Externa hårddiskar utan rätt sladdar, vad göra?

Permalänk
Medlem

Externa hårddiskar utan rätt sladdar, vad göra?

Sitter med en hög externa hårddiskar som saknar sladdarna.
Minns att jag runt 2005 råkade använda fel sladd med en disk och då började det ryka och hårddisken blev förstörd.
Dom flesta diskarna har inga synliga serienummer eller annan information om viken "stryka" dom behöver på strömmen.

Funderar på om det enklaste blir att plocka ur alla diskarna och sen köpa en Docka som jag kan använda.
Oroar mig lite för att själva diskarna skulle kunna vara modifierade på något sätt dvs att det inte bara är en låda med en disk i utan att disken är anpassad för just den här lådan osv.

Har flera olika märken från 2005 till 2015 ungefär.

Hur hade ni gjort?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är en 2 polig kontakt på dem så har de antagligen 12V dc matning.
posta bilder på dem och ev märkning om det finns nån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Alla diskarna har enpoliga ingångar

Inga synliga markeringar, det har funnits Klistermärken kan man se men dom har nötts bort under åren.

Permalänk
Medlem

Testade att öppna en modell som jag tror är från WD MyBook, väldigt lättöppnad.
Innehöll en Samsung HD154UI under info så står det "Rated_ +12v- +5v".
Men den ser inte ut att vara modivierad på något sätt alls utan ser exakt ut som på bilderna man får upp på Google

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stan Carley:

Testade att öppna en modell som jag tror är från WD MyBook, väldigt lättöppnad.
Innehöll en Samsung HD154UI under info så står det "Rated_ +12v- +5v".
Men den ser inte ut att vara modivierad på något sätt alls utan ser exakt ut som på bilderna man får upp på Google

Kan du posta bilder på dem? Men har de 2 polig kontakt är det nästan garanterat 12V dc matning på dem, tror aldrig jag sett nått annat med 2 polig kontakt, övriga spänningar ordnas internt i disken.
Det finns även en del som har 4-5 polig kontakt och de är värre att veta vad som är vad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Garanterat en 12V DC-plugg. Frågan är väl mer hur mycket ström som krävs och vilken polaritet.
Kan ju tillägga att min "WD MY Book" har en 12V 1,5A adapter med en DC-plugg som har Positiv i mitten.

Är man osäker på polariteten så kan man ju öppna ett chassi och följa vilken av ledarna som går till t.ex. jorden till hårddisken.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du får ursäkta min okunskap i ämnet sladdar och ström
Du vill alltså ha en bild på själva ingångshålet där strömsladden ska anslutas?
Det är bara ett runt hål o i det finns en liten metallpinne inget annat...

Har googlat efter bilder på 2 poliga kontakter och dom ser alleles för stora ut, ungefär som att det skulle krävas två hål i hårddisken för att ens kunna ansluta dom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stan Carley:

@mrqaffe: Du får ursäkta min okunskap i ämnet sladdar och ström
Du vill alltså ha en bild på själva ingångshålet där strömsladden ska anslutas?
Det är bara ett runt hål o i det finns en liten metallpinne inget annat...

Har googlat efter bilder på 2 poliga kontakter och dom ser alleles för stora ut, ungefär som att det skulle krävas två hål i hårddisken för att ens kunna ansluta dom

Om du postar bilder på disken så kanske någon kan identifiera modellen exakt, strömkontakten är antagligen inte så svår att hitta utan det borde funka med en universalnätdel som klarar 12V 2A, man brukar få med en uppsättning kontakter så man kan ta den som passar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har googlat efter bilder på 2 poliga kontakter och dom ser alleles för stora ut, ungefär som att det skulle krävas två hål i hårddisken för att ens kunna ansluta dom

Om du kollar efter tredjeparts-adapter med multivolt så ingår ibland en hel hög med kontakter som borde gå att använda med det mesta.

Tanken var väll att de olika dimensionerna (inre såväl som yttre) ska erbjuda ett visst felkopplingsskydd för fel spänning, men i praktiken så har det nog blivit lite si och så med det.

Garanterat 12v dock om det är en stor (3.5) hårddisk däri. Är adaptern på minst 2A bör det inte vara några problem oavsett disk.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

antingen har du 12 volt och omvandling till 12 och 5 i kabinettet eller har du omvandlare med 12 och 5 volt och då är det fler stift kontakt.

runt 2 amp bör det ligga på om det endast ska ha 12 volts för att bli stabil matning.

Permalänk

HDD Docka x2+en perfekt skolåda till HDD förvaring, text med tejpad på sidan

@Stan Carley:Har haft Samma elände som du. Några slaktade datorer, några usb diskar flera unika laddare med olika Kontakter och volt tal.
Tröttnade och köpte två HDD dockor, Ganska nöjd.

Permalänk
Medlem

@Stan Carley: Jag skulle börja en med 1.5A kabel och sedan gå uppåt. Om den inte startar betyder det att det är förlite A. Jag har en hårddisk från omkring 2005 och den hade 3A och 12 V.

Om du inte skulle våga göra detta så öppna lådan och ta ut hårddisken och ta bild på den så kan man hjälpa dig bättre... De flesta hårddiskarna ska funka med vanlig docka så sätt in dem i dockan och prova.