Riksbanken bygger testmiljö för e-krona

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att privata banker kan låna ut pengar leder inte automatiskt till att folk tar lån de inte kan betala till den grad att vi får en finanskris. Detta går att justera och justeras genom att reglera bankerna. Jag har mer förtroende för att vi lär oss av våra misstag och undviker att upprepa samma misstag som vi gjort förut än att vi ger oss in i ett helt nytt minfält genom ett paradigmskifte inom hur vi skapar pengar.

Angående ansvarslösa politiker håller jag med, tyvärr verkar utvecklingen på denna front gå åt fel håll idag. Och det finns gott om exempel på länder där politiker fått tag i sedelpressen och kört ekonomin i sjön. Jag ser ingen anledning att vi ska följa efter. Att byta ut dåliga politiker ska vi dock göra innan vi ger dem mer makt, inte tvärtom.

Det var faktiskt privatpersoner som lånade till bostadsköp i USA som orsakade finanskrisen.
Bankerna stod för totalt oansvarig utlåning. en del politiker såg på och dom är medskyldiga.

Sedelpressen skilj på att sedelpressa med bankpengar som orsakar inflation och skulder och en statlig sedelpress som bara orsakar inflation men inga skulder.

Ingen naturlag säger att pengar ska skapas som ett lån till en bank eller riksbank.
Att pengar nu skapas som en skuld till banken är en uppfinning påhittad av bankerna för det gynnade bankerna.
Är det verkligen så svårt att förstå att en riksbank kan trycka pengar och ge pengarna till staten ingen skuld skapas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

@Don_Tomaso:
Vi har bestämt att vi ska ha 2% inflation det ger oss två alternativ.
Banken trycker pengar och lånar ut pengarna.
Riksbanken trycker pengar och ger pengarna till staten eller medborgarna.
Samma inflation men du får inte något om bankerna trycker pengarna.
Ser du inte skillnaden?

Vill du ta bort inflationen så får du argumentera för det Jag har inte sagt att vi alltid ska trycka mer pengar jag säger att dom pengarna vi vill skapa ska skapas av riksbanken.
Vi kan sänka inflationsmålet till 1% och minska lite på tillverkningen av nya pengar det är ok.

Säg att inflation är skatt men vad är problemet med att betala 2% i skatt?
pengarna går ju in till statskassan eller betalas ut som medborgarlön du kan få tillbaka det du har betalat in.

Moms är 25% av dina pengar

Jag förstår inte vad du svarade på. Jag har inte sagt att inflationen ska bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra beskrivet! Jag är med på hur du tänker, men jag vet inte om jag håller med.

Du skriver att privata banker har makten att skapa pengar idag genom att låna ut pengar och likställer det med makten för staten att skapa hur mycket pengar staten än vill skapa. Det är inte samma sak, om banken "skapar" pengar, och sedan geldenären hamnar på obestånd, så är det banken som står där och behöver stå för kalaset. Banker tar en risk när de lånar ut pengar, därför är de restriktiva och lånar inte ut till vad och vem som helst.

Om staten istället skapar pengar genom att trycka pengar så finns där inget naturligt stopp. Varje gång staten vill genomföra något nytt projekt så är det bara att trycka pengar som aldrig behöver betalas tillbaka. Det gör att staten inte behöver hushålla med resurserna. Det ser jag i grunden som en osund makt att ge till staten. Redan idag så ser vi hur skattepengar slösas bort, eftersom det är garanterade pengar som kommer in. Det finns ingen naturlig kultur att ta ansvar. Det kommer urholkas ännu mer om pengarna bokstavligen kommer från tomma intet.

Det är definitivt annorlunda med en stat som trycker pengar ja. Min jämförelse var kanske inte helt perfekt.

Men den är inte helt galen heller. En bank måste vara restriktiv när den lånar ut, för att inte förlora på lån som inte betalas tillbaka. Men en stat som trycker pengar måste också vara det, för annars brakar samhället ihop. Tar vi dagens inflationsmål så skulle det kunna användas för skapandet av nya pengar, precis som det används idag. Är inflationen för låg trycks mer pengar. Något annat verktyg behövs dock för om inflationen är för hög.

Hyperinflation vet jag inte om det är så troligt. I vilka demokratier har det skett? Regeringen hade blivit avsatt ganska fort om det hade börjat missbrukas hårt.

Citat:

Att använda en medborgarlön för att reglera inflationen känner jag mig också väldigt tveksam till. Jag gillar idén med medborgarlön av andra anledningar än att kontrollera inflation, men en medborgarlön måste vara förutsägbar och stabil, eftersom människor bygger sin tillvaro kring de pengabelopp de kan få in. Därför är det inget bra sätt att reglera inflation på, det går inte att "skruva" på medborgarlönen uppåt eller neråt utan att direkt påverka tillvaron för miljoner människor, särskilt med tanke på att införandet av en medborgarlön kommer inverka negativt på löneutvecklingen. Ett sådant styrmedel skulle dessutom stå hårdast på de som har medborgarlönen som störst inkomstpost i förhållande till resten av sin lön.

Jag håller med helt. En eventuell medborgarlön hade behövt vara betydligt mer och stabilare än helikopterpengar för att justera inflation.

Ett räkneexempel: Nu finns det ungefär 3000-6000 miljarder kronor i omlopp. Det är 300000-600000 per person. Att dela ut 2% extra till alla (motsvarande 2% inflation) skulle innebära 6000-12000kr/år per person. Knappast några extrema summor. Detta är också med en uppblåst ekonomi där massor av pengar ligger i den finansiella delen.

Jag tror att storleksordningen 500kr/månad och person hade räckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hyperinflation vet jag inte om det är så troligt. I vilka demokratier har det skett? Regeringen hade blivit avsatt ganska fort om det hade börjat missbrukas hårt.

Tyvärr har demokratier ibland en tendens att välja ledare som gör riktigt dumma saker. Jag väljer att inte nämna några namn för att vi inte ska hamna för offtopic i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Förtroende har ingen till bankernas skapande av nya pengar jag menar deras sedelpressningsmaskiner där dom överöser marknaden med nytryckta pengar till bolån, bankerna orsakade finanskrisen i USA.
Allra mins du bedragarna? penningtvätt skatteparadis listan är lång har du förtroende till bankerna men inte till riksbanken om riksbanken tar tillbaka rätten att ge ut pengar från privatbankerna se ekronan?

Förtroende kan bara finnas till en myndighet som noga överväger hur mycket pengar som ska tillföras ekonomin varje år.

Det är privatbankerna som har orsakat vår inflation det är ju dom som trycker upp nya pengar inte centralbankerna.
"Götabanken - Låna av oss"
https://www.youtube.com/watch?v=mcuJurzbrEM

I krisen spår så har centralbankerna tryckt upp en del pengar och tyvärr gett bankerna pengarna dom fick en gratis lunch ca 300 miljarder fick svenska banker av riskbanken snacka om gratislunch.

Om riksbanken i stället hade get staten pengarna så hade vi nu haft fiber till alla skola sjukvård med mera gratis och då hade ekonomin stimulerats på riktigt.

Skuldfria pengar finns och dom hotar kryptovalutor och andra bedrägerier som sprids på nätet är det därför du är emot skuldfria pengar?

Det finns bara en laglig utgivare av pengar och det är vår riksbank.
Det är endast en riksbank jag kan ha förtroende till.
Var är hyperinflationen som skulle komma med QE som alla bluffmakare skrek om på nätet efter finanskrisen?
Kom o köp Bitcoins det blir hyperinflation skrek bedragarna.

Inflation? De är ju centralbankerna som påstår vi inte har någon inflation därför behövs stödköp och minusräntor, de privata affärsbankerna uttnyttjar situationen och gör vad som krävs för att överleva, dvs låna ut ännu mer när deras räntenetton sjunker.

Centralbankerna är de som sätter styrräntan, dvs avkastningen på valutorna, du menar att de bör bli förvånade att lånen ökar när man gör det billigare att låna? Kom det som en överraskning? Alan Greenspan även kallad Maestron, chef för Fed, räddade marknaden 1987 och stod för en fantatisk utveckling under hela 90talet, han blev fadern av pengar. Men han sänkte räntorna rejält tidigt 2000-tal för att göra samma knep, han var även för avreglering av de privata bankerna. Plötsligt blev det en investeringsboom ínom fastigheter, han förnekade bubblan in i det sista, trots att flertalet såg den komma, många blev väldigt rika på att ta bet mot marknaden.

Var han helt oskyldig? Det var han själv som la grunden, han hade helt enkelt fel och räddade marknaden en gång för mycket.

Skuldfria pengar finns inte och har aldrig funnits, varför jobba med att installera fiber i skolorna? Våran riksbank kan ju ändå ge oss pengar gratis så isåfall får du installera det själv, jag blir nog hemma faktiskt.

Våran riksbank tycks endast vara duktiga på att bomma sina egna prognoser och ha fel, nu ska de tydligen höja räntan när inflationen och tillväxten redan klingat av. Sänka räntorna till minus 2015, i en högkonjunktur? Fega ur 2017 när inflationen stod över 2% och bostadssektorn skakade. Uppenbarligen var inte inflationsmålet så viktigt trots allt, för isåfall är det snarare en räntesänkning som krävs. Det vi ser är snarare ett erkännade av nederlag.

Jag litar inte blint på någon, varken affärsbanker eller näringsidkare, men framför allt inte politiskt tillsatta tjänstemän. De två förstas incitament är ofta glasklara, den sistnämnda däremot, han kommer köra sin agenda in i kaklet oavsett resultat, motsatsen är att bli avsatt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tyvärr har demokratier ibland en tendens att välja ledare som gör riktigt dumma saker. Jag väljer att inte nämna några namn för att vi inte ska hamna för offtopic i tråden.

Visst är det så. Men även om en vald ledare börjar trycka pengar a la hyperinflation så är jag ganska säker på att en misstroendeförklaring hade skett omgående och fått ledaren/regeringen avsatt. En regering sitter inte helt säker ens mellan valen.

Det vore intressant att höra någon mer insatt i just detta. Min teori är iaf att en demokrati är ett bra skydd mot hyperinflation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Visst är det så. Men även om en vald ledare börjar trycka pengar a la hyperinflation så är jag ganska säker på att en misstroendeförklaring hade skett omgående och fått ledaren/regeringen avsatt. En regering sitter inte helt säker ens mellan valen.

Det vore intressant att höra någon mer insatt i just detta. Min teori är iaf att en demokrati är ett bra skydd mot hyperinflation.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns gott om exempel där demokratiskt valda ledare monterat ner demokratin med folkets goda minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag förstår inte vad du svarade på. Jag har inte sagt att inflationen ska bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har jag missförstått ursäkta.

"Detta är också med en uppblåst ekonomi där massor av pengar ligger i den finansiella delen"
Pengar vi inte kan använda för då blir vi skuldsatta.
Pengar som riksbanken tillverkar och sen ger till staten kan användas vi får ingen skuld då.

Det kan inte finnas någon skuld om riksbanken tillverkar en miljard och sen bara ger staten pengarna.
Var skulle skulden finnas ? riksbanken trycker in beloppet i en dator och trycker enter Riksbanken kan inte ha en balansräkning för riksbanken har rätt att trycka pengar balansräkningar kan inte fungera för en riksbank.
Papperspengar då uppstår en skuld till tryckeriet någon procent av beloppet.

Riksbankens så kallade balansräkning är bara påhittad för att dölja för folket att riksbanken kan tillverka pengar och sen ge staten pengarna.

Det går inte att stimulera en ekonomi med bankpengar för då ökar skulderna.
Lösningen är enkel tillverka lite pengar som inte är en skuld till en bank.
Stimulanser kan vi sluta med när inflationen är på 2% och ekonomin fungerar.

Medborgarlön är en möjlighet jag säger inte att vi måste ha medborgarlön jag säger att det skulle gå, men just nu vore det bra att ge en utbetalning till alla det skulle öka konsumtionen och antalet jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Då har jag missförstått ursäkta.

"Detta är också med en uppblåst ekonomi där massor av pengar ligger i den finansiella delen"
Pengar vi inte kan använda för då blir vi skuldsatta.
Pengar som riksbanken tillverkar och sen ger till staten kan användas vi får ingen skuld då.

Det kan inte finnas någon skuld om riksbanken tillverkar en miljard och sen bara ger staten pengarna.
Var skulle skulden finnas ? riksbanken trycker in beloppet i en dator och trycker enter Riksbanken kan inte ha en balansräkning för riksbanken har rätt att trycka pengar balansräkningar kan inte fungera för en riksbank.
Papperspengar då uppstår en skuld till tryckeriet någon procent av beloppet.

Riksbankens så kallade balansräkning är bara påhittad för att dölja för folket att riksbanken kan tillverka pengar och sen ge staten pengarna.

Det går inte att stimulera en ekonomi med bankpengar för då ökar skulderna.
Lösningen är enkel tillverka lite pengar som inte är en skuld till en bank.
Stimulanser kan vi sluta med när inflationen är på 2% och ekonomin fungerar.

Medborgarlön är en möjlighet jag säger inte att vi måste ha medborgarlön jag säger att det skulle gå, men just nu vore det bra att ge en utbetalning till alla det skulle öka konsumtionen och antalet jobb.

Staten kan väl låna från marknaden som alla andra aktörer? Det har ju haft riksbanken till hjälp som stödköpt deras obligationer till den grad att de tjänat på att skuldsätta sig själv. Det har dock inte skett smärtfritt, växelkursen på kronan är ingen vacker syn.

Jag antar fattig pensionärerna får semestra hemmavid.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Staten kan väl låna från marknaden som alla andra aktörer? Det har ju haft riksbanken till hjälp som stödköpt deras obligationer till den grad att de tjänat på att skuldsätta sig själv. Det har dock inte skett smärtfritt, växelkursen på kronan är ingen vacker syn.

Jag antar fattig pensionärerna får semestra hemmavid.

En ekonomi kan aldrig fungera om pengarna skapas och lånas ut mot ränta, alla länder som har det systemet har misslyckats Krig fattigdom elände skuldkriser, ge ett exempel på ett land som fungerar över längre tid.

Pengar ska tillverkas av en riksbank och sen ges till staten då kan en ekonomi fungera.
Banker ska syssla med in och utlåning.

Banker får inte tillverka pengar det är förbjudet i lag 1904 fick riksbanken ensamrätt på att trycka pengar det stå i lagen.
Lagstiftaren glömde bara att att även förbjuda tillverkning av digitala pengar.

Vi får se om riksbanken nu minskar på privatbankernas rätt att trycka pengar när ekronan införs.

Vi kan välja hur pengar ska skapas antingen tillverkar privatbanker pengar och lånar ut pengarna eller så tillverkar riksbanken pengarna och ger dom till staten skuldfritt.

Om vi idag inte hade haft digitala pengar så skulle alla pengar vara som sedlar och mynt och den bank som tillverkade sedlar skulle avvecklas direkt och direktören skulle få livstid som straff, i USA är det dödscellen för falskmynteri.

Vi har en gång förbjudit privatbanker att rycka pengar för att vinsten från utgivningen av pengar skulle tillfalla staten och inte privatbankerna. Alt finns dokumenterat och nedskrivet i lagboken.

Att folk tor på konspirationer som sprids på nätet är hemskt, Hyperinflationen kommer varje år skriker dom det och vi har inte ens fått upp inflationen till 2%, syftet är att lura folket att köpa kryptovalutor och andra rena bedrägerier.

Finns det på YouTube är det sant så godtrogen är svensken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

En ekonomi kan aldrig fungera om pengarna skapas och lånas ut mot ränta, alla länder som har det systemet har misslyckats Krig fattigdom elände skuldkriser, ge ett exempel på ett land som fungerar över längre tid.

Pengar ska tillverkas av en riksbank och sen ges till staten då kan en ekonomi fungera.
Banker ska syssla med in och utlåning.

Banker får inte tillverka pengar det är förbjudet i lag 1904 fick riksbanken ensamrätt på att trycka pengar det stå i lagen.
Lagstiftaren glömde bara att att även förbjuda tillverkning av digitala pengar.

Vi får se om riksbanken nu minskar på privatbankernas rätt att trycka pengar när ekronan införs.

Vi kan välja hur pengar ska skapas antingen tillverkar privatbanker pengar och lånar ut pengarna eller så tillverkar riksbanken pengarna och ger dom till staten skuldfritt.

Om vi idag inte hade haft digitala pengar så skulle alla pengar vara som sedlar och mynt och den bank som tillverkade sedlar skulle avvecklas direkt och direktören skulle få livstid som straff, i USA är det dödscellen för falskmynteri.

Vi har en gång förbjudit privatbanker att rycka pengar för att vinsten från utgivningen av pengar skulle tillfalla staten och inte privatbankerna. Alt finns dokumenterat och nedskrivet i lagboken.

Att folk tor på konspirationer som sprids på nätet är hemskt, Hyperinflationen kommer varje år skriker dom det och vi har inte ens fått upp inflationen till 2%, syftet är att lura folket att köpa kryptovalutor och andra rena bedrägerier.

Finns det på YouTube är det sant så godtrogen är svensken.

Det finns och har aldrig funnits skuldfria pengar. Isåfall är det väl bättre vi båda slutar arbeta så kan riksbanken bara ge oss direkt vad vi vill ha. Du kan gärna få installera fibren i skolorna, men jag är hellre hemma och badar i mina skuldfria fodringar. Dvs fodringar till ingen?

Pengar var tidigare ett värdebevis på guld i bankvalvet, men eftersom stater gillar att spendera mer än de har guldtäckning för i valven så föll den principen. Det vill säga, de körde med exakt samma principer som en affärsbank med alldeles för stor hävstång(utlåning). De var av samma grus och korn som alla andra. Isåfall antar jag de avrättade Nixxon och samtliga inom Fed eftersom de utgav sedlar de inte hade täckning för.

I slutändan så ska alltid skulder betalas av någon. Är centralbankerna trötta på att de privata bankerna skapar alldeles för mycket pengar så är det väl bara och höja räntorna raskt så är det problemet överstökat. Men det kan nog bli problematiskt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PV52:

Att det fortfarande används sån där statistik "såhär några använder kontanter", när det egentligen handlar om att inga affärer tar emot kontanter, rätt illa när dom flesta banker inte ens tar emot kontanter...

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig stött på en affär som inte tar kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Har aldrig stött på en affär som inte tar kontanter.

Det börjar dyka upp här och var, gissningsvis mestadels inom Stockholmsregionen. Jag bor där och har sett det lite här och var, men att kalla det "inga affärer tar emot kontanter" är felaktigt. Jag skulle uppskatta det till kanske 5-10% som inte tar emot dem här (grov uppskattning, använder inte kontanter själv så jag märker det inte).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av r3mpuh:

Har aldrig stött på en affär som inte tar kontanter.

Det är inte helt ovanligt här i Stockholm, i allt från telefonbutiker till restauranger.

Det är mer sannolikt att en given butik inte tar kontanter än att den inte tar kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Har aldrig stött på en affär som inte tar kontanter.

Närmaste för mig är lunchrestaurangen på jobbet som har slutat med kontanter. Även bussen till jobbet vägrar ta emot kontanter. Parkeringsautomater där man kan lägga i mynt är nästan utrotade.

Motsatsen finns också, t.ex. bilverkstaden som jag anlitar. Enbart kontanter. De säger att det är för dyrt med kortbetalningar.

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara nyttigt att digitalisera valutan, så att det blir lättare att se vad våra sedlar och mynt egentligen är för något. Statskrediter.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Då har jag missförstått ursäkta.

"Detta är också med en uppblåst ekonomi där massor av pengar ligger i den finansiella delen"
Pengar vi inte kan använda för då blir vi skuldsatta.
Pengar som riksbanken tillverkar och sen ger till staten kan användas vi får ingen skuld då.

Det kan inte finnas någon skuld om riksbanken tillverkar en miljard och sen bara ger staten pengarna.
Var skulle skulden finnas ? riksbanken trycker in beloppet i en dator och trycker enter Riksbanken kan inte ha en balansräkning för riksbanken har rätt att trycka pengar balansräkningar kan inte fungera för en riksbank.
Papperspengar då uppstår en skuld till tryckeriet någon procent av beloppet.

Riksbankens så kallade balansräkning är bara påhittad för att dölja för folket att riksbanken kan tillverka pengar och sen ge staten pengarna.

Det går inte att stimulera en ekonomi med bankpengar för då ökar skulderna.
Lösningen är enkel tillverka lite pengar som inte är en skuld till en bank.
Stimulanser kan vi sluta med när inflationen är på 2% och ekonomin fungerar.

Medborgarlön är en möjlighet jag säger inte att vi måste ha medborgarlön jag säger att det skulle gå, men just nu vore det bra att ge en utbetalning till alla det skulle öka konsumtionen och antalet jobb.

Jag tror du svarar till fel person. Jag argumenterar för samma sak, jag kallar också Riksbankens egentryckta pengar för skuldfria. Däremot verkar det som om vi två och några andra här tycker att ordet "skuld" betyder olika saker.

1) Vi två tycker att det är någon individ eller organisation som står i direkt skuld till oss. T ex om jag lånar 100kr av dig så är jag skyldig att betala tillbaka dem.

2) Den andra betydelsen handlar om någon slags oskriven (tror jag) överenskommelse, att det är allas skyldighet att använda pengar i handeln så dess funktion upprätthålls. En som har 100kr har rätten att kunna handla för dem. Eller sett från andra hållet, vi som inte har pengar har en slags skyldighet att ta emot dem i utbyte för varor eller tjänster.

Sett med definition 2 så ÄR pengar en skuld, oavsett hur de skapas. Sen håller jag inte med om den definitionen, men det är en annan sak. Jag tror snarare att det är Riksbankens uppdrag/skyldighet att se till att pengar/SEK går att använda, men det känns inte riktigt som samma sak.

Edit: Jag tror ordet "förhoppning" passar bättre för definition 2. Alla pengar är förhoppningar om att kunna byta dem mot något annat senare. En fordran (skuld) är en förhoppning om att få något senare, men den kräver en annan part. Därför är inte alla förhoppningar fordringar, men alla fordringar är förhoppningar. Vad tycker ni om det ordet, istället för skuld, @Maarus och @pv2b?

Edit 2: Jag märkte att jag typ hade föreslagit det ordet tidigare. Aja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tror du svarar till fel person. Jag argumenterar för samma sak, jag kallar också Riksbankens egentryckta pengar för skuldfria. Däremot verkar det som om vi två och några andra här tycker att ordet "skuld" betyder olika saker.

1) Vi två tycker att det är någon individ eller organisation som står i direkt skuld till oss. T ex om jag lånar 100kr av dig så är jag skyldig att betala tillbaka dem.

2) Den andra betydelsen handlar om någon slags oskriven (tror jag) överenskommelse, att det är allas skyldighet att använda pengar i handeln så dess funktion upprätthålls. En som har 100kr har rätten att kunna handla för dem. Eller sett från andra hållet, vi som inte har pengar har en slags skyldighet att ta emot dem i utbyte för varor eller tjänster.

Sett med definition 2 så ÄR pengar en skuld, oavsett hur de skapas. Sen håller jag inte med om den definitionen, men det är en annan sak. Jag tror snarare att det är Riksbankens uppdrag/skyldighet att se till att pengar/SEK går att använda, men det känns inte riktigt som samma sak.

Edit: Jag tror ordet "förhoppning" passar bättre för definition 2. Alla pengar är förhoppningar om att kunna byta dem mot något annat senare. En fordran (skuld) är en förhoppning om att få något senare, men den kräver en annan part. Därför är inte alla förhoppningar fordringar, men alla fordringar är förhoppningar. Vad tycker ni om det ordet, istället för skuld, @Maarus och @pv2b?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du ganska tydligt lyckats förklara skillnaderna mellan min och din definition av skuld. Min definition är bredare, och jag tycker att din definition av skuld är för smal.

Ordet "förhoppning" känns ju dock att det passar sämre än ordet "skuld". När jag får ut lön så är inte den lönen en förhoppning om att jag kan få tillbaka grejer från samhället, utan snarare att samhället är skyldigt att ge mig något tillbaka som ersättning för det jobb jag bidragit med till samhället.

Detta är ju dock som sagt en semantisk fråga, och så länge man är medveten om att ordet "skuld" kan betyda olika saker i olika sammanhang så behöver man inte fastna i ordklyverier. Det finns nog en viss parallell till "samhällskontrakt". Samhällskontraktet existerar inte på något papper någonstans, och det finns ingen tydlig motpart, ändå kan det kallas för ett kontrakt. På samma sätt ser jag pengar som en skuldsedel, även om det inte finns någon tydlig motpart.

Jag skulle säga att man får valuta för sina pengar är en del av detta oskrivna samhällskontrakt.

Permalänk

Har väldigt svårt att förstå att alla är så positiva till ekronor, swish är ju iof bra att ha. Men Tar du bort kontanterna så kommer det massa andra nya problem. Tex personen på guldkedjor osv som vi ser i Göteborg redan idag. Folk har inga cash så kriminella måste få fram cash på andra sätt, rånar varandra på märkeskläder, telefoner osv. Detta har redan börjat, vet inte hur många personrån det är varje dag i Göteborg, sen stölder i butiker,organiserade med störsändare har vi redan problem med. Ofta utländska ligor men dom brukar specialisera sig på tex konsoler och rattar till tex Tesla,BMW mfl. Sen har vi våra egna stjärnor som vill ha in cash, finns det inte att komma över så tar man något annat och säljer. Ska man inte våga skicka ut sin mamma med en Bismarclänk utan att behöva oroa sig för att nån ska tycka den, vilket inte är ovanligt i Göteborg.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Har väldigt svårt att förstå att alla är så positiva till ekronor, swish är ju iof bra att ha. Men Tar du bort kontanterna så kommer det massa andra nya problem. Tex personen på guldkedjor osv som vi ser i Göteborg redan idag. Folk har inga cash så kriminella måste få fram cash på andra sätt, rånar varandra på märkeskläder, telefoner osv. Detta har redan börjat, vet inte hur många personrån det är varje dag i Göteborg, sen stölder i butiker,organiserade med störsändare har vi redan problem med. Ofta utländska ligor men dom brukar specialisera sig på tex konsoler och rattar till tex Tesla,BMW mfl. Sen har vi våra egna stjärnor som vill ha in cash, finns det inte att komma över så tar man något annat och säljer. Ska man inte våga skicka ut sin mamma med en Bismarclänk utan att behöva oroa sig för att nån ska tycka den, vilket inte är ovanligt i Göteborg.mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu pratar du om andra saker som inte har med detta att göra. Lite överdrivet gissar jag också, men vad vet jag. Har inte varit i göteborg på säkert tio år.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Utveckla gärna! Varför ska privatbanker inte få skapa pengar?

Detta är en del av problemet och lösningen blir en total kollaps av det finansiella korrupta systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tror du svarar till fel person. Jag argumenterar för samma sak, jag kallar också Riksbankens egentryckta pengar för skuldfria. Däremot verkar det som om vi två och några andra här tycker att ordet "skuld" betyder olika saker.

1) Vi två tycker att det är någon individ eller organisation som står i direkt skuld till oss. T ex om jag lånar 100kr av dig så är jag skyldig att betala tillbaka dem.

2) Den andra betydelsen handlar om någon slags oskriven (tror jag) överenskommelse, att det är allas skyldighet att använda pengar i handeln så dess funktion upprätthålls. En som har 100kr har rätten att kunna handla för dem. Eller sett från andra hållet, vi som inte har pengar har en slags skyldighet att ta emot dem i utbyte för varor eller tjänster.

Ja det kan blivit fel vill du att jag ska rätta något som är skrivet?

"1) Vi två tycker att det är någon individ eller organisation som står i direkt skuld till oss. T ex om jag lånar 100kr av dig så är jag skyldig att betala tillbaka dem."

När pengarna finns i våra händer så kan pengarna vara en skuld till någon annan eller mina pengar, här är alla överens och där finns inget problem.

Problemet finns bara när pengarna skapas och lånas ut köp ett hus 3 miljoner banken sedelpressar med digitala kronor nu finns det 3miljoner kronor mer i ekonomin, felet pengarna ska betalas tillbaka och ränta ska betalas, om många år är skulden betald och även ränta är betald, nu finns det mindre pengar i ekonomin än det gjorde före huslånet.
BANKEN TILLVERKAR PENGAR VID LÅN MEN MÅSTE ÄVEN DELITA PENGARNA NÄR DOM BETALAS TILLBKA.

Jojo med våra pengar och banken äger i praktiken våra pengar för pengarna är en skuld till banken.

Pengar som riksbanken tillverkar och ger till staten eller medborgarlön finns kvar i ekonomin för alltid ingen skuld till någon.
Lånar jag ut pengarna till någon så har han en skuld till mig får jag tillbaka så finns ingen skuld.

Ekonomin fungerar inte nu för vi kan inte gå till banken och låna mer och då finns det för lite pengar i vår ekonomi.
låg inflation hög arbetslöshet.
Detta kan bara lösas med att tillföra lite skuldfria pengar från riksbanken.

Titta inte någon stans i världen har skuldbaserad valuta fungerat.

Permalänk
Medlem

Om alla går och lånar pengar så tillverkar banken pengar och ekonomin tillförs mycket nya pengar, ekonomin stimuleras och högkonjunktur kommer om väldigt mycket pengar tillverkas kan vi få överhettning.

Vill folk inte låna och börjar betala av lån så minskar pengarna i ekonomin och vi får en lågkonjunktur i värsta fall en depression.
bankernas skuldvaluta orsakar konjunktursvängningarna.

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso: du vet väl att kreditkort funkar helt analogt och det var ursprungligen så dom användes? Finns en anledning varför siffrorna är uppresta.

vet dock inte hur bankerna hanterar detta nu för tiden, men i min ungdom drog jag då kort mha en mackapär som kopierade siffrorna på ett papper + signatur och det var giltigt betalmedel.
Detta kräver dock kredit hos banken, som man i praktiken har då transaktioner inte alltid är omedelbara. Det är skillad på debit/kredit och kort som Electron osv som enbart funkar online.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Fast nu pratar du om andra saker som inte har med detta att göra. Lite överdrivet gissar jag också, men vad vet jag. Har inte varit i göteborg på säkert tio år.

Alla digitala statliga sk epengar är spår bara, försök plocka ut 15k på banken utan att behöva förklara dig! Visst lite överdrivet är det men läs tex GT.
Om du tar en titt på morgonen varje morgon så kan du själv se hur många rån det är dagligen, mest ungdomar som rånar andra på deras Parajumpers,klockor och mobilerna.
Jag bor i Göteborg och det finns 2st olika ekonomier här,den svarta och den vita. Jag vet var jag skall handla smuggelcigg ,stöldgods (oftast elektronik) det är vanligast i förorterna men jag bor mitt i stan och det är nästan lika illa här om man tycker det? Jag tjänar ganska mycket på att köpa illegal tobak tex men då kan du inte betala med Swish, jag klipper mig till ett ok pris och det går väldigt bra för denna frisör tex,hur många av hans dagliga frisyrer tror du det skattas för, samma med pizzerior är det inte färgat hästkött så hur många slås in och hur många gör det inte? Jag tror inte att 80%el något liknande slås in, det är uträknat utgifter kontra vita inkomster,resten är vid sidan av boken. OBS!! Detta gäller inte alla men dom som jag äter på iaf. Tror ni mig inte kan jag ta en 3tim sightseen tur med dig så kan jag visa var jag handlar och hur pigga dom är på cash och inte kort av uppgivna anledningingar! Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Ja det kan blivit fel vill du att jag ska rätta något som är skrivet?

"1) Vi två tycker att det är någon individ eller organisation som står i direkt skuld till oss. T ex om jag lånar 100kr av dig så är jag skyldig att betala tillbaka dem."

När pengarna finns i våra händer så kan pengarna vara en skuld till någon annan eller mina pengar, här är alla överens och där finns inget problem.

Problemet finns bara när pengarna skapas och lånas ut köp ett hus 3 miljoner banken sedelpressar med digitala kronor nu finns det 3miljoner kronor mer i ekonomin, felet pengarna ska betalas tillbaka och ränta ska betalas, om många år är skulden betald och även ränta är betald, nu finns det mindre pengar i ekonomin än det gjorde före huslånet.
BANKEN TILLVERKAR PENGAR VID LÅN MEN MÅSTE ÄVEN DELITA PENGARNA NÄR DOM BETALAS TILLBKA.

Jojo med våra pengar och banken äger i praktiken våra pengar för pengarna är en skuld till banken.

Pengar som riksbanken tillverkar och ger till staten eller medborgarlön finns kvar i ekonomin för alltid ingen skuld till någon.
Lånar jag ut pengarna till någon så har han en skuld till mig får jag tillbaka så finns ingen skuld.

Ekonomin fungerar inte nu för vi kan inte gå till banken och låna mer och då finns det för lite pengar i vår ekonomi.
låg inflation hög arbetslöshet.
Detta kan bara lösas med att tillföra lite skuldfria pengar från riksbanken.

Titta inte någon stans i världen har skuldbaserad valuta fungerat.

Exemplet med hur mycket pengar som finns i ekonomin är lite fel. Du förutsätter att banken inte har några utgifter och att alla intäkter samlas på hög. Räntorna som betalas till banken stannar däremot inte på banken utan kommer cirkulera vidare nånstans. Mycket i form av utdelning till ägare men även för driftkostnader (löner osv).

Prova att byta ut "skapande av pengar" till "hyra av bil". Du hyr en bil från en bensinmack, och betalar pengar så länge som du använder den (precis som ränta). När du väl lämnar tillbaka den så har du mindre pengar än när du började. Om bensinmacken samlar alla inkomster på hög så finns det också nu mindre pengar i ekonomin än innan du hyrde.

Banker har dock motsvarande oändligt många virtuella bilar (pengar) som de kan hyra ut (lån med ränta).

Men jag håller med om att skuldpengar som vi har idag är väldigt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Don_Tomaso: du vet väl att kreditkort funkar helt analogt och det var ursprungligen så dom användes? Finns en anledning varför siffrorna är uppresta.

vet dock inte hur bankerna hanterar detta nu för tiden, men i min ungdom drog jag då kort mha en mackapär som kopierade siffrorna på ett papper + signatur och det var giltigt betalmedel.
Detta kräver dock kredit hos banken, som man i praktiken har då transaktioner inte alltid är omedelbara. Det är skillad på debit/kredit och kort som Electron osv som enbart funkar online.

Ja det kommer jag ihåg. Jag har fått för mig att den analoga varianten är spärrad i stora delar av världen, men vet inte exakt hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Exemplet med hur mycket pengar som finns i ekonomin är lite fel. Du förutsätter att banken inte har några utgifter och att alla intäkter samlas på hög. Räntorna som betalas till banken stannar däremot inte på banken utan kommer cirkulera vidare nånstans. Mycket i form av utdelning till ägare men även för driftkostnader (löner osv).

Prova att byta ut "skapande av pengar" till "hyra av bil". Du hyr en bil från en bensinmack, och betalar pengar så länge som du använder den (precis som ränta). När du väl lämnar tillbaka den så har du mindre pengar än när du började. Om bensinmacken samlar alla inkomster på hög så finns det också nu mindre pengar i ekonomin än innan du hyrde.

Banker har dock motsvarande oändligt många virtuella bilar (pengar) som de kan hyra ut (lån med ränta).

Men jag håller med om att skuldpengar som vi har idag är väldigt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förenklar jag vet men titta på dom stora felen.
huslån 3 miljoner tillför ekonomin pengar (banken sedelpressar).
Avbetalat 20 år senare banken delitar pengarna som för lånet togs men vi har även haft inflation som har minskat värdet i våra pengar, vi har nu mindre pengar i ekonomin än före lånet togs., där har vi ett problem.
Det kan inte fungera och det är därför ekonomer anses vara så korkade för inget dom säger stämmer med verkligheten.

Fler fel vi har inflation (inget fel i sig) och inflationen minskar på våra pengars värde man kan säga att pengarna minskar i ekonomin, nu försöker ekonomerna fylla på med mer pengar genom bankernas krediter sedelpressning men kan vi inte låna eller vill låna så skapas inte pengar som ersättning för pengarna inflationen förstörde.
Där är vi just nu lågkonjunktur är på väg endast för att riksbanken vägar att stimulera ekonomin med skuldfria pengar.

När vi är skuldsatta upp över öronen så kan vi inte skapa mer skuldpengar.
Bankerna och riksbanken vill inte lösa problemet för då måste riksbanken trycka skuldfria pengar som bankerna inte får ränteinkomster på.
Alla utom ekonomer kan förstå problemet.
Konjunkturinstitutet: Vi är inte i en lågkonjunktur
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Permalänk
Medlem

Bankerna inte staten stjäl våra pengar.
Pengar vi äger förstörs av inflationen.
Pengar som tillförs ekonomin är bara skulder till banken, vi måste ta ett lån för att få pengar i våra plånböcker.

Vi byter pengar vi äger mot skulder i banken, fantastisk uppfinning bankarna har.

Skuldfria pengar löser det inflationen förstör fortfarande pengar.
Men nya skuldfria pengar kan tillföras ekonomin som medborgarlön vi kan teoretisk ha lika mycket pengar i plånboken och vi har inte mer skulder.

ekrona om den tillförs ekonomin som en skuldfri peng så minskar felen i vår korkade ekonomiska modell.
Frågan är hur riksbanken tänker om dom nu har tänkt vilket jag undrar för det sitter ekonomer där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tomaso:

Visst är det så. Men även om en vald ledare börjar trycka pengar a la hyperinflation så är jag ganska säker på att en misstroendeförklaring hade skett omgående och fått ledaren/regeringen avsatt. En regering sitter inte helt säker ens mellan valen.

Det vore intressant att höra någon mer insatt i just detta. Min teori är iaf att en demokrati är ett bra skydd mot hyperinflation.

Skickades från m.sweclockers.com

Guld är ett bra skydd.

Hög inflation sker idag överallt samt även hyperinflation i vissa länder.

Varför krångla till saker när en lösning som är tusentals år gammal fungerar perfekt för ändamålet