Kan Webhallen sluta använda Best transport?

Permalänk

Kan Webhallen sluta använda Best transport?

Helt otroligt hur dåliga Best Transport är.
Detta företag är ett skämt... chauffören kom och lämnade paketet fort som bara den och ber om signering och lämnar lika fort... kommer in öppnar paketet ser att det saknas 1 väldigt viktig sak som krävs för bygget "chassi"....
försöker kontakta dom "stängt" mailet får man ingen svar på.

Dagen efter försökte jag ringa dom under 30 minuter utan något svar "upptagen ton" alternativt att jag fick automatisk röst som sa "maila oss med informationen istället"

Det som hade hänt är att Webhallen hade skickat 2 paket med olika kolli men jag fick endast ena och det konstiga är att jag gjorde 1 signering och inte 2 men det står att jag har signerat på båda 2??

Så frågan är vart är mitt andra paket och nu lär jag få vänta tills nästa vecka för att få detta löst.. stabilt.

Tråkigt men har alltid haft dålig upplevelse från dom så för min del blir det Postnord och hämta saker kommunalt på något sätt framöver.

Det jag undrar från andra medlemmar är hur eran upplevelse med Best är.

"formulerat om mig"
Permalänk
Medlem

Hmm, har fått två leveranser med Best och det har varit helt perfekt båda gångerna! Allt var precis som jag har önskat att det ska vara för hemleverans. Fantastiskt omfattande och tydlig information. Kunde följa bilen på karta från depå till mig, och se hur många leveranser som var före min, och en grovt beräknad leveranstid (inom en 30-minutersperiod). Jag kunde välja mellan flera datum för leverans, och det var utkörning kvällstid när 90 procent av befolkningen är hemma, till skillnad från PostMord som "levererar" (de få gånger de faktiskt kör ut, och inte bara fejkar utkörningsförsök) på förmiddagen när förmodligen bara en mycket liten andel av befolkningen är hemma.

Hade jag fått välja hade ALLA leveranser till mig gått via Best.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@aslan9204: Du borde väl vetat om vad du själv har skickat efter? Du har säkerligen fått reda redan innan att det var 2 kolli. Då förstår jag inte varför du inte själv reagerar och undrar var ditt 2a kolli är? Visst var det dåligt av den som levererade att hen inte hade full koll på hur många kollin du skulle ha men nog sjutton borde du väl ha reagerat och frågat var ditt 2a kolli är. Så du har klantat dig lika mycket som chaffisen i det här fallet. Tänk vad lätt det varit om du hade sagt lite försiktigt: "hmm, jag ska ju ha 2 kolli. Du verkar ha glömt att ta med dig det ena till mig just nu. Du har det väl i bilen?"

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Även postnord kan leverera på kvällstid. "Kvällskörning är en tilläggstjänst som innebär att paketet på ett flertal orter levereras på kvällen mellan 17.00 och 21.00"

Permalänk

Det komiska är att från webhallen fick jag 1 kolli nummer men när jag kontaktade dom om att datorlådan saknades så sa dom att det är 2 kolli och oavsett så lär dom väl inte ta 1 signering för 2 olika kolli?

@cyklonen

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hmm, har fått två leveranser med Best och det har varit helt perfekt båda gångerna! Allt var precis som jag har önskat att det ska vara för hemleverans. Fantastiskt omfattande och tydlig information. Kunde följa bilen på karta från depå till mig, och se hur många leveranser som var före min, och en grovt beräknad leveranstid (inom en 30-minutersperiod). Jag kunde välja mellan flera datum för leverans, och det var utkörning kvällstid när 90 procent av befolkningen är hemma, till skillnad från PostMord som "levererar" (de få gånger de faktiskt kör ut, och inte bara fejkar utkörningsförsök) på förmiddagen när förmodligen bara en mycket liten andel av befolkningen är hemma.

Hade jag fått välja hade ALLA leveranser till mig gått via Best.

appen är det enda bra resterande har jag inte haft någon bra upplevelse av förutom första gången av mina 5 leveranser från dom så utav 5 leveranser har 1 varit där dom kommer samma dag som det är bestämt och allt går smidigt till men ah vissa har sämre lycka.

Kollade upp vad andra hade skrivit på recensioner och deras facebook så jag är inte den enda iaf.

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem med Best, dock inte använt de så många gånger heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av aslan9204:

Det komiska är att från webhallen fick jag 1 kolli nummer men när jag kontaktade dom om att datorlådan saknades så sa dom att det är 2 kolli och oavsett så lär dom väl inte ta 1 signering för 2 olika kolli?

@cyklonen

Jag tror mer på att du har fått ett försändningsnummer som i sin tur innehåller två kolli. Chassin brukar skickad i sin originalkartong skild från lösa delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@cyklonen: Även postnord kan leverera på kvällstid. "Kvällskörning är en tilläggstjänst som innebär att paketet på ett flertal orter levereras på kvällen mellan 17.00 och 21.00"

Problemet är att det inte är jag som mottagare som är Postnords kund, utan det är postorderföretaget som är kunden, och därmed också det företaget som väljer vad för leveransalternativ som ska erbjudas. I vissa fall finns det inte mer än "Postnord" som leveransalternativ, och då blir det fejkade utkörningar på förmiddagen, och sen 1-2 dagar extra innan paketet hamnar på utlämningsställe så jag faktiskt kan få tag i det.

Hela branschen borde göras om så att det är jag som mottagare som är fraktbeställare, så att jag också kan välja helt fritt och att fraktbolaget har sin skyldighet gentemot mig, inte avsändaren.

Så att Postnord har (i teorin) den tjänsten, är inte mycket värt.

Personligen vill jag bara ha hemleverans för föremål som är tunga eller skrymmande. Småpaket vill jag helst att de ska gå direkt till utlämningsställe, så att jag slipper vara hemma och passa en leverans. Hatar att vara låst! Riktigt små paket ska förstås levereras direkt i brevfacket (t ex tunnare böcker, småprylar i vadderade kuvert).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av aslan9204:

Kollade upp vad andra hade skrivit på recensioner och deras facebook så jag är inte den enda iaf.

Detta gäller dock varenda företag som har kunder - letar du efter dåliga omdömen kommer du också kunna hitta sådana, det varken bekräftar eller vederlägger huruvida företaget som helhet sköter sina uppdrag på ett bra sätt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag tror mer på att du har fått ett försändningsnummer som i sin tur innehåller två kolli. Chassin brukar skickad i sin originalkartong skild från lösa delar.

Skickades från m.sweclockers.com

nej nej kan visa dig bild och min konversation med webhallen hade fått 1 av 2 nummer :/

Permalänk

@cyklonen: håller med dig helt och hållet jag har endast tagit best när det har varit större paket då jag inte vill åka kommunalt och hämta paket som är stora.

Sen om systemet ändras rent allmänt i framtiden vet man aldrig men får hoppas på det vore ju bra däremot om best inte hade öppettider 14-17:00 på kundtjänst när dom kör utkörning 17-22:00 vet att bring ger deras chaufförer arbetstelefoner som man kan kontakta dom på ifall det blir fel men blir det fel med best så finns det ingen lösning och man har 0 kontakt.

Permalänk

@twit: kan nog stämma

Permalänk
Medlem

Jag har valt Best Transport 2 eller 3 gånger och alla gång har det fungerat utmärkt hos mig. Har absolut inget o klaga på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har ungefär samma upplevelse. Best skulle leverera två kollin, och när de kom såg jag hur han letade runt i bilen efter det andra kollit utan att hitta det. När han kom till dörren frågade jag var det andra kollit var, men då spelade han dum och låtsade som att det bara var ett kolli.

Det levererades dagen därpå, men utan att jag hade koll på när de skulle komma. Hade varit bättre om han bara erkänt att de missat att få med det andra kollit och att jag skulle få det levererat så snart som möjligt.

Edit: nu när jag tänker på det så var det ett chassi som saknades även för mig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Va vänta nu, ska webhallen sluta använda ett helt företag för att ditt chassi har kommit lite på vift? Jisses snacka om att se sig själv som väldigt viktig, sakerna kommer fram kanske tar lite längre tid bara.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

En sak folk måste lära sig, att något funkat en eller två gånger betyder inte att det fungerar bra. Men om det frekvent är dåligt så betyder det att det fungerar dåligt.
Lite som en vetenskaplig teori, du kan ha 100 bevis för, men det räcker med ett bevis emot. Nu kan ju ett företag ha otur med rekryteringen och det kan brista. Men Best verkar konsekvent dåligt. Mina personliga erfarenheter stämmer överens med det jag hört från vänner och det jag läst.
De rekryterar bland unga som inte kan få ett jobb någon annanstans och betalar där efter.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Har ungefär samma upplevelse. Best skulle leverera två kollin, och när de kom såg jag hur han letade runt i bilen efter det andra kollit utan att hitta det. När han kom till dörren frågade jag var det andra kollit var, men då spelade han dum och låtsade som att det bara var ett kolli.

Det levererades dagen därpå, men utan att jag hade koll på när de skulle komma. Hade varit bättre om han bara erkänt att de missat att få med det andra kollit och att jag skulle få det levererat så snart som möjligt.

Edit: nu när jag tänker på det så var det ett chassi som saknades även för mig.

då vet vi vad problemet är deras chaufförer tror att chassit är en present för dom "haha"

Permalänk
Medlem

Det är väl aldrig en nackdel att vi får flera alternativ att välja mellan när vi lägger en beställning? Om du inte gillar Best, välj ett annat alternativ.
Jag använder uteslutande Postnord och DHL, och väljer alltid att det skall levereras till ombud direkt. Det har fungerat utmärkt i över 10 år för mig, alltid leverans dagen efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Både ja och nej på frågan: från webhallen samt apotea har det alltid fungerat kanon,

men från inet har det båda gångerna jag provat inte fungerat (sen har jag överlag haft massor av otur / problem när det gäller inet överlag men det är en annna historia) , då har det blivit försenad leverans, och på trackinsidan sett ut som de ska köra ut prylen från göteborg när jag bor i stockholm, alltid då fått besked via sms att det gått åt pipan runt 21 tiden, det är lite dåligt, de börjar ju distribuera vid 18 tiden o borde rimligen veta det inte lastats på bilen redan då .

Permalänk
Skäggig legend

Först och främst: Alla gör misstag.

Nu till det lite mer matiga: Jag använder Best dagligen. Då pratar vi endast om 6h cykel för att skicka saker med jobbet. Det fungerar okej, men mest för att de kostar 49:- inom Stockholm. När det kommer till Best transport med bilar är det hemskt, internt kallar vi de för Bom transport. Otroligt ofta, säg 50-60% av tiden blir det Bom, (mottagaren ej tillgänglig etc) - vilket de varit säg 95% av gångerna! Det är inte så att Best ringer till oss som beställare eller till mottagaren med: Hej, var är du? Nope. De åker tillbaka till oss och lämnar paketet med attityden: Ingen där. Hej då.

Jahapp, då var det 340:- i sjön, som sagt: 50-60% av gångerna.

Man kan jämföra med ett annat bolag vi använder oss av numera som jag inte ska nämna namnet på, de är HELT OTROLIGA. Trevliga, snabba, hjälpsamma, kundkontakten är fenomenal. Vi behöver knappt säga vad som ska skickas till vem, utan beroende på tiden vi ringer vet dom vad som gäller. Nästan som magi. De är inte störst, långt ifrån. Men ändå har de 30 bilar i stockholm och har inte en ända gång missat en leverans på snart 2 år och c:a 7-15 paket i veckan. Allt ifrån deras "Sthlms paket" under två dagar ska ett paket levereras. Sen under dagen: 08-16 (där många industrier stänger verksamheten just klockan 16) Med Best finns vara 8-17, vilket gör att man inte kan använda dom... Sen de vanliga 1,3,4,6h osv. Alltid levererat.

Så ja, det är skillnad på transportbolag.

Privat har jag samma erfarenhet. Riktigt dåligt. På två olika adresser 7 olika tillfällen. Usch på Best.

Nu tar jag mig en kopp kaffe.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Dårarna på Best transport slarvade bort mitt paket.
Det riktigt risiga är att _ingen_ hörde av sig på över 1 vecka. Jag hade en bokad hemleverans, som vid tidpunkten för vald leverans bara ändrade status till "försenad".

Jag gick och väntade i en vecka på att nån tomte skulle höra av sig, men när ingen gjorde det fick jag själv ringa och sitta i närmre en timme i telefonkö innan jag kom fram.

Det tog sedan ett par dagar innan dom återkom.
Enda förklaringen jag fick är att "vi har vuxit väldigt snabbt, och med dom volymer vi har får man räkna med några procent svinn".
Varför ingen hört av sig, utan att jag som kund själv måste ringa in och jaga efter mitt paket ville han inte ens svara på.

Dom lyckades inte heller lösa det med avsändande ÅF, utan jag fick sen själv ringa dom och lösa med återbetalning.

Herregud alltså, herregud. Helt horribelt.

@XHI varför inte nämna dom som funkar bra?

Permalänk
Medlem

Chauffören behöll väl chassit själv. Han verkade stressad för att du skulle göra misstaget och skriva på att du tagit emot båda paketen. Man skriver alltid bara på 1 gång om de är från samma leverantör även om de är 9 paket. Iallafall på PostNord när jag tar emot paket på jobbet. Så då är de upp till dig och mig att kontrollera att vi fått allt innan vi skriver på.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av BasseBaba:

@XHI varför inte nämna dom som funkar bra?

Det handlar om mina erfarenheter av Bom transport.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag beställde två olika produkter från Inet under ledigheten, två separata beställningar med några dagars mellanrum. Jag valde Best som leveranssätt för båda eftersom de hade angett en förväntad leveranstid som var tidigare än andra i bägge fallen (om jag inte misstar mig helt).

Spårade båda paketen dagligen och såg att båda hade hamnat hos Best och var redo för transport. Det visade sig att båda skulle hamna i samma transport. När jag står i porten och väntar på mina paket får jag ett SMS från Best att eftersom att de inte hade fått produkt 1 i tid av återförsäljaren kunde produkten därför inte kunde levereras den dagen utan att jag får vänta till nästa leverans, som pga röda dagar blev ytterligare 4-5 dagar. Det gör inte mig något eftersom att jag endast ville ha paket 2 akut (PS4 kontroll ni vet).

Jag vet ju att dock att det är trams eftersom jag hade spårat paket 1 och den hade kommit fram till Bests lager i Stockholm långt innan paket 2.

Paketen som jag beställde samtidigt från Stadium etc och fick levererat av Budbee kom flera dagar tidigare även fast de hade flaggat för leveransdatum senare än vad Best angav.

Så för mig väljer jag nog Budbee framöver.

Har inget att anmärka på Bests chaufför däremot, och har ingen erfarenhet av Postnords hemleverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Dårarna på Best transport slarvade bort mitt paket.
Det riktigt risiga är att _ingen_ hörde av sig på över 1 vecka. Jag hade en bokad hemleverans, som vid tidpunkten för vald leverans bara ändrade status till "försenad".

Jag gick och väntade i en vecka på att nån tomte skulle höra av sig, men när ingen gjorde det fick jag själv ringa och sitta i närmre en timme i telefonkö innan jag kom fram.

Det tog sedan ett par dagar innan dom återkom.
Enda förklaringen jag fick är att "vi har vuxit väldigt snabbt, och med dom volymer vi har får man räkna med några procent svinn".
Varför ingen hört av sig, utan att jag som kund själv måste ringa in och jaga efter mitt paket ville han inte ens svara på.

Dom lyckades inte heller lösa det med avsändande ÅF, utan jag fick sen själv ringa dom och lösa med återbetalning.

Herregud alltså, herregud. Helt horribelt.

@XHI varför inte nämna dom som funkar bra?

Jag kan tipsa om Budbee. Har använt dem tiotal gånger utan problem och de levererar på helger också (vet inte om Best också gör det men jag kunde inte välja det som alternativ). Däremot tycker man ju lite synd om chauffören för man kan ju se hur många stopp de har innan mig, och det brukar vara många.

Permalänk

Du har som ansvar som mottagare att syna godset, notera skador på fraktsedeln, notera antal kollin och tänk alltid på vad det är man signerar. Förstår att det kan vara jobbigt om det är stressade chaufförer men det gör inte att man ska tumma på grunderna vid leveranser.
Har du fler frågor svarar jag gärna, arbetat som internationell fraktmäklare och logistiker. Har bra insyn i branschen vad gäller transport och frakt

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@aslan9204 oj vad jag önskar att jag sett denna tråd tidigare 😥

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av aslan9204:

Oavsett så lär dom väl inte ta 1 signering för 2 olika kolli?

Den tid jag jobbade på lager så var det alltid 1 signatur oavsett antalet kolli både hos DB Schenker, DHL, Postnord, UPS och alla mindre företag. Annars hade man stått och skrivit under ett bra tag...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|