SweClockers testar julmust – alternativ julkalender 2019

Skrivet av emilakered:

Nytt avsnitt, missa inte!

Hade du länken till din polares remix av jernbanegaloppen? 😁

Skrivet av FLAXMANNEN:

Hade du länken till din polares remix av jernbanegaloppen? 😁

Haha, ja! Är @Manche och @Teodor som gjort.
https://open.spotify.com/track/7Hl5NjWnHIQhayoZ3NQF3u?si=-XHA...

Skickades från m.sweclockers.com

Nice! Tack👍

Både VD och grundare gör cameos som sig själva. Bonus för Edins stilfulla sorti.

Vill gärna höra en heavy metal version av den låten.

EXTRA EXTRA! Nytt avsnitt ute nu!

Idag bjuder @jreklund på sin favoritmust och förväntningarna är skyhöga!

The hype is real! Mmmmmust

Skrivet av JonasT:

Idag bjuder @jreklund på sin favoritmust och förväntningarna är skyhöga!

Skrivet av jreklund:

The hype is real! Mmmmmust

Lite surt jag missade den där!

Å andra sidan. Med nuvarande förkylningsstatus på smaklökarna borde jag kanske avgå som testpanel.

Synd att den inte produceras längre.

Skrivet av Bakwetu:

Synd att den inte produceras längre.

Den finns på ett par bolag fortfarande. Dock verkar det inte gå att beställa dem till andra ställen, så har man något i närheten. Go for it!

Dagens avsnitt bjuder på en mycket speciell avsmakning i form av Dufvenkrooks Julmust Enbär. Gin & Tonic-vibbarna är väldigt närvarande!

Är född och uppvuxen i Sollefteå, Zeunerts hemstad. Självklart är det endast Zeunerts Julmust som gäller då så det är kul att se att flera andra runt om i Sverige hittat den.

Kan väl även berätta lite historia. Bryggeriet i Sollefteå grundades redan på 1800-talet då under namnet Sobra (Sollefteå Bryggeri) och den kanske mest kända produkten var Norrlands Gulds (ja, den är från Sollefteå). Det var även därför Spendrups köpte bryggeriet, dom ville åt Norrlands Guld.

Bryggeriet återuppstod sedan en bit in på 90-talet med namnet Zeunerts från den tyska bryggerimästaren Christoffer August Zeunerts född i Bayern.

Tyvärr finns det dock idag ingen bryggeriverksamhet kvar i Sollefteå. Musten har sedan flera år tillverkats i Kopparberg och tidigare i år lades även öltillverkningen ner. Ägaren Kopparbergs vill sälja bryggeriet men har inte hittat någon köpare.

Så, vi får väl se hur länge till ölen och musten Zeunerts finns kvar.

Herrljunga Julmust är ett måste i alla kylar. På alla julbord, i alla hem, i hela världen. Helst året om.
Det många gör fel enligt min egna subjektiva uppfattning om smaker som är rätt pricksäker rent objektivt, är att de dricker julmusten kylskåpskall.
Fel fel fel fel. Som Brasse hade sagt.
Låt musten vara i kylskåp, absolut. Men låt flaskan väl stå framme i en halvtimme, fyrtiofem minuter innan öppning och förtäring. Då kryper alla kryddiga smaker fram och framställs i sin bästa kostym.

Jag säger det igen.

Herrljunga julmust. Enough said.

For you english-reading people; Herrljunga Christmas Brew is a MUST in every home.

Mycket bra! Hedervärt betyg till även min favorit, Dufvenkrooks halvtorra! Prövade enbär men tji fick jag, kan ärligt säga att det är första gången i mitt liv jag ogillat julmust.

Jag tycker ni skall köra ett blindtest efter ni är klara.
Ni kommer nog få helt andra siffror.

@Thor: För min del kom den reaktionen när jag drack Jenny Nyströms julmust... inte god alls.

Har blandat julmust i drygt 20 år på Till Bryggerier under 80 och 90 talet och just nu finns de bara en must som uppfyller mitt krav på hur en must ska smaka och de är Nyckelbryggeriers julmust, dom använder samma recept som Till Bryggerier och Bocken Bryggerier hade eftersom dom här tre bryggerierna hörde ihop på 80 talet.
Jag har kvar en hel pärm med sammtliga recept på alla läskedrycker som jag blandade under mina 20 år, blev Falcon anställd och sedan Carlsberg anställd innan bryggeriet la ner 2001.

Trevlig recension men borde man inte ta bort det högsta och lägsta resultatet ur medlet för att få ett mer rättvisande resultat? Flera mustar får betydligt sämre betyg än de borde för att en recensent tycker illa om den medan de övriga ger den högt betyg.

Idag blev den stora dagen! Vi har testat Zeunerts julmust... igen

Skrivet av Kenneth:

Den är ok men för blaskig jämfört med Nyckelbryggeriers must som jag tycker är den bästa som finns och jag har som sagt druckit mängder med must sedan jag slutade på Carlsberg 2001 och just nu är de den enda musten som smakar exakt som den som vi gjorde på Till Bryggerier under 80 och 90 talet och som såldes i halva Sverige, en normal produktion under 4-5 månader före jul på 80 talet var ungefär 8-12 miljoner 33cl flaskor, vi kunde köra hela veckor då vi bara produserade julmust, runt 200.000-250.000 flaskor per dag och vi började tillverka julmust redan i Augusti och på den tiden började inte musten säljas förän i December.

Skrivet av Kenneth:

Jag beklagar sorgen.

Skrivet av Hugashaka:

Jag beklagar sorgen.

Helt klart den bästa musten!

Kan bara hålla med @Kenneth !
Alla andra har fel.

Premier Cola med Apotekarnes-etikett är ett bättre mustalternativ än Zeunerts slaskdryck.

Skrivet av Kenneth:

WOHOO! Zeunerts For The Win!!!

Skrivet av RaZman:

Premier Cola med Apotekarnes-etikett är ett bättre mustalternativ än Zeunerts slaskdryck.

Synd att man inte man klicka "Dåligt inlägg"

Den är dock väldigt mkt sämre i år! Annars varit min favorit i 3-4 år kanske!
Den har tappat smaken och håller inte i lika länge! Kunde dricka 1 och blev direkt sugen på en till men så känner jag inte idag! Skulle vara roligt att höra vad @Kenneth säger om det?:)

Måste prova Zeunerts trots expressens sågning

Skrivet av Rayman76:

Måste prova Zeunerts trots expressens sågning

Expressen har väl aldrig skrivit sanningen förrut...