C#, Någon som vill vara chatt ''mentor''?

Permalänk

C#, Någon som vill vara chatt ''mentor''?

Hej!

går kursen programmering 1 c# på distans och har då ingen att bolla tankar och idéer med. Många svar hittar jag så klart när jag söker runt men ibland hittar jag svaret men förstår ändå inte varför det är svaret, om ni fattar. Jag vill ju inte bara fuska mig till rätt svar/kod utan jag vill ju lära mig att göra det själv, och därav behöver jag förstå varför det är som det är.
Finns det någon här som är duktig på c# och kan ställa upp som en slags mentor? alltså att vi till exempel kan chatta med varandra när jag har frågor kring något?
eftersom det ibland är så korta simpla frågor känns det dumt att skapa en tråd för varje fråga och eftersom alla frågor inte kommer på samma gång... ni fattar

Just nu håller jag iaf på med inlämningsuppgiften ''amerikanen i bastun'' som många andra här också har, så har hittat många svar där men vill ändå kunna diskutera det med någon och vara säker på att jag verkligen förstått koden..

Kan du hjälpa mig med detta? svara gärna här så tar vi det därifrån

Permalänk
Medlem

@hannaanonym: Eller så kanske du kan hitta något diskussionsforum på Internet där flera dukiga programmerare kan hjälpa dig?

Permalänk

@improwise: det är ju också ett bra förslag! har du något konkret förslag på en sida? annars får jag googla på det bara

håller dock min första fråga öppen, eftersom jag helst vill ha lite mer ''one-on-one'', en kompis, en lärare, en kalla det vad som helst

Permalänk
Medlem

Jag är på! Dock småbarnsförälder så tiderna jag svarar kan vara minst sagt märkliga!

Arbetar i c# idag och har lite pedagogisk bakgrund. Jag hjälper gärna

(och, psst, forumet han pratar om är topphemligt. Www.sweclockers.com)
Skicka pm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Hjälper gärna till, tycker sånt är roligt. Har dock mycket att göra, så svarar i mån av tid 😅
Skicka PM så kan du få discord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte super aktivt men finns ju även https://discord.gg/jVg2CNE som @Airikr drog igång.

Permalänk
Skrivet av the_weird:

Inte super aktivt men finns ju även https://discord.gg/jVg2CNE som @edgren drog igång.

Är det Edgren som är "an0n_m0"? Tack för länken! Jag gick med i den gruppen men det verkar inte hända så mycket där. Faktiskt har det inte skrivits något sedan den 30 september 2019. Det kan ha pratats eventuellt på röstkanalerna, det vet jag inget om.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har ingen bra koll på svenska forum längre, jag hänger mest på engelskspråkiga forum numera. Men jag skulle tippa på att Sweclockers har det bästa forumet för diskussioner kring programmering på svenska. Jag tror inte att man kan hitta något bättre forum. Många av de stora forumen har oftast en avdelning för diskussioner kring programmering, däribland Sweclockers. Så du kan nog hitta en avdelning för det på Flashback till exempel, men också IDG faktiskt. Jag måste säga att jag har knappt skrivit några inlägg här sedan jag blev medlem för nästan 17 år sedan. Hej på er förresten! Det var länge sedan sist. 😊 Så att jag vet inte hur mycket och vad för slags hjälp man kan få här, eller hur aktiv denna del av forumet är. Men det är definitivt mer aktivt än Discord gruppen ovan.

Så mitt råd till trådskaparen är att försona sig med Sweclockers, det är ett säkert kort om man vill nå ut till någon som kan hjälpa en med programmering. Mig veterligen finns det inget svenskt webbforum som är dedikerat för programmering. Annars får man väl börja använda engelska! Det är "risken". Inte för att det är fel, engelska kommer man inte ifrån om man ser sig själv i en framtid där man jobbar som programmerare eller har ett jobb som på något sätt kräver programmeringskunskaper.

För övrigt så tycker jag inte att man ska förlita sig för mycket på andra. Jag har sett vad som skrivs här och vilka frågor som ställs. Det är alldeles uppenbart att många av de som ställer frågor inte har gjort sin läxa och fiskar efter färdiga lösningar på skoluppgifter. Programmerare är inte heller dumma, om man säger så. 😅 Jobba hårt! Om du inte förstår något, gå tillbaks till grunderna. Om problemet är för komplext, bryt ner det i mindre bitar som du kan förstå och testa. Börja sedan bygga upp pusslet igen tills alla bitar faller på plats.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

@ElectroGeeza:
Tack för tipset!
Jag vill verkligen inte bara hitta färdiga lösningar för jag vill verkligen lära mig att koda själv har nu ett flertal personer jag kan skriva till och som kunnat peka mig i rätt riktning när jag virrat runt lite :'D
Kul att du tog dig tid och svara!