Beslut om Tullverkets ingripande?

Permalänk
Medlem

Beslut om Tullverkets ingripande?

Hej alla barnen.
Mitt idiotköp på blackfriday fastnade i tullen?
Kan inte läsa ut överhuvudtaget varför eller vad konsekvenserna kan bli?
Så jag hoppas nå Sweclockers har bättre koll.
Rena gregiskan för en annan, hjälp?

Permalänk
Medlem

vad har du köpt ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Om texten stämmer, så är det en One wheel pint. En enhjuling.

Permalänk
Medlem

Vad de säger är att då de inte har en aning om vad detta är för en pryl så får de fråga en annan myndighet om den är laglig att användas i Sverige. Det kommer att ta tre dagar innan de får veta det.
Är den olaglig så får du veta hur du ska överklaga då.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Gissningsvis saknas någon manual, säkerhetsdatablad, etc. Kanske är det rent av en fråga om att något sådant är på fel språk.

Bäst svar får du dock inte av spekulerande Sweclockersmedlemmar. På dem bara, och ha dem att förklara sig. De två undertecknade kan förhoppningsvis redogöra för problemet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Låter som de säger att de håller den kvar ett par dagar för att utröna om den är olaglig att framföras på svenska vägar. Sen kommer väl nytt beslut om hur de ska agera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Vad i helvete har Arbetsmiljöverket att göra med en enhjuling? Transportstyrelsen borde det vara, i den mån nån myndighet alls har med detta att göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Låter som de säger att de håller den kvar ett par dagar för att utröna om den är olaglig att framföras på svenska vägar. Sen kommer väl nytt beslut om hur de ska agera.

En produkt är inte olaglig att inneha bara för att den eventuellt är otillåten på allmänna vägar. Det finns inhägnade områden och inomhusplatser att använda saker på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hej alla barnen.
Mitt idiotköp på blackfriday fastnade i tullen?
Kan inte läsa ut överhuvudtaget varför eller vad konsekvenserna kan bli?
Så jag hoppas nå Sweclockers har bättre koll.
Rena gregiskan för en annan, hjälp?
https://i.imgur.com/V33kKUi.jpg

ett enkelt tips: ring och hör med dom, du får till och med telefon nummer på pappret.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har sannolikt ingenting att göra med svenska vägar utan snarare CE-märkning.
Har inte tillverkaren själv utfärdat en sådan är du som importör formellt ansvarig för att fixa de prover och intyg som krävs för att visa att produkten är säker och överensstämmer med de lagar och förodrningar som gäller en produkt av detta slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ett enkelt tips: ring och hör med dom, du får till och med telefon nummer på pappret.

Lol, no shit Sherlock, men jag fick pappret på fredan och nu är det helg och frågan är om grinch 1 eller två ens jobbar på månda. Så det är inte bara att plocka upp telefonen.
Sen kan det vara bra om jag behöver nån information som de kommer att efterfråga i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ED_209:

Har sannolikt ingenting att göra med svenska vägar utan snarare CE-märkning.
Har inte tillverkaren själv utfärdat en sådan är du som importör formellt ansvarig för att fixa de prover och intyg som krävs för att visa att produkten är säker och överensstämmer med de lagar och förodrningar som gäller en produkt av detta slag.

Som 99.9% av alla miljontals kinesprylar som folk gråimporterar och tom säljs i butiker inte har eller är fejkade.
Men ett "elfordon" designat, byggt och testat I ett västland fastnar är ett större mysterium än Bermuda triangeln.
Lol, ursäkta..
storebror och några kusiner finns att köpa i Sverige , så jag förstår inte riktigt logiken.
De är svindyra, så det här kan bli en dyr historia.

Ursäkta för dubbeposten

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad i helvete har Arbetsmiljöverket att göra med en enhjuling? Transportstyrelsen borde det vara, i den mån nån myndighet alls har med detta att göra.

Det förutsätter ju att man vet att det är just en enhjuling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, no shit Sherlock, men jag fick pappret på fredan och nu är det helg och frågan är om grinch 1 eller två ens jobbar på månda. Så det är inte bara att plocka upp telefonen.
Sen kan det vara bra om jag behöver nån information som de kommer att efterfråga i förväg.

återigen RING så får du nog veta om både öppettider och kanske några andra saker om du vill ha extra information om de har en sådan svarare.
jag ringer alltid även om jag vet att det är stängt om inte annat får man öppettider, ibland kan man klicka sig fram till något annat som kan vara bra att veta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen inte bara CE-märkning, du har maskindirektiv mm (iom. att det är elmotor och styrsystem och därav arbetsmiljöverket inblandad...) som måste ha intyg/deklarationer.

du får prata med din leverantör att de skickar handlingarna - att göra sådant själv är nog förbi 100kkr nivå i kostnader, ja om produkten passerar friktionsfritt genom allt...

Ärligt så skulle jag försöka avbryta hela köpet och att tullen returnerar varan till leveratören, då att reda ut sådant här kostar mer än det smakar iom. att du hade otur att hamna i tull-filtret.

Det finns anledning varför butikspriserna är betydlig högre än när man köper utanför EU - för sådana här kostnader skall också täckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

återigen RING så får du nog veta om både öppettider och kanske några andra saker om du vill ha extra information om de har en sådan svarare.
jag ringer alltid även om jag vet att det är stängt om inte annat får man öppettider, ibland kan man klicka sig fram till något annat som kan vara bra att veta.

Har ringt och fick bara reda på öppettiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det förutsätter ju att man vet att det är just en enhjuling.

Oavsett vad det är för vara borde inte Arbetsmiljöverket vara inblandade!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så här står det i artikel 27.3

Citat:

De myndigheter som ansvarar för yttre gränskontroll ska
skjuta upp övergången till fri omsättning på gemenskapsmarknaden om något av följande upptäcks vid de kontroller som avses
i punkt 1:
a) Produkten har egenskaper som ger anledning att tro att
produkten, när den installeras, underhålls och används på
rätt sätt, utgör en allvarlig risk för hälsa eller säkerhet,
miljön eller andra allmänna intressen i enlighet med
artikel 1.
b) Produkten åtföljs inte av den skriftliga eller elektroniska
dokumentation som krävs enligt relevant harmoniserad
gemenskapslagstiftning, eller är inte märkt i enlighet med
sådan lagstiftning.
c) Produkten har försetts med falsk CE-märkning eller är
vilseledande med avseende på CE-märkningen.
De myndigheter som ansvarar för yttre gränskontroll ska
omgående informera marknadskontrollsmyndigheterna om en
produkts övergång till fri omsättning skjuts upp.

Så det kan saknas svensk manual, saknas CE märkning / falsk CE märkning. Saknas svensk sladd. Eller med tanke på senaste tidens debatter om elsparkcyklar (att de parkeras på fel ställen, att de är med i många olyckor mm - vet inte om det kommit någon ny lagstiftning på det) måste avgöras om varan måste klassas på något särskilt sätt mm.

Att arbetsmiljöverket informeras handlar väl helt enkelt bara om att just arbetsmiljöverkat råkar vara marknadskontrollmyndigheten när det gäller denna artikel. Till exempel om det visar sig att det är en livsfarlig vara så har tullen nu varnat arbetsmiljöverket att det finns en potentiell livsfarlig vara som kan finnas i omsättning i andra svenska hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har ringt och fick bara reda på öppettiderna.

En bit på väg med andra ord!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Så här står det i artikel 27.3

Så det kan saknas svensk manual, saknas CE märkning / falsk CE märkning. Saknas svensk sladd. Eller med tanke på senaste tidens debatter om elsparkcyklar (att de parkeras på fel ställen, att de är med i många olyckor mm - vet inte om det kommit någon ny lagstiftning på det) måste avgöras om varan måste klassas på något särskilt sätt mm.

Att arbetsmiljöverket informeras handlar väl helt enkelt bara om att just arbetsmiljöverkat råkar vara marknadskontrollmyndigheten när det gäller denna artikel. Till exempel om det visar sig att det är en livsfarlig vara så har tullen nu varnat arbetsmiljöverket att det finns en potentiell livsfarlig vara som kan finnas i omsättning i andra svenska hushåll

Kan omöjligt vara den första Pint som importeras och tusentals olagliga, fejk certifierade kines(sparkcyklar) har säkert importerats månaderna innan jul och tom säljs i svenska butiker.
Så jag förstår inte varför man skulle slå till mot min stackars Onewheel Pint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan omöjligt vara den första Pint som importeras och tusentals olagliga, fejk certifierade kines(sparkcyklar) har säkert importerats månaderna innan jul och tom säljs i svenska butiker.
Så jag förstår inte varför man skulle slå till mot min stackars Onewheel Pint.

Ett arbetssätt som ofta används i såna här situationer är ”stickprov”. Det betyder att man tar ett förutbestämt antal paket/leveranser och detaljgranskar eftersom det är omotiverat dyrt att göra detta för varje försändelse. Skulle vara förvånad om tullen inte gör det.

Du gör även ett ganska konstigt antagande. Först konstaterar du att din ”pint” omöjligtvis kan vara den första falskcertifierade kinessparkcykeln som fastnat i tullen - för att sedan komma till slutsatsen att den måste vara det.

Ta det lugnt och antingen invänta beslut eller ring när de öppnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ett arbetssätt som ofta används i såna här situationer är ”stickprov”. Det betyder att man tar ett förutbestämt antal paket/leveranser och detaljgranskar eftersom det är omotiverat dyrt att göra detta för varje försändelse. Skulle vara förvånad om tullen inte gör det.

Det är precis så Tullen arbetar eftersom precis som du skriver så är det aldelles för dyrt (och tidskrävande) att kontrollera allt som kommer in till Sverige.
Detta gäller inte bara postpaket utan även annat inkommande gods.

TS hade helt enkelt "otur" att just hans paket hamnade bland de som Tullen beslut skulle kontrolleras.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det kan ha att göra med om den har ett inbyggt lithiumbatteri. Dessa får inte skickas som vanlig post och stoppas då av tullen i de fall de upptäcker det och har nån koll.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Som 99.9% av alla miljontals kinesprylar som folk gråimporterar och tom säljs i butiker inte har eller är fejkade.
Men ett "elfordon" designat, byggt och testat I ett västland fastnar är ett större mysterium än Bermuda triangeln.
Lol, ursäkta..
storebror och några kusiner finns att köpa i Sverige , så jag förstår inte riktigt logiken.
De är svindyra, så det här kan bli en dyr historia.

Ursäkta för dubbeposten

Måste varit ett extremt bra pris på denna eftersom du valde att privatimportera en?

Kan dock bli ganska kostsamt vid eventuellt garantiärende förstås.

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Du använder ju inte garantin om du tjänar bra på importen, då använder du ju bara hemförsäkringen, sedan finns de ju försäkring mot självrisken så får man ju även igen självrisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Ett arbetssätt som ofta används i såna här situationer är ”stickprov”. Det betyder att man tar ett förutbestämt antal paket/leveranser och detaljgranskar eftersom det är omotiverat dyrt att göra detta för varje försändelse. Skulle vara förvånad om tullen inte gör det.

Du gör även ett ganska konstigt antagande. Först konstaterar du att din ”pint” omöjligtvis kan vara den första falskcertifierade kinessparkcykeln som fastnat i tullen - för att sedan komma till slutsatsen att den måste vara det.

Ta det lugnt och antingen invänta beslut eller ring när de öppnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppfattar att den är säljs från USA och inte från Kina.

Gissar även att det inte handlar så mycket om ett stickprov som att paketet vägde minst 10kg, värdet är högt (runt $950), och paket inte är så litet heller.

Men, en intressant tråd.

Permalänk
Medlem

Men hur gick det då?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯