The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hoppas serien är bättre än bokserien när det kommer till kvinnliga gestaltningar. Något som författaren inte är vidare känd för. Då kanske jag får med mig frun att titta.

Läste nyligen alla utom den nyaste och jag kan inte komma på något direkt fattandes hos de starka kvinnliga karaktärer som porträtteras. Och det skriver jag inte för att vara defensiv eller nåt sånt. Det förekommer en del ganska så långa och underliga monologer och dialoger däremot, dessa undrar jag om de finns i spelen och om de kommer i serien. Hursomhelst så ska det bortom Milva bli väldans intressant att träffa Leo.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är den uppe på Netflix. Ser fram emot att komma hem och kolla ikväll.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk

Såg första avsnittet nu, detta kan blir något bra😃

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Medlem

Sett första avsnittet och ska kolla fler ikväll.
Känns bra att det inte är en Uwe Boll produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Sett första avsnittet och ska kolla fler ikväll.
Känns bra att det inte är en Uwe Boll produktion.

Nu ska vi inte klaga på Uwe Boll. Uwe Boll har gjort några av filmvärdens mästerverk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

_Lätt SPOILER_
Dum fråga men jag kom precis in på avsnitt 4 och jag vet inte om jag missat något.

Är det ~15år mellan de olika händelserna med ciri och historiera med Witcher?

Fick intrycket av avsnitt 1-3 att allt skedde samtidigt/parallelt men på olika ställen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

_Lätt SPOILER_
Dum fråga men jag kom precis in på avsnitt 4 och jag vet inte om jag missat något.

Är det ~15år mellan de olika händelserna med ciri och historiera med Witcher?

Fick intrycket av avsnitt 1-3 att allt skedde samtidigt/parallelt men på olika ställen.

Bara sett första avsnittet nu men läst böckerna. Geralt blev butcher of Blaviken innan han ens besökte Cintra och Calanthe för första gången. Innan ciri ens var född så aa typ 15år innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Bara sett första avsnittet nu men läst böckerna. Geralt blev butcher of Blaviken innan han ens besökte Cintra och Calanthe för första gången. Innan ciri ens var född så aa typ 15år innan.

Inne på avsnitt 8 nu.

Är inte tydligt allas att man hoppar fram och tillbaka 15 år i tiden. Kanske största kritiken jag har förutom att nakenheten är lite väl. Typ som s1 av GOT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Inne på avsnitt 8 nu.

Är inte tydligt allas att man hoppar fram och tillbaka 15 år i tiden. Kanske största kritiken jag har förutom att nakenheten är lite väl. Typ som s1 av GOT.

Skickades från m.sweclockers.com

Som naket skulle vara negativt? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Som naket skulle vara negativt? 🤔

Om man har det utan att det är befogat för scenen eller storyn. Finns några ställen där man kunde tagit bort allt naket och det hade inte påverkat handlingen överhuvudtaget. Men men :). "Fan service".....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Inte sett hela säsongen än men den känns mer välgjord och påkostad än den äldre serien Wiedzmin även om mycket är samma historia som berättas.

Permalänk
Medlem

@Epic:

"Vilka har kollat på The Witcher idag?"

Denna ovan mening, skulle varit uppe på Swecs framsida/nyheter idag (inte bara Facebook)

Detta är viktiga saker.
Det är ju nu det händer.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

@skog1s Haha, håller med Jag har tittat två första. Gillar det starkt!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Har läst böckerna och spelat spelen, tv-serien är bland det sämsta jag sett på länge. Allt är fel och känns budget, otittbart.

Permalänk
Medlem

Brukar vara väldigt skeptisk till filmatiseringar av favoritböcker då jag blivit bränd förut, så jag har medvetet låtit bli att läsa eller se någonting om serien på förhand.

Med det sagt bestämde jag mig för att ge det första avsnittet en chans, fullt beredd att bli väldigt arg över hur de eventuellt totalt misslyckats med tonen.

Tji fick dock jag, för jag tycker att denna första säsongen var något alldeles fantastisk, det slutade med att jag plöjde hela säsongen i en sittning, och det händer verkligen inte ofta.

Det enda jag egentligen har att klaga på är att Cavills peruk ibland kanske blir lite väl distraherande, och skådespelerskan som spelar Fringilla är bland det uslaste jag någonsin sett, hon skulle inte kunna skådespela sig ur en skarp tillsägning ens en gång.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Har läst böckerna och spelat spelen, tv-serien är bland det sämsta jag sett på länge. Allt är fel och känns budget, otittbart.

Jag har samma förutsättningar som dig men står tvärt mot din ståndpunkt!

Visst de första böckerna läste jag för 10 år sedan, sedan läste man dem i takt med att de först skrevs på polska och sedan med lång fördröjning översattes till engelska. Det var först vid släpp av spelet Witcher 3 som översättningarna verkligen tog fart och det gick att streckläsa bokserien så mycket av min nuvarande upplevelse kan säkert baseras på nostalgi för mig.

Jag är 4 avsnitt in nu och jag är så nöjd över att de ändå tar upp så pass mycket från böckerna ändå! Min värsta farhåga var att de skulle göra en "Witcher 3 the movie" men istället sitter jag som en fanboy och gottar mig åt innehållet!

Permalänk
Medlem

Sett 3 avsnitt ikväll, sjukt bra än så länge!
Över förväntan.

Permalänk
Medlem

Alltså serien kom ut igår, och ändå läser man om folk som skriver "gillade första säsongen". o_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Alltså serien kom ut igår, och ändå läser man om folk som skriver "gillade första säsongen". o_O

Jag såg färdigt första säsongen igår. Började runt 10 på förmiddagen och varvade av på kvällen. Så bra var den

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det var ungefär vad jag förväntade mig. Riktigt mediokert och det kändes mest som de ville göra någon form av generisk fantasy-serie, men det råkade bli Witcher.

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Sett första avsnittet och ska kolla fler ikväll.
Känns bra att det inte är en Uwe Boll produktion.

kunde varit värre än Uwe Boll de kunde varit M. Night Shyamalan...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Är poeten/barden med i böckerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Är poeten/barden med i böckerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Dandelion? Ja.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sett 4 avsnitt idag, tar lite paus nu sen blir det resterande 4 innan sängen.

Ser serien tillsammans med en kompis och vi är båda stora fans av Witcher-spelen, och vi anser båda att serien är "långt över förväntan".
Helt klart en positiv överraskning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu sett alla avsnitt och tyckte den höll genom hela säsongen. Några skavanker här och där, men fördelarna vägde helt klart upp och blev positivt överraskad. Nu är det bara en lång väntan på säsong 2....

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Säsong 1 va riktigt bra , nu är det bara den där tråkiga väntan till säsong 2
Hoppas den inte blir som Stranger Things , den gick ju bara utför efter första säsongen.
Mer slakt av Geralt och sexiga kvinnor så blir det bra

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kan ju inte påstå att jag hade jättestora förhoppningar även om jag tyckte trailern såg välgjord ut. Har ingen direkt erfarenhet av Witcher innan, utöver att inte tagit mig tid för att spela klart hela The Witcher 3.

Men har nu mer eller mindre sträckkollat hela säsongen är positivt överraskad faktiskt! Såg nice ut, men jag tyckte det verkade som dom lagt mer tid på de första avsnitten än de senare. Men jag är hoppfull, jag tror dom gör 2a säsongen ännu bättre! Denna var riktigt bra, men det finns helt klart saker som kan förbättras och jag hoppas de tar till sig det som en morot för nästa säsong.

Gillar stilen dom fått till ändå, lite dyster och mörk, och inga jävla mes med att inte våga visa lite blod, bröst och bråk.

Permalänk
Medlem

Sådär, binge:at hela säsongen idag.
I det stora hela presterade säsongen långt över förväntan.

+ Överlag bra prestationer från de flesta skådespelarna: Henry Cavil var absolut klockren som Geralt, jag tar tillbaks allt jag sagt tidigare.
Joey Batey, Freya Allan och även Anya Chalotra (som jag först tvekade lite inför) hade jag heller inga problem att se som Dandelion/Ciri/Yennefer när det väl började rulla på.

+ Bra story överlag. Valet med olika blandade tidslinjer Westworld-style var intressant om än stundtals förvirrande, men dom lyckades binda ihop det ganska bra i slutet tyckte jag.

+ Bra effekter/CGI/koreografi.

+ Rått, blodigt, dystopiskt, vulgärt, svordomar. Inget PG-13 trams här, bra bra. Witcher-världen är grym, och serien återspeglar detta bra.

+/- Kostymdepartementet gjorde ett överlag bra jobb, men vissa saker kändes fel, som t.ex. vissa Nilfgaard utrustningar.

- Inte helt felfritt på castingfronten: Anna Shaffer som Triss är tyvärr en stor miscast. Ogillar henne inte, men hur mycket jag än försökte kunde jag inte se henne som Triss.
Mimi Ndiweni som Fringilla var däremot en direkt katastrof. Inte utseénderelaterat som med Triss utan för att skådespelerskan helt enkelt inte kan ... skådespela.

- Hade velat se mer och fler typer av monster om jag ska vara helt ärlig.

Allt som allt så ser fram emot säsong 2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Några av min problem med TV-serien:

Geralt. Cavill gör ett okej jobb men allt som kommer ur hans mun är ett närmickat morrande, oavsett situation. För mycket mörk och grubblande, för mycket morrande och för lite nyanser.

Fringilla. Eftersom hon såklart inte är inkvoterad måste de haft svårt att rekrytera för rollen. Skådespeleri var i varje fall fel karriärval för Mimi Ndiweni.

Designen. Miljöer, kläder, vapen, rustningar, monster med mera är direkt trött, oinspirerad och talanglös design. Värsta exemplet är Nilfgaards kläder och rustningar. Det enda som räddar det är att de uppenbarligen sneglat mycket på spelen.

Dialogerna. Lika trötta som designen.

Det saknas helt slavisk känsla. Witcher är stöpt i slavisk kultur, folkminnen och mytologi (blandat med annan mytologi). Det finns inget som ger den känslan i TV-serien.

Musiken. Generisk skit.

Dvärgarna. Allvarligt?

Yennefer. Inget fel på skådespeleriet men hon har inte utstrålningen för att axla Snygg-Yen.

Koreografin. Ojämn men en del scener är snyggt gjorda. Jag önskar dock de hade grundat sig i varje fall lite i verkligheten.

Dramaturgin. Det börjar med att Geralt slåss mot en Kikimora för att direkt etablera honom som cool och farlig. Sen hålls det ett högt tempo rakt igenom, med minimal uppbyggnad innan nästa händelse.