SweClockers testar julmust – alternativ julkalender 2019

Permalänk
Medlem

Zeunerts blev sågad i Mitt Kök. Fattar inte varför....

https://mittkok.expressen.se/artikel/julmust-bast-i-test-2019...

Permalänk
Medlem

Att Zeunerts numera blir sågad är inte så konstigt. Produktionen är flyttad från Sollefteå för ca. 5 år sedan och årets upplaga är den första där man använder nya och "dåliga" fat (lagringen från de sista faten från Sollefteå är helt slut fr.o.m förra året). Det är en unken och oangenäm smak, inte alls samma som från det lilla norrländska bryggeriet -- dagens massproducerade smörja lever bara på sitt gamla namn, för den smakar verkligen SKIT nu.

... men smaken är ju som sagt som baken

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Zeunerts blev sågad i Mitt Kök. Fattar inte varför....

https://mittkok.expressen.se/artikel/julmust-bast-i-test-2019...

Zeunerts brukar väl generellt sett få lågt betyg i tester.

Det kan inte vara lätt att ha fel.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Denna lördag före dopparedagen bjuder panelen på ganska låga betyg för Uppsalas Aros Julmust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Att Zeunerts numera blir sågad är inte så konstigt. Produktionen är flyttad från Sollefteå för ca. 5 år sedan och årets upplaga är den första där man använder nya och "dåliga" fat (lagringen från de sista faten från Sollefteå är helt slut fr.o.m förra året). Det är en unken och oangenäm smak, inte alls samma som från det lilla norrländska bryggeriet -- dagens massproducerade smörja lever bara på sitt gamla namn, för den smakar verkligen SKIT nu.

... men smaken är ju som sagt som baken

Var det då man bytte flaska också? Den nya känns lite konstig i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Med någon av de som inte är Zeunerts, vilken slags öl är godast att blanda med?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Var det då man bytte flaska också? Den nya känns lite konstig i mina ögon.

Svårt att säga, slutade dricka den för 5 år sedan när de flyttade produktionen från Sollefteå till Kopparbergs storskaliga industri-bryggeri. De kunde förhala det genom gamla lagringar av must från Sollefteå, men nu är det som sagt bara industrismak rakt igenom -- eftersom jag inte tittat åt det igen har jag svårt att säga hur flaskan förändrats.

Jag har ju vänner som jobbat där och därmed vet jag rätt ingående hur processen går till, just den här 5-åriga lagringen på "riktiga" fat som var så viktig. Nu har man "turbo"-fat som skall symbolisera 5 års lagring och annat dumt skit på 9 månader (jo, tjena..) -- jag begriper inte hur en hel panel kan ge SMÖRJA 5, men för ANDRA GÅNGEN -- smaken är som baken Gillar man INDUSTRIMUST, så gör man.

God jul.

<3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Med någon av de som inte är Zeunerts, vilken slags öl är godast att blanda med?

Jag gillar att blanda med Carnegie Porter. Den tar inte över mustsmaken, men ger lite extra djup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Svårt att säga, slutade dricka den för 5 år sedan när de flyttade produktionen från Sollefteå till Kopparbergs storskaliga industri-bryggeri. De kunde förhala det genom gamla lagringar av must från Sollefteå, men nu är det som sagt bara industrismak rakt igenom -- eftersom jag inte tittat åt det igen har jag svårt att säga hur flaskan förändrats.

Jag har ju vänner som jobbat där och därmed vet jag rätt ingående hur processen går till, just den här 5-åriga lagringen på "riktiga" fat som var så viktig. Nu har man "turbo"-fat som skall symbolisera 5 års lagring och annat dumt skit på 9 månader (jo, tjena..) -- jag begriper inte hur en hel panel kan ge SMÖRJA 5, men för ANDRA GÅNGEN -- smaken är som baken Gillar man INDUSTRIMUST, så gör man.

God jul.

<3

Om man googlar på bilder så kan man se olika former. Den gamla hade smalare hals som blev snabbt bred, som en vanlig 50cl öl flaska. Den nya har en konstant lutning på halsen samt något mönster i glaset. Den gamla kunde man köpa i blå ölback! Jag lutar nog lite åt smaken ändrats

Permalänk
Medlem

Hej hopp julmustare!

Är det någon som vet var man kan hitta Zeunerts julmust i närheten av Kristianstad i Skåne?

Hoppas någon vet då den (om den är osponsrad) testades väldigt högt.
Man måste ju testa.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Hej hopp julmustare!

Är det någon som vet var man kan hitta Zeunerts julmust i närheten av Kristianstad i Skåne?

Hoppas någon vet då den (om den är osponsrad) testades väldigt högt.
Man måste ju testa.

Gå med i gruppen "Zeunerts Julmust - Här finns den att köpa!" på facebook om du inte får svar här och fråga!

Tycker dock den är betydligt sämre i år. Tråkigt då jag älskat den i några år!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Riggat! Zeunerts har inget att komma med mot nyckelbryggerier!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar Wasa bryggeri julmust. Ända som smakar som riktig must imo!

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det fanns en efterfrågan kring ett test av Julas Julamust, och denna dag före julafton bjuder vi därför på just detta. En helt ok och prisvärd julmust!

Permalänk
Medlem

Var kan man akut få tag på Gbg Soda Julmust Apelsin Nejlika så här den 23e december??

Permalänk
Medlem

Om tillverkningen ändrats kanske det förklarar att jag kände ”jaha” när jag tillslut fick tummen ur och testade den för första gången i år. Jag vet ju inte hur den ”skall smaka” och kan inte låta den leva på gamla meriter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Nu är alla 24 avsnitt ute och sista blev en dubbel med Nygårdas julmust på bourbonfat och portvinsfat, plus en bonus på slutet. God jul på er!

Permalänk
Proffsmoddare

One julmust to rule them all!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tyckte Portvinsfat var god?

Inte så mustig, men god att sippa på. Jag blir mätt ganska snabbt så ett halvt glas räcker. Men jag gillade den ändå!

Sen så tyckte jag Zeunerts var väldigt god även i år! Svårt att säga om den blivit sämre som vissa säger, den är ändå nog den godaste och mustigaste rena julmusten av alla jag druckit i år...

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Kilroy:

Är jag den enda som tyckte Portvinsfat var god?

Inte så mustig, men god att sippa på. Jag blir mätt ganska snabbt så ett halvt glas räcker. Men jag gillade den ändå!

Sen så tyckte jag Zeunerts var väldigt god även i år! Svårt att säga om den blivit sämre som vissa säger, den är ändå nog den godaste och mustigaste rena julmusten av alla jag druckit i år...

@Callemedskägget gillade också portvinsfatet, men han är ju lite konstig redan.

Jag märker inte så stor skillnad på Zeunerts i år heller. Kanske finns några dåliga batches eller liknande som vi har missat.

Permalänk
Medlem

Gillar att ni testade Wapnö musten från Halmstad som är den sämsta och skippade Halmstad Brygghus Julmust som är legendarisk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Var är bonusmaterialet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Var är bonusmaterialet?

Skickades från m.sweclockers.com

Bonusmaterialet är med i sista videon.

Citat:

Nu är alla 24 avsnitt ute och sista blev en dubbel med Nygårdas julmust på bourbonfat och portvinsfat, plus en bonus på slutet. God jul på er!

Permalänk
Medlem

Zeunerts julmust som väntat då ja , den är helt klart bäst , ps ett grogg tips för er som vill julmust/jägermeister , är svår slagen med lite isbitar i

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Rangordna lista inordning med vinnare först?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waste:

Saknar Wasa bryggeri julmust. Ända som smakar som riktig must imo!

Vasa Special ska det vara om det ska vara julmust. 😁

Permalänk
Medlem

Testade Zeunerts tack vare detta test och jag tycker den är god men jag var först tveksam till om det verkligen är julmust. Den har en väldigt tydlig kaffesmak så man bör tycka om kaffe för att uppskatta denna must.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Hade en liten Nygårda-provning med släkten på Julafton. 12 provdeltagarne mellan 6-87 år testade fyra varianter som hittades på Ica. Jordskredsseger för Calvados följt av Rom som klar tvåa, medan Cognac och Ek slogs om sistaplatsen.
Håller med släkten om att den Calvados-lagrade är riktigt bra!
Kul att ni godkände Julamusten

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Vasa Special ska det vara om det ska vara julmust. 😁

Tveksamt... Visst är det den som smakar skumbanan?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

(Zeunerts) är ok men för blaskig jämfört med Nyckelbryggeriers must som jag tycker är den bästa som finns....

Nån gång tycker jag du ska ta 10 mustsorter och blindtesta. Jag gjorde precis det med 5 vänner, och exakt alla 5 tyckte Nyckelbryggeriers must var den vattnigaste musten de smakat, tror de gav den näst sämst betyg av alla 10 sorter. Alla tyckte Zeunerts var smakrik med lagrad smak och de gav den i snitt näst högst betyg.

Min erfarenhet är att vetskapen om etiketten lämnar alldeles för stort avtryck i ens betyg...

Skickades från m.sweclockers.com