Permalänk
Medlem

Plötsligt startar inte datorn!?

Så går julafton mot sitt slut och vissa är glada medans andra ligger och deppar i sängen.

Den deppiga killen är styvsonen som fick 16Gb minne i i julklapp.

Han sprang snabbt ner i sitt rum för att installera dom...men kom efter en stund upp och sa att datorn inte längre startar.
Har nu suttit ett bra tag och försökt få igång datorn som gick kalas innan han stoppade i de nya minnena.
Det ända som händer nu är att fläktarna på CPU och grafikkort går igång, men CPU-lampan lyser (vilket indikerar fel/inte hittar processorn)!
Ingen signal skickas såklart till skärmen.

Moderkortet han har är ett MSI Z390-A PRO.
Processorn är en Intel I7 av något slag.
Han har tidigare haft 4st 4Gb-moduler:
2x4Gb Corsair Vengeance LPX 2400MHz 1.2V
2x4Gb HyperX Fury 1.2V

De nya han fick var:
2x8Gb HyperX Fury 3200MHz 1.35V RGB

Det ända han påstod sig ha gjort var att plocka ut 2 moduler och sätta i sina 2 nya moduler.
Efter det så startar den som sagt inte längre.

Har testat att plocka ut de nya modulerna och satt tillbaka de gamla, men får samma problem
Har testat att plocka ut alla minnesmoduler och grafikkortet, men får samma problemm.
Har testat att ta en av de gamla modulerna och testa den i samtliga minnesplatser, men utan någon skillnad.
Har testat att resetta CMOS, men verkar inte göra någon skillnad.
Tycker heller inte processorkylaren går för fullt....men det kanske den heller inte skall när man startar den..?
Startar man datorn med de nya minnena så är det samma problem, men RGB-belysningen på minnena funkar...

Läste nånstans i manualen att man skall bara använda minnen som har en volt under 1.35V för att inte skada processorn....men vad jag kan se så är typ 8/10 minnen som säljs nu 1.35V och inte 1.2V....å kortet är ju relativt nytt...så det borde väl klara moderna minnen med 1.35V kan man jag tycka...eller har jag fel?
(vi visste bara att han önskade sig 2x8Gb DDR4 3200MHz, men visste inte vilket moderkort han hade då han sällan bor hos oss)

Vad kan man göra...känns inte så kul att om hela hans julledighet är förstörd då han relativt nya dator inte går att använda

Nån som har nått mer tips som jag har missat?

Datorn har fungerat felfritt tills han satte i minnena...aldrig krånglat på något vis innan!

Permalänk
Medlem

Vet han hur man skyddar sig mot ESD? Min första misstanke är att han grillat något i sin iver.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nej, han hade inte ESD-armband tyvärr.

ESD-skador brukar väl dock inte dyka upp direkt utan det brukar väl oftast uppkomma långt senare.....var iallafall det man fick lära sig under alla ESD-utbildningar i skolan och när man jobbade på Ericsson en gång i forntiden..

Permalänk
Medlem

Kolla så att han inte råkat dra ut någon sladd nånstans på moderkortet. T.ex nån fläkt eller sladd till psu som sitter löst.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

Så går julafton mot sitt slut och vissa är glada medans andra ligger och deppar i sängen.

Den deppiga killen är styvsonen som fick 16Gb minne i i julklapp.

Han sprang snabbt ner i sitt rum för att installera dom...men kom efter en stund upp och sa att datorn inte längre startar.
Har nu suttit ett bra tag och försökt få igång datorn som gick kalas innan han stoppade i de nya minnena.
Det ända som händer nu är att fläktarna på CPU och grafikkort går igång, men CPU-lampan lyser (vilket indikerar fel/inte hittar processorn)!
Ingen signal skickas såklart till skärmen.

Moderkortet han har är ett MSI Z390-A PRO.
Processorn är en Intel I7 av något slag.
Han har tidigare haft 4st 4Gb-moduler:
2x4Gb Corsair Vengeance LPX 2400MHz 1.2V
2x4Gb HyperX Fury 1.2V

De nya han fick var:
2x8Gb HyperX Fury 3200MHz 1.35V RGB

Det ända han påstod sig ha gjort var att plocka ut 2 moduler och sätta i sina 2 nya moduler.
Efter det så startar den som sagt inte längre.

Har testat att plocka ut de nya modulerna och satt tillbaka de gamla, men får samma problem
Har testat att plocka ut alla minnesmoduler och grafikkortet, men får samma problemm.
Har testat att ta en av de gamla modulerna och testa den i samtliga minnesplatser, men utan någon skillnad.
Har testat att resetta CMOS, men verkar inte göra någon skillnad.
Tycker heller inte processorkylaren går för fullt....men det kanske den heller inte skall när man startar den..?
Startar man datorn med de nya minnena så är det samma problem, men RGB-belysningen på minnena funkar...

Läste nånstans i manualen att man skall bara använda minnen som har en volt under 1.35V för att inte skada processorn....men vad jag kan se så är typ 8/10 minnen som säljs nu 1.35V och inte 1.2V....å kortet är ju relativt nytt...så det borde väl klara moderna minnen med 1.35V kan man jag tycka...eller har jag fel?
(vi visste bara att han önskade sig 2x8Gb DDR4 3200MHz, men visste inte vilket moderkort han hade då han sällan bor hos oss)

Vad kan man göra...känns inte så kul att om hela hans julledighet är förstörd då han relativt nya dator inte går att använda

Nån som har nått mer tips som jag har missat?

Datorn har fungerat felfritt tills han satte i minnena...aldrig krånglat på något vis innan!

Är inte helt hundra på detta jag nu skriver då jag inte själv äger den generationen av CPU och moderkortet. Men är det inte så att det inte går att blanda 2x4GB moduler med 2x8GB.

Dvs testa att endast använda 2x8GB minnena samt kolla i manualen till moderkortet i vilka slots de ska sitta i. Ha en god fortsättning!

/Elias

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort ”så”
Permalänk
Medlem

Resets bios. Och återkom.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Kollat alla kablar, men de sitter som de skall.

Testa bara 1 modul av både de nya och gamla...i samtliga porter...dvs flyttat runt dom och testat dom i samtliga 4 portar...men blir ingen skillnad.

Testat 2x8Gb i både DIMM1 och DIMM2.

Tror mig ha resettat BIOS...dvs lagt en skruvmejsel över stiften som skall byglas, i 10sek. Datorn har då varit strömlös.
Har även plockat ut CMOS-batteriet i någon minut och sen satt i det...men får samma fel.

Permalänk
Medlem

Bara dubbel kollar, men när ni körde singelsticka, satte ni den i rätt slott? Kolla manualen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

@phlopydisk: Har testat runt singelsticka i alla 4 slottarna men får samma resultat.

Fläktarna snurrar och lampan bredvid CPU lyser vilket indikerar att nått är fel med CPU eller att den inte hittar den.

Har dock läst att iallafall någon fick samma problem, men det hade med RAM att göra och inte CPU....annars kan man ju tycka att den borde larma för DRAM och inte CPU...!?

Permalänk
Medlem

Piper den nått vid start?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

@phlopydisk: Nej, inte ett ljud annat än fläktarna som spinner upp. Inga pip!

Permalänk
Medlem

Kollat minneskompabilitetslistan för det aktuella moderkortet, och de nya minnena finns med på listan, så det bör inte vara de nya minnena som spökar.

Permalänk
Medlem

Hitta denna tråd, om han kommit åt CPU kylaren vid montering av ram. https://forum-en.msi.com/index.php?topic=297990.0#msg1678760

Kan vara värt att plocka av och på kylaren igen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Alternativt bara skruva loss moderkortet och köra på ett träbord. Då är det något som ligger ioch kortsluter. Kan vara så att en skruv letat sig ner på nått taskigt ställe när han öppna upp datorn.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

@phlopydisk: Testat att plocka bort kylaren och satt dit den igen, men tyvärr samma fel.

Har inte testat att plocka ur moderkortet, men han har å andra sidan bara öppnat luckan och i den sitter skruvarna fast.
Den har han tryckt i minnesmodulerna, så har har inte lossat några skruvar som har kunnat hamna i datorn.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av phlopydisk:

Hitta denna tråd, om han kommit åt CPU kylaren vid montering av ram. https://forum-en.msi.com/index.php?topic=297990.0#msg1678760

Kan vara värt att plocka av och på kylaren igen.

Kanske kan vara värt att plocka ur och i processorn igen också när man ändå håller på.
Troligtvis inte det, men om man ändå är där och pillar...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Kolla om det sitter någon jumper någon annanstans som du kan använda för att resetta cmos istället för skruvmejsel, testa sedan med endast en sticka i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dax123: Hittade en som jag testade med...tyvärr samma resultat.

Permalänk
Inaktiv

Stängde stackarn av datorn verkligen när han ryckte ut minnena? 0:7

Permalänk
Medlem

@Datate78
Låter som att du har testat allting jag hade gått all in ryckt ut det mesta inklusive tillbehör och försökt starta med mininmal setup, cpu/psu/mobo (och resettat bios, ta ut batteriet vänta 10min) med strömkabel utryckt

Sätt i batteriet, starta kolla ledsen / vilka lyser, blinkar i vilka intervall, felkoder finns i manualen / har du intern gpu så kan du koppla in skärmen på moderkortet. Felsök tills allt känns rätt, gå sen vidare (fungerar det inte kan ett alternativ vara att lyfta ut allting ur lådan enligt tidigare inlägg och passa på att kolla kopplingar/kablar)

I vilken ordning du vill beroende på felkoder tidigare
Sätt in grafikkortet och testa igen/glöm inte att flytta kabeln kolla ledsen/får du bild
Sätt in ett minne, prova alla platser tills det fungerar börja med plats 1 enligt manualen / kolla på ledsen (förutsätter att minnena är kompatibla med din setup)
Sätt in nästa minne (upprepa, framgår i manualen vilken plats det primärt ska sitta i, inte nödvändigtvis plats 2 / prova även andra platser)
Hårddisken

Typ https://www.inet.se/info/169/felsokningsguide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datate78:

@phlopydisk: Testat att plocka bort kylaren och satt dit den igen, men tyvärr samma fel.

Har inte testat att plocka ur moderkortet, men han har å andra sidan bara öppnat luckan och i den sitter skruvarna fast.
Den har han tryckt i minnesmodulerna, så har har inte lossat några skruvar som har kunnat hamna i datorn.

Jag misstänker att fan plate some nämns i tråden jag skicka är den som sitter bakom moderkortet. Så om inget annat funkar så kanske prova att plocka ut hela moderkortet. Håller tummarna för er.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt att höra. Men om de gamla minnena inte heller längre fungerar så låter det ju som ett typiskt fall av ESD. Ett tips är att stänga av nätaggregatet, hålla in startknappen på datorn ett tag, sedan ta på sig ESD armband och koppla till chassit, sen kan man börja öppna och härja. Hoppas ni löser det iallafall.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Innan vi ska säga att det är ESD Skada så bör de gamla och nya minerna felsökas. Det kan vara vad som helst, man måste felsöka det genom att t.e.x. prova nya minnena på ett annat men. Prova de gamla... kan det kanske vara moderkortet som har gått sönder? Har du kvitto brukar detta kunna lösas med garantin enligt mina erfarenheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Sådär...nu har jag monterat ur moderkortet och lagt det på en ESD-påse.
Har plockar bort allt utom processorn.
Men när jag startar den så är det tyvärr samma visa...fläktarna går igång men fellampan för CPU lyser med fast sken. Inget annat händer.
Här ett litet "knatter" från den mekaniska disken oxå vid uppstart.

Imorgon så skall vi åka å se om vi kan hämta hans gamla moderkort och processor för att se om det funkar.

Den gamla processorn skall funka på den nya moderkortet...men tydligen är inte hans nya processor kompatibelt med hans gamla moderkort.
Pentium G4560 på ett Gigabyte Z270X-Ultra Gaming.

Får vi hit det under morgondagen borde vi iallafall kunna se om minnena funkar då det är DDR4 även till det.
Vi borde även kunna se om CPU har falerat då vi kan köra med den gamla.
Är det fel på moderkortet blir det svårare...men då har vi förhoppningsvis kunnat utesluta vissa saker...

Sakerna är tydligen inköpta online på NetOnNet, så det borde inte vara några problem med kvitton eller garantier då de är nyare än ett år.

Men jäkligt frustrerande är det...

Permalänk
Medlem

Kom även fram en sak till när jag pratade med honom sent inatt...

Första gången han startade datorn efter att han satt i minnena, så sa han att datorn startade...han fick ett meddelande om att han var tvungen att gå in i bios för att ändra någon med minnena.
Han trodde då att det skulle funka, så han avbröt allt och ropade på mig för att hjälpa honom få igång hans RGB-LED som han inte fått igång via det nya moderkortet, utan hade kört det via styrningen i chassiet (ett Phanteks P400 med LED-styrning integrerad).

Kopplade in styrkabeln till moderkortets RGB-kontakt, och sen gick jag därifrån.

Sen kom han upp efter en stund och sa att han inte fick igång det.

Det var något jag inte tänkt på, eller vetat förens vi pratade om det under natten och jag frågade om datorn aldrig startat efter minnesbytet.....vilket tydligen var en sanning med modifikation....den HAR startat vid första försöket, men inte mer!

Permalänk
Medlem

Så nu när jag börjar fundera så kanske den där RGB-styrkabeln kan ha med saken att göra....men det funkade perfekt med hans gamla moderkort och processor...
Iofs var hans gamla Gigabyte och hans nya MSI...men borde väl inte fallera hela systemet kan man ju tycka...