TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Entusiast

Hur fungerar strömspar-funktionerna i moderna TV-apparater med hänsyn till färger, input lag (?) och andra faktorer? Är det så att de helt enkelt är en genväg till att sänka ljusstyrkan vid behov eller bör man undvika att aktivera strömspar-lägen och istället sänka ljusstyrkan manuellt i inställningarna?

Anledningen att jag frågar är att min LG OLED55B9 faktiskt är lite för ljusstark för min smak med rådande ljusförhållanden i vårat avlånga land såhär års, trots att jag använder det färgkalibrerade, "mörka" läget. Är det då helgerån att smidigt flippa mellan strömspar-lägen för att uppnå en behaglig ljussstyrka eller är det inte mer än olika förinställda styrkor?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Du skriver om Blooming ovan och jag har kört rekommenderade inställningar enligt diverse sidor.
Det till trots så är det allt för mycket blooming.

Skickades från m.sweclockers.com

Inställningar från div, sidor skall du sluta använda, dom inställningarna är ofta tagna från kalibrering av en TV som säkerligen inte kommer passa din TV eftersom alla TV är individuella.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Uzanar: Du använder "Högsta ljusstyrka"-reglaget på förslagsvis "Låg" vilket minkar dynamiken i hur panelen arbetar. Detta ger också en lugnare bild överlag. Samt då kombinerar med OLED-ljusreaglaget. Runt 20-30 på den ger kring 100 nits.

Strömsparar-lägen stänger jag alltid av. Vet aldrig vad det är för märkligheter som sker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Smack Jack:

Kan man få bort bloomingen så husefriden kan infinna sig om man gör en riktig kalibrering?

Det underlättar om du anlitar något som kalibrerar hemma hos dig och kan vis vad reglagen gör, men det är inget måste för att råda bot på blooming. Hos Sony kommer du en god bit på väg grundläggande bildlägen som Bio, Bio Pro eller Personlig samt genom att använda "Automatisk individuell ljusjustering" på Låg vilket minskar ljuspumpandet. Går också att stänga av helt, men då tappar man TV:ns förmåga till djup svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det underlättar om du anlitar något som kalibrerar hemma hos dig och kan vis vad reglagen gör, men det är inget måste för att råda bot på blooming. Hos Sony kommer du en god bit på väg grundläggande bildlägen som Bio, Bio Pro eller Personlig samt genom att använda "Automatisk individuell ljusjustering" på Låg vilket minskar ljuspumpandet. Går också att stänga av helt, men då tappar man TV:ns förmåga till djup svärta.

Du är en legend, gjorde enorm skillnad! Stort tack och God Jul på dig!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Eftersom du verkar vara en omtyckt expert inom ämnet skapade jag detta konto endast för att fråga dig om köpråd!

Samsung QLED QE65Q70R eller LG OLED65B9?

Var först inställd på LGn men blivit osäker nu när jag läst att färgerna är sådär out of the box. Jag kommer inte göra en ordentlig kalibrering.

Vilken rekommenderar du över den andra och varför?
Eventuellt kan det bli LG C9 eller Q80R beroende på hur priserna ser ut i mellandagarna.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@chripppe: Hur ser rummet ut du ska ha tv:n i ? (Väldigt ljust eller mörkt rum ?)
Är Betraktningsvinkeln viktig eller kommer du sitta rakt framför tv:n ?

Samsungen är ljusstarkare
Lg:n har bredare betraktningsvinkel.

Q80R har bättre betraktningvinkel via reflexfilter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@chripppe: Hur ser rummet ut du ska ha tv:n i ? (Väldigt ljust eller mörkt rum ?)
Är Betraktningsvinkeln viktig eller kommer du sitta rakt framför tv:n ?

Samsungen är ljusstarkare
Lg:n har bredare betraktningsvinkel.

Q80R har bättre betraktningvinkel via reflexfilter

Det är oftast relativt mörkt , några fönster på sidan med ljus på morgonen bara. 90% av TV-tittandet är ändå på kvällen, så det bör inte bli ett problem.

Oftast sitter vi rakt framifrån också, bra förhållanden alltså!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@chripppe: Samsung kommer också var off i vitbalans innan de kalibreras. Inställd enligt guider, men ej kalibrerade, så brukar jag för både Samsung och LG rekommendera att man istället för vitbalans vamr2 istället väljer vitbalans Varm1 som är för blå. Men hellre för blå eller blåturkos än för gul eller gröngul.

Annars är det ett lyxproblem du har. Båda apparaterna är bra fast på olika sätt. OLED:n kommer att vara mer konsekvent i just hur svart återges och hur den tecknar svart ned på pixelnivå. För Samsungs Q70 och högre är det ljusstyrkan när behovet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@chripppe: Samsung kommer också var off i vitbalans innan de kalibreras. Inställd enligt guider, men ej kalibrerade, så brukar jag för både Samsung och LG rekommendera att man istället för vitbalans vamr2 istället väljer vitbalans Varm1 som är för blå. Men hellre för blå eller blåturkos än för gul eller gröngul.

Annars är det ett lyxproblem du har. Båda apparaterna är bra fast på olika sätt. OLED:n kommer att vara mer konsekvent i just hur svart återges och hur den tecknar svart ned på pixelnivå. För Samsungs Q70 och högre är det ljusstyrkan när behovet finns.

Tack för tipset!
Då får det bli priset som avgör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har tankar om LG C9 vs Philips OLED854?

Skulle få en C9 i utbyte för en trasig B9, men den kommer inte i lager förrän i januari, kan få philipsen på några dagar.
Överlag verkar ju C9 vara bättre, men jag hade tänkt att göra om en del hemma och det vore jäkligt gött att vara klar med det över julledigheten och ambilight är ju lite lockande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@Json_81: C9 har fler moderna finesser likt eARC och HDMI VRR samt avsevärt bättre möjligheter att justera in bilden och panelens beteende efter önskemål, särskilt om man har som målsättning att få en mer korrekt bild. Philips har Ambilight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Json_81: C9 har fler moderna finesser likt eARC och HDMI VRR samt avsevärt bättre möjligheter att justera in bilden och panelens beteende efter önskemål, särskilt om man har som målsättning att få en mer korrekt bild. Philips har Ambilight.

Ja, det är väl ungefär vad jag kommit fram till. Får härda ut och vänta på C9'an.
Tack

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@laxpudding

Hade denna tv tidigare LG UF60695V och då uppstod inte detta problem.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/lg-60uf695v...

Läste din fina guide och kom fram till att min budget räckte till en Philips 70PUS7304.
Har fiber och Telia TV som operatör. Har dock ett problem som jag blir tokig på.

När jag tittar på vanlig sändning så är det något som ser ett som vitt snö/regn i mörka färger.

Är detta vanligt eller är det en inställningsfråga och var börjar man i så fall?
Läste på AV forum om någon uppdatering av nvm.bin kan detta hjälpa?
Jag är på version 0.58 och den nyaste är 0.61.

Tacksam för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min datorskärm, en Dell U2415, agerar för tillfället även tv (jag streamar främst SVT Play och TV4 Play). Den är på många sätt bra men trots att jag har dragit ner brightness till noll och även sänkt kontrasten till 75, tycker jag att bilden är för ljus ibland.

Hur står sig en DELL U2415 mot en LG SM8200 gällande lägsta ljusnivå?

Är VA lämpligare än IPS för att sänka ljusstyrkan?

Vilka VA-apparater står sig mot ovannämnda LG-modell, gällande eftersläpningar och färgåtergivning, samt prislapp (i nuläget cirka 7000:-)?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tycker det är lite tråkigt att elgiganten i Danmark kan ha C9 65" för 12999 som standard, sure det blir runt 18-19 i Sverige men ändå märkbart bättre än de 27 som 65" C9 ligger på här idag.

Får väl se om det kommer något vettigt till mellandagarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hasselmannen:

När jag tittar på vanlig sändning så är det något som ser ett som vitt snö/regn i mörka färger.

Vad är en "vanlig sändning"?

Tablå-TV idag kan vara ett dussin olika kombinationer av allt från satellit till IPTV och något du tar in i TV:n direkt, via en digitalbox eller en app. För att inte säga det sämsta tänkbara: analog antennsignal från kabelhålet i väggen.

Ifall du har en box kan det vara en dålig HDMI-kabel som ger bitfel vilket ofta ser ut som "snö". Ifall det är i TV:ns inbyggda mottagare kan det vara hur den processar bilden och en inställningsfråga. Philips fabriskinställning har en tendens att försöka skärpa alla detaljer i bilden men kan inte skilja brus och antennstörningar i bilden från den faktiska bilden. Där kan du testa ett annat bildläge som inte överdriver bilden, till exempel Expert-lägena.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LaoLao:

1. Hur står sig en DELL U2415 mot en LG SM8200 gällande lägsta ljusnivå?

2. Är VA lämpligare än IPS för att sänka ljusstyrkan?

3- Vilka VA-apparater står sig mot ovannämnda LG-modell, gällande eftersläpningar och färgåtergivning, samt prislapp (i nuläget cirka 7000:-)?

1. Ingen aning om lägsta ljusnivåer på Dell-skärmen eller på LG SM82. Men de flesta bildskärmar når ned till 50 nits och de flesta TV till 30 nits med reglagen för bakgrundsbelysningen på 0. Ifall detta fortfarande är för ljust är rummet antagligen för mörkt och då kan det vara lönt med en bias light bakom TV:n/skärmen för att hålla pupillen mer konstant.

2. Det är inte en teknikfråga utan en produktfråga. Beror på varje modell och hur de är konstruerade. Så det gäller att finna ett test där man jämför hur lågt ned TVn går i ljusstyrka, något många verkar hoppa över. Jag gör detta i mina tester men har inte kört just de modellerna.

3. LG SM82 utmärks av en bra panel med färre finesser så det går inte att jämföra så enkelt. Du har VA-paneler av erkänd kvalitet i Samsungs mellanklass samt TCL:s modeller. Men det är stora skillnader i funktion. Övriga tillverkare specar inte VA eller IPS så därför gör tillverkarna det svårt att jämföra.

Permalänk
Medlem

Blev en LG OLED55C9 under BF och är otroligt nöjd! Fantastisk upplevelse helt enkelt!

@Laxpudding: Du nämnde tidigare i tråden att direkt solljus på OLED-skärmar är inte bra för dem. Är det själva solstrålarna som är skadliga, värmeökningen eller både och? Gäller detta även när TV:n är avstängd?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Icte:

@Laxpudding: Du nämnde tidigare i tråden att direkt solljus på OLED-skärmar är inte bra för dem. Är det själva solstrålarna som är skadliga, värmeökningen eller både och? Gäller detta även när TV:n är avstängd?

Ingenting konsumentelektronik bra av att stå i direkt solljus. Ja, brödrosten lär nog fungera trots 30 år på fönsterbrädan. Förmodligen bleks färgen på brödrosten efter ett tag men funktionen består. För en TV, oavsett OLED eller LCD, står denna blekning en försämring av funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Blev en LG OLED55C9 under BF och är otroligt nöjd! Fantastisk upplevelse helt enkelt!

I och med att missnöje ofta dominerar i de här trådarna kanske det kan vara till hjälp för någon att även jag är otroligt nöjd med den Samsung QE65Q82R jag köpte på BF. Riktigt bra TV och ett jättelyft från vad jag hade innan. Fin ljusstyrka, svärta och bra färger. Vet inte om de är de mest realistiska. Särskilt läget "dynamic" verkar vara gjort för att få färgerna att poppa, faktiskt så mycket att det blir lite irriterande. Men de andra visningslägena ser bra ut och är väldigt trevliga att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte en oled55c9

Köpte en lg Oled55c9 under rean för 14000 hos Elgiganten. Och är supernöjd med beslutet.
Suverän tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1. Ingen aning om lägsta ljusnivåer på Dell-skärmen eller på LG SM82. Men de flesta bildskärmar når ned till 50 nits och de flesta TV till 30 nits med reglagen för bakgrundsbelysningen på 0. Ifall detta fortfarande är för ljust är rummet antagligen för mörkt och då kan det vara lönt med en bias light bakom TV:n/skärmen för att hålla pupillen mer konstant.

2. Det är inte en teknikfråga utan en produktfråga. Beror på varje modell och hur de är konstruerade. Så det gäller att finna ett test där man jämför hur lågt ned TVn går i ljusstyrka, något många verkar hoppa över. Jag gör detta i mina tester men har inte kört just de modellerna.

3. LG SM82 utmärks av en bra panel med färre finesser så det går inte att jämföra så enkelt. Du har VA-paneler av erkänd kvalitet i Samsungs mellanklass samt TCL:s modeller. Men det är stora skillnader i funktion. Övriga tillverkare specar inte VA eller IPS så därför gör tillverkarna det svårt att jämföra.

Tack för råden! Dock gjorde jag en kovändning och köpte en Samsung RU7105 för sex lax. Det blev ett för stort påslag att gå upp till en mellanklassmodell.

(Som en parentes kan jag nämna att jag alltid kör med ljus bakom både tv:n och datorskärmen.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Köpte en 75" Q60R under black friday. Lämnade tillbaka den förra veckan för den nådde inte alls upp till mina förväntningar. Istället får det bli en 65" OLED nu till mellandagrean!

Har kikat på LG B9 för 18k och Panasonic FZ800E för 20k. Panasonicen har lite högre ljusstyrka vid HDR samt om jag förstår rätt; bättre bildprocessor? B9 har tydligen svårt att återskapa "nära-svart" vid mörka scener och har sämre färggradient. Panasonicen är dock från 2018, saknar HDMI 2.1, inget stöd för Dolby Vision osv... FZ800E verkar ju vara yttersta toppmodell från 2018 och kostade bra mycket mer under hela 2018 medan B9 är mer av en "budget toppklass" och utgångspriset var mycket lägre. Eller går utvecklingen så fort fram inom TV att 2019 modellerna är bättre än i stort sett alla 2018 modeller? Hur står sig dessa två mot varandra tror ni? Om C9 går ner till 20k igen så slår jag till på en sådan dock!

EDIT: Även Philips OLED854 verkar schysst i samma prisklass! Nån större skillnad i bildkvalitet mellan dessa 3?

1. LG B9
2. Panasonic FZ800E
3. Philips OLED854

God jul på er!

Permalänk

Köpte först LG55C9 för 13k på Elgiganten under black Friday, men avbeställde den på söndagen till förmån för 65" Xf9005 när Hifi-klubben (kanske felaktigt) sänkte priset. Returnerade till sist Sonyn ändå, störde mig rätt rejält på clouding, trots massa mixtrande med inställningar, och frun var inte nöjd med designen

Lutar väl åt att det blir en LG55C9 på mellandagsrean, för jag antar att Samsung Q70/Q80 har ungefär samma brister som Sonyn? Jag har en gammal 55" Panasonic ST50 plasma idag, antar att det är därför det blir svårt med övergång till LCD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skyscraper:

Köpte först LG55C9 för 13k på Elgiganten under black Friday, men avbeställde den på söndagen till förmån för 65" Xf9005 när Hifi-klubben (kanske felaktigt) sänkte priset. Returnerade till sist Sonyn ändå, störde mig rätt rejält på clouding, trots massa mixtrande med inställningar, och frun var inte nöjd med designen

Lutar väl åt att det blir en LG55C9 på mellandagsrean, för jag antar att Samsung Q70/Q80 har ungefär samma brister som Sonyn? Jag har en gammal 55" Panasonic ST50 plasma idag, antar att det är därför det blir svårt med övergång till LCD.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en Q85 och kom från en plasma och jag ser ingen som helst clouding efter att ha justerat inställningarna en aning. Däremot har jag sett ett problem med vita undertexter på helsvart bakgrund i HDR, alltså på filmer som letterboxas, att bakbelsysningen liksom tappar det lite när textningen kommer och försvinner. Problemet är knappt märkbart i filmläge eller med FALD satt på rimlig nivå, men drar man på med dynamiskt läge eller liknande så är det uppenbart.

Den här vurmen för plasma är lite överdriven i mina ögon. Visst var de trevliga paneler då det begav sig men de hade också en hel del brister i skärpa och flimmer som många verkar helt ha glömt idag. I mina ögon var uppgraderingen jag gjorde ett stort lyft på alla områden, det finns ingenting som min gamla plasma var bättre på än min nya LCD.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hejbabi:

EDIT: Även Philips OLED854 verkar schysst i samma prisklass! Nån större skillnad i bildkvalitet mellan dessa 3?

Philips är som regel det sämre valet ifall du prioriterar precision i färgåtergivning och kontroll över hur apparaten beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejbabi:

Köpte en 75" Q60R under black friday. Lämnade tillbaka den förra veckan för den nådde inte alls upp till mina förväntningar. Istället får det bli en 65" OLED nu till mellandagrean!

Har kikat på LG B9 för 18k och Panasonic FZ800E för 20k. Panasonicen har lite högre ljusstyrka vid HDR samt om jag förstår rätt; bättre bildprocessor? B9 har tydligen svårt att återskapa "nära-svart" vid mörka scener och har sämre färggradient. Panasonicen är dock från 2018, saknar HDMI 2.1, inget stöd för Dolby Vision osv... FZ800E verkar ju vara yttersta toppmodell från 2018 och kostade bra mycket mer under hela 2018 medan B9 är mer av en "budget toppklass" och utgångspriset var mycket lägre. Eller går utvecklingen så fort fram inom TV att 2019 modellerna är bättre än i stort sett alla 2018 modeller? Hur står sig dessa två mot varandra tror ni? Om C9 går ner till 20k igen så slår jag till på en sådan dock!

EDIT: Även Philips OLED854 verkar schysst i samma prisklass! Nån större skillnad i bildkvalitet mellan dessa 3?

1. LG B9
2. Panasonic FZ800E
3. Philips OLED854

God jul på er!

Jaså du returnerade den? Jag tycker det är störigt med Halo effekten men tvivlar på att det är någon större skillnad jämfört med andra lcd skärmar? Som tur är går dej ju att stänga av men bilden blir ju lite tristare. I ljusa scener är tvn superb men i mörka scener ser det rätt illa ut. Men nu har jag satt local dimming på low, tycker det är ok. Men hur som helst blir det nog OLED för mig till nästa uppgradering då de förhoppningsvis gått ner i pris. OLED är ju löjligt överlägsen, nästan så man undrar varför tillverkarna inte överger lcd snabbare egentligen? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså du returnerade den? Jag tycker det är störigt med Halo effekten men tvivlar på att det är någon större skillnad jämfört med andra lcd skärmar? Som tur är går dej ju att stänga av men bilden blir ju lite tristare. I ljusa scener är tvn superb men i mörka scener ser det rätt illa ut. Men nu har jag satt local dimming på low, tycker det är ok. Men hur som helst blir det nog OLED för mig till nästa uppgradering då de förhoppningsvis gått ner i pris. OLED är ju löjligt överlägsen, nästan så man undrar varför tillverkarna inte överger lcd snabbare egentligen? 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Ja som du säger så var mörka scener, speciellt i HDR, under all kritik. Dels för att LCD-panelens dåliga svärta syntes tydligt men även för att scenerna och bakgrundsbelysningen blev så mörka att det ibland var omöjligt att se vad som försegick! Hade max ljusstyrka på och testade alla olika inställningar jag kunde komma på. Black-uniformityn på min panel var riktigt risig vilket syntes ofta och väl. Utöver det var betraktningsvinkeln såpass dålig att om jag satt en halvmeter från precis mitten av skärmen så blev ena sidan aningen grådassig och såg sämre ut. Kan ha och göra med att skärmen var 75"... Och ja 75" var anngen stort för mig, jag tror 65" blir mycket bättre!
Min var alltså en Q60R och hade inte local dimming! Skulle gissa på att steget från Q60R till samsungarna med local dimming är väldigt stort när det kommer till bildkvalitet så din med local dimming och (antar jag) bättre ljusstyrka och bättre black uniformity etc är nog hästlängder bättre än min var

@Laxpudding: Då skippar jag nog den! Vad tror du om B9 vs FZ800? (Gaming är ingen prio utan film och TV-serier i mörka rum är 90% av min TV-användning.) Lutar mot B9 i skrivande stund och har span på om C9 prisdroppar men vad tror du? Blir lite orolig över B9s något dåliga kalibrering out of the box...

MVH

Permalänk
Medlem

Inför mellandagsrean - 75"

Tänkte köpa en ny TV nu till mellandagsrean. Har kikat lite på dessa tre, borde komma ner till ungefär samma pris. Vilken modell är bäst anser ni?

Philips The One 75PUS7354
Samsung QLED QE75Q60R
Sony Bravia KD-75XG8096

Tack på förhand för svar!