Student-laptop för redigering och musikproduktion

Permalänk
Medlem

Student-laptop för redigering och musikproduktion

Tjena!

Jag hade tänkt börja plugga nästa år och då flytta ifrån min lilla studio-grotta hos mina föräldrar. Min stationära dator börjar bli lite gammal och en ny laptop med prestanda skulle underlätta framtiden för mig.

Det jag kommer använda den till är främst mixning av musik (FL Studio), samt videoredigering (vegas pro) etc. Inget jätteproffsigt, men vill ändå ha prestanda nog att jobba effektivt.

I och med att jag även kommer använda datorn till studier så tänkte jag satsa på en mellanstor laptop på kanske 15'6".

Min budget kan jag sträcka ut till ca 20 000kr.

Har inte riktigt koll på dom senaste komponenterna och vad aom krävs nuförtiden, så är väldigt tacksam för förslag.

Tack på förhand!

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk

Nu vet jag att det inte är exakt vad du frågar efter men är du helt säker på att du ska ha en laptop som main-worsktation? Kommer du att mixa och redigera mycket on the go? Jag har liknande behov, men i högskolan använder jag en klenare laptop för att ta anteckningar och skriva dokument i och sen jag har en vassare stationär i lägenheten där jag producerar och redigerar. Detta, då jag med denna lösning kan uppgradera komponenter allt eftersom de blir föråldrade eller går sönder. Med en laptop är det ju såklart klurigare.

Men är det så att du kör mycket produktion on-the-go så är en laptop ju det enda vettiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Nu vet jag att det inte är exakt vad du frågar efter men är du helt säker på att du ska ha en laptop som main-worsktation? Kommer du att mixa och redigera mycket on the go? Jag har liknande behov, men i högskolan använder jag en klenare laptop för att ta anteckningar och skriva dokument i och sen jag har en vassare stationär i lägenheten där jag producerar och redigerar. Detta, då jag med denna lösning kan uppgradera komponenter allt eftersom de blir föråldrade eller går sönder. Med en laptop är det ju såklart klurigare.

Men är det så att du kör mycket produktion on-the-go så är en laptop ju det enda vettiga

Halva grejen med högskolan är ju att flasha med sin laptop

Permalänk
Medlem

surface book 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Nu vet jag att det inte är exakt vad du frågar efter men är du helt säker på att du ska ha en laptop som main-worsktation? Kommer du att mixa och redigera mycket on the go? Jag har liknande behov, men i högskolan använder jag en klenare laptop för att ta anteckningar och skriva dokument i och sen jag har en vassare stationär i lägenheten där jag producerar och redigerar. Detta, då jag med denna lösning kan uppgradera komponenter allt eftersom de blir föråldrade eller går sönder. Med en laptop är det ju såklart klurigare.

Men är det så att du kör mycket produktion on-the-go så är en laptop ju det enda vettiga

Det stämmer ju bra att en stationär är hundra gånger mer stabil än en laptop. Men anledningen till att jag är sugen på bärbart är just att kunna ha ett powerhouse som jag kan ta med mig överallt och inte bara som är låst till mitt skribbord. Känns som en frihet att till exempel kunna få ihop lite mixning på tåget, eller redigering på lunchrasten. Sen vet jag inte om den upppffringen är värd. Någon som har erfarenhet av att ha allt på en kraftig laptop istället för en stationär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk

Lätt vs tung laptop är nog en personlig preferens, men jag skulle definitivt säga att en 13" + en bättre rigg hemma är mycket mer värt än att släpa runt på en tyngre dator varje dag. Inte nog med att datorn är tyngre lär du också behöva ta med en laddare (något du kan slippa annars, alternativt att laddaren är lättare på en ultrabook).

Den enda anledningen jag ser är om du pendlar långt eller dylikt och vet att du kan ta fram datorn.

Om du vill kika lite kort då och då kanske du kan överväga att fjärrstyra datorn hemma vid de behoven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Lätt vs tung laptop är nog en personlig preferens, men jag skulle definitivt säga att en 13" + en bättre rigg hemma är mycket mer värt än att släpa runt på en tyngre dator varje dag. Inte nog med att datorn är tyngre lär du också behöva ta med en laddare (något du kan slippa annars, alternativt att laddaren är lättare på en ultrabook).

Den enda anledningen jag ser är om du pendlar långt eller dylikt och vet att du kan ta fram datorn.

Om du vill kika lite kort då och då kanske du kan överväga att fjärrstyra datorn hemma vid de behoven?

Nu kanske jag fick det att låta som jag behöver värsta nasa datorn 😂 vilket jag absolut inte behöver. Dessutom har jag hittat en del prestanda laptops som faktist inte väger så hemskt mycket.

https://www.inet.se/produkt/1964187/lenovo-yoga-s740-15-6-i7-...
Till exempel

En av anledningarna till att jag vill ha en bärbar är också för att få mindre stök och extrajobb. (med skärmar, sladdar, tangentbord, olika hårddiskar etc.)

Trots att det mest logiska kanske är att bara uppdatera min stationära och köpa en billig laptop så känns det som en laptop skulle göra min vardag mycket enklare.

Oh well, får fortsätta klura.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.