Kemikalieskatten på elektronik höjs 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sådan ”men dom då??” retorik funkar inte alls på mig. Sorry att jag fick dig att skriva så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade att oavsett vad vi gör så kommer föroreningar spridas i luften så det spelar ingen roll om det är vi och dom. Alla djur drabbas av detta.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jag menade att oavsett vad vi gör så kommer föroreningar spridas i luften så det spelar ingen roll om det är vi och dom. Alla djur drabbas av detta.

Jag vet. Men jag vill inte acceptera nederlag. Jag vill att folk ska ta krafttag. Sen vet jag att Sverige pga sin ställning kan ta täten lite lättare än andra.

Och jag tycker sverige gör för lite, oavsett vad andra länder gör.

Samtidigt så är denna skatten för låg och kommer inte påverka mycket.

Men om den stöttar forskning som kan göra oss ledande inom grön teknik, så är det bara av godo. Då kan det göras pengar och exporteras. Både som produkter och knowhow.

Varför inte satsa på inhemsk teknik som kineserna nu gör? En svensk, nästan helt grön gpu borde ju gå att utveckla för massa miljarder? Sen kan den skattebefrias här. Bara en fantasi.

Vi får se vart det leder.

Men bättre något än inget.

Jag förstår dock att det finns andra som ser allt som meningslöst, och jag kan inte ändra på dem. Så jag försöker inte ändra din åsikt utan tro på människans bästa trots det.

Jag måste för annars tappar allt sin mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag vet. Men jag vill inte acceptera nederlag. Jag vill att folk ska ta krafttag. Sen vet jag att Sverige pga sin ställning kan ta täten lite lättare än andra.

Och jag tycker sverige gör för lite, oavsett vad andra länder gör.

Samtidigt så är denna skatten för låg och kommer inte påverka mycket.

Men om den stöttar forskning som kan göra oss ledande inom grön teknik, så är det bara av godo. Då kan det göras pengar och exporteras. Både som produkter och knowhow.

Varför inte satsa på inhemsk teknik som kineserna nu gör? En svensk, nästan helt grön gpu borde ju gå att utveckla för massa miljarder? Sen kan den skattebefrias här. Bara en fantasi.

Vi får se vart det leder.

Men bättre något än inget.

Jag förstår dock att det finns andra som ser allt som meningslöst, och jag kan inte ändra på dem. Så jag försöker inte ändra din åsikt utan tro på människans bästa trots det.

Jag måste för annars tappar allt sin mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig till stor del. Därför jag skrev att Sverige borde ställa motkrav för bidrag både inom nationen och internationellt genom exempelvis SIDA.
Men att slänga skatter på folk oavsett nation och kontinent och tro att de löser problemet anser jag vara mer respektlöst mot naturen än att arbeta fram en vettig hållbar lösning. Hade de 10kr gått oavkortat till forskning för att försöka ersätta de gifitga ämnen så är jag ombord på den skutan direkt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några icke givande inlägg. Vänligen låt bli "[insert valfritt parti] är sämst" och "Greta blablabla"-inlägg utan håll er till topic. Invandringspolitik o.l sidospår undanbedes.
https://www.sweclockers.com/artikel/26130-sweclockers-install...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vi är i princip redan dyrast i världen på elektronik och det blir värre, det straffar oss arbetslösa väldigt hårt, vi är redan straffade med högre skatt och lägsta bidragen någonsin fick nästan dubbelt så mycket första gången jag vart arbetslös för 20 år sen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är ju relevant. Det där är ytterligare ett oärligt skatteuttag. Fanns ingen arbetsgivaravgift hade de pengarna istället betalats ut till arbetstagarna, och beskattats i det ledet istället. Jfr. taktiken med att ge ett barn en glass och ta den igen, eller helt enkelt aldrig ge barnet någon glass. Resultatet är exakt detsamma, barnet får ingen glass, men vilken variant tror du är lättast att komma undan med?

Edit: kanske ska förtydliga att jag inte har några problem alls med att leva i ett välfärdssamhälle med tillhörande tunga skattebörda, vill nog mena på att det är tack var det jag kan röra mig relativt fritt, och slipper bo i en gated community, vilket förstås är ovärderligt. Vad jag opponerar mig mot är oärligheten i hur det görs, med förtäckta skatter hit och dit. Ett demokratiskt valt styre ska klara av full transparens, anser man sig behöva smussla för att man tror sig gå emot folkets vilja, har man per definition passerat gränsen för vad man fått mandat till.

"Fanns ingen arbetsgivaravgift hade de pengarna istället betalats ut till arbetstagarna"
HAHA, det tror du på? Tror du på tomten med??

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

"Fanns ingen arbetsgivaravgift hade de pengarna istället betalats ut till arbetstagarna"
HAHA, det tror du på? Tror du på tomten med??

Tror du på Danmark eller? De har jämfört med oss mycket lägre arbetsgivaravgifter och istället högre inkomstskatt. Lönenivåerna ligger rätt mycket högre än i Sverige.
Självklart skulle detta inte ske över en natt utan det finns en tröghet vid förändringar.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/e/e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

...
Instämmer också i andra stycket. Även om det i praktiken inte handlar om en sänkning av skatten för arbetsgivarna, utan för arbetstagarna, så är det så det ser ut. De opålästa som inte köper argumentationen kommer definitivt vara för många och högljudda för att det skulle gå att ro iland.
...

Skrivet av Zargoz:

"Fanns ingen arbetsgivaravgift hade de pengarna istället betalats ut till arbetstagarna"
HAHA, det tror du på? Tror du på tomten med??

VSB...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Jag handlar hemelektronik från tyska amazon - bra priser, gratis frakt över ~400kr och helt ok leveranstider i 50-75% av ordrar. Tycker faktiskt synd om svenska återförsäljare som är dom stora förlorare här, men jag tänker inte sponsra regeringens idiotiska beslut.

Hur lägger man upp frakt till Sverige så allt flyter på som man köpt här hemma?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sista stycket i nyheten handlar om just detta. Så snart blir det troligtvis mindre orättvist för svenska återförsäljare.

Bryter inte det mot frihandelsavtalen inom EU?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jo. Du får skriva det. Men det är inte sånt man får tycka här bland skrivbordskrigarna i SD:s tjänst.

Allt är ju bara hotfullt pk-skit oavsett vad det är. Och det är arabernas fel. Och Lövets....

Själv tycker jag att vi i Sverige har det så äckligt bra så det nästan är sjukt. Jag i alla fall har det sp. Är absolut inte höginkomsttagare men jag har allt man kan drömma om. Inte alltid det senaste men ändå ingen panik.

Jag tittar på alla sparade förpackningar och oanvända prylar jag spontanköpt och undrar vad det var bra för. Det försvinner inte bara av sig självt.

Jag tittar på min lilla dotter och blir rädd när skatter går till sådant ingen har riktig nytta av, medan hennes framtid är högst osäker.

Det är det enda som skrämmer mig idag. Och en för tidig död pga cancer eller annat. Då kan jag inte se henne växa mer. Och skydda henne.

Den här höjningen med 10:- betyder inte ett jävla skit i det stora hela.

Jag håller med dig om att höjningen är oväsentlig för de allra flesta. Hög levnadsstandard är dock inte en garanti. När folk får det tillräckligt bra har de samtidigt fått mer att förlora och därmed ett egenintresse i att inte vilja få det sämre igen. Reaktionerna på skatter är i sammanhanget fullt normala eftersom det finns länder med jämförbar levnadsstandard där dessa punktskatter inte existerar, trots en mer progressiv miljöpolitik. Sverige är ju dessvärre inte ledande inom miljöarbetet, så jag håller även med dig om att vi gör för lite. Symbolpolitik är värdelöst.

Låt oss ta ett par nutida typexempel: varför subventioneras inte redan existerande miljövänlig kollektivtrafik i storstädernas innerstadsmiljö istället för att man med skattemedel främjar oseriösa företag som skräpar ner gatorna med tusentals elsparkcyklar, vars batterier är tillverkade av smutsiga råvaror från Kongos barngruvor som inte går att återvinna på ett bra sätt? Varför ”döda” etanolen bara ett fåtal år efter att alla mackar tvingats installera E85-pumpar genom att ta bort subventionerna? Var växlades den skattebesparingen in någonstans?

Att du känner oro för din dotters framtid är inte heller nytt för din generation. När jag gick i skolan var peak oil redan passerad och all världens olja skulle vara slut senast 1990. Min samhällskunskapslärare avrådde oss från att ta körkort. Skrämseltaktiken går hand i hand med symbolpolitiken eftersom den snarare har lett till utbredd håglöshet och uppgivenhet än progressivt miljöarbete. Oron vi känner för klimatet är i viss mening helt befogad, men vi behöver ett systemskifte över hela det politiska landskapet där man som makthavare inte längre kan förvänta sig att bli belönad för symbolpolitik, floskler och valfläsk.

Kemikalieskatten är en tandlös papperstiger i sitt nuvarande utförande. Det straffar inhemska företag - som mycket lättare kan regleras med inhemsk lagstiftning - samtidigt som det inte finns några indikationer på att det har minskat konsumtionen. Skattemedlen som inkasseras via kemikalieskatten kan i bästa fall kompensera de minskade skatterna från inhemska företag som tappar försäljning till Amazon, Proshop, ComputerSalg etc (samt färre jobbtillfällen, med allt vad det innebär för statsfinanserna). Men sanningen är att ingen riktigt vet, eftersom skrivbordsbyråkraterna inte har blivit tillräckligt piskade att presentera någon utredning ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Bryter inte det mot frihandelsavtalen inom EU?

Om det gör det så kommer de nog fram till det när de undersöker möjligheterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

visst är det underbart med korruption

hahaha jag tror inte du vill det egentligen

det går väl till fester och annat skoj... jag menar, du tror väl inte det går till att rädda miljön?

Skrivet av GuuFi:

Skulle inte förvåna mig om det gick till Copyswede...

Pengarna går inte till att förbättra miljön, det vet alla.

Har säkert kommenterats tidigare, men tanken är inte att pengarna som dras in ska förbättra miljön (de går bla till att sänka värnskatten om jag inte minns fel). Tanken är att skatten i sig gör att produkter med mer kemikalier som är skadliga i närmiljön (dvs hemma hos er) ska vara dyrare än de med mindre farliga kemikalier. Effekten är då att vi konsumenter får en ekonomisk knuff i riktning att köpa saker som förgiftar mindre hemma hos oss.

Så nej, pengarna går inte till att rädda miljön, det är det nog ingen som hävdat. Det blir alltså lite av en halmgubbe att ta upp det här

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

@Jacob Varför tillåts politiska inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

jadu.. tråden är ju politisk i sig, då blir ju svaren också det.

Ska man se det riktigt krasst är svaren i denna tråd för eller emot SD.

Egentligen kunde regeringen höja inkomstskatten till typ 50% istället för att peta in småskatter överallt..men då blir det uppror bland folket. Alla skatter hamnar i samma bössa till slut och vad som dränerar den bössan vet ju alla.

Nått klimat kommer knappast räddas pga av denna skatten iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 155 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst, exkl. arbetsgivaravgiften. Eftersom den inte är något som du som privatperson berörs av så är det inte direkt intressant i denna frågan.

Sociala avgifter och moms är också skatt. Vi blir verkligen pippade med skatter när man tittar på helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Sociala avgifter och moms är också skatt. Vi blir verkligen pippade med skatter när man tittar på helheten.

Det säger folk i varje land, det är alltid grönare på andra sidan. Men när man sen tittar djupare på både kostnader och faktiska skatter så har vi det ganska bra här i Sverige, även om man jämför mot USA spec om man inte är höginkomsttagare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det säger folk i varje land, det är alltid grönare på andra sidan. Men när man sen tittar djupare på både kostnader och faktiska skatter så har vi det ganska bra här i Sverige, även om man jämför mot USA spec om man inte är höginkomsttagare.

Dessutom tittar man på ett närliggande land över Öresund så ser man snabbt att Sverige inte har högst skattetryck i Norden ens. Ändå har man ett väl utbyggt välfärdsnät och hyfsad skola och vård. Framförallt jämfört med sagda land.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Dessutom tittar man på ett närliggande land över Öresund så ser man snabbt att Sverige inte har högst skattetryck i Norden ens. Ändå har man ett väl utbyggt välfärdsnät och hyfsad skola och vård. Framförallt jämfört med sagda land.

Haha vård. Snacka om att levt under en sten senaste 15 åren.

Vår vård är KATASTROFAL. Jag får bättre vård på en lokal vårdcentral på en thailändsk ö än på tex Karolinska sjukhuset.
Mitt ex blev runtskickad till 8 olika ställen inom loppet av 12 timmar för Cluster Headache, eller Suicide headache som man säger.

Ambulans kunde inte komma för det inte var livshotande, vårdcentralen sa att det var akut ärende och bad oss åka till akuten och akuten bad oss åka till Vårdcentralen.

Tills vi skrek ihjäl oss på en vårdcentral i någon stockholmsförort. Då fick vi tid dagen efter. Istället åkte vi iväg och köpte smärtstillande på olaglig väg för att hon skulle kunna hantera det.

Efter cirka 4 månader så var läkarna så trött på att ha oss som återkommande kunder och skrev alltså ut följande på ett möte:

Oxykodin
Stesolid
Sumatriptan

Hon var då 20 år gammal och aldrig tidigare medicinerad för något.

Idag köper hon Syrgas och Tiffy Dey från thailand istället då ovan nämnda inte fungerade till mer än att potentiellt skapa ett beroende.

Men ja, skatter det har vi i sverige så det räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Haha vård. Snacka om att levt under en sten senaste 15 åren.

Vår vård är KATASTROFAL. Jag får bättre vård på en lokal vårdcentral på en thailändsk ö än på tex Karolinska sjukhuset.
Mitt ex blev runtskickad till 8 olika ställen inom loppet av 12 timmar för Cluster Headache, eller Suicide headache som man säger.

Ambulans kunde inte komma för det inte var livshotande, vårdcentralen sa att det var akut ärende och bad oss åka till akuten och akuten bad oss åka till Vårdcentralen.

Tills vi skrek ihjäl oss på en vårdcentral i någon stockholmsförort. Då fick vi tid dagen efter. Istället åkte vi iväg och köpte smärtstillande på olaglig väg för att hon skulle kunna hantera det.

Efter cirka 4 månader så var läkarna så trött på att ha oss som återkommande kunder och skrev alltså ut följande på ett möte:

Oxykodin
Stesolid
Sumatriptan

Hon var då 20 år gammal och aldrig tidigare medicinerad för något.

Idag köper hon Syrgas och Tiffy Dey från thailand istället då ovan nämnda inte fungerade till mer än att potentiellt skapa ett beroende.

Men ja, skatter det har vi i sverige så det räcker och blir över.

Nej den är inte katastrofal. Den är överansträngd med brist på läkare och personal generellt men i jämförelse med andra länder är den okej. Du behöver inte komma med hyperboler.

Just det fall du nämner är tyvärr en av dessa fall där forskningen är bristande.. inte vården i sig. Brorsan har samma symtom men precis som med andra former av migrän så är det väldigt svårt att "bota".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Haha vård. Snacka om att levt under en sten senaste 15 åren.

Vår vård är KATASTROFAL. Jag får bättre vård på en lokal vårdcentral på en thailändsk ö än på tex Karolinska sjukhuset.
Mitt ex blev runtskickad till 8 olika ställen inom loppet av 12 timmar för Cluster Headache, eller Suicide headache som man säger.

Ambulans kunde inte komma för det inte var livshotande, vårdcentralen sa att det var akut ärende och bad oss åka till akuten och akuten bad oss åka till Vårdcentralen.

Tills vi skrek ihjäl oss på en vårdcentral i någon stockholmsförort. Då fick vi tid dagen efter. Istället åkte vi iväg och köpte smärtstillande på olaglig väg för att hon skulle kunna hantera det.

Efter cirka 4 månader så var läkarna så trött på att ha oss som återkommande kunder och skrev alltså ut följande på ett möte:

Oxykodin
Stesolid
Sumatriptan

Hon var då 20 år gammal och aldrig tidigare medicinerad för något.

Idag köper hon Syrgas och Tiffy Dey från thailand istället då ovan nämnda inte fungerade till mer än att potentiellt skapa ett beroende.

Men ja, skatter det har vi i sverige så det räcker och blir över.

Sveriges vård har verkligen gått i fel riktning, särskilt när man tar hänsyn till hur mycket skatt vi betalar. Sämre valuta för pengarna får man leta efter. Finns många som rankar sjukvård och Sverige hamnar alltid väldigt långt ner på listan i förhållande till andra i-länder. Allt blir bara sämre och sämre och skatterna högre och högre. Jämför man med t.ex. afrikanska u-länder är Sveriges sjukvård förstås jättebra, men det är rätt ointressant att jämföra sig med sådana länder.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sveriges vård har verkligen gått i fel riktning, särskilt när man tar hänsyn till hur mycket skatt vi betalar. Sämre valuta för pengarna får man leta efter. Finns många som rankar sjukvård och Sverige hamnar alltid väldigt långt ner på listan i förhållande till andra i-länder. Allt blir bara sämre och sämre och skatterna högre och högre. Jämför man med t.ex. afrikanska u-länder är Sveriges sjukvård förstås jättebra, men det är rätt ointressant att jämföra sig med sådana länder.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/05/25/globala-forb...
https://www.ekuriren.se/opinion/ledare/svensk-sjukvard-ar-en-...

Denna artikel förklarar både hur bra svensk vård är samtidigt som den framhäver de brister svenska vården har. Att allt blir sämre och sämre är rent struntprat. Däremot har svensk vård stora problem i vissa aspekter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vad man verkligen borde ha skatt på är skit från Kina som krängs billigt på ställen som Rusta, ÖoB och Biltema. Det är i mina ögon rena sopor som köps in direkt av återförsäljaren som får sin logga tryckt på billigt skit som aldrig borde ha lämnat fabriken. Det finns sällan information om vem som är tillverkare eller vad produkten innehåller för ämnen.

Kemikalieskatten kommer bara ha motsatt effekt. De som vill tillverka och sälja bra produkter kommer att ha svårt att konkurrera med billigt kinaskit där de stora marginalerna gör att kemikalieskatten knappt märks på slutpriset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/05/25/globala-forb...
https://www.ekuriren.se/opinion/ledare/svensk-sjukvard-ar-en-...

Denna artikel förklarar både hur bra svensk vård är samtidigt som den framhäver de brister svenska vården har. Att allt blir sämre och sämre är rent struntprat. Däremot har svensk vård stora problem i vissa aspekter.

Ursäkta för offtopic, men har du kontakt med sjukvården själv eller varit inne akut senaste tiden?, har du barn som går i kommunal skola?

(spoiler i förhoppning att det inte stör tråden för mycket och att den inte tas bort)

Av egen erfarenhet så är både akuten och vårdcentralen åt skogen. Skolan har inte lärare och det är mobbing på hög (flugornas herre) nivå där lärarna bemöter eleverna med "affektivt bemötande". Utöver mobbing och stök i klassen, så finns det obehöriga lärare som inte kan lära ut.
https://skolvarlden.se/artiklar/granskning-varannan-larare-ar... tystnadskultur också.

Barn blir fotograferade nakna i omklädningsrummen, eller som senast hände på min sons skola, där en tjej vart avsliten byxorna av några killar då hon satt och pluggade ensam i eget rum för att få lugn och ro, tjejen hade adhd. Dom tog kort på henne och la ut på sociala medier.

Angående vården så åkte jag in akut för jag vakna upp med domningar i ansiktet, kunde inte röra vänster sida samt blind på vänster öga. Jag lyckas sträcka mig efter telefon med högerarmen och hade panik. Ringde 112, väl där inne så tar dom prov och EKG, allt ser bra ut. så dom skickar hem mig. Samma sak inträffade 2 dagar efteråt på kvällen, läkaren där sa att dom inte kunde hitta nått och tänkte skicka hem mig. Jag tjafsa till mig en skanning av huvudet men dom hitta inget.
Nu har jag gått med detta sen 2018, domningar och blind på vänster öga kommer då och då. Eftersom dom inte hitta nått fel och ville inte göra nån vidare utredning så gick jag med problemen. För en månad sedan ringde jag ner vårdcentralen då detta blev värre, tills sist fick jag en tid för problemet, (fick ingen tid innan då kärringen säger att "men akuten hitta ju inget fel på dig") träffade äntligen en läkare som sa att det troligtvis är migrän, att man får en så kallad hjärninfarkt när man går för länge med migrän och inte gör nånting åt den, så kan ena sidan förlamas och att det då är riktigt allvarligt.
Så fick äntligen medicin och svar på varför jag får sådana enorma problem med livet tack vare detta, inklusive otaligt många besök på akuten i tron om en stroke och dödsångest från min sida, och sen blir hemskickad "vi kunde inte hitta nått fel på dig". Det har förstört enormt mycket i mitt liv, inkomstbortfall etc, och jag är inte ensam om en negativ syn på vården i mitt kontaktnät.

Vården fungerar inte, det finns otaligt mycket att berätta. Att skatterna är så höga är konstigt då det borde sänkas när det sparas på alla samhällsorgan. Vi har skyhöga skatter och får inte nånting för det i princip.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyDriver:

Vad man verkligen borde ha skatt på är skit från Kina som krängs billigt på ställen som Rusta, ÖoB och Biltema. Det är i mina ögon rena sopor som köps in direkt av återförsäljaren som får sin logga tryckt på billigt skit som aldrig borde ha lämnat fabriken. Det finns sällan information om vem som är tillverkare eller vad produkten innehåller för ämnen.

Kemikalieskatten kommer bara ha motsatt effekt. De som vill tillverka och sälja bra produkter kommer att ha svårt att konkurrera med billigt kinaskit där de stora marginalerna gör att kemikalieskatten knappt märks på slutpriset.

Det håller jag med om, man borde ha lagkrav på att plastprylar och billiga slit & släng grejer är gjorda av material som inte innehåller farliga ämnen! Elektronik är ju bara en liten del av produkter som kan innehålla sånt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ursäkta för offtopic, men har du kontakt med sjukvården själv eller varit inne akut senaste tiden?, har du barn som går i kommunal skola?

(spoiler i förhoppning att det inte stör tråden för mycket och att den inte tas bort)

Av egen erfarenhet så är både akuten och vårdcentralen åt skogen. Skolan har inte lärare och det är mobbing på hög (flugornas herre) nivå där lärarna bemöter eleverna med "affektivt bemötande". Utöver mobbing och stök i klassen, så finns det obehöriga lärare som inte kan lära ut.
https://skolvarlden.se/artiklar/granskning-varannan-larare-ar... tystnadskultur också.

Barn blir fotograferade nakna i omklädningsrummen, eller som senast hände på min sons skola, där en tjej vart avsliten byxorna av några killar då hon satt och pluggade ensam i eget rum för att få lugn och ro, tjejen hade adhd. Dom tog kort på henne och la ut på sociala medier.

Angående vården så åkte jag in akut för jag vakna upp med domningar i ansiktet, kunde inte röra vänster sida samt blind på vänster öga. Jag lyckas sträcka mig efter telefon med högerarmen och hade panik. Ringde 112, väl där inne så tar dom prov och EKG, allt ser bra ut. så dom skickar hem mig. Samma sak inträffade 2 dagar efteråt på kvällen, läkaren där sa att dom inte kunde hitta nått och tänkte skicka hem mig. Jag tjafsa till mig en skanning av huvudet men dom hitta inget.
Nu har jag gått med detta sen 2018, domningar och blind på vänster öga kommer då och då. Eftersom dom inte hitta nått fel och ville inte göra nån vidare utredning så gick jag med problemen. För en månad sedan ringde jag ner vårdcentralen då detta blev värre, tills sist fick jag en tid för problemet, (fick ingen tid innan då kärringen säger att "men akuten hitta ju inget fel på dig") träffade äntligen en läkare som sa att det troligtvis är migrän, att man får en så kallad hjärninfarkt när man går för länge med migrän och inte gör nånting åt den, så kan ena sidan förlamas och att det då är riktigt allvarligt.
Så fick äntligen medicin och svar på varför jag får sådana enorma problem med livet tack vare detta, inklusive otaligt många besök på akuten i tron om en stroke och dödsångest från min sida, och sen blir hemskickad "vi kunde inte hitta nått fel på dig". Det har förstört enormt mycket i mitt liv, inkomstbortfall etc, och jag är inte ensam om en negativ syn på vården i mitt kontaktnät.

Vården fungerar inte, det finns otaligt mycket att berätta. Att skatterna är så höga är konstigt då det borde sänkas när det sparas på alla samhällsorgan. Vi har skyhöga skatter och får inte nånting för det i princip.

Dold text

Ja. Det har jag och att man inte får något för skattepengarna är bara ännu en hyperbole. Eller du kanske betalade fullpris senast du var hos doktorn? Var tror du de pengarna kom ifrån? Vården idag är ojämn och i vissa fall i starkt behov av personal och ny forskning. I många fall fungerar den (Men denna massa hörs inte eftersom de är nöjda med sitt bemötande) och i vissa fall inte. Orsaken är många. Överarbetade läkare, långa väntetider, brist på sjukhusplatser eller helt enkelt brist på specialhjälp. Många tror att en läkare vet allt och ska kunna diagnostisera alla sjukdomar och allt som gör en illamående.. och när detta inte infrias så blir folk galna utan att tänka på att läkaren kanske inte är påläst om just problematiken ifråga. I vissa fall gör bara läkaren fel.

Observera att jag inte menar att sjukvården är felfri. Det är den långt ifrån MEN att sitta och påstå att den är skitkass är verkligen en överdrift. Den är riktigt bra i vissa aspekter. Sämre i andra. Försök vara lite mer nyanserad än "Den är kass" är du snäll. Samma gäller skolan. Skillnaden är att skolan sköts inte direkt av staten utan av diverse kommuner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Ja. Det har jag och att man inte får något för skattepengarna är bara ännu en hyperbole. Eller du kanske betalade fullpris senast du var hos doktorn? Var tror du de pengarna kom ifrån? Vården idag är ojämn och i vissa fall i starkt behov av personal och ny forskning. I många fall fungerar den (Men denna massa hörs inte eftersom de är nöjda med sitt bemötande) och i vissa fall inte. Orsaken är många. Överarbetade läkare, långa väntetider, brist på sjukhusplatser eller helt enkelt brist på specialhjälp. Många tror att en läkare vet allt och ska kunna diagnostisera alla sjukdomar och allt som gör en illamående.. och när detta inte infrias så blir folk galna utan att tänka på att läkaren kanske inte är påläst om just problematiken ifråga. I vissa fall gör bara läkaren fel.

Observera att jag inte menar att sjukvården är felfri. Det är den långt ifrån MEN att sitta och påstå att den är skitkass är verkligen en överdrift. Den är riktigt bra i vissa aspekter. Sämre i andra. Försök vara lite mer nyanserad än "Den är kass" är du snäll. Samma gäller skolan. Skillnaden är att skolan sköts inte direkt av staten utan av diverse kommuner.

Sure, när mungipan hänger på en och det går inte att le normal, plus resten av symptomen så är det säkert bara läkare som råkar missa att det kan va nått allvarligt och inte vill utreda vidare. Och om läkarna är överarbetade osv, så tyder väl det på att den är skitkass då.

Nea, det går inte rätt till med skattepengarna, dom läcker ut nånstans på onödiga saker istället för att dom ska gå till det skatten ska gå till helt enkelt. Och därför kommer privata aktörer att ta över det staten/kommunerna inte kan tillhandahålla. Men då ska skatten sänkas där efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Sure, när mungipan hänger på en och det går inte att le normal, plus resten av symptomen så är det säkert bara läkare som råkar missa att det kan va nått allvarligt och inte vill utreda vidare. Och om läkarna är överarbetade osv, så tyder väl det på att den är skitkass då.

Nea, det går inte rätt till med skattepengarna, dom läcker ut nånstans på onödiga saker istället för att dom ska gå till det skatten ska gå till helt enkelt. Och därför kommer privata aktörer att ta över det staten/kommunerna inte kan tillhandahålla. Men då ska skatten sänkas där efter.

Så var någonstans är du säker på att du dig att du skulle fått bättre vård? Och hur finansieras vården där? Och på vilket sätt hade mer pengar/lägre skatter/ gjort att de läkare du träffade hade gjort ett bättre jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Sure, när mungipan hänger på en och det går inte att le normal, plus resten av symptomen så är det säkert bara läkare som råkar missa att det kan va nått allvarligt och inte vill utreda vidare. Och om läkarna är överarbetade osv, så tyder väl det på att den är skitkass då.

Nea, det går inte rätt till med skattepengarna, dom läcker ut nånstans på onödiga saker istället för att dom ska gå till det skatten ska gå till helt enkelt. Och därför kommer privata aktörer att ta över det staten/kommunerna inte kan tillhandahålla. Men då ska skatten sänkas där efter.

Privata sjukhus finansieras av skattepengar..

Och nej det betyder inte att "den är skitkass". Det betyder bara att den inte är så bra som den borde vara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Så var någonstans är du säker på att du dig att du skulle fått bättre vård? Och hur finansieras vården där? Och på vilket sätt hade mer pengar/lägre skatter/ gjort att de läkare du träffade hade gjort ett bättre jobb?

Svår fråga, ett exempel vore att backa bandet minst 10år och haft en mer reglerad befolkningsökning.

Lägre skatter och gör om arbetsrätten så folk kommer in på arbetsmarknaden lättare, på så sätt kommer fler i jobb och det är lättare starta företag, vilket i sig bringar in mer skatter till staten som kan lägga det på sjukvård/skola t.ex. Sverige lyckas ju få Nordea flytta från Sverige, och det vart ju en stor förlust.
Samma gäller andra företag, få hit kompetens och låt företagen utvecklas som sen ger jobb.

Vi har för många Boomers som styr fortfarande, som tycker solidaritet går före kostnaderna. Men tyvärr så styr pengar landet och inte solidariteten. 1miljon kr till nått utlandsbidrag betyder 1miljon mindre till Sverige.

Och man kan ju undra om hela Afrika blir obeboelig framöver angående torkan, vad gör man åt solidariteten då eller är det så att verkligheten heter Pengar, och det finns inte oändligt av det, så nånstans måste vi stänga dörren. Vilket vi redan borde gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Privata sjukhus finansieras av skattepengar..

Och nej det betyder inte att "den är skitkass". Det betyder bara att den inte är så bra som den borde vara.

Kan man ju säga i all evighet tills den inte existerar.