Half-Life: Alyx testat på 8 olika headset

Permalänk
Medlem

Kör Quest och Oculus Link för VR till Project Cars 2 - som komplement/alternativ till 144 Hz-skärm. Ger verkligen närvarokänsla "i bilen", men blir samtidigt jobbigt i längden.
Plus fristående Beat Saber förstås. Men Half Life - man får väl prova...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Mycket bra info här. Har inte sett hela tested-klippet ännu men bra sammanfattat om olika headsets. Index hade varit nice men jäklar vilken kostnad. Lutat mycket åt en Rift S men tvek då facebook verkar vilja ställa till det med kontokrav framöver.

som jag förstår det är det bara krav för deras social app.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

som jag förstår det är det bara krav för deras social app.

Jag hoppas det för pris/utrustning så bedömer jag ändå Rift S som det bättre valet av dem alla.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

[quote postid="18208171" userid="47455" name="Implor"]
Absolut men om det första man måste göra är att grovt modda ett ~7000kr headset så får man lite poäng avdrag i min bok ;).

Jag köpte en powerbank för 250 kr och färste den med gummiband. Löste problemet med framtungt headset och kan ge lite extra batteritid när det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sätter Rift S högst upp på listan, mest på grund av pris, enkelhet och komfort. Har/haft i stort sett samtliga headset.

Valve Index är kanske egentligen något bättre eftersom det har outstanding FOV och framför allt ljud men känns inte riktigt värt pengarna.

Knuckles kontrollerna är riktigt bra men dom kunde nog ta bort touchpaden för att dra ner på kostnaden. Efter att ha kört en del med detta headset och kontroller tycker jag man blir för varm både i ansiktet och händerna. Förmodligen för att det nästan är som att ta på sig en vante och att materialet på kontrollerna är för blanka. Valve index behöver extra ström från en 12V adapter och jag tror de skulle behöva dra ner strömförbrukningen på detta headset, alternativt sätta dit en fläkt. Linserna orsakar ofta ganska störande Glare när kontrasten blir för hög!

Oculus Quest är riktigt bra om man bara kör kortare sessioner. Efter 30 minuter börjar det kännas obehagligt med att ha något fastspänt i ansiktet. Går antagligen lösa med mods men jag anser att det är det viktigaste! Finger-tracking fungerar magiskt bra och var helt oväntad uppdatering. Ser fram emot SDK för detta.

Lenovo Explorer har väldigt dåliga linser. Väldigt suddigt förutom just i mitten. Sitter inte speciellt bekvämt trots halo-strap.

Vive original, bra tracking och bra svärta/kontrast på panelerna. Känns ganska tungt efter ett tag.

Rift original, bra linser och också bra svärta etc. Sitter faktiskt mycket skönare på mitt huvud än Oculus Quest! Kontrollerna är lika bra som på Quest/Rift S.

Permalänk
Medlem

Skönt att se när man sitter på ett Rift S

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

Quest är/var mitt första VR headset, och det köpte jag direkt när det fanns tillgängligt på oculus webshop, tillsammans med travelcase.
Det har använts flitigt, och varken jag eller sambon har förstått oss på alla klagomål om att den skulle vara obekväm eller "tung".. jisses, folk har inga muskler längre?
Då har vi ändå spelat timvis med custom modded beat saber, VR Chat osv.
Det enda klagomål jag haft änsålänge har varit den bristfälliga trackingen i dagsljus tidigt efter release som numera är fixat och att standard facemask suger upp/håller svett som en disktrasa, och det är inte jättekul att swappa questen mellan varandra då, har inte hunnit införskaffa VR Cover än dock för att åtgärda, hade tänkt göras i black friday svängen, men de hade inga rabatter då (wtf?).

Nu när det även går att koppla till datorn och få möjlighet till att spela PC titlar som med en Rift S, så är jag jäääääkligt glad över att jag inte gick den trådbundna vägen istället, tacka vet jag mobilitet/standalone så man vet att man har möjligheten att ha skoj i VR överallt där man kan befinna sig, både utan och med tillgång till Wifi.

God jul samtliga VR-heads!

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men då vill man nog spela mer än 1 spel och kanske kolla att lite bra spel finns. Testat telefon vr bara för att testa. Var ballt men väntar själv tills tekniken mognat och priset dalat.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tyckte att telefon-vr var ballt så kommer du tappa hakan om du testade de riktiga headsetsen. Har själv haft VR sedan januari 2017 och har numera en index och hundratals timmar i olika spel. Har snart 800 timmar i spelet som sålde mig på VR som också numera är mitt mest spelade spel på steam där tvåan ligger på "futtiga" 400 timmar.

Testade telefon-vr för nåt år sedan och det sög korv i jämförelse och tycker synd om de som tappar suget efter en sådan första upplevelse. Så om du nu tyckte det var ballt...well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Om du tyckte att telefon-vr var ballt så kommer du tappa hakan om du testade de riktiga headsetsen. Har själv haft VR sedan januari 2017 och har numera en index och hundratals timmar i olika spel. Har snart 800 timmar i spelet som sålde mig på VR som också numera är mitt mest spelade spel på steam där tvåan ligger på "futtiga" 400 timmar.

Testade telefon-vr för nåt år sedan och det sög korv i jämförelse och tycker synd om de som tappar suget efter en sådan första upplevelse. Så om du nu tyckte det var ballt...well...

mycket pengar bara, tänk om man tröttnar snabbt så blir det liggande i garderoben sen :/

klart telefon inte kan mäta sig men det är ett smak prov i allafall även om det mesta är att sitta och titta och "åka med" så att säga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

mycket pengar bara, tänk om man tröttnar snabbt så blir det liggande i garderoben sen :/

klart telefon inte kan mäta sig men det är ett smak prov i allafall även om det mesta är att sitta och titta och "åka med" så att säga.

Jo, är ju inte gratis men inte överdrivet dyrt heller så länge du inte ska ha det absolut bästa.

Tycker inte alls det är ett smakprov då det är så himla dåligt att inte ens positionen i 3D-rummet kan spåras utan man sitter fast på samma punkt när man rör sig samtidigt som det är superdålig upplösning och handkontroller saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Jo, är ju inte gratis men inte överdrivet dyrt heller så länge du inte ska ha det absolut bästa.

Tycker inte alls det är ett smakprov då det är så himla dåligt att inte ens positionen i 3D-rummet kan spåras utan man sitter fast på samma punkt när man rör sig samtidigt som det är superdålig upplösning och handkontroller saknas.

Jag fick en handkontroll med till min samsung vr grej jag köpte så helt utan kontroller är det inte. jag vill nog helst sitta ned om jag spelar vr är inte risken stor att man faller omkull, eller slänger sig in i en vägg eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört med HTC Vive, men nu sitter jag också med en Quest. Ni som kört Link med Quest och kanske även har kört Rift S, är det en likvärdig PCVR-upplevelse? Jag vet för övrigt vad OLED och LCD i dessa två gör för skillnad för bilden, svärta etc. Det jag tänker på är väll att Quest får en komprimerad videoströmmning till headset från dator. Stör man sig på det eller märker man inget?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwid:

Jag har tidigare kört med HTC Vive, men nu sitter jag också med en Quest. Ni som kört Link med Quest och kanske även har kört Rift S, är det en likvärdig PCVR-upplevelse? Jag vet för övrigt vad OLED och LCD i dessa två gör för skillnad för bilden, svärta etc. Det jag tänker på är väll att Quest får en komprimerad videoströmmning till headset från dator. Stör man sig på det eller märker man inget?

Tested nämner detta i trådvideon, Will Smith (han heter så) verkade inte märka något medan Norman märkte det vid volumetrisk dimma etc.
Dock är Link fortfarande i betafas, det går redan att få bättre kvalitet via Oculus tray tool (se https://forums.oculusvr.com/community/discussion/83561/oculus... och John Carmack har tidigare uttalat sig om att kräma ur mer bandbredd (se https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1198350474526....

Så, individuellt och beror på spel, men det som finns kommer förbättras de kommande månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag fick en handkontroll med till min samsung vr grej jag köpte så helt utan kontroller är det inte. jag vill nog helst sitta ned om jag spelar vr är inte risken stor att man faller omkull, eller slänger sig in i en vägg eller liknande?

Risken är inte speciellt stor om du inte har superdålig balans eller ifall spelet gltichar ur totalt. Har aldrig ramlat

Du har ett inställbart laser-rutnät som visar var gränsen till din spelyta är så att du inte går in i saker. Du kan ställa in saker som att alltid se gränsen vid marknivå, att den phase:ar in/ut vid ett visst avstånd, färg etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polisbil:

Risken är inte speciellt stor om du inte har superdålig balans eller ifall spelet gltichar ur totalt. Har aldrig ramlat

Måste länka den här när en av världens bästa pool-spelare testar VR och blir lite för övertygad av den virtuella verkligheten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Måste länka den här när en av världens bästa pool-spelare testar VR och blir lite för övertygad av den virtuella verkligheten
https://www.youtube.com/watch?v=OMceVbo3Tm4

Haha, klassiker!

Permalänk

När tror ni man kommer kunna köpa valve index igen? Är ju slut på steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av remote_control:

När tror ni man kommer kunna köpa valve index igen? Är ju slut på steam

Läste nånstan vet inte om det stämmer men man har inte skeppat till alla ens som köpte under hösten. Så man hoppas maskineriet går på full production.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bara och ställa sig i kö, hoppas de kommer med nya batcher snart! Grymt peppad på Alyx och att skaffa Index-systemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av remote_control:

När tror ni man kommer kunna köpa valve index igen? Är ju slut på steam

Det öppnades upp igen igår. Verkar fortfarande gå att beställa men med 8+ veckors leveranstid. Jag beställde igår när det öppnades och har 4-6 veckors leveranstid.

Köpte det för övrigt helt för Alyx. Det känns inte riktigt som det finns något liknande spel där ute och jag stödjer gärna utvecklingen när man ser den här typen av spel och kvalitét på headset + kontroller.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lång intervju med Gaben

Permalänk
Hedersmedlem

Önskar min Index kunde komma lite fortare, blev flyttad leverans till 6-8 veckor från 3-5 Har kollat igenom alla videos förutom den där de spelat 4 timmar. Vill försöka undvika att få veta för mycket. Så himla taggad. Gått med i relevanta reddits och försökt läsa på så mycket jag kan om Index och dens egenheter.

Permalänk
Medlem

Recension ute från Edge:

Got my issue of Edge today (got a subscription) and they have given Alyx a 9. Only 22 games have ever had a 10, Half Life 2 and Orange Box included.

Also an interview with Gaben and a feature on Valve.

Valve spread https://photos.app.goo.gl/PFNKze1ZWYjW1BYT9

Gaben https://photos.app.goo.gl/GwkA5oaMgeihibEt6

Review https://photos.app.goo.gl/95QjgvxSd3hcQtNH6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Recension ute från Edge:

Got my issue of Edge today (got a subscription) and they have given Alyx a 9. Only 22 games have ever had a 10, Half Life 2 and Orange Box included.

Also an interview with Gaben and a feature on Valve.

Valve spread https://photos.app.goo.gl/PFNKze1ZWYjW1BYT9

Gaben https://photos.app.goo.gl/GwkA5oaMgeihibEt6

Review https://photos.app.goo.gl/95QjgvxSd3hcQtNH6

Tack för länkarna men jag får bara 404, kan du hosta om dem om möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Tack för länkarna men jag får bara 404, kan du hosta om dem om möjligt?

Skumt, funkar här. Dock släpps recensionerna fria om mindre än en timme nu så det kommer finnas mycket snart.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har man 0 intresse för vr i övrigt så kommer det ligga och skräpa i garderoben efter man spelat spelet. kanske man kan få tag i något beggat bra om ett halvår

Lite så jag tänker ja, vore gött att köpa en Index för halva priset om några månader

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur ser läget ut för VR i övrigt, kommer någon köpa en pryl för flera tusen för att spela ett enda spel?

Ja jag tänker göra det, spelar VRChat och bara det är värt ett headset på 7000 spänn. Men det enligt mig själv.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Ja jag tänker göra det, spelar VRChat och bara det är värt ett headset på 7000 spänn. Men det enligt mig själv.

är det som det där gamla spelet som hette real world 2 eller något där man gick runt och snackade med random people i en värld och det var kanske inget riktigt spel utan mer ett chattrum där man fick gå runt till olika folk?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är det som det där gamla spelet som hette real world 2 eller något där man gick runt och snackade med random people i en värld och det var kanske inget riktigt spel utan mer ett chattrum där man fick gå runt till olika folk?

Typ men man kan även spela med varandra olika spel, skapa och besöka olika världar/rum .

Rätta mig om jag har fel men jag har inte spelat VRchat men vad jag förstått är det nästan som en "vuxnare" variant av Recroom.

Gillar man sociala spel så ska Facebook släppa Horizons också. Men ja jag vet inte denna typ av spel lockar inte mig. Brukar titta in i Recroom ibland.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc