Felaktig stoppad för snatteri, vad säger lagen?

Permalänk

Felaktig stoppad för snatteri, vad säger lagen?

Hej! Jag gick in i en butik för att kolla efter julklappar. då jag inte hittade någonting som föll mig i smaken så bestämde mig för att gå vidare till nästa butik.
När jag kommer in i nästa butik och börjar kolla runt kommer en tjej in springande efter mig som arbetade i förgående butik och ber mig öppna mina kassar på grund av misstänkt stöld. Detta var som du förstår mycket förödmjukande då alla i butiken som detta inträffade i stannade upp för att kolla. Jag visade mina påsar och hade absolut inte snott någonting. Vad säger lagen om detta? Får ett butiksbiträde jaga ifatt en kund till nästa butik och be dem öppna väskorna framför allihopa utan något som helst bevis på att ett brott hade begåtts.
Jag tänkte ta kontakt med cheferna av butikskedjan så jag vill gärna veta lite vad lagen säger, så vore bra om man kan referera till olika paragraf etc.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthwize:

Hej! Jag gick in i en butik för att kolla efter julklappar. då jag inte hittade någonting som föll mig i smaken så bestämde mig för att gå vidare till nästa butik.
När jag kommer in i nästa butik och börjar kolla runt kommer en tjej in springande efter mig som arbetade i förgående butik och ber mig öppna mina kassar på grund av misstänkt stöld. Detta var som du förstår mycket förödmjukande då alla i butiken som detta inträffade i stannade upp för att kolla. Jag visade mina påsar och hade absolut inte snott någonting. Vad säger lagen om detta? Får ett butiksbiträde jaga ifatt en kund till nästa butik och be dem öppna väskorna framför allihopa utan något som helst bevis på att ett brott hade begåtts.
Jag tänkte ta kontakt med cheferna av butikskedjan så jag vill gärna veta lite vad lagen säger, så vore bra om man kan referera till olika paragraf etc.
Tack

Dom får springa efter och be dig visa kassarna. Du har dock full rättighet att gå därifrån, eller att visa upp kassorna. Dom får inte med våld hindra dig från att gå - vad jag vet. Väktare och butikskontrollanter kan hålla dig kvar tills polisen kommer. Om envarsgripande är tillåtet när man jobbar mot misstänkt snatteri vet jag inte.

Men det är bara som jag har uppfattat det ifrån tidigare diskussioner på andra forum.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad syftet är, hoppas du på någon sorts ersättning för att du hamnade i en pinsam situation?

Eller var du mest nyfiken på vad lagen säger?

Permalänk
Avstängd

@matthwize: Jag är ingen expert heller, men för att en vanlig person ska få gripa dig, vilket ju kanske var situationen här, så måste den ha observerat brottet och haft dig under uppsikt konstant sedan dess. Uppenbarligen hade denna person inte observerat ett brott eftersom du inte hade gjort något, och då hade hon gjort fel om hon hade hållit fast dig eller liknande. Men samtidigt får man ju be någon att visa sina väskor hur mycket man vill. I lagens mening hade det inte blivit strikt fel förrän hon höll fast dig eller liknande. Att högljutt anklaga någon för snatteri kan förstås falla under andra bitar av lagen dock. Kolla på Lawline.se om du hittar några jämförbara situationer.

Permalänk

@Chromatic: Nyfiken på vad lagen säger. Tycker det är dålig stil av chefen att skicka sina stackars butiksbiträden efter någon som inte har gjort något fel. Det var uppenbart att tjejen som jagade ikapp mig tyckte detta var extremt pinsamt och hon hade även sagt till sin chef att jag inte hade gjort något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthwize:

@Chromatic: Nyfiken på vad lagen säger. Tycker det är dålig stil av chefen att skicka sina stackars butiksbiträden efter någon som inte har gjort något fel. Det var uppenbart att tjejen som jagade ikapp mig tyckte detta var extremt pinsamt och hon hade även sagt till sin chef att jag inte hade gjort något fel.

Det hade kunnat räknas som förtal / ärekränkning när man gör detta offentligt iaf. Jag hade krävt av henne en högljudd ursäkt på plats eftersom det visade att TS inte hade gjort något fel.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det hade kunnat räknas som förtal / ärekränkning när man gör detta offentligt iaf. Jag hade krävt av henne en högljudd ursäkt på plats eftersom det visade att TS inte hade gjort något fel.

Nej, det kunde det inte. Det skulle krävas att det offentligt (inte bara på offentlig plats) skulle göras påståenden om personen. Butiksbiträdet var nog i sin fulla rätt om det ända som gjordes var att följa efter och be personen öppna sin väska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dom får springa efter och be dig visa kassarna. Du har dock full rättighet att gå därifrån, eller att visa upp kassorna. Dom får inte med våld hindra dig från att gå - vad jag vet. Väktare och butikskontrollanter kan hålla dig kvar tills polisen kommer. Om envarsgripande är tillåtet när man jobbar mot misstänkt snatteri vet jag inte.

Men det är bara som jag har uppfattat det ifrån tidigare diskussioner på andra forum.

Nu är det eventuella brottet stöld eller grov stöld. Snatteri finns det juridiskt inget som heter vad jag vet...

Permalänk
Medlem

Generation kränkt...

Vad lagen säger har du i första svaret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Till en början så är jag varken jurist eller något som helst att ta för ren fakta.

Kollar man ur lagens mening så är det minsta du skulle begått "Ringa Stöld", se 8 kap. 2:a paragrafen. Vilket skulle medge ett envarsgripande. Vilket innebär att vem som helst får gripa någon som begår ett brott med fängelse i straffskalan, dock betyder detta enbart att stoppa, hindra eller kvarhålla någon tills polis skyndsamt kommit till platsen.

Enbart polis kan/får göra en kropsvisitation för att finna stulet gods.

Så för att återgå till din händelse, ja butiksbiträdet kan be dig att visa upp medhavda påsar, men du behöver inte följa denna frågan. Precis som hon skulle be dig att ge henne en kram.

Skulle de hindra dig från att gå, fysiskt, skulle jag rekommendera att man kvarstannar, väntar på polis och upprättar en anmälan om olaga frihetsberövande. Allt för måmga gånger har det annars eskalerat till misshandelsanmälningar fram och tillbaka..

Lämpligheten i att ett butiksbiträde själv ilar iväg efter misstänkta snattare låter jag vara osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte helt hundra men vad jag fått höra så privatpersoner samt väktare måste ha observerat brottet för att kunna hålla dig kvar, dock kan dem be dig att visa kassen men du har ingen skyldighet att göra detta om du är säker på din sak. Ordningsvakter tror jag har andra befogenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag visar aldrig upp min privata egendom. Däremot erbjuder jag mig att stå kvar och invänta polis om de vill tillkalla en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dom får springa efter och be dig visa kassarna. Du har dock full rättighet att gå därifrån, eller att visa upp kassorna. Dom får inte med våld hindra dig från att gå - vad jag vet. Väktare och butikskontrollanter kan hålla dig kvar tills polisen kommer. Om envarsgripande är tillåtet när man jobbar mot misstänkt snatteri vet jag inte.

Men det är bara som jag har uppfattat det ifrån tidigare diskussioner på andra forum.

Detta stämmer bra med tillägget att vem som helst kan göra ett envarsgripande för stöld. Sedan förutsätter det så klart att personen som ingriper sett gärningen begås och att envarsgripandet sker i anslutning, "på bar gärning eller flyende fot". Polis måste sedan tillkallas innan personen får lämna.

I detta fall kanske det hela kunde ha blivit löst lite smidigare. Speciellt om butiksbiträdet själv visste att du inte hade gjort något.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerar på här är att butikschefen uppmanar ett biträde att agera, butiksbiträdet har redan då klart för sig att inget brott har skett men handlar ändå på uppmaning från butikschefen.

Frågan blir direkt, varför tog inte butikschefen själv hand om situationen?
Det borde ju vara den som har bäst utbildning för en situation.
Samt, skulle denna nu ha sett något så är den ju även den rätta att agera. Som det nu är så låter det som att butikschefen agerade på fördom istället för fakta och lät en anställd utföra och ta den skammen. För det är ju även en otäck situation för den anställda att agera i strid mot sin egna vetskap och övertygelse.

En fråga jag ställer mig är, vad fick butikschefen att be en anställd att ingripa i något som den anställda visste inte stämde.

Sök på Lawline, eller kanske ännu bättre fråga och ta med hela följden, även det som känns som oviktigt.

Förstår att det är första gången och att det känns direkt förnedrande, men samtidigt så har du styrkan att gå vidare, Annars så skulle du inte skrivit om det här.

Du skulle kanske vara lite ful och ta reda på den "verkliga" orsaken till ingripandet, ta ett snack med den butiksanställda om det går. Börja med "Jag förstår att det var en jobbig situation för dig! Kan vi reda ut det över en kopp kaffe...". Det är ju så att butiksbiträdet uppenbarligen upplevde situationen lika illa, samt att butikschefen är den verkliga orsaken bakom.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att ibland får man bita i det sura äpplet utan att behöva hämnas?
Jäkligt tråkigt att behöva bli utpekad som en tjuv. Men samtidigt så gör hon sitt jobb.
Om något så kan du kontakta de för att be dig gå undan så slipper det stå en folkmassa som glor på dig medans hon
Kontrollerar påsen.

Permalänk
Medlem

Sånt händer!

Förstår inte riktigt varför det var pinsamt. Hon fick se dina kassar, såg att du inte tagit något och sedan var det avklarat. De som såg detta måste förstått att du inte alls var en tjuv utan att det var ett missförstånd.

Glöm det och gå vidare är mitt råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Jag visar aldrig upp min privata egendom. Däremot erbjuder jag mig att stå kvar och invänta polis om de vill tillkalla en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Så brukar jag också tänka, men sen så börjar man inse att det tar ju en jäkla tid. Att visa väskan för en butiksanställd, brukar vara en smidig väg ut. Är man lite bitter så kan man ju stå och böla över vikten av en ursäkt från butiksbiträde samt butikschef om man inte skulle ha tagit något.

Permalänk
Medlem

När man jobbar i butik så har man rätt bra koll på vilka som brukar snatta. Även om det inte finns en anställd i närheten så finns det övervakningskameror i hela butiken.
Anledningen att de stoppade dig kan vara för att du har snattat förut eller för att du uppvisat ett beteende som är likt en snattare. Vi hade dock inte stoppat någon om vi inte vart helt hundra på att den vid just det tillfället plockat på sig något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja hon får be dig öppna väskan. Som vilken mäniska som helst.
Dock behöver du absolut inte göra det. Det är endast polisman som får utföra detta om du nekar och går under kroppsvisitation.

Dock har hon sett dig genomföra "stöld/snatteri" och grov misstanke och är säker i sin sak har hon rätt att gripa om det står i brott med i fängelse i brottskalan. Och därefter invänta polis.

Så ja hon har gjort fel. Och ja du bör förvänta dig minst en ursäkt. Om du vill ha det.

Som exempel: Ge-kås lämnar tillexempel ut chokladaskar om det tjuter i bågen ( vilket inte påvisar någonting ) och om du är snäll nog och stannar kvar och kontrollerar vad det är som larmar. Annars är deras ända rättighet att tillkala polis och följa efter personen tills dess polisman är på plats.
Vilket är iofs smart då produkterna kan ha stor chans att utlösa andra "larm-bågar" om det skulle vara kvar i tillexempel något plagg man bär på sig.

Bästa är att säga till. Oki du gör fel här. Men jag uppvisar gärna mina påsar. Och i framtiden bör du göra det på ett shysstare sätt. Tillexempel: Hejsan. Du glömde en sak i vår butik kan du vara snäll och följa med om du vill så löser vi det. Och därefter sköta det snyggt.

Men samtidigt så har butikerna idag oherhört stort svinn av stöld/snatteri så man måste också ha förståelse att dom är rätt trötta på skiten och agerar på ett surt/oproffisionellt sätt :/

Permalänk
Skrivet av Khajiit has wares:

Till en början så är jag varken jurist eller något som helst att ta för ren fakta.

Kollar man ur lagens mening så är det minsta du skulle begått "Ringa Stöld", se 8 kap. 2:a paragrafen. Vilket skulle medge ett envarsgripande. Vilket innebär att vem som helst får gripa någon som begår ett brott med fängelse i straffskalan, dock betyder detta enbart att stoppa, hindra eller kvarhålla någon tills polis skyndsamt kommit till platsen.

Enbart polis kan/får göra en kropsvisitation för att finna stulet gods.

Så för att återgå till din händelse, ja butiksbiträdet kan be dig att visa upp medhavda påsar, men du behöver inte följa denna frågan. Precis som hon skulle be dig att ge henne en kram.

Skulle de hindra dig från att gå, fysiskt, skulle jag rekommendera att man kvarstannar, väntar på polis och upprättar en anmälan om olaga frihetsberövande. Allt för måmga gånger har det annars eskalerat till misshandelsanmälningar fram och tillbaka..

Lämpligheten i att ett butiksbiträde själv ilar iväg efter misstänkta snattare låter jag vara osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt i det du skriver. Jag vill tillägga att om envar ska gripa så gäller det att envar är 100 % säker på att lagstöd för grip finns. Annars kan det finnas risk för olaga frihetsberövande.
I envar ingår alla utom polis. Även ordningsvakt gör envarsgrip.
Dock har ordningsvakt vissa polisiära befogenheter som envar inte har. Men det är en annan diskussion.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är väldigt svårt att driva butik med alla stölder som ständigt sker mitt på blanka dagen. Alla är mänskliga och gör misstag. Samtidigt behöver du ju inte visa påsarna för butikspersonalen om du inte vill. Låter som det här fallet var ganska lindrigt, själv hade jag bara skitit i händelsen och sagt något i stil med:
-"Förstår att folk stjäl från er med de här jäkla priserna!"
Nästa gång jag hade handlat där. Här är dessutom några exempel där samma scenario har dragits längre. Kan förstå att den anklagade vill ha skadestånd om situationen förvärras.

https://lawline.se/answers/fortal-och-snatteristold

https://lawline.se/answers/kan-jag-anmala-ett-butiksbitrade-f...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt hotellrumskort triggade larmbågarna i en matbutik nyligen. Så det finns mycket som kan hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Generation kränkt...

Vad lagen säger har du i första svaret.

TÄNKTE just skriva det samma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu är det eventuella brottet stöld eller grov stöld. Snatteri finns det juridiskt inget som heter vad jag vet...

Nej, det är varken stöld eller grovt stöld.

Snatteri har funnits juridiskt men har nu blivit ersatt med ringa stöld. Allt under 1000 kr. Ringa stöld är varken stöld eller grovt stöld, så absolut finns det en skillnad mellan dem och det kallas fortfarande snatteri i folkmun.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Man får göra ett envarsgripande på flyende personer.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu är det eventuella brottet stöld eller grov stöld. Snatteri finns det juridiskt inget som heter vad jag vet...

Det fanns innan 1 juli 2017. Då ändrades brottsrubriceringen till ringa stöld.

TS:
Khajiit has wares har en bra förklaring hur rättsläget ser ut. Var med om en liknande händelse i en kiosk för många år sedan, då frågade jag om de önskade göra ett envarsgripande och jag erbjöd mig också att ringa polisen å deras vägnar eftersom det inte fanns en möjlighet att jag frivilligt skulle visa upp vad jag hade i jackfickan (solglasögon). Hon avböjde mitt erbjudande och muttrade något om att "det fanns på kamera" och jag bad henne återkomma om kameran visade att jag hade snattat (vilket jag förstås inte hade gjort, jag stoppade ner mina solglasögon i fickan).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Att felaktigt anklaga någon för stöld är inget brott. De flesta butiker har dock någon typ av policy att man inte ska anklaga någon för att ha snattat om man inte vet det med 100% säkerhet, mest för att slippa otrevliga situationer efteråt.
Detta har faktiskt hänt mig med en gång men personen som stoppade mig var trevlig och respektfull så jag gjorde ingen sak av det. Men visst kändes det lite olustigt att bli felaktigt anklagad. I de butiker jag jobbat i så har det också hänt ett par gånger och en gubbe blev helt vansinning och höll på i månader att ringa och skälla och han skulle minsann ha UPPRÄTTELSE, typ en duell eller nåt med butikschefen då. Till slut dog det ut.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Generation kränkt...

Jag blir så kränkt av generation kränkt och såna här trådar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt till många som kommenterar, vid misstanke:

  • Endast polis får jobba på misstanke

  • Vid misstanke kan dom inte hindra dig från att gå eller tvinga dig att visa upp väska/påse

  • Envarsgripande gäller inte vid misstanke samma sak vid flyende fot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevin:

För att göra det enkelt till många som kommenterar, vid misstanke:

  • Endast polis får jobba på misstanke

  • Vid misstanke kan dom inte hindra dig från att gå eller tvinga dig att visa upp väska/påse

  • Envarsgripande gäller inte vid misstanke samma sak vid flyende fot

Kan du utveckla din sista punkt? Envarsgripande kan explicit göras på en förövare på flyende fot.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.