glorious model o minus // FinalMouse UL2 // Xtrfy M4 - eller något annat: bästa ultralätta musen?

Permalänk
Medlem

glorious model o minus // FinalMouse UL2 // Xtrfy M4 - eller något annat: bästa ultralätta musen?

Hej!

Jag vill ha en sjukt lätt mus då jag kommer börja spela mer datorspel med mina döttrar som har små händer.

Jag har läst att tex Model o minus är knappar som är rätt "flimsy" och rör sig i sidled och känns lite kassa, jag har läst massa negativt om FinalMouse som företag, det finns inte riktigt någon röd tråd i allt, svårt att bilda sig en uppfattning när man bara googlar mössen och kollar negelska forum.

Vad säger sweclockers? Någon som testat ultralätta möss och har en favorit? Jag jagar inte varje enskilt gram, att den är liten och välbyggd är viktigast, RGB osv är också ointressant. Kvalité och lätt helt enkelt.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@mrxh:
Jag äger en Glorious Model0, och jag gillar den. Tycker inte den är världsbäst, men riktigt trevlig och allt som skulle kunna vara minus, som du räknar upp, är inget jag reflekterat över när jag spelar med den.

Den låter lite ibland och konstruktionen är inte supertight då det är hål igenom hela skapelsen, så man får räkna med viss svinn på vissa saker. Efter lite tips om att fixa i inställningarna tycker jag den är precis och extremet lätt använd i shooters. Knapparna tycker jag är OK - långt ifrån något dåligt. Inget skrapande och båda knapparna nedtryckta gnisslar inte mot scrollhjulet heller och det känns inte svampigt - och det fär mig är viktigt i spel.

Permalänk
Medlem

hittade en finalmouse ultralight 2 cape town för 1k på tradera, börjar testa den helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrxh:

hittade en finalmouse ultralight 2 cape town för 1k på tradera, börjar testa den helt enkelt!

Jag har den musen du nämner, blev ett impulsköp på maxgaming. Är väl överlag nöjd, men man måste veta att den är väldigt liten. För att få den att vara användbar för mig så behövde jag använda infinityskins på sidorna samt på toppen. Infinityskinnet som man sätter "bak" på musen är mer eller mindre oanvändbart, det bara bockar sig och ser extremt fult ut. Haft musen i ett par månader och spelat någon timme om dagen och inifintyskinnen sitter på plats ännu.

Fick även skicka tillbaka en då scrollen på den var dålig. Det kändes och lät som att något tog emot när man scrollade åt ett håll. Fick självklart en ny och med den är det inga problem med scrollen.

Hade jag kunnat göra om hade jag satsat de pengarna på en ordentlig trådlös mus.

Men den är extremt lätt och skön att panga med om man använder sig utav ett "claw-grip".

Permalänk
Medlem

Har en Xtrfy M4, tidigare kört Kone Pure. Gillar M4 starkt! Kan helt klart rekommendera den och betydligt bättre än min Kone Pure.

Permalänk

Har model minus. Rör jag på knapparna(i sidled) rör dem sig lite i sidled..dock är det inget jag tänkt på när jag använder musen. Trycker man på dem som vanligt rör dem sig inte i sidled. Total fine för mig personligen. Lättvikt är game changer för mig, mindre jobbigt för vristen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Har model minus. Rör jag på knapparna rör dem sig lite i sidled..dock är det inget jag tänkt på när jag använder musen. Total fine för mig personligen. Lättvikt är game changer för mig, mindre jobbigt för vristen.

Håller med har också en model o-, fungerar skitbra.
kolla rocketjumpninja så får du en bild av hur de är, finalmousen vägrar jag sedan jag hade den innan och scrollhjulet bara dog på.
Dessutom har den bara 500hz och inte alls något vidare stöd.

Enda jag ogillar med model o- är rgbn men den är ju avstängd

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Har en Model O- som jag använder till FPS-spel och är väldigt nöjd. Visst, mouse1- och 2-knapparna känns ganska lösa och det stör mig när jag tänker på det. Det händer ju dock inte när man är inne i spelet, då märker man inte av det alls.

Permalänk
Medlem

Cooler master mm710 bra censor bra form bra vikt själv väntar jag på den glossy vita versionen. Ska även ha en av dem bästa kablarna. Bra pris 549kr på maxgaming.se ända butiken i sverige som har den ):

Permalänk

G-wolves sköll är definitivt en av de bästa ergo-möss jag någonsin haft.
Kändes riktigt premium med lådan och tillbehören som kom med, rekommenderas starkt!

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem

kär i min finalmouse ultralight 2 capetown. strong recommend

Permalänk
Medlem

Köpte en xtrfy M4 för några dar sedan.
Har inte haft mycket tid att testa den grundligt, men den känns väldigt skön och framförallt den låga vikten är en stor fördel. Känns responsiv och exakt i avläsningen.

En nackdel, i mitt tycke, är dock att den inte har någon som helst mjukvara. Det går att ställa in CPI, polling rate och sådant direkt på musen dock.
Dock kan man utan mjukvara inte skapa några macros eller mappa om tangenter till olika musknappar, vilket jag ser som en nackdel. Samtidigt kan denna mjukvarufrihet vara en fördel i och med att det bara är att sätta in sladden och köra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tyckte m4 var betydligt skönare än model o och folk verkar väldigt nöjda med den så hade personligen kört på den iaf.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Har prövat model O och finalmouse, MM710 är bättre än båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Lånar tråden. Någon som haft både O och O-? Är det någon skillnad på sidoknapparna?

Permalänk
Medlem

Köpte Model 0 idag. kom från en G Pro wired. Har inte insett förren nu att jag haft en för liten mus innan. O modellen funkar perfekt för fingertip grip och min hand är 20cm x 10cm. Skulle inte kunna använda 0- eller MM710. men tittade länge på MM710

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP