Permalänk
Medlem

Mini ITX Speldator

Hej,

Planerar för en mellandagsrea speldator i Mini ITX format.
Datorn kommer användas för lite enklare spel (Farming Simulator, Transport Fever 2) men även andra nya spel.

Den kommer även användas för bildredigering, 3D animering och en del programmering därav mer minne och starkare CPU.

Skulle gärna vilja ha lite kommentarer på min Inet kundvagn:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13171308

Permalänk
Medlem

Ser helt ok ut. Hoppas några av komponenterna kommer på rea då

Kika på amazon/newegg/YT recensioner på chassit huruvida bra kylning, kan tänkas behöva några fläktar på lågvarv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Ser helt ok ut. Hoppas några av komponenterna kommer på rea då

Kika på amazon/newegg/YT recensioner på chassit huruvida bra kylning, kan tänkas behöva några fläktar på lågvarv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ja vi får hoppas på det

Som jag förstår det sitter det 1*140mm i baken och 2*92mm I fronten som standard med en fläkt kontroller. Men det är nog värt att kontrollera.

Vore intressant att höra om det är någon som byggt i chassit tidigare.

Permalänk
Medlem

Ja äru ok med engelska så finns oftast många recensioner på amazon googla på chassit så kommer amazon typ först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Har likadant chassi. Är relativt rymligt för ett mItx så inga större problem att bygga i. Jag har en Corsair H60 istället för luftkylning till processorn. Dvs bytt ut 140mm fläkten. En 3600 processor och ett 2060 super gpu med ett 450w Nätagg.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

1660 Super känns lite fattigt för en dator på 15k, hade kikat efter ett RX5700 på mellandagsrea

Permalänk
Medlem

Då bör PSU:n bytas också om han går upp i grafik från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

1660 Super känns lite fattigt för en dator på 15k, hade kikat efter ett RX5700 på mellandagsrea

Anledningen till att priset springer upp till 15k är ju inte riktigt för mitt spel intresse. Tror inte skärmen jag spelar på Dell 38" klarar mer än 60Hz så sålänge datorn klarar det på ok grafik så borde det räcka för mig. Men jag ska absolut kolla och jämföra. Har otroligt dålig koll på AMDs grafik (svårt nog att få en bild av Nvidias...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Är mycket nöjd med Node 304 till min server med tre mekaniska hårddiskar, men jag skulle inte rekommendera det till en liten speldator. Dess fotavtryck, som ju är den kanske viktigaste faktorn för hur stor datorn upplevs, är ju typ lika stort som hos ett ATX-chassi. Framförallt är ju bredden väldigt stor. Tycker inte det lämpar sig för den typen av dator överhuvudtaget.

Har min main (med 3700X och 2060 Super) i ett Ghost S1 för övrigt. Mycket roligare chassi än Node 304, men ställer också klart snävare krav på val av CPU-kylare och grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Oo det var ett intressant chassi lite dyrare men snyggare 😉.

Som jag förstår det kommer jag behöva byta cpu kularen och psu? Grafikkortet kanske klarar sig måste undersökas närmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PSU kan behövas bytas ut om man nu vill lägga sig på den lite säkrare sidan men som nyans i det hela kör jag själv ett Radeon 5700xt på just sf450 nätagget utan några som helst bekymmer i mitt bygge.

Körde själv node 304 förut men jag anser att det är för stort om man är ute efter ett kompakt mitx system, gott om plats för ordentliga cpu kylare, hårddiskar och att medföljande fläktarna gör det dom ska i chassit temp mässigt ligger på plus sidan.

Permalänk
Medlem

Om du nu gillar Louqe chassit

Edit: Det går att använda Noctua NH-L12S som kylare men då får man modda den lite och "böja" värmeledningsrören något Beroende på hur bekväm du känner dig kan du satsa på den istället. Den kyler ungefär i samma klass men har bättre ljudnivå.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@LeJoke: Intressant! Lite dyrare och du har bytt några av de andra komponenterna. Någon anledning till det eller bara bättre pris?

Synd att chassit verkar vara omöjligt att fåtag på.

Permalänk
Medlem

Någon som testat https://www.nouvolo.com/
Verkar väldigt likt Ghost S1 men går att beställa + halva priset.

Permalänk

Angående Node 304, luftkylare är definitivt att rekommendera då det finns så mycket rymd i chassit.
92mm fläktarna i fronten är inte de tystaste, jag bytte mina mot noctuas motsvarighet för att få chassit tyst.
Chassit är också mycket enkelt att bygga i, en riktig fröjd.

Om du inte planerar på att ha flertalet diskar i chassit så tror jag nog att det kan finnas mindre chassin som rymmer det du vill ha utan att då få massor av tomt utrymme i chassit (jag har för mig det finns 3 HDD burar som rymmer 2 HDD var, burarna i sig är urplockbara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

@LeJoke: Intressant! Lite dyrare och du har bytt några av de andra komponenterna. Någon anledning till det eller bara bättre pris?

Synd att chassit verkar vara omöjligt att fåtag på.

Haha jo det är populärt! Jag bytte SSD till en större mest av komfort, 500GB är lite snålt i min mening, iaf idag. Sen bytte jag bara till ett billigare grafikkort (endast idag, swec julkalender) Som också passar i ghost chassit. Så tog jag ju såklart en annan CPU kylare och valde en något större PSU mest som anledning att du eventuellt vill uppgradera GPU i framtiden och då kan det vara skönt att slippa byta PSU också!

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Har själv Node 304 (se spec i signaturen) och är hur nöjd som helst, faktiskt väldigt rymligt när man lagt lite jobb på kablarna detta 2st 3.5 hdds till trots, kan inte tänka mig att gå tillbaka!

Se till att kylaren är slimvariant och att minnena inte är för höga(typ lpx), min första config fick jag inte ihop pga krock

Min ssd som är av typen sata blev hängande på baksidan av moderkotsplåten utan problem

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Se till att kylaren är slimvariant och att minnena inte är för höga(typ lpx), min första config fick jag inte ihop pga krock

Borde inte vanliga processorkylare, som tillexempel Noctuas NH-D15, passa med 120mm fläktar?
Så länge kylaren passar med minnena borde väll inte slim-kylare vara ett krav?

Permalänk

FYI finns denna SFX psu'n från Fractal. Typ samma pris men 50 extra watt. https://www.inet.se/produkt/6903751/fractal-design-ion-sfx-go...

Permalänk
Inaktiv

Kanske bara stjälper än hjälper men vill ändå dela med mig av lite resonemang.

Har både Louqe, Node 304, Dan Case men också haft ett Phanteks Evolv Shift.
Om du vill få plats med vattenkylning/eller okej luftkylare men ändå få lite mindre fotavtryck så hade jag köpt ett sådant. Finns både för luft och vattenkylning. Visst, detta är inte litet heller men framförallt blir det schyst om man lägger det ner under skärmen eller på en hylla ovanför.

Louqe är väl bäst av de minsta då det går att expandera, men det är väldigt dyrt. Dan Case är väl det minsta, men begränsningarna är rätt extrema.

Node 304 är ett väldigt bra chassi, men det är inte så värst litet som andra redan har påpekat. Tycker också det låter väldigt mycket med stockfläktarna så där får du lägga på lite pengar också eventuellt.

https://www.inet.se/produkt/6903787/phanteks-enthoo-evolv-shi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myriad973:

FYI finns denna SFX psu'n från Fractal. Typ samma pris men 50 extra watt. https://www.inet.se/produkt/6903751/fractal-design-ion-sfx-go...

Men inte platinum cert som Corsairs
Men ja det där är ett bra val också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Så nu har jag blivit helt såld på Ghost... Men den går inte att få tag på. Inte snällt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@reconnnn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13176774

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@Wicker:
Hmm inte lätt detta.
Om man nu ska satsa på ett RTX2060 Super.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13178073

Detta blir bara dyrare...

Permalänk
Skrivet av reconnnn:

Jag har ingen erfarenhet av chassit, men har kollat runt lite.

Jag har svårt att rekommendera Kolink Rocket över tillexempel Ghost S1 sett till att priset "bara" 800kr mindre och den försämrade kylningsförmågan (Kolink Rocket har bara sidopanelerna samt springan längst upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDavidov:

Jag har ingen erfarenhet av chassit, men har kollat runt lite.

Jag har svårt att rekommendera Kolink Rocket över tillexempel Ghost S1 sett till att priset "bara" 800kr mindre och den försämrade kylningsförmågan (Kolink Rocket har bara sidopanelerna samt springan längst upp).

Skulle vilja välja ett Ghost men känns som att det kommer ta månarder att hitta. Så får nog bli ett Kolink Rocket av den anledningen. Har lite funderingar på att måla det vitt då jag inte riktigt gillar färgen på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så detta blev resultatet.
Blev lite Overkill på GPU...
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 3700X (3 879 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: PNY RTX 2070S 8G Dual grafikkort (4 990 kr hos Elgiganten)
Chassi: DAN Cases A4-SFX V4 Silver (2 299 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte B450I AORUS PRO WIFI (1 422 kr hos Dustin)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) (1 647 kr hos Dustin)
SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD (1 399 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair SF600 PSU, SFX (1 390 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Noctua NH-L9a-AM4 CPU Kylare (499 kr hos Inet)
Fläkt: Noctua NF-R8 redux-1800 80mm PWM (129 kr hos Inet)
Summa: 17 654 kr