Permalänk

Telia IPTV

Tänkte få lite förslag på hur man får skarpare bild på Telia IPTV.

Bakgrunden är denna. Jag kör ComHem TV digitalt via kabel på en budget TV som är tre år gammal, svärföräldrarna har en helt ny TV som är av betydligt bättre klass som de kör Telia IPTV på via Telia ADSL. Min bild är mycket skarpare tycker jag och det borde den inte vara om man utgår från själva TV:n, deras är ju mycket bättre.

För cirka tio år sedan körde jag själv Telia IPTV via fiber och när jag då jämförde med ComHem digitaltv via kabel så tycket jag Telia IPTV gav klart bättre bild.

Min tanke är att Telia kanske komprimerar hårt på ADSL, kan det vara så? kan jag ställa om till lägre upplösning hos dem kanske, några förslag?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Tänkte få lite förslag på hur man får skarpare bild på Telia IPTV.

Bakgrunden är denna. Jag kör ComHem TV digitalt via kabel på en budget TV som är tre år gammal, svärföräldrarna har en helt ny TV som är av betydligt bättre klass som de kör Telia IPTV på via Telia ADSL. Min bild är mycket skarpare tycker jag och det borde den inte vara om man utgår från själva TV:n, deras är ju mycket bättre.

För cirka tio år sedan körde jag själv Telia IPTV via fiber och när jag då jämförde med ComHem digitaltv via kabel så tycket jag Telia IPTV gav klart bättre bild.

Min tanke är att Telia kanske komprimerar hårt på ADSL, kan det vara så? kan jag ställa om till lägre upplösning hos dem kanske, några förslag?

Pratat med Telia om vilken bitrate det är på deras strömmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Pratat med Telia om vilken bitrate det är på deras strömmar?Skickades från m.sweclockers.com

Lättare sagt än gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Lättare sagt än gjort.

Var endast en fråga, men så kan det vara. Speciellt när man får prata med first line support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Två erfarenheter jag har av Telia IPTV:

default är 720, går att byta till 1080 I boxens inställningar. (Motorola VIP1003)

De skickar ut både SD och HD kanaler, kolla att det verkligen är HD-kanalerna de tittar på.
Min box sorterade SD-kanalerna först så jag fick sitta och flytta om I kanallistan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Tänkte få lite förslag på hur man får skarpare bild på Telia IPTV.

Bakgrunden är denna. Jag kör ComHem TV digitalt via kabel på en budget TV som är tre år gammal, svärföräldrarna har en helt ny TV som är av betydligt bättre klass som de kör Telia IPTV på via Telia ADSL. Min bild är mycket skarpare tycker jag och det borde den inte vara om man utgår från själva TV:n, deras är ju mycket bättre.

För cirka tio år sedan körde jag själv Telia IPTV via fiber och när jag då jämförde med ComHem digitaltv via kabel så tycket jag Telia IPTV gav klart bättre bild.

Min tanke är att Telia kanske komprimerar hårt på ADSL, kan det vara så? kan jag ställa om till lägre upplösning hos dem kanske, några förslag?

Det kan vara att du bor för långt bort och kan inte få optimal hastighet och därmed är det lägre kvalite. Mina päron beställde iptv via ADSL och i samband med det så blev de automatiskt uppgraderad till 60 mbit (från adsl upp till 24) detta för att få plats med iptv strömmen separat. Surfhastigheten var fortfarande upp till 24. Men den totala var 60 mbit. Men då bor de <1km från stationen. Och för att få bra hastighet behöver det väl vara <2-3 km har jag för mig. Så det kan hända att ni får sämre kvalite för det. Dock borde de neka er tillgång till tv om de inte kan leverera full hd. Prova ringa dem annars. De gånger jag har frågat om tekniskt info så har jag alltid fått det även om det inte varit rätt uppgifter första gången så har de alltid försökt gett mig den.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Två erfarenheter jag har av Telia IPTV:

default är 720, går att byta till 1080 I boxens inställningar. (Motorola VIP1003)

De skickar ut både SD och HD kanaler, kolla att det verkligen är HD-kanalerna de tittar på.
Min box sorterade SD-kanalerna först så jag fick sitta och flytta om I kanallistan.

Boxen ska normalt lägga in HD-versionerna på plats 1, 2, 4 osv. om man startar upp boxen kopplad till en HD-TV, med HDMI och TV'n igång vid start av boxen.
Skulle detta misslyckas, så kan man prova plats 4xx, dvs. 401 för SVT1, 404 för TV4 osv. Där ska HD-versionerna finnas.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Pratat med Telia om vilken bitrate det är på deras strömmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä jag har inte lagt någon större arbete i det då det inte är min TV men tycker ändå problemet är intressant och vill hjälpa dem med det då de ändå har köpt en ny TV.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Två erfarenheter jag har av Telia IPTV:

default är 720, går att byta till 1080 I boxens inställningar. (Motorola VIP1003)

De skickar ut både SD och HD kanaler, kolla att det verkligen är HD-kanalerna de tittar på.
Min box sorterade SD-kanalerna först så jag fick sitta och flytta om I kanallistan.

Det är inställt på högsta, därför jag tänkte att det kanske kunde bli bättre av att sänka.
Ska kolla nästa gång om det kanske är SD kanalerna vi sitter och tittar på. Boxen de har är helt ny den också, max en månad gammal.

Skrivet av Bopper:

Boxen ska normalt lägga in HD-versionerna på plats 1, 2, 4 osv. om man startar upp boxen kopplad till en HD-TV, med HDMI och TV'n igång vid start av boxen.
Skulle detta misslyckas, så kan man prova plats 4xx, dvs. 401 för SVT1, 404 för TV4 osv. Där ska HD-versionerna finnas.

Kanal 401 ska ja definitivt söka upp nästa gång jag är hos dem på besök, får se om det ser bättre ut på den kanalen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Innan fibern, som kom i somras, körda jag VDSL via Telia med IPTV.
Vi ligger nära stationen så inga problem att få 60 MBit/s.
Först körde vi 30 Mbit/s och fick 30Mbit/s med IPTV burken igång, så finns det bandbredd över så läggs IPTV utanför den hastighet du beställt.
När jag sedan uppgraderade til 60 Mbit/s så fick jag 52 Mbit/s med IPTV burken igång och 60 Mbit/s med den avstängd. Så för mig tog IPTV 8 Mbit/s.

När det gäller ut från boxen skall man om möjligt ställa in 1080p.
De flesta HD kanaler är på 1080i men SVT kör med 720p.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Om jag minns rätt så ska SD profilen ligga på 4.5Mbit, om inte till och med så lågt som 3.5Mbit och HD profilen på 9Mbit i bandbredd ifrån station.
Kör man tvilling så läggs det på en 18 eller 19Mbit profil på koppar.

Sen hur mycket bandbredd som går till bild och respektive ljud vet jag ej.