Tre öppnar Sveriges första publika 5G-nät

Permalänk
Avstängd

Nämen justeja, det här har jag inte tänkt på.

Rätt implementerat så kommer 5G att vara till HELT ENORM fördel inom lantmäteri och kontruktionsmätning.

För närvarande så använder man ofta RTK-teknik, vilket i praktiken är en fruktansvärt noggrann GPS med hög uppdateringsfrekvens. En brukbar sådan kostar runt 10-40.000, men de rejälare märkena som Trimble och Leica med väldigt förenklande funktioner kostar ofta 70-200.000.

Om telefoner med 5G kan lägesbestämmas inom en decimeters noggrannhet med endast 5G-stationerna inom synhåll och paras med liveströmning till en stationär dator som bearbetar fotodata i realtid (förmodligen väldigt möjligt med dagens Ryzenprocessorer och RTX-kort) så skulle det göra laserskanningsutrustning för hundratusentalskronor överflödig för en väldigt stor målgrup.

För datakapaciteten så räcker 4G egentligen gott och väl. Men om 5G kan komplettera RTK till den grad att SWEPOS-korrektioner blir överflödiga i stadsmiljö skulle det vara till enorm samhällsnytta.
En mätningstekniker skulle inte "behöva" kosta en halv månadslön för någon dags arbete, vilket sänker kostnaderna för i princip all konstruktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Nej, 5G-tekniken kan vara enormt användbar ute i samhället - det offentliga, men i det personliga livet behövs det inte mer av "bekvämlighet" - som kan vara skadlig. Var gärna nörd, men undvik att bli körd!

Skickades från m.sweclockers.com

Det behövs i allra högsta grad mer bekvämlighet i det personliga livet, men vad du gör med den är upp till dig.
Hade jag råd att ha robotgräsklippare och en liten flurp som dammsög åt mig när jag inte var hemma, så skulle jag haft det redan igår.
Då hade jag haft mer tid över till faktiskt vettiga sysslor och sluppit slita mer på min redan totalt kvaddade rygg. Dessutom handlar mycket om smarta hem om annat än lathet. Jag kan stänga av saker jag glömt på från skolan eller jobbet, schemalägga tändningen av utebelysningen och ha smart nattbelysning som inte gör en blind när man går på toa kl 02:30.

Visst kan det gå överstyr, men det gäller ju allt här i livet och världen. Att folk går med näsan i sina mobiler 24/7 är ibland ett problem, men det är ju en annan femma som handlar om problem på individnivå. Personligen sitter jag säkert 5h per dag med näsan i telefonen på olika sätt, men det har att göra med att jag pluggar på distans med mobilen som verktyg, samt använder den för mycket kommunikation både inom skola och privat...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Har ju batteriet...

Får du ut... /något av det så visst, kör hårt;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Edit: Eftersom de tydligen använder sig av teknik från Huawei så tar jag tillbaka det dära...

Vad har du för telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Det behövs i allra högsta grad mer bekvämlighet i det personliga livet, men vad du gör med den är upp till dig.
Hade jag råd att ha robotgräsklippare och en liten flurp som dammsög åt mig när jag inte var hemma, så skulle jag haft det redan igår.
Då hade jag haft mer tid över till faktiskt vettiga sysslor och sluppit slita mer på min redan totalt kvaddade rygg. Dessutom handlar mycket om smarta hem om annat än lathet. Jag kan stänga av saker jag glömt på från skolan eller jobbet, schemalägga tändningen av utebelysningen och ha smart nattbelysning som inte gör en blind när man går på toa kl 02:30.

Visst kan det gå överstyr, men det gäller ju allt här i livet och världen. Att folk går med näsan i sina mobiler 24/7 är ibland ett problem, men det är ju en annan femma som handlar om problem på individnivå. Personligen sitter jag säkert 5h per dag med näsan i telefonen på olika sätt, men det har att göra med att jag pluggar på distans med mobilen som verktyg, samt använder den för mycket kommunikation både inom skola och privat...

Visst absolut, allt individbaserat, och ber att få upprepa vad jag skrev: " "bekvämlighet" - som kan vara skadlig (läs gärna vad jag avser med detta i mina tidigare inlägg) ", undantages därmed sådant som är kul - nyttigt - etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra fibernät där olika bolag äger monopol på din kabel är ett förlegat koncept, 5g nät gör att vi kan få en hälsosammare konkurrens och få bort ockerverksamheten att betala för datamängd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bra fibernät där olika bolag äger monopol på din kabel är ett förlegat koncept, 5g nät gör att vi kan få en hälsosammare konkurrens och få bort ockerverksamheten att betala för datamängd.

Det där låter ju dock extremt optimistiskt i mina öron, det är trots allt mobiloperatörerna som varit ivrigast att ta betalt per datamängd. (Och de har ju konkurrerat med varandra med tidigare generationers mobilnät utan att konkurrensen tvingat bort denna modell.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Visst absolut, allt individbaserat, och ber att få upprepa vad jag skrev: " "bekvämlighet" - som kan vara skadlig (läs gärna vad jag avser med detta i mina tidigare inlägg) ", undantages därmed sådant som är kul - nyttigt - etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad som kan vara 'skadligt' är ofta subjektivt och avgörs bäst från fall till fall, och inte 'generellt'.
Jag hade dina tidigare inlägg i tankarna...

Skrivet av NutCracker:

Det går åt helvete med mänskligheten, folk kommer vara fullkomligt handikappade att utföra kroppsaktiviteter i framtiden. Dra runt dammsugaren eller gräsklipparen innebär vardagsmotion, så varför överlämna detta till en robot, är det bara för att oavbrutet kunna få surfa vidare?
...
Nej använd teknik men begränsa, kroppen och själen behöver även annat

Det du anser onödigt anser troligen någon annan som kul, nyttigt eller nödvändigt. Så istället för att begränsa bör man således låta folk ta sina egna beslut kring detta istället för att föreslå begränsningar. Tekniken är där för att höja vår livsstandard och ge oss tid till annat. För jag spenderar jag hellre min fritid i verkstaden eller med att skissa i trädgården än att städa... Eller surfa, vad jag gör är upp till mig tack och lov.

Men nog om det, anser bara att folk bör ha möjlighet att göra vad de vill under eget ansvar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Vad har du för telefon?

Xiaomi Redmi Note 7

Permalänk
Medlem

Bra med framtidens teknik, synd att vi på många ställen i landet fortfarande inte har ordentlig täckning på varken 3G eller 4G.

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem

Så kinesiska Huawei får inte fixa 5G här men kinesiska 3 får det...?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mkcn:

Bra med framtidens teknik, synd att vi på många ställen i landet fortfarande inte har ordentlig täckning på varken 3G eller 4G.

Precis. Paradoxen i det hela, där det behövs mest är det inte nog med $$$$ att hämta.
Helt horribelt att placera testmiljön vid Stockholm/Globen, men det är väl i dom miljöerna dom förväntar sig kränga mest abonnemang?

Förstår inte ens vad gemene Svensson ska med hastigheten till? Så länge jag håller mig i Stockholm har jag wifi ungefär 96% av dygnet.

Det jag saknar mest är vettig hastighet i glesbygd, och så som jag förstått det så är 5G ännu högre frekvenser => kortare räckvidd => ännu mer stationer behövs => dröm och glöm i glesbygd?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Det är väll inte det att vi direkt har ett enormt behov av högre hastigheter men kapacitet till fler enheter. Titta bara runt om i världen när det plötsligt sker en katastrof hur överbelastat det blir. Att testa vid Globen är väll lämpligt då t.ex precis efter ett evenemang kan bli en rätt så kraftig spik. Så där är lite samma anledning varför IPv6 togs tog fram.

Men det är lite synd att det känns som allt krut ligger på dessa kortare räckvidder men är det verkligen så dåligt utanför storstäderna? Bor i Småland och upplever det inte som något problem och enligt google sökning så täcks ju 99,9% av befolkningen av 4g och 90%+ av landets yta.

Permalänk
Skrivet av snraway:

dags att byta namn till Fem

Skickades från m.sweclockers.com

Femman! https://www.youtube.com/watch?v=dpdOUEe9mm4

OnT:
Det är väll bra att de försöker utvecklas och testa saker innan det kommer ut skarpt till den stora massan. Sen att de använder utrustning som troligen för alla telekomoperatörer i Sverige kommer förbjudas är ju debaterbart.

Att 5G (likt 4G) så mycket sälj in som att det ska "gå snabbare" som i ladda ned film eller dylikt tycker jag är hål i huvudet. Likt att det ska tas upp vilka frekvenser som ska användas. För oss nördar är det intressant ja.
Men för de flesta andra tycker jag att 5G snarare ska marknadsföras som "snärtigare" (eller motsvarande eng. "snappier") tack vare kortare latens samt marknadsföras som mer stabilt och mer sömlöst i kommunikationen med internet när en är i rörelse. Streaming av video och videosamtal fungerar bättre t.ex. Kanske t.o.m att spela online kan vara en del i marknadsföringen. Blir dock tjorvigt om det är abonnemang med datacap..
Att det sen kan fungera bättre för IoT och andra industriapplikationen är ju trevligt för konsumenten i andrahand. Men det är just det; i andrahand.

+Sen kommer vi troligen att skrota både 3G och 4G för att helt gå över till 5G(+2G) som ligger på samtliga tilldelade frekvenser. Alla mobil data sker då över 5G. Även tal sker med 5G där det finns täckning, medans 2G ligger kvar som bakåtkompatibiltet och säkerhet för att möjligöra fortsatta samtal i glesbygd framförallt till SoS 112.
Sen är ju frågan när operatörerna kommer vågar släppa bakåtkompabiliteten till 3G/4G. Jag tror att det är 10år bort ialf.

Tilläg
Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Xiaomi Redmi Note 7

Aha.. så skon klämde inte att det var en kinesisk aktör med i bilden? Du bara ogillar huewei specifikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@BasseBaba: Det är väll inte det att vi direkt har ett enormt behov av högre hastigheter men kapacitet till fler enheter. Titta bara runt om i världen när det plötsligt sker en katastrof hur överbelastat det blir. Att testa vid Globen är väll lämpligt då t.ex precis efter ett evenemang kan bli en rätt så kraftig spik. Så där är lite samma anledning varför IPv6 togs tog fram.

Men det är lite synd att det känns som allt krut ligger på dessa kortare räckvidder men är det verkligen så dåligt utanför storstäderna? Bor i Småland och upplever det inte som något problem och enligt google sökning så täcks ju 99,9% av befolkningen av 4g och 90%+ av landets yta.

Min erfarenhet är att kartorna byggs upp av någon form av modell och inte faktiska mätningar.
Vid mitt sommarhus ska enligt karta samtliga operatörer ha "utmärkt 4G", sanningen är att man få köra den berömda "stå på rätt sten på ett ben och tillbe dom allsmäktiga radiogudarna" så får man 1-2 staplar 3G. Hastigheten ligger på en eller ett par megabit.
Med dubbla riktantenner låg jag med mobilt bredband runt 10Mbit men med dålig stabilitet.

Befinner mig ofta i Stockholms skärgård under sommarhalvåret och där är på många ställen täckningen helt horribelt dålig, framförallt juli/augusti när alla sommargäster totalt äger sönder nätet.

Frekventerar även en plats i Dalarna och en i norra Norrland då jag har vänner där, och där är det mer eller mindre bara Telia som gäller om man vill ha någon täckning över huvud taget. Jag som har TRE är ägd så fort vi kommer 100 meter utanför tätort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Aha.. så skon klämde inte att det var en kinesisk aktör med i bilden? Du bara ogillar huewei specifikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä inte på samma sätt som Huawei. Inte i nuläget iallafall. Jag ogillar inte Huawei's produkter, men jag ogillar de arbetar så nära kinas regeringen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fatmajk:

Nä inte på samma sätt som Huawei. Inte i nuläget iallafall. Jag ogillar inte Huawei's produkter, men jag ogillar de arbetar så nära kinas regeringen.

Fast Xiaomi är bundna av samma lagar där de måste samarbeta fullt ut med regeringen. Antagligen är Huawei mer intressant däremot, på grund av storleksskillnaden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast Xiaomi är bundna av samma lagar där de måste samarbeta fullt ut med regeringen. Antagligen är Huawei mer intressant däremot, på grund av storleksskillnaden.

Jo men så är det väl. Nu är jag dock inte extreeemt emot Huawei som så. Jag tycker de har grymma produkter. Blev lide lessen i ögat när jag fick lämna tillbaka min P10 jag slutade mitt förra jobb. Grym telefon!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bor i testområdet, men såvitt jag förstått så handlar detta alltså om en router? Alltså en burk man ställer hemma, kopplar in i väggen, och sedan ger en WiFi/ethernet-anslutning till sina burkar hemma?

Varför skulle någon som bor i testområdet vilja ha det? Här hemma har jag fiber i 1000 Mbit/s (jag kan få 10 Gbit/s om jag vill, men jag känner inte att det är värt vad utrustningen för detta kostar)... hade förstått det bättre om testområdet var någonstans där det inte finns infrastruktur för fiber. Jag hade också förstått det om det fanns mobila enheter (t.ex. telefoner) att köra med, men i den här formen där det bara är en WiFi-router förstår jag det inte alls.)

Enda anledningen jag kan komma på är om man är nyfiken på tekniken, men jag känner ändå inte att nätverket kommer ha tillräckligt med användare för att kunna vara riktigt representativt för vad 5G faktiskt kommer innebära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför skulle någon som bor i testområdet vilja ha det? Här hemma har jag fiber i 1000 Mbit/s (jag kan få 10 Gbit/s om jag vill, men jag känner inte att det är värt vad utrustningen för detta kostar)... hade förstått det bättre om testområdet var någonstans där det inte finns infrastruktur för fiber.

Då kanske inte just du är målgruppen. Det kan ju faktiskt finnas människor utan fiber även i ditt område.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Då kanske inte just du är målgruppen. Det kan ju faktiskt finnas människor utan fiber även i ditt område.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela området på kartan är i Stockholm där Stokab har husnoder i i princip varje fastighet. Även om man inte har fastighetsnät i sitt hus, så kostar det 2500 kr att få det installerat med Bahnhof. Andra ISP:er kan också ha erbjudanden. Är det någon inom detta kartområde som inte har fiber är det för att de inte vill, eller för att de inte vet bättre. Sedan kan det ju finnas enstaka undantag.

Det jag försöker förstå är just vem målgruppen för detta är, och det är det jag inte lyckas med.

Permalänk
Medlem

Kommentar. Om varje mobil blir sin egen "5G-mast" och kan agera sändare och mottagare för alla i närheten så blir nätutbyggnaden mycket billigare. Nätverken blir adaptiva och mycket billigare.

Denna ide är inte ny och har säkert motarbetats av operatörerna, men skall alla prylar "prata" med varandra blir det nödvändigt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Irre:

Kommentar. Om varje mobil blir sin egen "5G-mast" och kan agera sändare och mottagare för alla i närheten så blir nätutbyggnaden mycket billigare. Nätverken blir adaptiva och mycket billigare.

Denna ide är inte ny och har säkert motarbetats av operatörerna, men skall alla prylar "prata" med varandra blir det nödvändigt.

Det låter som en fruktansvärd idé, rent spontant. Både säkerhetsmässigt och hur batteritiden kommer kortas.

Särskilt nödvändigt är det inte heller, men förklara gärna varför.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Gud vad spännande! Tur att man bor i Enskede

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det låter som en fruktansvärd idé, rent spontant. Både säkerhetsmässigt och hur batteritiden kommer kortas.

Särskilt nödvändigt är det inte heller, men förklara gärna varför.

Du får givetvis betalt och batteritiden blir längre tack vare närheten till andra sändare/mottagare. Givetvis är all trafik krypterad. Den som eventuellt förlorar är den centrala operatören. Du blir en egen liten del av nätverket!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Irre:

Du får givetvis betalt och batteritiden blir längre tack vare närheten till andra sändare/mottagare. Givetvis är all trafik krypterad. Den som eventuellt förlorar är den centrala operatören. Du blir en egen liten del av nätverket!

Om operatören förlorar på det, vem är det som skulle betala?

Mobiler sänder väl alltid med samma effekt, så att batteritiden skulle bli längre när man helt plötsligt får mycket mer trafik att hantera har jag svårt att se. Men har du någon källa som kan stödja det hade det varit kul att läsa.

Att allt är krypterat hjälper inte hela vägen, metadata kan man få ut ändå och det är oftast minst lika intressant.

Att det funkar för IoT-prylar är en sak, men ett mobilnätverk är ganska annorlunda.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Om operatören förlorar på det, vem är det som skulle betala?

Mobiler sänder väl alltid med samma effekt, så att batteritiden skulle bli längre när man helt plötsligt får mycket mer trafik att hantera har jag svårt att se. Men har du någon källa som kan stödja det hade det varit kul att läsa.

Att allt är krypterat hjälper inte hela vägen, metadata kan man få ut ändå och det är oftast minst lika intressant.

Att det funkar för IoT-prylar är en sak, men ett mobilnätverk är ganska annorlunda.

Jag pratar om ett nytt system. Jämför med om du skaffar solpaneler, då kan du få betalt för den nyttighet du producerar. Självklart förhandlar sändare och mottagare med varandra så att effekten minimeras!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Jag pratar om ett nytt system. Jämför med om du skaffar solpaneler, då kan du få betalt för den nyttighet du producerar. Självklart förhandlar sändare och mottagare med varandra så att effekten minimeras!

Skickades från m.sweclockers.com

OK, det vore så klart tekniskt rätt intressant och lite småcoolt på ett sätt.

Men varför? Jag ser inga fördelar med ett sånt här system jämfört med ett centraliserat system där celler för telefonnätet planeras av företag som pysslar med sådant.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Irre:

Jag pratar om ett nytt system. Jämför med om du skaffar solpaneler, då kan du få betalt för den nyttighet du producerar. Självklart förhandlar sändare och mottagare med varandra så att effekten minimeras!

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att solen är lite mer långvarig än ditt mobilbatteri. Låter lite som en dröm där man inte riktigt tänkt igenom saken ordentligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.