Epic Games bjuder på gratisspel i 12 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Kul med gratisspel! Epic Games Launcher är dock horribelt avskalad och saknar de mest grundläggande funktionerna. Det är egentligen ofattbart att man väljer att storsatsa med en så svag grundplattform.

Köp->ladda ner->spela

Tycker de grundläggande funktionerna fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Haters gona hate.

Men fifan va gött det är med gratis spel!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslösa/trollande inlägg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Gratis är gott. Backloggen växer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Metro Exodus för 210pix?! Det är taget!

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är att skaffa tre månader med Xbox Game Pass Ultimate för 10 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Gratis spel var anledning till att jag började med Gog för några år sedan. Efter det har det blivit mer och mer på gog istället för steam.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Köp->ladda ner->spela

Tycker de grundläggande funktionerna fungerar alldeles utmärkt.

Jag tror många med mig har lite större krav än så.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Jag tror många med mig har lite större krav än så.

Berätta om dessa viktiga krav då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Härligt! Tack Epic. Tar gärna emot gratis spel!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är idiotiskt att tycka att eftersom Steam är en stabil plattform på nästan alla sätt så ska alla spel släppas på Steam också. Att Epic gör vad de kan för att komma in på marknaden är bara positivt. Ju fler plattformar kunder och utgivare kan välja bland desto bättre kommer det bli för dessa två grupper långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Ser att det i vanlig ordning är massa folk som "hatar" konkurrens mellan olika plattformar, personligen gillar jag det då det leder till att vi gamers får fler alternativ och mer konkurrens leder till bättre priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Ser att det i vanlig ordning är massa folk som "hatar" konkurrens mellan olika plattformar, personligen gillar jag det då det leder till att vi gamers får fler alternativ och mer konkurrens leder till bättre priser.

Ja det är skillnad mot trådar om processorer där den vanligaste frasen är "Konkurrens är bra för oss konsumenter!".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Klassiskt politiskt trick...kalla det vad fan du vill. Skiter i vilket om jag ska vara ärlig. Skrev inte mitt meddelande för att diskutera frågan öppet nödvändigtvis. Det var ett svar på hans fråga och jag lade fram min åsikt som också blir mitt svar på hans fråga. Är maskiningenjör så de filosofiska bitarna är inte mitt område direkt. Lägger fram saker som jag ser dem bara, och jag ser EGS debacklet som trams. Förminskning av problemet eller ej har det vart min ståndpunkt sedan dag ett.

Sen får du självklart ogilla min ton om du vill det, har absolut inget emot det ska tilläggas! Förstår att det sticker i ögonen på dig lite med tanke på att du du skriver "Med tanke på hur extremt lätt det är att skapa ett resonemang emot det". Jag håller helt enkelt inte med, tvärtom ser jag inte problematiken alls, faktiskt. Ska förklara varför i stycket nedan.

När EGS kom resonerade jag precis som nu. Dvs EGS, Origin, Steam eller Uplay tex har en knapp där det står "spela/starta" när jag markerar spelet jag vill spela. Det är all funktionalitet jag behöver. Dvs även EGS fungerar felfritt för mig precis som de andra klienterna jag använder

Så det är kanske lätt för dig att skapa ett sånt resonemang men det är det som sagt inte för mig, jag ser helt enkelt inte problematiken. Jag har favoriter som jag anser ger mig ner tillbaka dock, det ska sägas. Tex GoG utan DRM och Uplay med Uplay-poängen som kan konverteras till 20% rabattkoder man kan kombinera med andra reor t.om. Men är ett spel billigare på EGS än Uplay när jag vill köpa det...ja då köper jag det via EGS och går vidare med livet och jag är knappast ensam om detta.

Så jo, det finns massvis som följer trenden anser jag. Jag är inte ny på internet och gaming-delen av den, tvärt om. Känner igen jargongen när jag ser den. Är ju inte första gången man hittar något nytt att rikta frustration och hat emot. I slutändan leder det ingen vart pga det visar det sig att många egentligen inte hade så stort problem med grejerna när man stannar upp och tänker till så det hela dör liksom sakta men säkert ut.

Sen som jag skrev i mitt inlägg finns det självklart det som har legitima skäl så jag ville inte förminska problematiken allt för mycket. Men som sagt, jag känner igen jargongen när jag ser den. En högljudd minoritet som verkligen brinner för det och en majoritet som i slutändan inte brydde sig men man följde flocken och säkerligen en ännu större majoritet är jag övertygad om, som jag tillhör, som liksom skiter i vilket bara man får spela sina spel.

Förminskning av problemet, politiska knep eller ej, detta är så jag ser på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är automationsingenjör så tror inte det har med den saken att göra men den diskussionen hör inte hit ändå!

Nej det sticker inte mej i ögat det minsta. Jag använder EGS själv till gratis spel, köper dock inget på plattformen av flera anledningar. Men du måste ändå förstå att enbart vilja ha en start knapp ligger i det absolut lägsta segmentet av krav (inget fel med de) och när man har väldigt låga krav så är ju chansen väldigt stor att det också finns en stor skara som har mycket högre krav. Kan man förstå det så känns det lite som att man kan tänka "Jo jag har ju väldigt låga krav så som det enklaste och funktionaliteten men jag kan kanske ha förståelse att det finns väldigt många människor som har högre krav och söker annat"

Dom flesta personer som har "hatat" på EGS har nog också sagt att ifall vissa funktioner implementeras så hade dom också vilja använda det eftersom vi alla konsumenter är ju överens om att konkurrens är enbart bra för oss!

Så nej jag håller inte med om att det finns en sekt som försöker störta EGS (kanske en liten skara reddit hängare) men den stora skaran som säger att dom inte gillar plattformen har nog bra resonemang för det.

Jag förstår iallafall dej om du nu enbart vill ha en launcher som funkar precis som på den gamla goda tiden när man bara hade en skrivbordsgenväg och starta spelet tycker att detta är en bra launcher och jag tycker inte heller att du har något fel i det

Permalänk
Medlem

Alla ni som hatar kan bara sluta, det kommer komma mer o mer launchers och ni får leva med det. Ni har verkligen för lite att verkligen bry er om i livet,
God jul

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

@Kaleid: vad är problemet med att spara det i molnet?
se hur det brukar fungera för steam där du ofta har både online och offline lagring. Och online kan stängas av.

Kanske skrev otydligt, vill faktiskt att det sparas i molnet (som kopia). Har blivit av med saves i Arkham Knight en gång p.g.a. sparen försvann, vilket man slipper på steam och det är en utmärkt funktion.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Alla som tycker att Epic Games är bra för konkurrensen tänker ju inte längre än näsan. Anledningen till att många "hatar" EG är för att dem i stort sett mutar spelutvecklare att släppa sina spel eklusivt på EGs launcher och begränsa köpare som vill ha spelet på Steam som då måste vänta veckor, månader, kanske ännu längre innan dem kan köpa det på Steam.

Detta innebär att det inte är någon riktig konkurrens för EG kan sätta vilket pris dem vill och Steam etc kan inte kontra detta pris för dem har inte tillgång till att sälja spelet på sin plattform.

Så länge EG mutar spelutvecklare och binder dem med eklusivitet så är det ingen konkurrent man bör stödja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Alla som tycker att Epic Games är bra för konkurrensen tänker ju inte längre än näsan. Anledningen till att många "hatar" EG är för att dem i stort sett mutar spelutvecklare att släppa sina spel eklusivt på EGs launcher och begränsa köpare som vill ha spelet på Steam som då måste vänta veckor, månader, kanske ännu längre innan dem kan köpa det på Steam.

Detta innebär att det inte är någon riktig konkurrens för EG kan sätta vilket pris dem vill och Steam etc kan inte kontra detta pris för dem har inte tillgång till att sälja spelet på sin plattform.

Så länge EG mutar spelutvecklare och binder dem med eklusivitet så är det ingen konkurrent man bör stödja!

Är det Epics fel eller utvecklarnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Alla som tycker att Epic Games är bra för konkurrensen tänker ju inte längre än näsan. Anledningen till att många "hatar" EG är för att dem i stort sett mutar spelutvecklare att släppa sina spel eklusivt på EGs launcher och begränsa köpare som vill ha spelet på Steam som då måste vänta veckor, månader, kanske ännu längre innan dem kan köpa det på Steam.

Detta innebär att det inte är någon riktig konkurrens för EG kan sätta vilket pris dem vill och Steam etc kan inte kontra detta pris för dem har inte tillgång till att sälja spelet på sin plattform.

Så länge EG mutar spelutvecklare och binder dem med eklusivitet så är det ingen konkurrent man bör stödja!

Att utvecklarna får bättre deals är ju även det bra för oss som gamers, det ger dom bättre förhandlingskraft och en möjlighet till mer resurser. Mer resurser blir ju det mer som kan spenderas på nästa titel. Även om nu plattformen som får tillfällig exklusivitet kan "sätta vilket pris dom vill" så har jag iaf än så länge inte sett några priser som överstiger "standard" priserna.

Från Tim Sweeny´s twitter.
"If Steam committed to a permanent 88% revenue share for all developers and publishers without major strings attached, Epic would hastily organize a retreat from exclusives (while honoring our partner commitments) and consider putting our own games on Steam."

Så steam har ju möjligheten att stoppa exklusiviteten från epic games om de är villiga att dra ner lite på sina vinster.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Alla som tycker att Epic Games är bra för konkurrensen tänker ju inte längre än näsan. Anledningen till att många "hatar" EG är för att dem i stort sett mutar spelutvecklare att släppa sina spel eklusivt på EGs launcher och begränsa köpare som vill ha spelet på Steam som då måste vänta veckor, månader, kanske ännu längre innan dem kan köpa det på Steam.

Detta innebär att det inte är någon riktig konkurrens för EG kan sätta vilket pris dem vill och Steam etc kan inte kontra detta pris för dem har inte tillgång till att sälja spelet på sin plattform.

Så länge EG mutar spelutvecklare och binder dem med eklusivitet så är det ingen konkurrent man bör stödja!

Konkurrensen i det här fallet innebär främst just att de inte enbart levererar samma. Och om det eskalerar kommer Steam (eller andra) att tvingas till bättre avtal med distributörer/utvecklare, annars har de såklart inga spel alls till sist. Om alla distributörer bara säljer exakt samma produkt så finns ingen konkurrens som inte enbart ligger på producentens axlar, vilket är dåligt för produkten, och i slutändan för konsumenten.

Jag gillar inte heller uppköpsvägen till exklusivitet utan föredrar när plattformar/distributörer istället stödjer eller skapar egna studios, långsiktigt eller helst från grunden.

Men nu är ju uppköp trots allt den vanligaste och mest kapitalistiska vägen, så inget konstigt egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Ett tips är att skaffa tre månader med Xbox Game Pass Ultimate för 10 kr.

Vart hittar man erbjudandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Vart hittar man erbjudandet?

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ett tips är att skaffa tre månader med Xbox Game Pass Ultimate för 10 kr.

Köpte direkt.
Såg även att man kan köpa en månad Xbox Live Gold för 10kr, för att sen köpa Game Pass Ultimate så får du då 4 månader Game pass Ultimate för 20kr - fast nu köpte jag bara Ultimate då det förmodligen räcker för mig

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Foliehatt: på
Popcorn: poppade
SweClockers: triggat

Jag: känner inte att jag behöver försvara steam mot epic games, eller samla på mig gratisspel

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Kanske skrev otydligt, vill faktiskt att det sparas i molnet (som kopia). Har blivit av med saves i Arkham Knight en gång p.g.a. sparen försvann, vilket man slipper på steam och det är en utmärkt funktion.

Ah. din post såg lite bakvänd ut

Skrivet av Kaleid:

Steam var också rätt avskalad i början.
Det enda jag egentligen bryr mig om att spelen har inte sparen i molnet, resten kan kvitta.

Permalänk
Sjusovarn

Undra vilket spel som kan tänkas bli gratis idag

Permalänk
Medlem

Förstår inte hatet. Gratisspel, plocka hem det eller låt bli, tror inte att spelen blir sämre bara för att EGS släpper det gratis.

Edit: ni borde definitivt plocka hem gratisspel om ni verkligen hatar EGS, det kostar de pengar

Win win.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pYjamas: Det är väl bara Steam kontrar med ett bud? Utvecklarna får mer pengar, kan göra bättre spel och alla blir nöjda och glada. Jag tror att ni missuppfattat konceptet "fri marknad"

Permalänk
Medlem

Jag minns inte sist jag använde Steam.

Kör enbart Epic Games Store, och har lite över 40 spel som jag fått helt gratis.

Tex Metro 2033, Overcooked, Batman triolgin, Layers Of Fear, Last day of June, Rayman Legends, Limbo + en massa mer toppspel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

👍💪👌