Permalänk
Medlem

Hur ställa in UniFi UAP-AC-LR ?

Det är något fel jag gör.
Har definierat wifi med samma namn WIFI24 och WIFI50 både router som i denna men signalen inte blivit starkare!
15 meter bort i huset har jag noll WIFI!

Själva UAP är placerat ovan routern vid taket. Hjälper inte ett smack.

Hörde att det ska gå på något sätt ställa in effekten på denna. HUR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Det är något fel jag gör.
Har definierat wifi med samma namn WIFI24 och WIFI50 både router som i denna men signalen inte blivit starkare!
15 meter bort i huset har jag noll WIFI!

Själva UAP är placerat ovan routern vid taket. Hjälper inte ett smack.

Hörde att det ska gå på något sätt ställa in effekten på denna. HUR?

Har du APn på samma ställe borde du slå av den i routern. Det hjälper inte alls att du har två på samma fysiska plats, det kan i värsta fall skada. De stegen du skall göra är att först slå av radion i routern, sen titta hur radiomiljön ser ut. Välj den kanal som är minst trång och kör på det. Sätt styrkan till högsta. Det går att ställa den högre, men det är

a) Inte lagligt i Sverige
b) Av anledningen ovan så kommer det inte hjälpa supermycket. Dina enheten sänder svagare, så de kan höra APn men inte tvärt om. Du kan till och med få degraderad prestanda om du har otur.

Antennerna i LR varianten är bättre än de många andra AP/routrar som går att köpa, så du kommer få bättre prestanda jämfört med din gamla setup även utan att "trimma" styrkan

Permalänk
Medlem

Det är inget magiskt med en AC LR, den har inte längre räckvidd en bra konsumentrouter. Jag har en själv så jag vet.
Du behöver sannolikt en annan lösning bättre anpassad efter dina behov. T ex en AP i varje hörn av huset istället för en centralt. Men då ska man ställa ner effekten så överlappet inte blir för stort, annars är det stor risk att en enhet ligger kvar på enheten längst bort och får dålig prestanda.
Meshlösningar kan funka bra också, iaf de bättre alternativen.

Permalänk
Medlem

Om jag installerar ett par repeaters?

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av wifit i din vanliga router så att du verkligen vet att din accesspunkt sänder eller använd appen wifi-analyzer i din mobiltelefon. Men det är inte så att accesspunkten är något magiskt för att den är kallad long range. Det finns regler som säger hur starkt man får sända signalen. Så rent generellt är skillnaden i täckning inte så stor mellan olika modeller.

Du behöver placera accesspunkten närmare där du behöver bättre täckning och vill d u inte dra kabel så får du titta på mesh-system

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Prova att stänga av wifit i din vanliga router så att du verkligen vet att din accesspunkt sänder eller använd appen wifi-analyzer i din mobiltelefon. Men det är inte så att accesspunkten är något magiskt för att den är kallad long range. Det finns regler som säger hur starkt man får sända signalen. Så rent generellt är skillnaden i täckning inte så stor mellan olika modeller.

Du behöver placera accesspunkten närmare där du behöver bättre täckning och vill d u inte dra kabel så får du titta på mesh-system

Detta har hjälpt. Att stänga av radion i routern. Tack.