AMD Radeon RX 5600 XT avslöjas – mellanklassare med 6 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 5600 XT avslöjas – mellanklassare med 6 GB grafikminne

Med 75 procent av prestandan hos Radeon RX 5700 XT, kan lillebror RX 5600 XT göra debut redan i januari 2020. Nedskalad Navi 10-krets och 6 GB GDDR6-minne sägs stå på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

beroende på prestanda och pris kanske det blir en sån här till datorn.

verkar inte så dum som lägre mellan klassare!

Permalänk
Medlem

Vill ha en värdig 2080 ti utmanare med en prislapp på iallafall under 10k. men det dröjer nog, borde inte nvidia även släppa sin 3000 serie snart, runt mars?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

5300M har 22CU och 96-bitars minnesbuss. De behöver inte stänga av halva SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill ha en värdig 2080 ti utmanare med en prislapp på iallafall under 10k. men det dröjer nog, borde inte nvidia även släppa sin 3000 serie snart, runt mars?

Vad jag har förstått är topp prestanda marknaden ganska pressat och AMD kommer inte tävla där tills dom har något dom kan tjäna pengar på. Så länge Nvidia är ensamma kommer vi nog aldrig få några under 10K.

OM det nu inte är så att Nvidia blev så besvikna på 2000 -serie försäljningen att dom sänker priserna på deras 3000 -serie för att få ut flera RTX kort på marknaden.

Flera RTX kort betyder flera spel med ray tracing som betyder flera som köper RTX kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill ha en värdig 2080 ti utmanare med en prislapp på iallafall under 10k. men det dröjer nog, borde inte nvidia även släppa sin 3000 serie snart, runt mars?

Hm, ja Lisa Su pratade ju om det redan för ett halvår sedan. Att RX5950 XT är ekvivalent med 2080 ti? Återstår att se. Tror dock aldrig de når likvärdig prestanda som toppen av den kommande Amperearkitekturen, iallafall inte prestandamässigt. Men i förhållande till pris kan de nog leverera något väldigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är synd att amd börjar erbjuda mindre vram än för bara några år sedan i samma segment. Deras ända räddning är att nvidia är värre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Med tanke på det höga priset på 5500XT i förhållande till prestandan så kommer 5600XT säkerligen ligga alldeles för nära 5700 i pris för att vara intressant.
Precis så lågt att det faktiskt är en skillnad, men precis så högt att man ska snegla på 5700 och sedan 5700XT och sedan inse att man inte har råd och väntar till nästa generation istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill ha en värdig 2080 ti utmanare med en prislapp på iallafall under 10k. men det dröjer nog, borde inte nvidia även släppa sin 3000 serie snart, runt mars?

RX 5800 och 5900 ev någon XT modell. Släpps nästa år Q1, kommer gå mot 2080 Super. Mellan Q2-Q3 eller slutet av H1 släpper Nvidia sin nästa upplaga och vi är tillbaka till ruta 0, AMD underdog igen.

Att förvänta sig något vettigt från AMD kommer ta några år till, även om RDNA är en förbättring av tidigare GCN så räcker det inte.

AMD sitter på 7nm och GDDR6 som båda kostar mycket. Även om Nvidias turing chips är större körs de på 12 nm vilket i det här laget kostar småpotatis jämfört med 7nm som både är ny och som har en stor efterfrågan kring alla aktörer.

AMD blir intressanta igen när de kommer med en arkitektur som inte behöver kompenseras med dyra noder eller någon dyr och sofistikerad grafikminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

RX 5800 och 5900 ev någon XT modell. Släpps nästa år Q1, kommer gå mot 2080 Super.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur prestanda-pris relationen blir.

Permalänk
Medlem

@Radolov:

Det är bara en tanke. Då 5700 xt går mot 2070 då blir min tanke att om Navi skalar sig lika så borde ett 5800 ligga mellan ett 2070 super och 2080 och då blir frågan om amd kör på en XT variant eller går på direkt 5900 som jag då tänker mig kommer nå upp till ett 2080 super.

Anledningen till varför man inte kommer nå upp till 2080ti är för att då lär en vattenkylare behövs och att marginalerna blir så pass små att det inte är värt det. Men såklart så är allt detta bara en spekulation men med tanke på Vega och Fury så känns det att det är där Navi lär hamna och bättre lär vi inte se, men jag hoppas AMD lyckas på något sätt men hoppet är inte stort.

Permalänk

När 5700 -serien är en mellanklassare, hur i helskotta får det ett 5600 att bli detsamma. Allt under 5700 är budgetklass sett till prestanda, om priserna sticker iväg spelar ingen roll, det är 2017 års prestanda i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Känns som att 5500 XT var tänkt att konkurera med 1650 och 5600 troligen med 1660, medans 5700 riktar sig mot 2060.
Förhoppningsvis kan vi få 5800, 5900 & 5950 i början av 2020 innan nvidias 3000 serie kommer.

Det hade dock varit lite skoj om nvidia gjorde RTX 2020 som ersättare av GTX 1030 korten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad jag har förstått är topp prestanda marknaden ganska pressat och AMD kommer inte tävla där tills dom har något dom kan tjäna pengar på. Så länge Nvidia är ensamma kommer vi nog aldrig få några under 10K.

OM det nu inte är så att Nvidia blev så besvikna på 2000 -serie försäljningen att dom sänker priserna på deras 3000 -serie för att få ut flera RTX kort på marknaden.

Flera RTX kort betyder flera spel med ray tracing som betyder flera som köper RTX kort.

AMD ska ju också fila på någonform av ray tracing så vi får se om dom kan vinna prestanda på den fronten?

inga pengar finns i prestanda toppen, bara nördar som vi som gillar sådant och köper det.

Skrivet av kaptengrek:

Hm, ja Lisa Su pratade ju om det redan för ett halvår sedan. Att RX5950 XT är ekvivalent med 2080 ti? Återstår att se. Tror dock aldrig de når likvärdig prestanda som toppen av den kommande Amperearkitekturen, iallafall inte prestandamässigt. Men i förhållande till pris kan de nog leverera något väldigt intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

kommer dom nära med rätt pris kan det räcka rätt bra.

Skrivet av Teicaus:

RX 5800 och 5900 ev någon XT modell. Släpps nästa år Q1, kommer gå mot 2080 Super. Mellan Q2-Q3 eller slutet av H1 släpper Nvidia sin nästa upplaga och vi är tillbaka till ruta 0, AMD underdog igen.

Att förvänta sig något vettigt från AMD kommer ta några år till, även om RDNA är en förbättring av tidigare GCN så räcker det inte.

AMD sitter på 7nm och GDDR6 som båda kostar mycket. Även om Nvidias turing chips är större körs de på 12 nm vilket i det här laget kostar småpotatis jämfört med 7nm som både är ny och som har en stor efterfrågan kring alla aktörer.

AMD blir intressanta igen när de kommer med en arkitektur som inte behöver kompenseras med dyra noder eller någon dyr och sofistikerad grafikminne.

RDNA är ju till stora delar GCN om jag fattat det rätt så det finns en del gamla delar som kanske måste bort innan riktigt bra prestanda kan komma fram.
ja amd gillar experimentera med nya tekniker som kanske inte alltid är lönsamma eller bättre än alternativen för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Efter 5500 XT så är detta knappast direkt intressant. Kanske kan man få lite mer prestanda än 980 Ti... för 3500 kr, vilket är hälften av priset - 5 ÅR senare.

GPU-marknaden behöver en Zorro. Intel, kom igen nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Vad jag har förstått är topp prestanda marknaden ganska pressat och AMD kommer inte tävla där tills dom har något dom kan tjäna pengar på. Så länge Nvidia är ensamma kommer vi nog aldrig få några under 10K.

OM det nu inte är så att Nvidia blev så besvikna på 2000 -serie försäljningen att dom sänker priserna på deras 3000 -serie för att få ut flera RTX kort på marknaden.

Flera RTX kort betyder flera spel med ray tracing som betyder flera som köper RTX kort.

Tror inte 3000-serien kommer vara speciellt billig, men antagligen kommer de prispressa 2000-serien när de nya är släppta så kanske ökar det försäljningen av RTX-kort i det stora hela. AMD kommer ju också ge sig in i den matchen, dock antagligen med en mer öppen plattform, både på PC- och konsol-sidan. Det lär öka teknikens popularitet mer än Nvidias nysläpp/prissäkningar.

Permalänk

Trist att det kommer nya 5000 kort. Betyder att rdna 2/6000 serien är längre bort, än önskvärt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Efter 5500 XT så är detta knappast direkt intressant. Kanske kan man få lite mer prestanda än 980 Ti... för 3500 kr, vilket är hälften av priset - 5 ÅR senare.

GPU-marknaden behöver en Zorro. Intel, kom igen nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Eller kanske att det presterar som ett RTX 2060 (utan Raytracing dåra)

Efterssom Vega 56/64 utgår så finns det en plats att fylla.

Så jag tycker det är bra att de släpper detta kort.

Förstår inte riktigt 5500 serien dock. Till ett annat (lägre) pris kanske.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Det ska bli intressant att se lite tester på det sedan. Det var lite roligare förr när det gick att flasha eller låsa upp vissa grafikkort i den lägre klassen så att de presterade lika bra som dyrgriparna, minns ni Geforce 6800-serie och Atis x800 serie?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av radioactiv:

Det ska bli intressant att se lite tester på det sedan. Det var lite roligare förr när det gick att flasha eller låsa upp vissa grafikkort i den lägre klassen så att de presterade lika bra som dyrgriparna, minns ni Geforce 6800-serie och Atis x800 serie?

Det kan du väl fortfarande göra med vissa Vega 56 till Vega 64? Nu kanske man inte kan klassa Vega 56 som den lägre klassen men ändå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Det är synd att amd börjar erbjuda mindre vram än för bara några år sedan i samma segment. Deras ända räddning är att nvidia är värre.

Ser man hur Navi 10 är byggd och om man då stänger av ett kluster så finns de isf bara två val för AMD när de kommer till mängden minne. Antingen 6GB eller 12GB. Klämmer man in 8GB så kommer 2GB inte kunna användas av GPUn. 6GB är inte dåligt egentligen. Jag tror inte att RX 5600 XT skall marknadsföras som ett 1440p kort heller. Jag är rätt säker på att de är 1080p man tänker satsa på med de kortet. AMD måste komma in i matchen å få bra fart på tillverkningen innan dom kan börja spotta ut kretsar och konkurrera mot NVIDA.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Eller kanske att det presterar som ett RTX 2060 (utan Raytracing dåra)

Efterssom Vega 56/64 utgår så finns det en plats att fylla.

Så jag tycker det är bra att de släpper detta kort.

Förstår inte riktigt 5500 serien dock. Till ett annat (lägre) pris kanske.

Jo, det lär ju prestera runt vanilla RTX 2060. Som ju faktiskt presterar en 20-30% bättre än ett 980 Ti (Som fortsatt är min måttstock trots att SweClockers tagit bort det ifrån de nya GPU-testsviten 😢😉).

Men att ens jämföra mot nVidias priser är ju helt bananas. För dom är helt bananas.

Med 5500 XT 8 GB vid $199 och 5700 XT vid $350 så måste dom väl prissätta denna för $250, vilket blir 3500 kr här för vettiga kort ifrån kända märken. För mig är det minst 500 kr för mycket för den här prestandan och med tanke på att man får billiga RTX 2060 för 3700 kr nu. Navi har svårt att gå upp mot RTX-korten med något annat än pris tyvärr. Men det kan få den positiva effekten att man kan prispressa beggade Vega 56!

Jag bara killgissar förövrigt. Jag går i ide tills AMD byggt upp en kassa och väljer att spendera lite vinstmarginal på att ta marknadsandelar!

Hoppas att få se en glimt av rdna 2 på CES!

(gjort 1000 editeringar för att jag är jultrött och åt 400 gram chips igår så jag känner mig som en saltad bit kött som legat i en jordkällare över hösten)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

5300M har 22CU och 96-bitars minnesbuss. De behöver inte stänga av halva SE.

Prestandabegränsning via minnesbandbredd, kanske inte det bästa.
Tester med överklockning av RX 5500 visar ju på negativ prestanda i vissa spel, så en avstängning av CU känns som det mer effektiva även sett till effekt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

AMD ska ju också fila på någonform av ray tracing så vi får se om dom kan vinna prestanda på den fronten?

Kommer väl först med RDNA2, samt i mellantiden på kommande spelkonsoller.
Men har RT tillfört prestanda? Är väl mest bling bling...

Skrivet av Aka_The_Barf:

inga pengar finns i prestanda toppen, bara nördar som vi som gillar sådant och köper det.
kommer dom nära med rätt pris kan det räcka rätt bra.

Antagligen inte direkt, men indirekt då prestanda-tronen ger medvind i lägre segment.
Alla svansar efter (alfa hanen) vinnaren

Skrivet av Aka_The_Barf:

RDNA är ju till stora delar GCN om jag fattat det rätt så det finns en del gamla delar som kanske måste bort innan riktigt bra prestanda kan komma fram.
ja amd gillar experimentera med nya tekniker som kanske inte alltid är lönsamma eller bättre än alternativen för tillfället.

Ja, en del experiment känns det onekligen som om man ser till RX 5500 och RX 5300 serien där alla har 22 CU av 24 möjliga.

Däremot så ser jag inte att deras RDNA är något fel då den levererar, att det fortfarande är delar av GCN kvar ser jag nog som naturligt och även delvis ett säkert kort.
I princip, behåll det som fungerar och byt ut modifiera det andra. Så gör även Intel och Nvidia...

Skrivet av heatm:

Efter 5500 XT så är detta knappast direkt intressant. Kanske kan man få lite mer prestanda än 980 Ti... för 3500 kr, vilket är hälften av priset - 5 ÅR senare.

GPU-marknaden behöver en Zorro. Intel, kom igen nu!

Den Zorro'n verkar ha gått vilse om man ska tro dom senaste ryktena som säger att det istället blir en Koduri värmeplatta.
Är visst en vadslagning på gång på nätet om det blir Radja + Intel efter 3Q20.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det kan du väl fortfarande göra med vissa Vega 56 till Vega 64? Nu kanske man inte kan klassa Vega 56 som den lägre klassen men ändå.

Tack! Jag hade missat det så kollade upp det nu! Rätt trevligt med lite extra spänning till minneskretsarna, det kan ju ge en boost när det kommer till överklockning. Fast tyvärr låser det inte upp stramprocessorerna och texturenheterna.
På stenåldern när jag var ung och inte hade råd med ett Geforce 6800gt så köpte jag ett 6800le, efter ett litet tag läste jag att det med lite tur gick att låsa upp pixel pipelines och vertex shaders (tror det hette så). Original så hade gt 16/6 medans le endast hade 8/4, jag lyckades låsa upp det till 16/6 samt att det överklockade bra, det gjorde så att det presterade otroligt mycket bättre i spel. Enda skillnaden var att gt-versionen hade gddr3 256 bits minnesbuss medans Le-versionen hade 256-bits ddr1.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Lustigt att 6GB är mellanklass.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kommer väl först med RDNA2, samt i mellantiden på kommande spelkonsoller.
Men har RT tillfört prestanda? Är väl mest bling bling...

Tänkte mer på att AMD's motsvarighet kanske presterar bättre än nvidias RT kärnor. ja rt är mest bling bling men kan nog i framtiden göra stora skillnader. skillnaderna idag känns rätt försumbara av det man sätt. men speciella spel och titlar kan nog dra bra nytta av det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänkte mer på att AMD's motsvarighet kanske presterar bättre än nvidias RT kärnor. ja rt är mest bling bling men kan nog i framtiden göra stora skillnader. skillnaderna idag känns rätt försumbara av det man sätt. men speciella spel och titlar kan nog dra bra nytta av det.

Japp, krävs nog en dubblering av prestandan i RT-kärnorna innan det blir gångbart i spel med 120 FPS+

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Japp, krävs nog en dubblering av prestandan i RT-kärnorna innan det blir gångbart i spel med 120 FPS+

Nu när man skaffat en 144hz "gaming" skärm så känns mitt gamla 1080 kort ganska slött. Ja RT har en bit kvar att gå innan iallafall jag börjar kika på det som ett seriöst alternativ till rasterization (hur heter det på svenska?)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu när man skaffat en 144hz "gaming" skärm så känns mitt gamla 1080 kort ganska slött. Ja RT har en bit kvar att gå innan iallafall jag börjar kika på det som ett seriöst alternativ till rasterization (hur heter det på svenska?)

Mmm, samma här med Vega 64 :/ Ser dock det fina i strålspårat ljus

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...