sagt låst i Apple hirarki där du inte kan ändra ett piss.

Min första Mediaspelare var som sagt en....

Apple sedan blev de Google Cromecast, inte nöjd med den för jag ville ha fjärr och hatade att jag var tvungen att använda mobilen.
Köpte sedan MiBox och den var ok fast avsaknad av fast kabel för internet och bara en USB port gjorde att jag sålde den.

Nu har jag Nvidia Shield och just nu är de den bästa media spelare som finns på marknaden och den vinner med hästlängder mot alla de andra som jag provat, är bättre på allt.
Jag kan koppla in externa diskar vilket är ett stort plus, jag kan installera presis de jag vill även sånt som inte finns i Google Store, jag har flera USB ingångar, fjärren är grym, priset är högt men jämfört med Apple tv får du bra mycket mer för dina pengar.
Du kan skala upp lägre upplösta filmer till 4K och du har DTS-X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemurenSwe:

Stämmer, kan köra RJ45 över usb dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket fungerar uselt, varje gång du sätter den i viloläge tappar du uppkoplingen och när du startar nästa gång måste du antingen starta om den eller dra ut sladden och stoppa in den igen och sedan är hastigheten inge vidare eftersom de inte är en riktig Ethernet ingång, jag kom aldrig upp i mer en 100-120mbit/s och nu med min Shield kommer jag lätt upp i 800mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Jag är inte "Apple fan" direkt, kan nog inte ens motivera det bättre

Apple hater? Android fanboy? För om du vore neutral hade du valt Apple TV, nVidia Shield är bra men inte bättre än AppleTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Apple hater? Android fanboy? För om du vore neutral hade du valt Apple TV, nVidia Shield är bra men inte bättre än AppleTV.

Tänker vi på samma AppleTV? Som inte klarar av mkv-containern om man inte kör infuse? Som inte kan hantera dolby atmos ljud utanför en handfull appar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilket fungerar uselt, varje gång du sätter den i viloläge tappar du uppkoplingen och när du startar nästa gång måste du antingen starta om den eller dra ut sladden och stoppa in den igen och sedan är hastigheten inge vidare eftersom de inte är en riktig Ethernet ingång, jag kom aldrig upp i mer en 100-120mbit/s och nu med min Shield kommer jag lätt upp i 800mbit/s.

Nu innebär följande inte att du inte upplevt det du uttrycker, men polaren har en mi box s med rj45 över usb och han upplever inte de problem du påtalat. Självklart sätter USB2 begränsningar på anslutningen, det säger dock sig självt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört Shield v2 vid två tillfällen och har nu en ATV4K i alla rum. För mig överlägsen på alla plan utom just att den inte spelar upp Atmos via Infuse.

Larvigt att fördöma ATV’n pga äpplet.

Är ingen fanboy, har telefoner från båda sidor och lilaså plattor. Båda har sina för- och nackdelar. Vad gäller mediaspelare anser jag att ATV’ns fördelar väger över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En billig alternativ lösning skulle kanske vara att köra en plex server på nucen eller någon annan dator och sedan casta till en chromecast från telefon eller padda. Inte riktigt vad ts efterfrågade men slänger ut tanken i tråden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

En billig alternativ lösning skulle kanske vara att köra en plex server på nucen eller någon annan dator och sedan casta till en chromecast från telefon eller padda. Inte riktigt vad ts efterfrågade men slänger ut tanken i tråden.

En cc hanterar inte ljudprofiler så som truehd etc. Sen kan det bli tungt att spela upp om man har h265-material. Då måste allt transcodas till h264.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har kört Shield v2 vid två tillfällen och har nu en ATV4K i alla rum. För mig överlägsen på alla plan utom just att den inte spelar upp Atmos via Infuse.

Larvigt att fördöma ATV’n pga äpplet.

Är ingen fanboy, har telefoner från båda sidor och lilaså plattor. Båda har sina för- och nackdelar. Vad gäller mediaspelare anser jag att ATV’ns fördelar väger över.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyfiken iom att du testat båda av vad som anses vara det bästa. Vilka är fördelarna med apple tv som gör att den är bäst i dina ögon?