SweClockers testar julmust – alternativ julkalender 2019

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av emilakered:

Nytt avsnitt, missa inte!

Hade du länken till din polares remix av jernbanegaloppen? 😁

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av FLAXMANNEN:

Hade du länken till din polares remix av jernbanegaloppen? 😁

Haha, ja! Är @Manche och @Teodor som gjort.
https://open.spotify.com/track/7Hl5NjWnHIQhayoZ3NQF3u?si=-XHA...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Gallerikonnässör

Nice! Tack👍

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Både VD och grundare gör cameos som sig själva. Bonus för Edins stilfulla sorti.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk

Vill gärna höra en heavy metal version av den låten.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Benchmaskin 🍞

EXTRA EXTRA! Nytt avsnitt ute nu!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Idag bjuder @jreklund på sin favoritmust och förväntningarna är skyhöga!

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

The hype is real! Mmmmmust

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Idag bjuder @jreklund på sin favoritmust och förväntningarna är skyhöga!

Skrivet av jreklund:

The hype is real! Mmmmmust

Skickades från m.sweclockers.com

Lite surt jag missade den där!

Å andra sidan. Med nuvarande förkylningsstatus på smaklökarna borde jag kanske avgå som testpanel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Synd att den inte produceras längre.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Bakwetu:

Synd att den inte produceras längre.

Den finns på ett par bolag fortfarande. Dock verkar det inte gå att beställa dem till andra ställen, så har man något i närheten. Go for it!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Dagens avsnitt bjuder på en mycket speciell avsmakning i form av Dufvenkrooks Julmust Enbär. Gin & Tonic-vibbarna är väldigt närvarande!

Permalänk

Är född och uppvuxen i Sollefteå, Zeunerts hemstad. Självklart är det endast Zeunerts Julmust som gäller då så det är kul att se att flera andra runt om i Sverige hittat den.

Kan väl även berätta lite historia. Bryggeriet i Sollefteå grundades redan på 1800-talet då under namnet Sobra (Sollefteå Bryggeri) och den kanske mest kända produkten var Norrlands Gulds (ja, den är från Sollefteå). Det var även därför Spendrups köpte bryggeriet, dom ville åt Norrlands Guld.

Bryggeriet återuppstod sedan en bit in på 90-talet med namnet Zeunerts från den tyska bryggerimästaren Christoffer August Zeunerts född i Bayern.

Tyvärr finns det dock idag ingen bryggeriverksamhet kvar i Sollefteå. Musten har sedan flera år tillverkats i Kopparberg och tidigare i år lades även öltillverkningen ner. Ägaren Kopparbergs vill sälja bryggeriet men har inte hittat någon köpare.

Så, vi får väl se hur länge till ölen och musten Zeunerts finns kvar.

Permalänk
Medlem

Herrljunga Julmust är ett måste i alla kylar. På alla julbord, i alla hem, i hela världen. Helst året om.
Det många gör fel enligt min egna subjektiva uppfattning om smaker som är rätt pricksäker rent objektivt, är att de dricker julmusten kylskåpskall.
Fel fel fel fel. Som Brasse hade sagt.
Låt musten vara i kylskåp, absolut. Men låt flaskan väl stå framme i en halvtimme, fyrtiofem minuter innan öppning och förtäring. Då kryper alla kryddiga smaker fram och framställs i sin bästa kostym.

Jag säger det igen.

Herrljunga julmust. Enough said.

For you english-reading people; Herrljunga Christmas Brew is a MUST in every home.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Hedervärt betyg till även min favorit, Dufvenkrooks halvtorra! Prövade enbär men tji fick jag, kan ärligt säga att det är första gången i mitt liv jag ogillat julmust.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni skall köra ett blindtest efter ni är klara.
Ni kommer nog få helt andra siffror.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

@Thor: För min del kom den reaktionen när jag drack Jenny Nyströms julmust... inte god alls.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv

Har blandat julmust i drygt 20 år på Till Bryggerier under 80 och 90 talet och just nu finns de bara en must som uppfyller mitt krav på hur en must ska smaka och de är Nyckelbryggeriers julmust, dom använder samma recept som Till Bryggerier och Bocken Bryggerier hade eftersom dom här tre bryggerierna hörde ihop på 80 talet.
Jag har kvar en hel pärm med sammtliga recept på alla läskedrycker som jag blandade under mina 20 år, blev Falcon anställd och sedan Carlsberg anställd innan bryggeriet la ner 2001.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension men borde man inte ta bort det högsta och lägsta resultatet ur medlet för att få ett mer rättvisande resultat? Flera mustar får betydligt sämre betyg än de borde för att en recensent tycker illa om den medan de övriga ger den högt betyg.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Idag blev den stora dagen! Vi har testat Zeunerts julmust... igen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenneth:

Idag blev den stora dagen! Vi har testat Zeunerts julmust... igen

Den är ok men för blaskig jämfört med Nyckelbryggeriers must som jag tycker är den bästa som finns och jag har som sagt druckit mängder med must sedan jag slutade på Carlsberg 2001 och just nu är de den enda musten som smakar exakt som den som vi gjorde på Till Bryggerier under 80 och 90 talet och som såldes i halva Sverige, en normal produktion under 4-5 månader före jul på 80 talet var ungefär 8-12 miljoner 33cl flaskor, vi kunde köra hela veckor då vi bara produserade julmust, runt 200.000-250.000 flaskor per dag och vi började tillverka julmust redan i Augusti och på den tiden började inte musten säljas förän i December.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Idag blev den stora dagen! Vi har testat Zeunerts julmust... igen

Jag beklagar sorgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Hugashaka:

Jag beklagar sorgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt klart den bästa musten!

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med @Kenneth !
Alla andra har fel.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Premier Cola med Apotekarnes-etikett är ett bättre mustalternativ än Zeunerts slaskdryck.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Idag blev den stora dagen! Vi har testat Zeunerts julmust... igen

WOHOO! Zeunerts For The Win!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Premier Cola med Apotekarnes-etikett är ett bättre mustalternativ än Zeunerts slaskdryck.

Synd att man inte man klicka "Dåligt inlägg"

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Den är dock väldigt mkt sämre i år! Annars varit min favorit i 3-4 år kanske!
Den har tappat smaken och håller inte i lika länge! Kunde dricka 1 och blev direkt sugen på en till men så känner jag inte idag! Skulle vara roligt att höra vad @Kenneth säger om det?:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Måste prova Zeunerts trots expressens sågning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rayman76:

Måste prova Zeunerts trots expressens sågning

Expressen har väl aldrig skrivit sanningen förrut...

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64