Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Swedbank är väl ett lysande exempel på en fallande kniv, den ena dåliga nyheten efter den andra...

Må vara att de kommer att pynta en hyfsad utdelning men det kommer knappast bli några 11,4% som avanza ger sken av (som bara på senast beslutade utdelning, inte kommande). Hälften kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte just säga det, de som var kluriga och köpte efter första skandalraset och även de som köpte efter andra, har haft en ordentlig nedåtresa sen dess. Kan ta slut imorgon eller om tio år, ingen vet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har två sparformer, sparkonto (med 0.6% ränta) och aktier/fonder.

Sparkontot är det viktiga sparandet för tillfället, det jag inte har råd att förlora (dvs insatts till bostad/bil/mm). Det andra sparandet är långsiktigt till en tidigare pension om några decenier och som jag har råd att vara utan, dvs inte röra alls.

Aktierna/fonder köps automatiskt, körde bara Avanzas portföljgenerator med några enskila val.
Skulle vilja utöka med 1-2 aktier till, helst några med utdelning, några tips? Något bland fonderna jag bör ändra?

Aktier (+21,8%):
- Cortus Energi (bäst av de jag har +81,86%, tack till tipsen!)
- Evolution Gaming Group
- Tele 2 B
- AstraZeneca

Fonder (+1,5%):
- SPP Emerging Markets SRI
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- Länförsäkringar Global Indexnära
- Spiltan Högräntafond
- Swedbank Robur Räntefond Kort
- AMF Räntefond Kort
- Öhman Räntefond Kompass Hållbar A
- Avanza Global

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har två sparformer, sparkonto (med 0.6% ränta) och aktier/fonder.

Sparkontot är det viktiga sparandet för tillfället, det jag inte har råd att förlora (dvs insatts till bostad/bil/mm). Det andra sparandet är långsiktigt till en tidigare pension om några decenier och som jag har råd att vara utan, dvs inte röra alls.

Aktierna/fonder köps automatiskt, körde bara Avanzas portföljgenerator med några enskila val.
Skulle vilja utöka med 1-2 aktier till, helst några med utdelning, några tips? Något bland fonderna jag bör ändra?

Aktier (+21,8%):
- Cortus Energi (bäst av de jag har +81,86%, tack till tipsen!)
- Evolution Gaming Group
- Tele 2 B
- AstraZeneca

Fonder (+1,5%):
- SPP Emerging Markets SRI
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- Länförsäkringar Global Indexnära
- Spiltan Högräntafond
- Swedbank Robur Räntefond Kort
- AMF Räntefond Kort
- Öhman Räntefond Kompass Hållbar A
- Avanza Global

Jag hade sålt av alla räntefonder iaf, speciellt om du inte tänker röra pengarna på lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Jag hade sålt av alla räntefonder iaf, speciellt om du inte tänker röra pengarna på lång tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur går tänket då? Trodde att fonder var bra att ha på lång sikt. Eller ska jag bara satsa på aktier när det gäller lång sikt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Jag har tänkt att lägga mitt kapital så här hos Avanza, borde jag tänka om? ni som har erfarenhet och kan det här har ni några tips?

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
40% Aktier

Helt klart bättre än inget sparande alls.
Men jag hade kört

40% Avanza global
30% Avanza emerging markets
30% aktier

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@Mirialia:

Aktiefonder är bra på lång sikt (generellt sett då), men har relativt hög risk på kort sikt. Räntefonder har låg risk så de är "bättre" på kort sikt, men tenderar också att inte öka i värde så mycket, speciellt nu när räntorna är så låga.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Hur går tänket då? Trodde att fonder var bra att ha på lång sikt. Eller ska jag bara satsa på aktier när det gäller lång sikt?

Ska du köpa nåt i närtid så är det bra att.ligga likvid. Finns Nordax Spar Plus som ger 0,8% i ränta, insättningsgarantin. Säg att du tänker köpa 2020. Då ska du ligga likvid tycker jag. Ser inget syfte att ligga på räntefonder just nu. Men se till att du ligger med lite marginal på kontantinsatswn , resten kan ligga infobder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hur går tänket då? Trodde att fonder var bra att ha på lång sikt. Eller ska jag bara satsa på aktier när det gäller lång sikt?

Skrivet av e1m1:

@Mirialia:

Aktiefonder är bra på lång sikt (generellt sett då), men har relativt hög risk på kort sikt. Räntefonder har låg risk så de är "bättre" på kort sikt, men tenderar också att inte öka i värde så mycket, speciellt nu när räntorna är så låga.

Precis, ursäkta att jag svarade lite kort. Det finns olika typer av fonder som e1m1 skriver, bla aktiefonder och räntefonder. Räntefonder är ok om du ska använda pengarna relativt snart, men då du pratade om decennier finns det ingen anledning att ha pengarna i räntefonder, då är det nog unisont rekommenderat att investera pengarna i aktiefonder ist.

Aktiefonder = hög risk, bra avkastning = bra om du inte behöver pengarna inom ett par år
Räntefonder = raka motsatsen

Skrivet av anon2110:

Ska du köpa nåt i närtid så är det bra att.ligga likvid. Finns Nordax Spar Plus som ger 0,8% i ränta, insättningsgarantin. Säg att du tänker köpa 2020. Då ska du ligga likvid tycker jag. Ser inget syfte att ligga på räntefonder just nu. Men se till att du ligger med lite marginal på kontantinsatswn , resten kan ligga infobder.

Skickades från m.sweclockers.com

Han nämnde decennier för de här investeringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Mirialia:

Aktiefonder är bra på lång sikt (generellt sett då), men har relativt hög risk på kort sikt. Räntefonder har låg risk så de är "bättre" på kort sikt, men tenderar också att inte öka i värde så mycket, speciellt nu när räntorna är så låga.

Skrivet av anon2110:

Ska du köpa nåt i närtid så är det bra att.ligga likvid. Finns Nordax Spar Plus som ger 0,8% i ränta, insättningsgarantin. Säg att du tänker köpa 2020. Då ska du ligga likvid tycker jag. Ser inget syfte att ligga på räntefonder just nu. Men se till att du ligger med lite marginal på kontantinsatswn , resten kan ligga infobder.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mill:

Precis, ursäkta att jag svarade lite kort. Det finns olika typer av fonder som e1m1 skriver, bla aktiefonder och räntefonder. Räntefonder är ok om du ska använda pengarna relativt snart, men då du pratade om decennier finns det ingen anledning att ha pengarna i räntefonder, då är det nog unisont rekommenderat att investera pengarna i aktiefonder ist.

Aktiefonder = hög risk, bra avkastning = bra om du inte behöver pengarna inom ett par år
Räntefonder = raka motsatsen

Han nämnde decennier för de här investeringarna.

Tack för svaren!

Inte så insatt, antog att räntefonder och aktiefonder funkade likadant och hade likadan risk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Avanza lanserar ännu en fond, Avanza USA:

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-usa.html

Samma konstruktion som globalfonden, man agerar mellanhand år en etablerad fond från Amundi som följer MSCI USA SRI Index. 0,17% i avgift.

Så här skriver MSCI om indexet:

The MSCI USA SRI Index is based on the flagship MSCI USA Index, its parent index, which includes large and mid cap stocks of the US
market. The Index is a capitalization weighted index that provides exposure to companies with outstanding Environmental, Social and
Governance (ESG) ratings and excludes companies whose products have negative social or environmental impacts. The Index is designed
for investors seeking a diversified Socially Responsible Investment (SRI) benchmark comprised of companies with strong sustainability
profiles while avoiding companies incompatible with values screens. Constituent selection is based on research provided by MSCI ESG
Research.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zarkov:

Avanza lanserar ännu en fond, Avanza USA:

https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-usa.html

Samma konstruktion som globalfonden, man agerar mellanhand år en etablerad fond från Amundi som följer MSCI USA SRI Index. 0,17% i avgift.

Så här skriver MSCI om indexet:

The MSCI USA SRI Index is based on the flagship MSCI USA Index, its parent index, which includes large and mid cap stocks of the US
market. The Index is a capitalization weighted index that provides exposure to companies with outstanding Environmental, Social and
Governance (ESG) ratings and excludes companies whose products have negative social or environmental impacts. The Index is designed
for investors seeking a diversified Socially Responsible Investment (SRI) benchmark comprised of companies with strong sustainability
profiles while avoiding companies incompatible with values screens. Constituent selection is based on research provided by MSCI ESG
Research.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Fick mail om den innan lunch först, ser intressant ut och blir nog att investera lite där för min del. Ett par dagar tills det blir dags dock.

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående månadssparande till Barn, vad är bäst ISK eller KF eller rent av ett aktiefondkonto/depå? Tidshorisonten är väl 18-20år och sedan fondfördelningen får jag ta och fundera över. Tänkte spara ca 1000kr/mån.

Vad jag förstår så är ISK skyddat av investerarskydd och insättningsgaranti men det är inte en KF där är man bara har förmånsrätt och att man kan sätta barnet som förmånstagare. Tänkte iaf sätta sparandet på mig för att kunna ge pengar när jag anser det vara lämpligt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Har en fråga angående månadssparande till Barn, vad är bäst ISK eller KF eller rent av ett aktiefondkonto/depå? Tidshorisonten är väl 18-20år och sedan fondfördelningen får jag ta och fundera över. Tänkte spara ca 1000kr/mån.

Vad jag förstår så är ISK skyddat av investerarskydd och insättningsgaranti men det är inte en KF där är man bara har förmånsrätt och att man kan sätta barnet som förmånstagare. Tänkte iaf sätta sparandet på mig för att kunna ge pengar när jag anser det vara lämpligt.

Enklaste är nog att spara i ett ISK som ligger i ens eget namn och sedan skriva in i testamentet var pengarna på kontot ska gå om du går bort i förtid.
Det kan bli problem med vissa lagar om du skriver ISK:n i ditt barns namn, dels så får dom tillgång till det automatiskt när dom blir 18 men det kan också vara problem om det blir mycket pengar på kontot. Det finns lagar som är till för att skydda omyndiga barn med mycket pengar från att föräldrarna ska spendera dom själva.

Om du har flera barn så kan det också vara en bra idé att inte spara till dom separat utan göra det i samma konto, och inte dela 50/50 direkt när det äldsta barnet ska ha tillgång till pengarna. Om ett av barnen får tillgång till pengarna under en finanskris så kommer det barnet att få väldigt mycket mindre pengar än det andra barnet som inte får gör det.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Enklaste är nog att spara i ett ISK som ligger i ens eget namn och sedan skriva in i testamentet var pengarna på kontot ska gå om du går bort i förtid.
Det kan bli problem med vissa lagar om du skriver ISK:n i ditt barns namn, dels så får dom tillgång till det automatiskt när dom blir 18 men det kan också vara problem om det blir mycket pengar på kontot. Det finns lagar som är till för att skydda omyndiga barn med mycket pengar från att föräldrarna ska spendera dom själva.

Om du har flera barn så kan det också vara en bra idé att inte spara till dom separat utan göra det i samma konto, och inte dela 50/50 direkt när det äldsta barnet ska ha tillgång till pengarna. Om ett av barnen får tillgång till pengarna under en finanskris så kommer det barnet att få väldigt mycket mindre pengar än det andra barnet som inte får gör det.

Jag tänkte börja spara åt barnbarn.
Jag funderar på isk eller vanlig fond/aktiedepå.
Jag tänker att om jag sparar på ett isk så kommer jag under alla år får stå för skatten.
Jag tycker jag betalar nog i skatt och åker alltid på betala restskatt.
Medans om jag sparar på en vanlig depå så betalar jag sen först när allt säljs med pengarna som man får och sen ger resten?
Galet tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@p.lindblom:
Intressant. Hur mycket mindre behöver du betala i ränta pga av detta? När kan du förväntas ha betalat av ditt lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänkte börja spara åt barnbarn.
Jag funderar på isk eller vanlig fond/aktiedepå.
Jag tänker att om jag sparar på ett isk så kommer jag under alla år får stå för skatten.
Jag tycker jag betalar nog i skatt och åker alltid på betala restskatt.
Medans om jag sparar på en vanlig depå så betalar jag sen först när allt säljs med pengarna som man får och sen ger resten?
Galet tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det fungerar ju om du inte tror att du kommer att sälja något överhuvudtaget utan bara köpa. Så fort du säljer något i en vanlig depå kommer du behöva deklarera den affären, oavsett om du gått plus eller minus. Skatten på 100 kkr i en isk är 375 kr nästa år, det motsvarar en nettovinst på 1200 kr i en vanlig depå.

Om du väljer vanlig depå kan du antingen ge bort aktierna oskattade (då ärver mottagaren ditt anskaffningsvärde och får själv skatta efter försäljningen) eller så säljer du och ger bort pengarna (då blir du själv skattskyldig). Det sagt finns det en del sparekonomer som förespråkar vanlig depå på grund av den långa horisonten, de menar att schablonregeln gör det lönsamt.

Jag har själv valt en KF i mitt eget namn och angett grabben som förmånstagare. Då räknas inte de pengarna in i bouppteckningen utan går direkt till honom.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänkte börja spara åt barnbarn.
Jag funderar på isk eller vanlig fond/aktiedepå.
Jag tänker att om jag sparar på ett isk så kommer jag under alla år får stå för skatten.
Jag tycker jag betalar nog i skatt och åker alltid på betala restskatt.
Medans om jag sparar på en vanlig depå så betalar jag sen först när allt säljs med pengarna som man får och sen ger resten?
Galet tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt korta svar blir kapitalförsäkring. Så jag håller helt och hållet med @zarkov.

Du kan hitta information i diverse bloggar som ex. Rika Tillsammans.

Men du finner även info på ex. Avanza.
https://www.avanza.se/barnspar.html

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att gå in i aktiehandeln och sparande.
Har läst på en hel del men blir inte så mycket klokare.
De allra flesta säger att sparande på börsen är en klok sak som historiskt sett har alltid gett bra avkastning utöver inflationen. Min sparhorisont är 20 år och målsättningen är att bli ekonomiskt oberoende och kunna leva i en "liten" stuga på en sand strand tack vare aktieutdelningar.
Tänker mig en kapital värd runt 6MKR med en snittutdelning 6% per år = 360tkr per år eller 30tkr per månad.

Samtidigt finns många som hävdar att en ny finanskris är på gång. Mycket handlar om USA och presidentvalet, mycket handlar om Kina/USA relation mm. IT och teknikföretag har exploderat i sin tillväxt under det senaste året och många multinationella företag har växt med 20-80% i år. Marknaden är i eufori och förväntningar är antagligen större än verkligheten. Dessutom har börsen aldrig haft så höga nivåer som den har nu. Vågar man börja köpa aktier när de är som dyrast någonsin?

Jag har följande val så som jag ser på det hela:
1. Investera allt jag har i aktier och hoppas på att marknaden kommer fortsätta växa och vi har ingen kris inom de närmaste 3 åren. Detta kommer leda till att jag har lyckats få ihop en ordentlig portfölj som kan generera en avkastning.
2. Ha endast likvida medel och vänta på att hela börsen ska krasha och börja handla papper först när det sker, om det nu sker. Här snackar vi om "opportunity cost" är det värt det? Hur stor är sannolikheten att marknaden faller inom 3 år?
3. Amortera bostadslånet först av allt, tills jag kommer till en nivå då jag inte längre är tvungen att amortera. Här kommer jag inte tjäna något, men minska min exponering om vi hamnar i en lågkonjunktur. Vid en finanskris kommer aktier falla, räntorna kommer höjas. Kommer jag ner till 50% av lånet så kommer min räntekostnad vara mindre och så slipper jag amortera om jag nu väljer att göra detta.

Alltså
1. riskera men även ha möjlighet till störst avkastning- Viktigast av allt jag får upp kapitalets värde och kan nyttja "ränta på ränta" effekten mycket tidigare
2. Avvakta och invänta krisen, och sedan gå in när marknaden är som billigast.
3. minimera mina risker, utan att börja spekulera på börsen.
----
Klart att man ska investera i börsen säger alla, men vågar man starta just nu?

Tacksam för alla tips/idéer och tankar.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_gray, jag får två tankar när jag läser ditt inlägg :

1) 6% DA över tid är väldigt högt
2) Varför bryr du dig om hur börsen går på 3 år om du har en horisont på 20 år? På 20 år hinner börsen gå upp, gå ner, upp och ner igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

@Savage_gray, jag får två tankar när jag läser ditt inlägg :

1) 6% DA över tid är väldigt högt
2) Varför bryr du dig om hur börsen går på 3 år om du har en horisont på 20 år? På 20 år hinner börsen gå upp, gå ner, upp och ner igen.

Skickades från m.sweclockers.com

1. 6% Da är ett drömscenario. Man måste ju ha mål eller hur =)?
2. Det finns en anledning till varför jag valde just 3 år. På 3 år hinner jag få ihop tillräckligt med kapital för att antigen amortera bolånet ner till 50%, eller tillräckligt med kapital för att få rull på det investerade kapitalet.
Jag tänker så här (jag kanske har fel) om jag har 100tkr på börsen idag så kommer jag knappt märka av en utveckling även om den är stor. I kronor kommer knappt något att hända. Om jag har 1MKR på börsen, ja, då kommer en utveckling á 3% per månad (återigen drömscenario) vara tillräcklig för att få snöbollen att växa. Skulle marknaden krascha, så har jag ändå kvar värdepapper som genererar någon form av utdelning som kan användas för att finansiera ytterligare investeringar och köp.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Mitt korta svar blir kapitalförsäkring. Så jag håller helt och hållet med @zarkov.

Du kan hitta information i diverse bloggar som ex. Rika Tillsammans.

Men du finner även info på ex. Avanza.
https://www.avanza.se/barnspar.html

ok, så förstår jag det rätt här med en KF barn efter att ha läst på Avanza så dras skatten från KF ist för att det skrivs in på min deklaration som det gör med ISK?
Då låter det faktiskt som det bästa alternativet och att man skriver barnet som förmånstagare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

ok, så förstår jag det rätt här med en KF barn efter att ha läst på Avanza så dras skatten från KF ist för att det skrivs in på min deklaration som det gör med ISK?
Då låter det faktiskt som det bästa alternativet och att man skriver barnet som förmånstagare

Korrekt. Men du måste se till att det finns pengar på kontot (icke investerade) som skatten kan dras från. Alternativt sälja lite värdepapper varje gång som skatten ska dras (en gång i kvartalet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Korrekt. Men du måste se till att det finns pengar på kontot (icke investerade) som skatten kan dras från. Alternativt sälja lite värdepapper varje gång som skatten ska dras (en gång i kvartalet).

Tack
@iller
@zarkov
@svintooo
Då har jag allt på det klara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Har två sparformer, sparkonto (med 0.6% ränta) och aktier/fonder.

Sparkontot är det viktiga sparandet för tillfället, det jag inte har råd att förlora (dvs insatts till bostad/bil/mm). Det andra sparandet är långsiktigt till en tidigare pension om några decenier och som jag har råd att vara utan, dvs inte röra alls.

Aktierna/fonder köps automatiskt, körde bara Avanzas portföljgenerator med några enskila val.
Skulle vilja utöka med 1-2 aktier till, helst några med utdelning, några tips? Något bland fonderna jag bör ändra?

Aktier (+21,8%):
- Cortus Energi (bäst av de jag har +81,86%, tack till tipsen!)
- Evolution Gaming Group
- Tele 2 B
- AstraZeneca

Fonder (+1,5%):
- SPP Emerging Markets SRI
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag
- Länförsäkringar Global Indexnära
- Spiltan Högräntafond
- Swedbank Robur Räntefond Kort
- AMF Räntefond Kort
- Öhman Räntefond Kompass Hållbar A
- Avanza Global

Rekommenderar att du binder räntan om du tänkt spara i några år till. Du kan få cirka 2.5x högre ränta om du binder i tre år.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

@zarkov Vad är skillnaden på Öhman Etisk Emerging Markets A och Swedbank robur acess Asien?
Jag funderar vilken jag ska köra på Swedbank robur har lägre förvaltningsavgift på lång sparhorisont så borde det vara det bättre valet?

Och vad är skillnaden på Spiltan stabil och Spiltan investmentbolag? Dem har väl liknande exponering är det ett klokt val att köra båda två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

@zarkov Vad är skillnaden på Öhman Etisk Emerging Markets A och Swedbank robur acess Asien?
Jag funderar vilken jag ska köra på Swedbank robur har lägre förvaltningsavgift på lång sparhorisont så borde det vara det bättre valet?

Och vad är skillnaden på Spiltan stabil och Spiltan investmentbolag? Dem har väl liknande exponering är det ett klokt val att köra båda två?

På A) svarar jag "b" och på B) svarar jag bapelsin.

Ja, Spiltan stabil innehåller en hel del investmentbolag (ca 1/3 för att vara petig) men 50% av fonden är investerad i andra branscher. Bara man är medveten om detta kan man gärna äga båda, investmentbolag har gått väldigt bra i många år och ger i sig en bra riskspridning.

Vad gäller Öhman Etisk EM vs Robur Access Asien har jag ingen aning. Morningstar.se brukar kunna hjälpa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

I morgon höjs kanske styrräntan till hela noll procent!

Det låter inte mycket men det betyder att kostnaden på miljonlånen många har för lägenheter och hus höjs en hel del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

I morgon höjs kanske styrräntan till hela noll procent!

Det låter inte mycket men det betyder att kostnaden på miljonlånen många har för lägenheter och hus höjs en hel del!

Eller? Det blir knappast dyrare för bankerna vilket gör att det inte automatiskt behöver bli dyrare för låntagare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

I morgon höjs kanske styrräntan till hela noll procent!

Det låter inte mycket men det betyder att kostnaden på miljonlånen många har för lägenheter och hus höjs en hel del!

Skrivet av Yorg:

Eller? Det blir knappast dyrare för bankerna vilket gör att det inte automatiskt behöver bli dyrare för låntagare.

Bankernas faktiska kostnad för bolånefinansiering har väldigt lite med reporäntan att göra, det var iaf vad de sa när repo sjönk och de "hade svårt"/inte ville hänga med. Därmed inte sagt att de inte kommer försöka höja nu, förmodligen med just den motiveringen.

Åas är den här höjningen så väntad att den redan är inprisad av obligationsmarknaden så den bör inte påverka speciellt mycket. Några (3-5) punkter på genomsnittsräntan kanske? Att de korta räntorna är 30-40 punkter högre än 2-åringen visar också på en osäkerhet i det korta loppet och svårigheter att finansiera lånen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobcat031:

@zarkov Vad är skillnaden på Öhman Etisk Emerging Markets A och Swedbank robur acess Asien?
Jag funderar vilken jag ska köra på Swedbank robur har lägre förvaltningsavgift på lång sparhorisont så borde det vara det bättre valet?

Och vad är skillnaden på Spiltan stabil och Spiltan investmentbolag? Dem har väl liknande exponering är det ett klokt val att köra båda två?

Emerging markets inkluderar förutom asien även brasilien, indien, ryssland, sydafrika osv, men har stor andel kina eftersom de har så stort börsvärde trots att de fortfarande räknas till tillväxtländer..

Access asien har av samma anledning stor andel kina, men håller sig i övrigt till asien. Sydkorea, taiwan, hong kong, vietnam.. inget fel att ha båda tycker jag, men måste man välja så är emerging bredare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion