Permalänk
Medlem

Köpråd Plex-server

Hej jag tänkte att jag skulle köpa en server som endast ska köra plex och undrar vad jag bör införskaffa.

Prioritet i ordning
1. Måste få plats i utrymmet 43x30x57(cm) i TV-bänken
2. Måste klara av minst två samtidiga transcodade streams i 1080p 10.3Mbps eller högre (såå.. höga krav på prestanda?)
3. Så tyst som möjligt
4. 6TB lagring eller mer
5. Så kostnadseffektiv som möjligt

Jag vet inte alls vad för komponenter som är bäst för detta så jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Jag slängde ihop en kundvagn kom gärna med förslag. Jag är också öppen för att köpa saker begagnat.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rent krasst vill Plex har 2000 Passmark / 1080p-ström, min I5-4570 klarar två streams utmärkt.
I mina ögon ser bygget bra ut men å andra sidan är mina HW-kunskaper inte de bästa.

Vad har du för budget och vill du säkra för 4K-strömmar?

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Budgetmässigt skulle nog inte vilja gå mycket högre än 10k. Just nu strömmar jag inget i 4k. Men om jag förstår den här blogposten rätt så kan man använda sig av grafikkort för att stödja transcoding och strömning. Om så är fallet skulle jag kunna installera ett grafikkort i framtiden när behovet är större?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Vad streamar du till? för många ggr är det helt onödigt att köra transcoding, om mottagaren kan hantera formatet och du inte har allt sparat som 4K finns det ju ingen anledning.
De vanligaste är ju att filerna redan är klara att köra och mängden data du skickar ändras sällan märkbart om du ändå kör 1080p 10+Mbps och bara streama krävs inte mycket till cpu.

Är du säker på att du måste transcoda så mycket? För om inte är det ju betydligt lättare att hålla en låg budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Du har PM @Oak

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

Jag kör på en intel nuc i3, 8gb, funkar utmärkt, även 4k, liten boot-disk med system, sedan diskar utanför.
För hårdvaruavkodning med grafikkort behövs plex pass eller vad det heter.
Ubuntu som bas.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Varför inte en Nvidia shield? 2000:-. Låter ingenting, du kan utöka med extern hårddisk och föra över filer via SMB från din ordinarie dator.

Funkar fint hemma i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är du säker på att du måste transcoda så mycket? För...

Nej, oftast kommer det inte behövas transcodas alls. Men jag vill ha möjligheten att under "peak" ha möjlighet att transcoda.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Superbra och informativa svar hörrni, jag har lite mer kött på benen nu.
Den server processorn jag kör just nu har ett passmark score på 4k
AMD Phenom II X4 965 >> 4176
Min stationära dators CPU har mer än dubbla det. Så den skulle jag kunna stycka upp för att få en rejäl boost till servern och samtidigt komma undan mycket billigare än 10k. Så det kanske blir en sådan lösning

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Jag kör också en intel i3 nuc. 4k transcode utan problem.
Kör docker med hårdvarupassthrough. Plexpass.
Plocka en begagnad så kommer du löjligt billigt undan.

Permalänk
Medlem

Även jag tycker att du borde överväga en Nvidia Shield TV. Ska klara av 2-3 transcodade strömmar samtidigt.

Permalänk
Medlem

@oakar: Vad innebär SMB? Har själv en Shield TV som jag använder för att kolla på Plex, men använder min PC som server just nu.

Permalänk
Medlem

@Lodethi: Ett kommunikationsprotokoll. Hur det funkar i praktiken med nvidia shield hemma hos mig:

1. Installera plex media server på shielden.

2. sätt i en externhårddisk eller sd kort i nvidia shield. gå in i inställningar på shielden och aktivera nätverksdelning. Där får du en ip och lösen. På din pc kan du sedan se shielden som en nätverksenhet/resurs ant. gå in i utforskaren och skriv in ip för att komma åt den. Det går endast att skriva till nvidia's enhet, dvs du kan inte ta bort en mapp när du har överfört.

3. Nu har du en filserver på din shield. Du kan även dela detta med familj/vänner för streaming utanför ditt nätverk.

Tycker dock att plex är rätt buggigt och dåligt och använder hellre spmc eller kodi. delar även "filservern" detta till andra tv:ar hemma genom den inbyggda smart tv funktionen.

Hojta om du behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

@oakar: Tack! Ska testa Tycker själv att Plex fungerar utmärkt på Shield, det enda problemet jag haft är att TV:n ibland inte känner av om det är en HDR signal, och spelar HDR-filer i SDR, men är inte säker om det är TV:n eller Shield som är felet. Har testat Kodi men gillar verkligen gränssnittet i Plex, det känns så mycket mer "premium".

Permalänk
Medlem

@Lodethi: Finns ju plex skin till Kodi. Men som sagt spmc (kör en skin som ser ut som netflix UI, inga problem med HDR) är snäppet bättre och tar allt man slänger på den. Finns en nyare variant som heter MrMC också har dock inte testat.

Kör även 4k HDR över nätverket med spmc och det funkar fin fint.

Permalänk
Medlem

@oakar: Hmm, intressant... Funkar det att streama utanför hemmet? Har delat mitt bibliotek med några nära och kära så de kan se allt jag tankat, går det att göra med SPMC/MrMC?

Permalänk
Medlem

@Lodethi: Hej igen, får förtydliga:

Plex går att streama utanför hemmet & inom hemmanätverket.

Spmc går att stream till andra tv:ar med android inbyggt alt. mediacenter typ shield.

Men det ska väl fungera att köra båda inlagt samtidigt. har inte hört att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Fördelen som jag ser med att använda Nvidia shield kontra pc är att du sparar en del på elräkningen men även ljudmässigt så låter ju en pc mer (i allafall min).

Permalänk
Medlem

@oakar: Då är jag med, då kan jag alltså använda SPMC i hemmet för smidigare uppspelning/upplevelse, och använda Plex utanför hemmet! Tack för hjälpen

Permalänk

När man bygger en billig Plex sever är det inte vettigt att köra på en AMD APU och köra hårdvaru transcoding på grafikdelen? Borde bli strömsnålare, tystare och CPUn är billigare dessutom klarar nog en APU att transcoda mer än även super highend CPU?

Verkar fungera

https://forums.plex.tv/t/hardware-transcode-on-the-new-ryzen-...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Kör väl vidare på den här tråden.
Har en Plex server som innehåller en 2500K. Upplever en del microlagg i filmer stundtals.
Filmerna spelas upp på en ATV 4K som är trådansluten. Så kanske dags att skaffa ny cpu? Har ändå tänkt att byta låda samt moderkort då mitt nuvarande inte har så många sata-portar.
99% av filmerna spelas upp lokalt men vill också kunna kolla på resande fot, därför bör den klara lite transcoding.
Har ni några bra köpråd på lager?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

en Intel CPU 7/8/9 gen med inbyggd GPU räcker, kör själv en i5 8500T där GPU sköter transcoding vid behov.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kolla in den här tråden.
https://forums.serverbuilds.net/t/official-hp-290-p0043w-owne...

Ska själv försöka haffa en sådan box.

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |