Veckans fråga: Jobbar eller vill du inom IT?

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett företag i datacenter-branschen. Jobbar med våra molntjänster med inriktning på backup och lagring. Knackar lite kod i vår egenutvecklade portal där vi frontar molntjänsterna, också där fokus på backup (rapportering och fakturering).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Är outtalad it-expert på jobbet men det är inte mitt jobb. I vanliga fall är det exceldokument, kunder och transporter som jag bekantar mig med på dagarna.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare sen ~15 åren och .NET, jobbar med resor i skrivande stund. Systemadministratör dessförinnan.

Visa signatur

AMD 5950X, 32GB 3600mhz G.Skill, ASUS ROG x570-e, ASUS Strix 2080ti

Permalänk
Medlem

@AplAy: Haha ja. Tyvärr lär de inte ut något om hur det är en dålig ide att skriva inlägg när man är yrvaken 😅🙈

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sen gör de fel och då skriver jag det i fet text och hoppas att de ser orden bättre.

Har ett eget hax för sådana fall. Jag highlightar allting genom att ringa in det eller rita pilar i LILA. Det finns inget "naturligt" i datormiljöer som är lila, det går tamigtusan inte missa.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Går just nu en YH-utbildning som inriktar sig på Projektledning av fiberprojekt. Kommer antagligen få lov att rita en del sträckor ut till kommande 5G master

Har en vän som jobbat med projning av fiber, men som frivilligt sa upp sig. Det är en vidrig bransch med extremt mycket okunskaper och chansande hej vilt med praktiskt taget ingen koppling till verkligheten.

Lite förenklat - ska du dra fiber i obygden har du ingen aning om det ligger världens största bautasten i vägen. Då blir det lite knepigt att dra fiber. I stadsmiljöer är det typ en miljon andra hinder som kan vara i vägen.

Låt dock inte detta avskräcka dig, detta var blott 1 exempel från min sida och just min erfarenhet av yrket Lycka till kompis!

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Jag är läkare. Det stora fritidsintresset är dock och har alltid varit IT och teknik. En vacker dag får jag kanske till att jobba med det som en kombination. Skapa robotläkare? Vem vet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@glad_katt: Jovars, det har vi fått mycket information om! Nästan lite kul att få veta hur många grävare som inte kan göra sitt jobb . Vi får verktyg som hjälper oss hantera dessa situationer så avskräckt blir jag inte Tack så mycket!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawgizz:

Studerar till grundlärare F-3, men vill tro att det från år till år kommer falla mer och mer inom ramen för "jobbar inom IT" i och med digitalisering och digitala hjälpmedel.
Har under mina 4 år som fritidsledare tagit på mig att driva utvecklingen på den fronten och känner mig bekväm med det, jag kommer vara den där jobbiga läraren som inte nöjer sig med veckobrev utan ska envisas med klassbloggar och digitala formulär.
Går inte att sätta ord på stämningen som uppstår när "jag har lämnat in den där lappen med höstlovstiderna för länge sedan!" möts av "det finns inga lappar, ni anmäler på hemsidan precis som förra lovet :)"

Problemet är att man jobbar mot några som inte valt er tjänst för att det är nått dom vill ha utan att barn måste gå i skola. Att tvinga dessa till IT-lösningar som de inte är intresserade av och som de kanske inte ens har prylar för att kolla så kommer det bli konflikter.

Idag och sen några år så använder många vuxna bara mobiler. Man har inte datorer längre. Deras mobilanvändande är att finns det inte en app på mobilen så går det inte. Nej, de kommer inte surfa in på en websida anpassad för datorer och fylla i med sin telefon.

För att det skall fungera så måste det vara en app, som används för allt när det gäller skolans kommunikation till och från vårdnadshavarna. Sjukfrånvaro, använd appen. Info från fröken? Kommer i appen. osv. Tills det sker som kommer det inte fungera.

En plattform för allt som har med skolan att göra och helst nationell.

Kommer man inte dit så kommer du ha ett helvete inte bara med föräldrar som inte är lika eld och lågor som du är över nya system utan även av dina kollegor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok, så "jobbar inom IT" är väldigt "brett" numera.

Jag känner mig extremt less på generella 'IT' diskussioner och skulle kanske vilja jobba med annat än R&D men ser ingen lätt möjlighet till det.

Permalänk
Medlem

Jobbar som Managementkonsult på pappret, men i praktiken så blir det mindre och mindre skillnad mellan det och att vara IT-konsult.

Jag hjälper (oftast stora) organisationer att bygga och införa nya IT-system och hjälper till med saker som projektledning, kravhantering, test, förändringsledning och mycket annat relaterat.

Permalänk
Skrivet av matthiask82:

Du tänker som en dinosaurie! Du måste skala och få omsättning. Öka kostnaderna, pressa kassan, väx. 3 gånger per år kör du en nyemission.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog gå ner i lön om jag går tillbaka till IT.

Jag tänker som en person som är fri. Pengar är inte allt. Jag har drömjobbet. och ligger på kring 30k efter skatt varje månad varför krångla till det och bli olycklig så man nåste hålla på att byta jobb hela livet.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Sötast
Skrivet av glad_katt:

Har ett eget hax för sådana fall. Jag highlightar allting genom att ringa in det eller rita pilar i LILA. Det finns inget "naturligt" i datormiljöer som är lila, det går tamigtusan inte missa.

Haha, jag gillar tanken och gör liknande om det är strikt intern info men mycket jag arbetar med är delat med kund också så man får låtsas som att vi är professionella

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Går just nu en YH-utbildning som inriktar sig på Projektledning av fiberprojekt. Kommer antagligen få lov att rita en del sträckor ut till kommande 5G master

Transmission är bland det dyraste en operatör måste punga ut med.
All typ av innovation som främjar optimal utnyttjande av en kanal är därför eftertraktat.
Antar det betyder längd och placering för din del.

Skrivet av glad_katt:

Har ett eget hax för sådana fall. Jag highlightar allting genom att ringa in det eller rita pilar i LILA. Det finns inget "naturligt" i datormiljöer som är lila, det går tamigtusan inte missa.

Mjaaa.... Sun Microstytems Workstations och Silicon Graphics var mycket lila.
Det är också en färg (eller äcklig rosa då) som använts mycket i forntida spelutveckling för att indikera clipping och blippning/området ska vara transparant.

Permalänk
Medlem

Jag pluggar till kravanalytiker inom IT på YH för närvarande.
Så det är ju inte ren IT men kravanalytikern jobbar tvärfunktionellt med de flesta IT-rollerna som finns när man tar fram system och liknande.

Permalänk
Medlem

Är lokal supporttekniker på större fabrik. Dvs hjälper folk med hårdvaruproblem, ominstallationer och annat som inte går att lösa av servicedesk på distans. Hanterar också en del nybeställningar av hårdvara.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket IT-yrke tycker tjejer är sexigast?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

"IT Konsult" kan ju innebära väldigt många saker. Jobbar inom drift med applikationspaketering, applikationsdeployment (sccm miljö), mobilapps hantering och andra blandade uppgifter.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

29 år och utbildad systemutvecklare som står utan jobb. Det kunde man inte tro när man studerade.

Har för det mesta blivit utnyttjad av företag som lovar mycket men som dom inte håller. Men det är sånt som händer när Arbetsförmedlingen är inblandad och är inte mycket man kan göra något åt.

Har förhoppningsvis något på G, så man slipper alla dessa myndigheter.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk

Studera på yrkeshögskola ett år efter gymnasiet och jobbar nu som Technical Animator på ett spelbolag i Malmö. Så förutom att faktiskt göra animationer så sitter jag i Unreal Engine och bygger system som använder animationerna.

Visa signatur

GPU=Asus GTX 1070 TI
CPU=AMD Ryzen 7 3700X

Permalänk

Custom software developer sedan två månader tillbaka. Varit lite av en dröm att få jobba som, så det är skoj!

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Medlem

28 år och arbetet som systemutvecklare sedan februari i år. Dessförinnan har jag mest haft jobb för att man "måste" och ogillat varje minut. Valde att läsa treårig systemvetenskapsprogram och fick jobb innan jag ens var klar.

Att jag nu får arbeta med någonting jag tycker är så fantastiskt kul och få såpass bra betalt som jag får är guld värt. Jag har alltid velat satsa på en karriär som utvecklare, sedan första gången jag såg kod.

Arbetar nu på ett ganska litet företag som utvecklat ett system som används av i stort sett alla Sveriges kommuner. En webbversion av applikationen ska tas fram och det är det jag sitter med nu. Så både förvaltning av vårat gamla Citrix-baserade system och nyutveckling inom aspnet för webappen. C# i aspnet och Windows forms(gamla Citrix-appen), html, css och javascript med angular är de tekniker jag använder dagligen. Ah, och sql-server då.

Älskar den här branschen! Kul att gå till jobbet varje dag, bara en sån grej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Pluggar nätverk på Högskolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

En gång i tiden jobbade jag med att haxxa kod. Numera sitter jag mest i möten. Oklart när/var/hur det gick snett

Kedjeeffekter som uppstår när man deklarerar några variabler fel. Händer de bästa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Problemet är att man jobbar mot några som inte valt er tjänst för att det är nått dom vill ha utan att barn måste gå i skola. Att tvinga dessa till IT-lösningar som de inte är intresserade av och som de kanske inte ens har prylar för att kolla så kommer det bli konflikter.

Idag och sen några år så använder många vuxna bara mobiler. Man har inte datorer längre. Deras mobilanvändande är att finns det inte en app på mobilen så går det inte. Nej, de kommer inte surfa in på en websida anpassad för datorer och fylla i med sin telefon.

För att det skall fungera så måste det vara en app, som används för allt när det gäller skolans kommunikation till och från vårdnadshavarna. Sjukfrånvaro, använd appen. Info från fröken? Kommer i appen. osv. Tills det sker som kommer det inte fungera.

En plattform för allt som har med skolan att göra och helst nationell.

Kommer man inte dit så kommer du ha ett helvete inte bara med föräldrar som inte är lika eld och lågor som du är över nya system utan även av dina kollegor.

Jag tror att du missförstår mig!
Jag pushar stenhårt för en ensam övergripande kanal för information, gärna (ÄVEN) i appform, du skulle bli förvånad över hur många föräldrar som VÄGRAR installera fler appar, och jag personligen tyckte till exempel alltid att det var lättare att gå in på schoolsofts hemsida än att använda deras helt värdelösa app.
Men jag har definitivt fokus på utveckling, inte inveckling, och "mer funktionell" väger alltid tyngre än "fler funktioner".

Sen behöver man ju inte göra det dummare än det måste vara och säga att det enda alternativet till en app är en hemsida anpassad för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viina:

Jag pluggar till kravanalytiker inom IT på YH för närvarande.
Så det är ju inte ren IT men kravanalytikern jobbar ju tvärfunktionellt med de flesta IT-rollerna som finns när man tar fram system och liknand.

Klart det är ren IT!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trodde jag ville jobba med dator i yngre dagar och har testat på smått inom programmering (C/Java) och även att bygga, felsöka och reparera datorer men märkte ganska snart det bara var en hobby.

Så nu jobbar jag inom servicebranschen som fastighetstekniker och tidigare som snickare/vitvaruinstallatör och stormtrivs. Kan inte tänka mig ett liv utan att vara i denna bransch. Älskar kundkontakten och att ingen dag är sig annan lik och att man ständigt utvecklas.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Utbildad och erfaren inom utveckling, men utan jobb.
Jag har börjat ogilla IT-branschen mer och mer, men jag älskar fortfarande teknik och programmering och är lika nördig som alltid.
Helt lost när det gäller vad jag ska syssla med i framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Gillar datorer men är för dum för att programmera

Jag skrev mitt första program 1969 när jag gick kursen "numerisk analys" på KTH, det var ett obligatoriskt grupparbete. Vi skulle beräkna egenvektorer ur en matris och programmera i språket algol. Jag fattade noll på lektionerna men hade en smart kompis som tur var. Det gick bra, men jag bestämde mig att aldrig någonsin ägna mig åt datorer eller programmering! När jag sedan gjorde mitt exjobb till civingexamen så gick det inte att klara sig utan programmering. När de första staplande stegen var tagna så var det inte svårt! Hela mitt yrkesliv blev datorer och programmering. Det man kan är alltid enkelt. Så ge inte upp!

Skickades från m.sweclockers.com