Permalänk
Medlem

Router orsakar avbrott?

Detta är i en lägenhet med fiber. Kopplar man en dator via nätverkskabel direkt till modemet fungerar det bra men om man kopplar in en router blir anslutningen väldigt ostabil, och tappar kontakten hela tiden, går omväxlande på och av. Har testat med två olika routrar, och testat både att köra via WiFi och via kabel mellan dator och router, och det är likadant. Har även testat med en mobiltelefon (fast då endast WiFi förstås) där det är likadant. Både datorn och mobiltelefonen fungerar bra i andra nätverk.

Så detta är något av ett mysterium, någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem

Värme ? Vad händer om du stänger av wifi och är nätdelen ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du synat nätverkskabeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Värme ? Vad händer om du stänger av wifi och är nätdelen ok ?

Exakt samma tanke, det hände med min gamla... D-link Dir655. Märkte att strömovandlaren gick varm men den höll med krånglade lite sen tvärdog den. Sen hittade jag en större i grovsopbingen för elektronik.

Det blir väl överhettat på grund av allt för snåltilltagna komponenter, någon tomtenisse som sitter och jobbar där inne känner av att oj här är det hett och stänger av och slår på när det är svalt igen inom ok värden.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tänkte på värme i routern i sig och min router har kylflänsar fläkt som kan starta vid behov

Men alla har ju inte det och ibland får man nog och löser det själv....

https://www.sweclockers.com/galleri/14193-comhemmodem-overhet...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Elektroman:

Detta är i en lägenhet med fiber. Kopplar man en dator via nätverkskabel direkt till modemet fungerar det bra men om man kopplar in en router blir anslutningen väldigt ostabil, och tappar kontakten hela tiden, går omväxlande på och av. Har testat med två olika routrar, och testat både att köra via WiFi och via kabel mellan dator och router, och det är likadant. Har även testat med en mobiltelefon (fast då endast WiFi förstås) där det är likadant. Både datorn och mobiltelefonen fungerar bra i andra nätverk.

Så detta är något av ett mysterium, någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Du kan ju alltid prova att resetta den , läs i manual hur du gör på din modell * men ofta ett hål där du kan trycka med en smal spik eller något. Uppdatera programvaran rekommenderar jag inte om den går ostabilt, kan bli jäkligt dumt om den dör mitt i en uppdatering då kan den bli helt stendöd...

Kolla vilken volt den vill ha och vilken polaritet(Viktigt) den ska ha och testa med någon som är rätt om du har något där hemma för jag tror också på överhettning på powersupplyn.

Har två olika Netgear dom går på tolv volt och plus ligger på mittenpinnen, D-link Dir655 12 V plus på mitten.

*Vet ju inte vad du har och det kunde du sagt men det gjorde du inte, vad synd för ställer man frågor om man har problem så ska man alltid berätta vilken modell det handlar om.

men listar du ut vad du ska ha och har något att testa med och ser att den fungerar så köp en ny powesupply som är lite starkare än den du hade- ta aldrig exakt en powesupply som bara klara ge det som saken vill dra då kommer den nya gå på 100% och då är risken att den också blir överhettad. Ta gärna någon lämpig så att den går på 50 till 75% något sånt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

haha jag det där såg jag för ett bra tag sedan... Fungerar den än i dag ?

Det där borde Telia och Comhem se för fan vilken dynga till skit som skickar ut...Envist. Kompisar som har hyresvärdar som fortfarande låst sig vid tre hål i väggen eller Fiber från Telia får ju dras med den dynga som dom skickar ut än i dag :DOH: :FACEPALM:

Fortfarande så låtsas dom som inget när folk vill ringa in för att få support.

Hahah det du gjorde borde dom få se, så himla rätt gjort och bra att du gjorde det. Du borde fråga om dom vill ha sin utrustning tillbaka fast väldigt förbättrad !

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Detta är i en lägenhet med fiber. Kopplar man en dator via nätverkskabel direkt till modemet fungerar det bra men om man kopplar in en router blir anslutningen väldigt ostabil, och tappar kontakten hela tiden, går omväxlande på och av.

Är båda routrarna av medskicksvarianten från leverantören?

Har de oavsett ovan original, eller iaf kraftigare än nödvändig, strömadapter?

Kanske någon form av energibesparingsalternativ eller QOS aktiverat i dem?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint