Komplett bank struntar i återbetalning?

Permalänk
Medlem

Komplett bank struntar i återbetalning?

Tja!

Nu är det så att jag inhandlat en surfplatta hos Komplett den 6 Oktober 2019 och efter någon vecka återlämnat surfplattan. Nu dyker det konstiga upp, jag betalade fakturan när jag fick hem varan och väntar hittils på återbetalningen. De svarar inte på mailen där jag skickat mina bankuppgifter för återbetalning och när jag ringer får jag samma svar om att de är överbelastade och ska ta det direkt. Någon vecka senare är det samma sak, ringer och får samma svar. Nu har jag väntat i över någon månad på att få tillbaka mina pengar.

Har läst runt lite på forumet och hittar liknande trådar från 2007, däremot undrar jag om någon annan råkat ut för samma sak nyligen? Ska jag driva in det genom kronofogden eller ska jag vänta?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraPro:

Tja!

Nu är det så att jag inhandlat en surfplatta hos Komplett den 6 Oktober 2019 och efter någon vecka återlämnat surfplattan. Nu dyker det konstiga upp, jag betalade fakturan när jag fick hem varan och väntar hittils på återbetalningen. De svarar inte på mailen där jag skickat mina bankuppgifter för återbetalning och när jag ringer får jag samma svar om att de är överbelastade och ska ta det direkt. Någon vecka senare är det samma sak, ringer och får samma svar. Nu har jag väntat i över någon månad på att få tillbaka mina pengar.

Har läst runt lite på forumet och hittar liknande trådar från 2007, däremot undrar jag om någon annan råkat ut för samma sak nyligen? Ska jag driva in det genom kronofogden eller ska jag vänta?

Tråkigt när det blir så. Hota med indrivning av kronofogden.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Gjort det nu, avvaktar och skriver hur det går när de bestämmer sig för att svara

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Samma för mig, jag har väntat på en återbetalning på 5500kr i 3 veckor från komplett. Dom verkar ha stora problem. Ska ringa dom imorgon igen.

Permalänk
Medlem

Tycker allmänt illa om Komplett. De lägger ut annonser enligt "click-bait" konstens alla regler, och sedan hävdar att detta var feltryck mm.
Beter sig ordentligt uselt och tar inte ansvar för sitt eget beteende.
Har tydligt bestämt att inte handla hos Komplett igen.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Om banker inte sköter sig kan man anmäla till Finansinspektionen, förutom att ta kontakt mef konsumentvägledaren i kommunen.
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/tipsa-fi/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har följt Komplett sedan starten på 1990-talet. Personen som var VD från början var mycket duktig, driftig och kundorienterad och byggde upp det Komplett som vi alla gillade (edit:var för 10 år sedan https://it24.idg.se/2.2275/1.204855/ole-sauar-lamnar-komplett typ till för 5-7 år sedan, kanske lite längre). Sedan blev det byte av VD, nytt folk även på andra platser och Komplett började den kräftgång av dåliga beslut med bl a marknadsplats a la CDON mm osv som bara lett till sämre vinster och stor osäkerhet för kunden. Se bara cirkusen med deras inställning till fraktkostnader, som en jojo med slak lina och rassligt lager.

Att de inte sköter sina ekonomiska åtaganden gentemot slutkund låter alarmerande, men kan bero på allmänt kaos inom företaget eller direkta problem med ekonomin. De fick ju slå stopp och helt plötsligt lägga ner marknadsplatsen efter bara något år pga blödande ekonomi.
Ser man på svenska bolagen går det inget vidare: https://www.merinfo.se/foretag/Komplett-Services-Sweden-AB-55...

Jag har inte handlat av Komplett på typ 5 år.

Hur köpet av Webbhallen påverkat ekonomin vet jag faktiskt inte, någon annan som har insikt?

Hoppas det löser sig för er!

Rättning/tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har ett vanligt supportärende hos Komplett och även där är det väldigt lång tid för återkoppling, en vecka mellan svaren.
Enligt dom själva är dom extremt överbelastade just nu.
Så dom har lite att ta tag i där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Kontakta konsumentrådgivare i din komunn och prata med ARN. Skicka mail till Komplett och tagga dem här i tråden att du varit i kontakt med tidigare nämnda myndigheter, då brukar de bli lite mer fart.
Jag har tidigare haft problem med komplett och ett vanligt reklamationsärende som tog över 3 månader. Problemet löste sig när jag slutade vara en trevligt kund som avvaktar på svar, utan istället började ifrågasätta, bråka, skicka mail och ringa varannan dag eftersom de "lovade att återkomma imorgon..."

Självklart kan företag vara under högt tryck pga. black friday osv, men det finns skälig tid som ska uppfyllas, finns mer att läsa här Hallå konsumet

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Det är en norsk koncern, och det har gått väldigt bra för dem genom alla år, -17 började det dock gå utför ser det ut som:
https://www.dn.no/handel/norges-storste-nettbutikk-tapte-300-...
https://www.proff.no/regnskap/komplett.no/sandefjord/datamask...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ringde Komplett bank idag och fick ursäkten att de först påbörjar ärendet när man tar kontakt med dom och inte innan. Därav har de inte haft någon som helst koll på läget förräns någon vecka sedan. Däremot har det ju ändå gått 6 bankdagar vilket är mer än tillräckligt för en enkel överföring. Idag lovade de att "skynda på" utbetalningen iom hotet om kronofogden och att maila mig med en bekräftelse om att det är på gång. Väntar fortfarande på mailet. Tar detta vidare via kronofogden nästa vecka. @zaphio Kontaktar kommunens konsumentrådgivare och ber om att tala med ARN imorgon. @mrqaffe Får ringa och kolla, känns som en nivå högre än vad jag vågar ta det dock.

@multiman Kollade igenom deras ekonomi igår då det känns ganska lustigt att de inte kan hantera så små ärenden inom rimlig tid. Verkar inte gå så dåligt på deras norska sida. Banken (Komplett Bank ASA) specifikt verkar inte gå under imorgon om jag tolkar alla siffror rätt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

@UltraPro: De har 30 dagar på sig att göra återbetalningen. Det skall givetvis inte ta den tiden men det är vad de laglig rätt till. Nu har det ju tagit längre tid för dig så rätt att trycka på med.

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka pengarna idag vilket är skönt, hoppas att de reder ut detta. Dock så kommer jag aldrig handla med Komplett bank igen vilket är tråkigt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har samma erfarenhet, Komplett bank ignorera alla mina mail och telefonsamtal, fick gå via Komplett. Det tog dom över en månad för att ordna med min återbetalning, tydligen har dom inga interna direkt linjer till varandra, så Komplett måste maila och ringa dom på samma sätt som en vanlig konsument. Det är under alla kritik.
Som plåster på såren fick jag dock en presentkort av Komplett.

Har framfört allt detta till Komplett, och dom lovar att ta till sig kritiken. Den som lever får väl se.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med komplett bank. Skulle göra en retur och komplett:s kundtjänst bad mig kontakta komplett bank för att pausa fakturan. Helt omöjliga att få tag i. Tillslut fick komplett:s kundtjänst kontakta banken för att pausa fakturan. Komplett bank behöver verkligen fixa sin kundtjänst. Så nej jag handlar nog inte på komplett igen så länge de behåller sin egna bank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Jag kan också slänga in ett exempel på mycket bristande återbetalning

2019-06-22 Lägger beställning på Komplett.se. Köper på faktura genom Komplett Bank.
2019-06-24 Hämta ut min beställning.
2019-07-07 Skapar returförfrågan och returnerar till Komplett.
2019-07-08 Betalar fakturan till Komplett Bank.
2019-07-18 Retur godkänd och kreditnota skapad.

So far so good. Väntar nu bara på att pengarna ska komma in. Men det gör de inte... Och jag glömmer helt bort att jag väntar på pengar från Komplett Bank.

2019-12-16
Idag (4 månader efter kreditnotan) får jag ett sms från Komplett Bank att de vill betala tillbaka och behöver mina uppgifter. 5 månader!? Borde det ta så lång tid? När jag loggar in har jag tydligen fått ett meddelande från banken, i deras egna interna system 2019-11-26. Men där går man ju inte in och kollar varje dag.

Jag hade ju glömt bort att banken var skyldig mig 6000 kr, så det är ju bra att jag får tillbaka pengarna så här i jultider. Men jag borde ju ha fått tillbaka de för 3-4 månader sedan.

Permalänk
Medlem

Komplett och komplett bank är riktigt dåliga.
Ha inget med dom att göra.
Som sagt komplett är inte idag vad det en gång var.
Att komplett skickar sina kunder att lösa problem mellan komplett och komplett bank är helt otroligt. Norskt arbetssätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog inte köpa från dem mer. Köpte datorpaket men ett av minnena i 2x8GB kittet var trasigt. Detta var i september. Köpte 2x16GB på Webhallen och det fungerade. Jag kunde inte reklamera på reklmationsfunktionen för det var ett helt paket så det stod kontakta kundtjänst för hjälp. Jag mejlade dem och efter nästan 2 veckor svarar det att använda funktionen för reklamation där det ju står att jag behöver kontakta kundtjänst eftersom jag köpte paket pc i delar. Även fast jag nämnde att det var en pc i delar och bara minnena behövde reklameras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Komplett och komplett bank är riktigt dåliga.
Ha inget med dom att göra.
Som sagt komplett är inte idag vad det en gång var.
Att komplett skickar sina kunder att lösa problem mellan komplett och komplett bank är helt otroligt. Norskt arbetssätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Komplett har sålt av "Komplett Bank" så de har inget att göra med varandra längre mer än de då tydligen valt att använda dem för betalningshantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har följt Komplett sedan starten på 1990-talet. Personen som var VD från början var mycket duktig, driftig och kundorienterad och byggde upp det Komplett som vi alla gillade (edit:var för 10 år sedan https://it24.idg.se/2.2275/1.204855/ole-sauar-lamnar-komplett typ till för 5-7 år sedan, kanske lite längre). Sedan blev det byte av VD, nytt folk även på andra platser och Komplett började den kräftgång av dåliga beslut med bl a marknadsplats a la CDON mm osv som bara lett till sämre vinster och stor osäkerhet för kunden. Se bara cirkusen med deras inställning till fraktkostnader, som en jojo med slak lina och rassligt lager.

Att de inte sköter sina ekonomiska åtaganden gentemot slutkund låter alarmerande, men kan bero på allmänt kaos inom företaget eller direkta problem med ekonomin. De fick ju slå stopp och helt plötsligt lägga ner marknadsplatsen efter bara något år pga blödande ekonomi.
Ser man på svenska bolagen går det inget vidare: https://www.merinfo.se/foretag/Komplett-Services-Sweden-AB-55...

Jag har inte handlat av Komplett på typ 5 år.

Hur köpet av Webbhallen påverkat ekonomin vet jag faktiskt inte, någon annan som har insikt?

Hoppas det löser sig för er!

Shit, jag som har tyckt att mina köpa hos Komplett har fungerat felfritt även när det varit tal om garantiärenden.

Till er som väntar på återkoppling kan det nog dröja lite längre vid just den här tiden med tanke på hur mycket de antagligen har att göra nu innan jul.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Komplett har sålt av "Komplett Bank" så de har inget att göra med varandra längre mer än de då tydligen valt att använda dem för betalningshantering.

Vad dom har att göra med varandra är namnet och samma ägare men det är inte samma företag och kunder som har gjort affär med komplett ska inte behöva ha egen kontakt med komplett bank

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad dom har att göra med varandra är namnet och samma ägare men det är inte samma företag och kunder som har gjort affär med komplett ska inte behöva ha egen kontakt med komplett bank

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte komplett bank deras finansieringslösning?
Betala imorgon, eller om 36 månader... etc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Är inte komplett bank deras finansieringslösning?
Betala imorgon, eller om 36 månader... etc ?

Ja men komplett bank är ett företag komplett använder sig av

Edit förtydligande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Fick svar från komplett bank igår. Bara en månad eller två försenat 😂 Så jag har ju mer tur än andra. Men verkligheten under all kritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

komplett verkar skumma sig rätt mycket, mitt cc fungerar inte på komplett av någon anledning, fungerar fint på alla andra butiker jag testat... även de i danmark...

Permalänk
Medlem

Tog väldigt lång tid och mycket tjafsande för mig att få igen pengarna från Komplett Bank. Fick aldrig deras mail som skulle komma heller. Litar inte på dem för fem öre. Kommer aldrig ta via dem igen.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att tråden inte har haft aktivitet på ett par veckor, men jag skulle ändå vilja dokumentera en liten händelse med Komplett bank och kanske få folk att tänke både en och två gånger innan köp med den betalningsmedtoden:

I mitten av december 2019 fick jag ett meddelande i Inkorgen på Komplett bank om att jag hade en väntande återbetalning och att jag skulle återkomma med kontouppgifter för detta. Jag skrev samma dag ett mail till dem och frågade om dom kunde specifiera vad det handlade om. Fick svar IDAG och det visar sig att det var en retur på en fläkt jag gjorde i MARS som inte var återbetalt än. Det är ju för tusan snart ett år. Tänk straffavgifterna och räntan man själv hade dragit på sig med den tidsramen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Komplett har man nästan glömt bort, var nog 10 år sedan jag handlade där sist. tyckt att deras priser ofta legat högre än konkurrenterna och gav inget "extra" kundtjänsten har kännts ganska medioker och uppenbarligen inte blivit bättre utan tvärtom. dustin har ofta lite högre priser men där var kundtjänsten i toppklass, var nog ca 3 år sen jag handlade där sist och 5 år sen jag hade ett garantiärende.
får se om de får ordning på det igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@macmann1: Din story är helt sjuk. Tråkig att vi som privatpersoner inte kan kräva förseningsavgifter eller i alla fall stämma företaget för orimliga återbetalningar.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraPro:

@macmann1: Din story är helt sjuk. Tråkig att vi som privatpersoner inte kan kräva förseningsavgifter eller i alla fall stämma företaget för orimliga återbetalningar.

Ja det känns helt uppåt väggarna. Som tur är handlade det ju ändå om en såpass liten summa så att den gick att glömma bort. Men ändå. Det fanns heller inte en enda liten ursäkt eller antydan till beklagande.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450