TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

XG95 eller Q70R? 55 tum på båda. Vad jag förstått så är de i princip likvärdiga. Något speciellt jag bör tänka på? @laxpudding

Tack på förhand

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

Jag tänkte byta in min LG B9 mot en C9 eftersom det endast skiljer 1500:- i prisskillnad. Är det värt för A9 processorn i C9 jämfört med A7 processorn i B9?

En till fråga, ska inte en LG B9 kunna hantera en LG soundbar kopplad genom bluetooth utan audio lag? Jag frågade LG support och fick till svar att "Det är audio lag eftersom TV:n uppdaterar bilden så pass frekvent, så att ha den kopplad genom bluetooth räcker inte till.

När jag spelar så får jag det här problemet så fort jag justerar kameran in-game: https://youtu.be/JIm4GK0le0E
https://youtu.be/egchWgcxPX0 bilden släpar efter.

Jag har ställt in alla inställningar som det ska vara, samt provat alla olika bildlägen, men utan framgång. Får bara huvudvärk när jag försöker spela med den bilden.
@laxpudding

Ni får ursäkta om jag är lite off topic, men jag är ny på forumet och vet inte riktigt var jag ska placera mina frågor. Plus att jag har läst många inlägg från laxpudding och han verkar veta vad han pratar om.

Tacksam för svar!
Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Parkreiner:

En till fråga, ska inte en LG B9 kunna hantera en LG soundbar kopplad genom bluetooth utan audio lag? Jag frågade LG support och fick till svar att "Det är audio lag eftersom TV:n uppdaterar bilden så pass frekvent, så att ha den kopplad genom bluetooth räcker inte till.

Bluetooth har lite fördröjning, använd sladd precis som de säger. Funktionen är till för att spela musik från telefon etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att införskaffa en ny TV på 65" här hemma och behöver hjälp med att välja rätt.

Jag har möjlighet att hämta ut en Sony KD-FX9005 för ca 8600 kr (en beställning från Black Friday som väntar på att hämtas ut).
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sony...

eller att låta den gå i retur och köpa en

Samsung QLED QE65Q70R som kostar 12990 nu under mellandagarna
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams...

Eller finns det någon annan som är ännu bättre i förhållande till pris och kvalité? Drömmen är att Q90 ska sänkas till 20000 kr som den gjorde under Black Friday, men det lär väl inte ske igen

Det jag använder TVn till är PS4, sport och film.

Det enda som jag tror inte är intressant är OLED eftersom vi har mycket ljusinsläpp hemma med många och stora fönster, dessutom bor jag i norra Sverige där vi inte har mörkt på somrarna.

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Sony KD-FX9005 för 8600 kr är svårslaget sett till kvalité/pris.

Permalänk
Medlem

Köpte Samsung 65 q70 1 dec för 15 000 jäklig nöjd men nu ser jag att den ligger på 13 000 och har 30 dagars återköp på elgiganten, kan jag få mellanskillnad tror ni?

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Skrivet av xipish:

Köpte Samsung 65 q70 1 dec för 15 000 jäklig nöjd men nu ser jag att den ligger på 13 000 och har 30 dagars återköp på elgiganten, kan jag få mellanskillnad tror ni?

Logiskt så tycker jag att du ska få det. Vad stoppar annars dig från att lämna tillbaka den på öppet köp, få pengarna i handen, gå till kassan igen och säga "hej jag vill köpa Samsung q70 igen"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parkreiner:

Logiskt så tycker jag att du ska få det. Vad stoppar annars dig från att lämna tillbaka den på öppet köp, få pengarna i handen, gå till kassan igen och säga "hej jag vill köpa Samsung q70 igen"

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en LG OLED65B9 för 17990 på netonnet, denna ligger nu ute för 16990 - kan man få tillbaka 1000 SEK? Deras kundtjänst är stängd då det är röd dag...

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

Köpte en LG OLED65B9 för 17990 på netonnet, denna ligger nu ute för 16990 - kan man få tillbaka 1000 SEK? Deras kundtjänst är stängd då det är röd dag...

Kolla på hemsidan har de prisgaranti eller så så borde de skryta om det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kolla på hemsidan har de prisgaranti eller så så borde de skryta om det.

De skryter ju om 30 dagars öppet köp - då den inhandlades den 29:e så kan jag ju lämna tillbaka den om det inte passar

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

De skryter ju om 30 dagars öppet köp - då den inhandlades den 29:e så kan jag ju lämna tillbaka den om det inte passar

Jo det är ju ett alternativ om de inte matchar priset, Frågan är om allt bök är värt 1000kr bara 😏

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

De skryter ju om 30 dagars öppet köp - då den inhandlades den 29:e så kan jag ju lämna tillbaka den om det inte passar

Tja

Fick tbx 2000kr på min LG OLED55B9PLA, så bara att åka ner så får du 1000kr tbx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MtmT:

Tja

Fick tbx 2000kr på min LG OLED55B9PLA, så bara att åka ner så får du 1000kr tbx

Perfekt

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem

Här kanske var mer rätt plats för det här inlägget, ny här.

Jagar ny TV, 65 tum hade jag tänkt och 10-12 tusen. Inget spelande, kommer stå i ett rum som är hyfsat ljust på sommarkvällar.

Philps 70 pus7304 kostsr 9000
Känns ok (men någor större än vad jag tänkt)? Och kanske lite pengar över till soundbar.

Eller ska man lägga på 4000 för sony xf9005 eller samsung q70r?

LG sm 8500 finns där emellan (10000), men känns inte lika prisvärd, har jag kanske fel?

Missat något annat i denna pris o storleksklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasg72:

Här kanske var mer rätt plats för det här inlägget, ny här.

Jagar ny TV, 65 tum hade jag tänkt och 10-12 tusen. Inget spelande, kommer stå i ett rum som är hyfsat ljust på sommarkvällar.

Philps 70 pus7304 kostsr 9000
Känns ok (men någor större än vad jag tänkt)? Och kanske lite pengar över till soundbar.

Eller ska man lägga på 4000 för sony xf9005 eller samsung q70r?

LG sm 8500 finns där emellan (10000), men känns inte lika prisvärd, har jag kanske fel?

Missat något annat i denna pris o storleksklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter och kikar på ungefär samma apparater. Philips lockar då den är stor - men känns också som att den varit dyr just för att den är stor. VA-panel på 70" är ju säkert bra. Och pus7304 verkar vara Philips "standardserie". Dock verkar hdr-läget inte vara så mycket att ha. I övrigt känns den prisvärd men finns inte så mycket handfast info om den tycker jag.

Vill också egentligen ha en 65".

LG SM8500 verkar ha en ips-panel så sämre svärta och kontrast. Å andra sidan 120hz.

Jag har även kikat på samsung qe65q60r som är VA och 120hz.

Q70r tycker jag känns lite dyr, även om priset är helt ok egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Sitter och kikar på ungefär samma apparater. Philips lockar då den är stor - men känns också som att den varit dyr just för att den är stor. VA-panel på 70" är ju säkert bra. Och pus7304 verkar vara Philips "standardserie". Dock verkar hdr-läget inte vara så mycket att ha. I övrigt känns den prisvärd men finns inte så mycket handfast info om den tycker jag.

Vill också egentligen ha en 65".

LG SM8500 verkar ha en ips-panel så sämre svärta och kontrast. Å andra sidan 120hz.

Jag har även kikat på samsung qe65q60r som är VA och 120hz.

Q70r tycker jag känns lite dyr, även om priset är helt ok egentligen.

Men q70 är väl bättre på allt jämfört med q60 och då känns 2000kr extra kanske rimligt? Hur står sig q60 jämfört med pus7304, är den 2000kr bättre?

Sedan funderar jag på hur ljust ett "ljust rum" som diskuteras i alla råd om paneltyper. IPS ger större betraktningsvinkel och är bättre i ljusa rum sägs det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka mellanskillnaden jag velande också mellan xf9005 och q70, jag tyckte att q70 hade bättre bild, kändes som Sonyn hade mörkare bild och menyerna var sega jämfört med Sonyn. Sonys fötter är snyggare än Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Hej nu när Elgiganten har släppt ut sin rea har jag haft det svårare att välja. Dom 2 modellerna jag hade i tankarna är.

TCL 55’ EC78 -
https://www.webhallen.com/se/product/307203-TCL-55-55EC780-4K...

Eller

Samsung 55’ Q70R - https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22873/samsung-55...

Vilken skulle ni ha valt, samsungen är 2000kr dyrare men känns nästan som att den är en hel del bättre om jag inte misstar mig? Det som är kul är att TCL har en hyffsad soundbar inbyggd och stödjer dolby vision. Samsungen har ju säkert bättre svärta och nits samt 120hz bildfrekvens( kollar en hel del sport och spelar) tänker att man kanske måste köpa till en soundbar till samsungen vilket resulterar att det blir ännu dyrare men kanske värt?

Tankar? @laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com

instinktivt hade jag hållit mig borta från TCL, de jag sett på display på elgiganten är ju rena skräpet, känns som bilden hackar fram. Det kan såklart vara en inställning men jag tycker att TCL modellerna är så dåliga att de drar ner helhetsintyget för elgiganten, att ens ha dom framme är pinsamt. 3 butiker har jag sett det i så det borde inte vara inbillning vilket jag först trodde att det var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonasg72:

Men q70 är väl bättre på allt jämfört med q60 och då känns 2000kr extra kanske rimligt? Hur står sig q60 jämfört med pus7304, är den 2000kr bättre?

Sedan funderar jag på hur ljust ett "ljust rum" som diskuteras i alla råd om paneltyper. IPS ger större betraktningsvinkel och är bättre i ljusa rum sägs det.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung har ju jobbat en hel del med just betraktningsvinklar på sina QLED-TV. Jag vet inte om de gör samma saker på alla (QLED-) apparater men på min nya Q85 så är det inget som helst problem. Och IPS är nog inte bättre än VA i ljusa rum, det är mer att bristerna hos IPS inte är lika tydliga där, gråare svärta främst. Det viktigaste i ett ljust rum är ju att få tillräckligt hög ljusstyrka, och där är QLED-modellerna väldigt bra, och att minimera reflektioner, som Samsung också har jobbat mycket på. Vissa reflektioner finns på min TV, men de är väldigt mycket bättre än på min gamla plasma som ju i princip blev en spegel om det var ljust i rummet, men jag vet inte om det är bättre eller sämre än andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samsung har ju jobbat en hel del med just betraktningsvinklar på sina QLED-TV. Jag vet inte om de gör samma saker på alla (QLED-) apparater men på min nya Q85 så är det inget som helst problem. Och IPS är nog inte bättre än VA i ljusa rum, det är mer att bristerna hos IPS inte är lika tydliga där, gråare svärta främst. Det viktigaste i ett ljust rum är ju att få tillräckligt hög ljusstyrka, och där är QLED-modellerna väldigt bra, och att minimera reflektioner, som Samsung också har jobbat mycket på. Vissa reflektioner finns på min TV, men de är väldigt mycket bättre än på min gamla plasma som ju i princip blev en spegel om det var ljust i rummet, men jag vet inte om det är bättre eller sämre än andra alternativ.

Har själv 75" qled 60 modellen, kan säga att betraktningsvinklarna är väldigt kass, men sitter ca 5 meter ifrån så är inget bekymmer för mig, men märker det när jag går till balkongen och står bredvid den så ser det förfärligt ut...
Dock ser man väl ändå på tv framifrån och inte från sidan tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MackZ06:

instinktivt hade jag hållit mig borta från TCL, de jag sett på display på elgiganten är ju rena skräpet, känns som bilden hackar fram. Det kan såklart vara en inställning men jag tycker att TCL modellerna är så dåliga att de drar ner helhetsintyget för elgiganten, att ens ha dom framme är pinsamt. 3 butiker har jag sett det i så det borde inte vara inbillning vilket jag först trodde att det var.

Tänkte exakt samma sak när jag såg en TCL 65:a på Elgiganten innan black friday. Kändes som de ställt fram den som slaktlamm för att visa hur vass de dyrare, andra tillverkarna, var. Så jag frågade efter fjärrkontrollen till den och återställde bildinställningarna i första menyn och helt plötsligt var det nästan ingen skillnad längre. Var precis som de med flit tagit bort all färg, maxat ljus och kontrast för att alla problem med demo-videon skulle synas.

Köp inte grisen i säcken, gå på random butik, fråga efter fjärrkontrollen och se om det går att fiffla, eller "un-fiffla", till bilden.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad svårt jag har att välja TV känner jag.. Haha!

Jag satt länge och sneglade på Sony XF9005 och missade dessvärre blixtrean på 65:an. Sen dess har jag tänkt om lite gällande vad jag egentligen borde sikta på.. Så just nu har jag kollat på följande:

Sony 65XF9005
LG OLED55C9
Philip 55OLED854
Philip 55OLED934

Sonyn känns ju som en TV där man kan få jäkligt mycket TV för pengarna, men OLED lockar. Så därför började jag att kolla på C9, men även ambilight är ju spännande. Faaaan.. Haha! Kollade därför på 854 först, men det känns som att man behöver lägga till lite pengar på Philips displayer för att få en TV som är likvärdig med en C9. 934 kändes då rätt go, speciellt då den kommer med en soundbar.

Någon som har erfarenhet, insikter eller kanske tom har gått i samma banor som vill dela med sig av sina tankar?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att bestämma mig vilken som passar mig bäst.

Har kollat på dessa 2:
Samsung QE55Q70RATXXC
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5061157

1000kr extra:
LG OLED55B9PLA
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5107986

Tv:n kommer användas till Streamande (Netflix, Cmore, YT)
Kan ev bli ps4 spelande då jag fått ett gratis från jobbet!:)
Blir även en del film tittande.
Tv tittande är jag dock dålig på.
Kommer även koppla ihop tv till datorn.

Vad ska jag välja? Finns ju även andra märken så är det annat ni rekommenderar så skriv det!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Har själv 75" qled 60 modellen, kan säga att betraktningsvinklarna är väldigt kass, men sitter ca 5 meter ifrån så är inget bekymmer för mig, men märker det när jag går till balkongen och står bredvid den så ser det förfärligt ut...
Dock ser man väl ändå på tv framifrån och inte från sidan tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Vsr går gränsen till att titta från sidan? Om familjen samlas kring TVn så blir det någon om hamnar med kanske upp till 30 graders betraktningsvinkel.

Permalänk
Skrivet av MtmT:

Tja

Fick tbx 2000kr på min LG OLED55B9PLA, så bara att åka ner så får du 1000kr tbx

Köpte B9 på Mediamarkt för 11900 på Black friday. Nu har Netonnet den för 9900.
Mediamarkt säger ju att de ska matcha priser inom 30 dagar.
Är det bara att åka dit med kvittot eller hur funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonasg72:

Vsr går gränsen till att titta från sidan? Om familjen samlas kring TVn så blir det någon om hamnar med kanske upp till 30 graders betraktningsvinkel.

Min Q85 har i alla fall inga som helst problem med detta. Bilden är lika ljusstark och färgerna lika klara även om jag ställer mig helt bredvid teven så att bara ena ögat kan se fronten. Däremot kan man se lite blooming vid scener som är komplicerade för local dimming-funktionen vid extrema vinklar. Så ska du titta på filmer av stjärnhimmeln från typ 170 graders vinkel så bör du nog köpa en annan TV, annars är detta inget problem. Sen vet jag som sagt inte alls om andra modeller har fått samma behandling, Q70/Q60 kan vara mycket sämre. Men detta är ju också något som är lätt att kolla i butik till skillnad från många delar av bildkvaliteten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Parkreiner:

När jag spelar så får jag det här problemet så fort jag justerar kameran in-game: https://youtu.be/JIm4GK0le0E
https://youtu.be/egchWgcxPX0 bilden släpar efter.

Jag har ställt in alla inställningar som det ska vara, samt provat alla olika bildlägen, men utan framgång. Får bara huvudvärk när jag försöker spela med den bilden.

Jag ser ingenting konstigt med de klippen utan det är rätt så typiskt för låg frekvens. Ser ut som du kör 30 eller 60 FPS. Är det dator? Konsol? Vad är det för skärm/TV du kört innan och vad är det du förväntar dig?

Du kanske kört med interpolering påslaget på din tidigare TV och är lyckligt omedveten om de problem detta medför. Det skulle också förklara din upplevda osynk mot ljudet via Bluetooth då interpolering också fördröjer ljudet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hejbabi:

@Laxpudding: Då skippar jag nog den! Vad tror du om B9 vs FZ800? (Gaming är ingen prio utan film och TV-serier i mörka rum är 90% av min TV-användning.) Lutar mot B9 i skrivande stund och har span på om C9 prisdroppar men vad tror du? Blir lite orolig över B9s något dåliga kalibrering out of the box...

Båda är väldigt bra apparater och B9 har flera finesser och en nyare panel. I jämförelsen B8 mot FZ800 hade jag pekat mot Panasonic i jämförelsen med de krav du har. Nu är det mer blandat. FZ800 bör vara bättre än B9 både på fabriksinställningar för mindre godtycklig vitbalans (som B9 verkar visa upp) och ska nå högre ljusstyrka överlag, särskilt vid HDR. Det lär finnas mer dynamik att hämta där.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Treant:

XG95 eller Q70R? 55 tum på båda. Vad jag förstått så är de i princip likvärdiga. Något speciellt jag bör tänka på? @laxpudding

Att matcha egenskaperna mot dina behov. Dolby Vision, eARC och sådan finesser skiljer sig. Android TV mot Tizen etc. Samsungs HDR tonemapping tenderar att dra mot en ljusare bild överlag och inte riktigt följa PQ-EOTF och där kommer Sony ha mer inställningsmöjligheter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonasg72:

Hur står sig q60 jämfört med pus7304

Både finner sig i mellanklassen där Q60 är i den övre delen av denna bred indelning. Du vet exakt vad du får och Q60R är en av de mest testade och beprövade modellerna för 2019. Finns hur mycket info som helst at hämta om den.

PUS7304 befinner sig i den nedre delen av den skalan och du vet inte alls riktigt vad du får. De flesta verkar peka på att det är en VA-panel i modellen. Ungefär så.