Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

Det gör det ju? Alla filmer jag räknar som julfilmer är just julfilmer och alla som jag inte räknar till julfilmer är inte det. Och alla som säger emot mig är kättare.

Ja alla verkar ha skiljda, väldigt bestämda, åsikter om vad en julfilm är

Frågade på kontoret, och även där gick åsikterna isär.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

God Jul!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jansons finns t.ex. inte på familjens julbord utan vi äter potatisgratäng.

Men det skall ju vara hemlagad brunkål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om det enda som krävs för att en film ska klassas som en julfilm är att man gillar att titta på den vid juletid är ju alla filmer potentiella julfilmer. Faktiska julfilmer är de däremot inte, precis som att Sagan om Ringen inte är en julfilm är Die Hard inte heller det, men man kan absolut gilla att se den vid juletid

Precis, Göta Kanal-filmerna kan vara julfilmer om man ser dem vid juletid och då förknippar dem med jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Få frågor har nog skapat så djupa tvister vid julbordet. Eller helt ärligt, många andra frågor antagligen. Men ändå!

Så, är Die Hard en julfilm? Räcker det att den utspelar sig över jul? Räcker julmomenten som finns? Eller är det bara en actionrulle som råkar vara i juletid?

Det här är ju en icke-fråga helt klart!
Julstämning med action och skönsång i form av svordomar. Klart man känner att det är jul.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@JackA: Exakt, härligt med en rimlig syn på frågan, det borde ju vara enkel logik egentligen

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Precis, Göta Kanal-filmerna kan vara julfilmer om man ser dem vid juletid och då förknippar dem med jul.

Die Hard utspelar sig under jultider i USA, jullåtar används, det snöar och är fint, storyn är ju att McLane åker dit för att fira julen där och vara med på festen när skyskrapan invigs, vilken förövrigt är inredd med julgrejer där festen ska äga rum förövrigt. Sen går allt åt helvete och han tvingas lösa detta lilla problem. Han löser ju ett problem där en av terroristerna lämnas död i hissen som uppenbar referens till tomten med tanke på vad det står på lappen och vad den döda snubben har på huvudet.

Småsaker sådär.

Men förutom dessa uppenbara detaljer, som för många ger en klar julkänsla när man ser och hör dem, så är Die Hard som vilken actionrulle som helst, helt klart...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Die Hard utspelar sig under jultider i USA, jullåtar används, det snöar och är fint, storyn är ju att McLane åker dit för att fira julen där och vara med på festen när skyskrapan invigs, vilken förövrigt är inredd med julgrejer där festen ska äga rum förövrigt. Sen går allt åt helvete och han tvingas lösa detta lilla problem. Han löser ju ett problem där en av terroristerna lämnas död i hissen som uppenbar referens till tomten med tanke på vad det står på lappen och vad den döda snubben har på huvudet.

Småsaker sådär.

Men förutom dessa uppenbara detaljer, som för många ger en klar julkänsla när man ser och hör dem, så är Die Hard som vilken actionrulle som helst, helt klart...

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligtvis att man skulle kunna tänka sig lite olika kategorier - filmer som uttalat handlar om julen, och filmer som utspelar sig vid juletid och innehåller en hel del julrelaterade fenomen - musik, dekorationer osv. - men utan att för den skull handla om julen som så.

Någon omnämnde dock Sagan om ringen, och där finns mig veterligen ingenting ens avlägset julrelaterat

En ex-kollega berättade att hans farmor förknippade julen med ostsoppa eftersom det bara var vid juletid som hon fick ostsoppa som barn.

Permalänk
Medlem

Julfilm? Har aldrig ens lagt märke till julinnehållet, för mig är det en ren actionrulle som råkar ha lite jultema.

Så, nej. Definitivt nej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vilket trams! Alla flicks som ses under julen är då.........jul_filmer_väl.....

Permalänk
Medlem

Den innehåller julmusik, tomtar (förvisso även troll) samt är ungefär så kaotisk som ett julfirande kan upplevas.

Julfilm, kanske den främsta, 4 juluzis av 5 möjliga.

stavfelsnisse
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Möjligtvis att man skulle kunna tänka sig lite olika kategorier - filmer som uttalat handlar om julen, och filmer som utspelar sig vid juletid och innehåller en hel del julrelaterade fenomen - musik, dekorationer osv. - men utan att för den skull handla om julen som så.

Någon omnämnde dock Sagan om ringen, och där finns mig veterligen ingenting ens avlägset julrelaterat

En ex-kollega berättade att hans farmor förknippade julen med ostsoppa eftersom det bara var vid juletid som hon fick ostsoppa som barn.

Ja, men precis så. Ska ju vara något julrelaterat med som sagt, ger det lite julkänsla ska det kunna ses som en julfilm tycker jag. Därför jag ser Die Hard som en julfilm. Även tvåan. Men trean och fyran tex, absolut inte julfilmer och de är inom samma serie filmer.

Sen finns ju som du nämner de som bara har udda traditioner och associerar saker med jul av olika anledningar också förstås. Sagan om ringen klassar in under detta tror jag, utan tvekan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

"It’s Not Christmas Until Hans Gruber Falls Off the Nakatomi Tower!"

Vaffan, spoilervarning!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Minst 141 personer behöver fråntas mus och tangentbord...

Permalänk
Medlem

Att det är tradition att se den på jul gör det inte till en julfilm. En julfilm innehåller inte våld och död. För att det ska vara en julfilm så ska den gå att se i alla åldrar, ha fokus på julfirande. Är knappast det här. Alla som svarat ja är förmodligen yngre folk som hänger på 9gag/reddit/4chan och sånna där nymoderniteter.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Spiffman:

Minst 141 personer behöver fråntas mus och tangentbord...

148 nu. Snart är det en hel tomtearmé.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Såklart den är!
Såg den igår, på bio minsann.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det här är ju en icke-fråga helt klart!
Julstämning med action och skönsång i form av svordomar. Klart man känner att det är jul.

Med tanke på att det är så julen är för en del i verkligheten - kombinerat med fylla - så...

Permalänk
Medlem

Måste tipsa Die Hard filmerna kommer sändas på sexan kl 2245 på Måndag samt Tisdag 2100. Dock konstig sändningstid med tanke på fok som arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Måste tipsa Die Hard filmerna kommer sändas på sexan kl 2245 på Måndag samt Tisdag 2100. Dock konstig sändningstid med tanke på fok som arbetar.

Alla finns på Disney+ så slipper man bry sig om sändningstider.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Måste tipsa Die Hard filmerna kommer sändas på sexan kl 2245 på Måndag samt Tisdag 2100. Dock konstig sändningstid med tanke på fok som arbetar.

Länge sedan jag såg nånting efter kanalernas kalendrar, undantaget är väl SVT's julsändning med julvärden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Då kan man se vanliga actionfilmer som utspelar sig under juletid både på TV och Disney+, härligt att få lite variation mellan de faktiska julfilmerna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Bildexpert

Die Hard är inte bara en julfilm utan ett mycket bra exempel på vilken effekt som parterapi kan ge.

Permalänk
Medlem

Frågan är inte om Die Hard är en julfilm, utan vid vilken julig ålder på barnen är det dags att introducera denna klassiker?

Permalänk
Medlem

Självfallet ;-)

Källa: https://www.imdb.com/video/vi3895704089?playlistId=tt0095016&...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Få frågor har nog skapat så djupa tvister vid julbordet. Eller helt ärligt, många andra frågor antagligen. Men ändå!

Så, är Die Hard en julfilm? Räcker det att den utspelar sig över jul? Räcker julmomenten som finns? Eller är det bara en actionrulle som råkar vara i juletid?

Svaret

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Pfft, vad vet han

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Frågan är inte om Die Hard är en julfilm, utan vid vilken julig ålder på barnen är det dags att introducera denna klassiker?

Såg den första gången själv när jag var 7 så det borde vara en passande ålder (beroende på ju känsliga dina barn är)

En varning bara, det är en stor risk att dom inte kommer förstå att det är en julfilm. Tog mig själv många år innan jag insåg det.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Json_81:

Pfft, vad vet han

EXAKT min tanke. Jävla tyckare bara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S