Problem med granne - trappuppgång?

Permalänk
Medlem

Problem med granne - trappuppgång?

Hej,

Jag har problem med granne som ställer sina sopor/förrådsartiklar i gemensamma trappuppgången utanför hennes dörr (som indirekt blir utanför min dörr). Trodde detta var självklart att man inte ska ställa något där. Det är bara hon som gör sådant på vårat plan. Är det någon som vet vad som gäller innan jag börjar ta upp det med personen i fråga, brandfara etc? Tycker det är väldigt respektlöst att ställa ut sina stinkande sopor som står utanför hennes dörr i mer än 12h nu senast...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid:
Angående förrådsartiklar så är det lite beroende på hur det ser ut i trappuppgången dvs. om det förhindrar passage så är det förbjudet att ställa saker eftersom det förhindrar passage av te.x av brandpersonal eller ambulanspersonal.

Angående sopor så är det en hygienisk olägenhet och heller inte tillåtet.

Får du ingen respons från personen i fråga, så är det är något du ska ta upp med upp med din hyresvärd alternativt med någon i styrelsen om det är en bostadsrätt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Trapphuset är ingen förvaringsplats.

Självklart får man ställa ifrån sig saker tillfälligt, som när man håller på att flytta t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle säga ta något kort på eländet. Sedan pratar du med henne säg bara som det är och inget mer. med väldigt vänlig ton. Skulle hon bli otrevlig eller vägra lyssna bli inte arg håll dig lugn och ta upp det med hyresvärden och här kommer bilden du tog tidigare väl till hand om det skulle behöva gå så långt.

Vanligtvis går det mesta lösa med att bara prata med varandra.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Nu killgissar jag rätt så hårt, men man får ju inte ställa saker i trapphus pga. brandrisk samt att det inte får stå något i vägen för just brandmän som måste komma fram obehindrat?

Men som andra säger, prata med henne och hjälper inte det så kontakta hyresvärden?

Permalänk
Inaktiv

Jag har också en granne som jag märkt ställer ut soppåsar i trapphuset ibland. Även om det inte direkt stör så kan jag tycka det är respektlöst utifall det skulle vara något som luktar samt principen. Förstår ej varför inte soppåsen kan stå just innanför dörren än just utanför. Vi har även en granne som ställde en IKEA byrå i entren Entren i trapphuset är ganska stor så den står inte ivägen men jag vet inte varför den hamnade där, tror det var pga att den var påväg till soptippen men kom inte längre och nu har den skiten blivit en del av trapphuset. Ibland slänger jag småskräp som godispapper/plastflaskor i lådorna när jag paserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Nu killgissar jag rätt så hårt, men man får ju inte ställa saker i trapphus pga. brandrisk samt att det inte får stå något i vägen för just brandmän som måste komma fram obehindrat?

Men som andra säger, prata med henne och hjälper inte det så kontakta hyresvärden?

Helt rätt! Sitter med i styrelsen inom min förening och som standard ska alla allmänna utrymmen inom fastigheten/fastigheterna ha fri passage, pga. brandrisk, samt framkomlighet för utryckningspersonal och liknande.

Hygienaspekten är såklart viktig den med. Kommer inte ihåg exakt vad som står i våra stadgar, men vi är rätt hårda med att trapphus/allmänna utrymmen ska vara städade och att det inte ska finnas prylar ivägen. Självklart får man ställa saker tillfälligt, men inte längre perioder. Lite fingertopps-känsla på det.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Börja med att hänga upp påsen på hennes dörrhandtag.
Så smäller den i backen varje gång hon ska ut.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Skulle personligen INTE välja att tala direkt med grannen, utan istället ta det med hyresvärden/vicevärden. För husfridens skull är det bäst att grannen inte vet vem som klagar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.