Permalänk

Ta bort backplåt kolink stronghold

Tjo, närmar mig bli klar med byggets initiala delar och lyckas lösa det mesta med googlingar och videoguider.

Men nu när det är dags för att montera grafikkortet så ska delar av backplåten bort, hittade en skruv och skyddsplåt som lätt togs bort, men får inte bort plåtarna som dessutom ser ut att sitta ihop med två "piggar" mellan varje.

Något tips om tex riktning man tar ut dem, har moderkortet på plats så hoppas inte det är skruvar på insidan men ser inte ut så även när jag kollar öppna bilder på nätet.

Följde även med en väldigt liten fläkt till moderkortet (asus z390 e) vart ska den normalt sitta och likaså strömmen till den.

Finns det även en bra videoguide för chassits små strömkontakter?
Namnen är lite olika i manualen jämfört med chassit så 2 pinskontakternas riktning blir lite lurit.

Permalänk
Medlem

@Smasher89: Varför ska du plocka bort backplaten? Den brukar man vilja ha kvar eftersom den skyddar grafikkortet, vilket grafikkort gäller det?
Fläkten är troligen en kylfläkt för M.2 enheter, kolla manualen för moderkortet var och hur den skall sitta.

Vilket chassi och kontakter till vad?
Brukar inte vara några problem att följa moderkortsmanualen, kontakterna skall ha samma namn på båda ställena, kan kontakterna sättas på båda hållen brukar det det inte spela någon roll vilket.

Lista gärna vilka saker du har så blir det lättare att hjälpa.

Permalänk

Tog visst bort länken till builden: https://komponentkoll.se/bygg/Ctwbu

Chassit är kolink stronghold som i rubriken, kontakterna är de små 1 och 2 pin kontakterna, POW sw, pow led - pow led +, hdd led(antar jag inte behövs alls) och och 2 st reset sw.
Manualen listar endast en reset SW
https://mobile.twitter.com/Smasher89_UGS/status/1207737648359...
Får kolla mer efter den chassifläktens placering då

Möjligt backplåten var fel term, men är 2 slots på baksidan som grafikkortet ska ut genom, strax under moderkortet, vilket är delen jag syftar på att ta bort.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Smasher89: Ok, dom plåtarna brukar gå att lirka bort när man tagit bort skruven, kan ev sitta med en pigg i bakkant också så att man drar dom mot skruven.

2 reset har jag aldrig sett, se om du kan lokalisera den kabel som kommer från knappen märkt reset.
HDD led behövs inte, men är ju bra att ha som indikator på hur HDD/SSD jobbar.

I princip klarar man sig med pwr knappen inkopplad så att man kan slå av/på datorn, sen kan man kolla på sladdarna vilken som är + och -

Permalänk

Menar du de två piggarna som ser ut att hålla dem på plats? Gissar att piggarna egentligen sitter i hål fast det inte ser ut så? https://pbs.twimg.com/media/EMOs9psWsAA7B34?format=jpg&name=l... (fläktarna sitter åt höger i bilden vilket är riktning mot chassits topp).
Antar lirkningen blir från botten mot toppen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Smasher89: Det är bara att vicka på plåtarna tills de lossnar med t.ex. en tång (de hålls endast fast med de två piggarna som du ser). Helst bör man göra det när moderkortet inte sitter i för att minimera risken för att skrapa/tappa saker på moderkortet.

Man klarar sig ofta med Power Sw inkopplad men det kan var smutt ibland att även ha Reset Sw inkopplad. Är det 2st 2-pins kontakter eller 2st 1-pins?

Kan kika om det är samma på mitt chassi hemma (har samma till datorn i vardagsrummet) ifall du vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B450-E | ASUS ROG Strix 2070 Super A8G | 16GB G.Skill Trident Z 3200MHz C14 DDR4 | Samsung 860 EVO 500GB, Intel 520 Series 240GB | Corsair RM750X | Corsair Crystal 460X RGB, 6xCorsair SP120 RGB | XL2720z | Razer Viper Ultimate | Ducky Shine 7 Blackout MX Red RGB

Permalänk
Skrivet av NoShuz:

@Smasher89: Det är bara att vicka på plåtarna tills de lossnar med t.ex. en tång (de hålls endast fast med de två piggarna som du ser). Helst bör man göra det när moderkortet inte sitter i för att minimera risken för att skrapa/tappa saker på moderkortet.

Man klarar sig ofta med Power Sw inkopplad men det kan var smutt ibland att även ha Reset Sw inkopplad. Är det 2st 2-pins kontakter eller 2st 1-pins?

Kan kika om det är samma på mitt chassi hemma (har samma till datorn i vardagsrummet) ifall du vill.

Jag gjorde exakt samma misstag som honom när jag skulle sätta in grafikkortet i PCI slot :/ då var moderkortet redan insatt så jag var tvungen att ta upp den igen efter att tagit bort plåtarna med en tång. Tänk på att vara försiktig för det är lätt att böja metallen.

Permalänk

@NoShuz @filidutten Ok, misstänkte något sånt, får väl backa och koppla ur moderkortet igen då, var svårt att få i cpu strömsladden men blir väl värt i längden att köra på det säkra före det osäkra.

Tog bild på kablarna https://mobile.twitter.com/Smasher89_UGS/status/1208040737843...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

@NoShuz @filidutten Ok, misstänkte något sånt, får väl backa och koppla ur moderkortet igen då, var svårt att få i cpu strömsladden men blir väl värt i längden att köra på det säkra före det osäkra.

Tog bild på kablarna https://mobile.twitter.com/Smasher89_UGS/status/1208040737843...

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat på mitt chassi hemma och efter lite googlande så har jag nu svaret på dubbla Reset Sw: Både Kolink Stronghold och Kolink Observatory görs på samma bas. Skillnaden är att Observatory har en Reset Sw och en RGB-sladd som går till en RGB-kontroller då fläktarna kommer standard med RGB. Du behöver bara koppla in en av Reset Sw för att få funktion och då kommer det att vara en av de två mindre knapparna på höger sida på frontpanelen som agerar som reset (vilken beror på vilken Reset Sw du kopplar in, blir det "fel" knapp så är det bara att byta sladd).

För den mindre fläkten som hängde med moderkortet så behöver den bara installeras vid rejälare överklockningar av processorn, se uttag i manualen: https://gyazo.com/1d0c14929ff86d0d50d9b63cb1ebdffa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | ASUS ROG Strix B450-E | ASUS ROG Strix 2070 Super A8G | 16GB G.Skill Trident Z 3200MHz C14 DDR4 | Samsung 860 EVO 500GB, Intel 520 Series 240GB | Corsair RM750X | Corsair Crystal 460X RGB, 6xCorsair SP120 RGB | XL2720z | Razer Viper Ultimate | Ducky Shine 7 Blackout MX Red RGB

Permalänk

Tackar för hjälpen, löst det sista och tror allt är igång nu, grafikkortet lyser men dyker inte upp i bios (även om dess port gick ställa in/syntes i någon meny i bios), får se om det bara är drivrutiner som fattas sen efter windows är installerat

Skickades från m.sweclockers.com