Star Wars: The Rise of Skywalker – diskussioner om filmen

Permalänk
Medlem

Star Wars: The Rise of Skywalker – diskussioner om filmen

ingen försvinner för alltid … Reys resa fortsätter i det sista kapitlet av den episka Skywalker-sagan som spänner över generationer.

Rey (Daisy Ridley), Poe (Oscar Isaac), Finn (John Boyega) och Kylo Ren (Adam Driver) återupptar kampen.

"Star Wars: The Rise of Skywalker" innehåller flera sekvenser med effekter i form av blinkande ljus som kan påverka personer som lider av ljuskänslighet i form av t.ex. epilepsi eller andra former av konstaterad ljuskänslighet.

Håll i er nu för nu blir det åka av en sista gång?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Lego Master

Kom precis tillbaka till jobbet efter premiärvisningen.
Den ska ses minst en gång till.
Min personliga åsikt (mest baserad på känsla) är att det är ett värdigt avslut på Skywalker-sagan.

MAY THE FORCE BE WITH YOU, ALWAYS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Håller helt med @Shudnawz
Det är precis detta man har flextid på jobbet till.

Var väldigt nöjd, och shockad över att man läser på internet att folk tycker den var dålig för jag förstår inte alls om vi såg samma film då.

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig en något sämre film än den jag såg igår. Därmed inte sagt att den var särskilt bra. Snygg, men ytterst förglömlig. Men nu är det i alla fall över, lär inte bry mig om mer stjärnornas krig alls från och med nu.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag hade otroligt låga förväntningar på filmen när jag såg den igår. Så jag vart positivt överraskad. Filmen var helt ok. 6/10.

Däremot så märkte man att det var en disneyfilm:

bland annat när de skjuter den flygande stormtroopern i öknen och han åker fram och tillbaka på skärmen så hör man i princip Långbens skrik...

Dold text
Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Jag är varken besviken eller nöjd egentligen. Den var okej.

Jag noterade att det verkade vara väldigt dåligt tryck på biljetterna jämfört med tidigare filmer? Vi har alltid gått ungefär samma tid på premiären på de 5 nya SW filmerna och denna var det massor med lediga platser på. Har ni samma upplevelse?

Permalänk
Medlem

Har inte sett den nya, och kommer nog inte se den på bio. Efter den förra tappade jag mer eller mindre intresset.
Inget har fått mig att bry mig om vad som händer med karaktärerna helt enkelt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, den sög.

Det är nästan så illa att prequels är bättre. Dom känndes iaf som star wars.

Det är så många trådar som ska knytas ihop så det blev bara stressat och menlöst. När en i casten "dog" så tog det typ 30 sekunder innan det avslöjades att så var det inte. Snacka om att catra filmen för dom med 0 attention span.

Dom gjorde allt dom kunde för att försöka wowa folk med ideer "dödstjärnor? Nej då.. fan vi har 20000 dödsstjärnor istället". Blev liksom bara för överdrivet, en karrikatyr på sig själv.
Sista slaget kändes som det i sista avengersfilmen...

Enda som skulle kunna rädda SW för mig är om dom gjorde nått djupare typ KOTOR

Permalänk
Medlem

Ja, målgruppen är som tidigare 11 åringar. Star wars var fantastisk 1977, kul 1980 och dags att avsluta 1983.
Det som tidigare var filmiskt hantverk är idag stöpt i samma form som "superhjältefilmerna"
Trist trams för barn men knappast för någon över 16 år.
Den enda behållningen var John Williams fantastiska musik.

Men barnen kommer älska denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tycker den va bra. Bästa filmen av Ben/Rey-sagan. Det var en massa uselt skit i filmen också men det var väntat. Förstår egentligen inte varför dom har med så mycket trams men bortsett från det så va den bra. Det var inte lika mycket trams som i TLJ så det får man väl vara glad för.
Är lite besviken på att Rose inte dog och att Baby Yoda inte dök upp. Och att inte Sheev dödade alla och vann.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Varför så långsamma lightsaber battles?, som jag fattat det så väger svärden nästan ingenting.

Ser ju ut som dom försöker svinga släggor.

Slutstriden i Star Wars: Episode III , visar verkligen vad Jedis är kapabla till när det gäller lightsaber battles.

Gillar svärdstrider men högt tempo.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Star Wars - Empire Strikes back, Return of the Jedi, och Star Wars.. Det är Star Wars för mig.

Förra filmen orkade jag inte ens se klart, för den var så intetsägande för mig.

De nyaste filmerna är väldigt snyggt producerade med maffig CGI men manuset och skådespelarna är inget jag kommer att lägga på minnet.
När jag till exempel ser Kylo Ren, tänker jag på "Det våras för rymden" och dess Darth Vader-karaktär Dark Helmet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Varför så långsamma lightsaber battles?, som jag fattat det så väger svärden nästan ingenting.

Ser ju ut som dom försöker svinga släggor.

ja.. Lite intressant, det fanns en rimlig förklaring i The Force Awakens i att både Rey och Finn var mer vana vid fysiska stavar eller elektrobatonger (eller vad de råkar heta) och fullständigt oskolade med lightsabers, samt att Kylo Ren som halvtränad slogs mer med slarvig råstyrka än förfinad teknik.

Två filmer senare har jag svårt att ursäkta Rey för att fäktas klumpigt, men det är kanske en trend just nu inom svärdskoreografi? Spontant verkar det som att influenser från olika håll på jorden i hög grad påverkar dessa dueller, och influenserna verkar dessutom skifta med tiden (de slogs på ett sätt under IV V VI, på ett annat under I II III och nu med en ny stil igen).

En annan möjlig förklaring kan vara tekniska förutsättningar med CGI, under 70-/80-talet begränsades duellerna av möjliga effekter, möjligheterna var mycket större under 00-talet vilket gav mer svängrum för flexibla rörelser, och nu är vi framme i nästa nivå av effektmöjligheter som kanske bäst visas upp med hjälp av den råa stridsstilen?

Who knows?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail:
@XripperX:
Så här ska en lightsaber fight vara

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Värdigt slut på serien, mycket återanvändning av episka scener från tidigare filmer, men måste säga
The Force Awakens och denna är värdiga efterföljare efter orginaltrilogin, prequels-filmerna ger jag inte mycket för. Dags att se om ”A New Hope” (som fortfarande är den bästa filmen av dom alla)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag tänkte smyga in på en föreställning bara för Tenet prologen som tydligen visas på imax biograferna. Kan någon bekräfta att den visas före filmen?

Alltid velat testa gå ut från en biosalong i protest som man brukar höra om i usa att folk gör.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

De kunde lika bra döpt de nya Star Wars-filmerna till:
A Newer Hope
The First Order Strikes Back
The Jedi Returns Again

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag tänkte smyga in på en föreställning bara för Tenet prologen som tydligen visas på imax biograferna. Kan någon bekräfta att den visas före filmen?

Alltid velat testa gå ut från en biosalong i protest som man brukar höra om i usa att folk gör.

Ja. (som det inte redan var tillräckligt med reklam och IMAX! före det man betalt för... höll ärligt på att somna i protest)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett den. Och tänker inte betala för att se den. Kanske någon gång i framtiden, men just nu är jag så trött på SW, Disneys mjölkande, riktningen i sagan, alla plot holes osv. Hela nya trilogin är enligt mej en ända stor remake/reboot på de äldre filmerna tyvärr.

Permalänk
Medlem

Star Wars-seriens största problem är hur de hanterar dödsfall. Efter att ha sett Rise of the Skywalker så börjar jag ärligt talar fundera på om inte vem som helst kan återkomma från döden.

Obi-wan kunde inte rädda Qui-Gon, men i den här filmen då....ja ni förstår.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Jag hade otroligt låga förväntningar på filmen när jag såg den igår. Så jag vart positivt överraskad. Filmen var helt ok. 6/10.

Däremot så märkte man att det var en disneyfilm:

bland annat när de skjuter den flygande stormtroopern i öknen och han åker fram och tillbaka på skärmen så hör man i princip Långbens skrik...

Dold text

Och hur skiljer sig den från att alla Star Wars filmer upp tom Force Awakens använde sig av och populariserade (Ben Burt namngav det), Wilhemskriket (eng: The Wilhelm scream)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Varför så långsamma lightsaber battles?, som jag fattat det så väger svärden nästan ingenting.

Ser ju ut som dom försöker svinga släggor.

Slutstriden i Star Wars: Episode III , visar verkligen vad Jedis är kapabla till när det gäller lightsaber battles.

Gillar svärdstrider men högt tempo.

Värre är ju när de ska backa in i killing blows för att visa att man har koll fast noll koll och är badass... Att den här trenden aldrig dör?

Filmen i sig är ju generic disney. Inte dålig de har hittat en formula de nu kan upprepa 50 ggr till för varje ny generation av kids

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ja. (som det inte redan var tillräckligt med reklam och IMAX! före det man betalt för... höll ärligt på att somna i protest)

Skickades från m.sweclockers.com

Du tycker säkert att Marvel filmerna är bättre än Dark Knight trilogin, har jag rätt?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Du tycker säkert att Marvel filmerna är bättre än Dark Knight trilogin, har jag rätt?

Har till min vetskap sett den första Dark Knight filmen och två Marvel. Har tyvärr inte nog starka känslor kring dom för att svara på frågan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Bättre än The Last Jedi vilket var förväntat även om TLJ gjorde det omöjligt att ha en vettig trilogi.
Kommer kika på det en gång till eftersom mycket ibland händer fort men sen får det vara. SW har helhetsmässigt blivit för stort för sitt eget bästa, det ska helt enkelt göras till något som ska passa alla vilket också har en fördummande effekt på hela projektet.
Gillade Rey även om hon var för bra för snabbt och Finns story utvecklades inte egentligen till något alls.

Att jag inte klagar extremt mycket är för att jag vet att jag inte tillhör någon target-audience, det är solklart att det är gjort mestadels för en yngre publik.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Lite väl våldsam för en disney film. Eller var lejonkungen också så här?

Permalänk

Lite sorgligt att man kan kalla det Star Wars med så många plotholes, hittepå nonsens och att folk dessutom köper det?

Jeremy Jahns var den första spoilerfria videon jag såg, sen gick det bara utför, och bestämde mig idag för att se spoiler reviews för att slippa se filmen, jag tror att det blir lugnare om någon berättar det för mig, för är det något jag hatar är det filmer som saknar trovärdighet, för snygga scener och bra ljud stjälpte ju TLJ förra gången(en parodi) och det här verkar vara ännu värre.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Lite sorgligt att man kan kalla det Star Wars med så många plotholes, hittepå nonsens och att folk dessutom köper det?

Jeremy Jahns var den första spoilerfria videon jag såg, sen gick det bara utför, och bestämde mig idag för att se spoiler reviews för att slippa se filmen, jag tror att det blir lugnare om någon berättar det för mig, för är det något jag hatar är det filmer som saknar trovärdighet, för snygga scener och bra ljud stjälpte ju TLJ förra gången(en parodi) och det här verkar vara ännu värre.
https://youtu.be/7ttfwyrjNv0

Usch vilken jobbig människa att lyssna på. En del saker hade han rätt om men vem fan står ut att lyssna mer än två minuter på en sån gaphals? 🤮

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Såg filmen igår och tja, vad ska jag skriva?
Efter de två tidigare filmerna (VII & VIII) så hade jag ingen förhoppning om att den sista filmen skulle få ordning på oredan och...
Näe, jag kan inte säga att jag är besviken eftersom jag tyvärr redan tappat mitt Nya Hopp.

Ööum... Appropå Star Wars, senaste avsnittet av The Mandalorian var iallafall bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX