Permalänk

NordVPN vs ExpressVPN

Vilket skulle ni välja?

.Bortse kostnaden.
Blev lite nojig efter att NordVPN läckte ut användarinfo.

Har nog svar på min fråga då jag testat båda och tycker NordVPN fungerar snabbare för mig.

MEN, vill höra era tankar.

Vad skulle ni välja mellan dessa 2 och varför?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Avstängd

Att köra VPN för annat än att ändra vilket land man verkar vara i tycker jag är lite snudd på paranoia.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att köra VPN för annat än att ändra vilket land man verkar vara i tycker jag är lite snudd på paranoia.

Well, finns ju de som inte vill ge staten och/eller andra aktörer fri möjlighet tills ens data (t.ex. surfvanor)? Så att förringa någoting sådär lätt känns mer som ett kännslomässigt antagande än ett logiskt sådant.

Behöver ju inte handla om att man kännr sig övervakad utan att man helt enkelt har gjort ett val att inte göra det lätt för de aktörer som kan vilja ha tillgång till ens internetvanor.

Skrivet av Hardstyler:

Vad skulle ni välja mellan dessa 2 och varför?

Saknar alternativet "Ingen" eller "Annan".

Jag skulle inte säga att jag litar på NordVPN efter deras drabbel då de blev utsatta för ett intrång. Om ExpressVPN är så mycket bättre vet jag ej.

Kör personligen Mullvad VPN som jag kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Är personligen riktigt imponerad av svenska mullvad. https://mullvad.net/sv/

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med OVPN och känner mig nöjd.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera OVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Well, finns ju de som inte vill ge staten och/eller andra aktörer fri möjlighet tills ens data (t.ex. surfvanor)? Så att förringa någoting sådär lätt känns mer som ett kännslomässigt antagande än ett logiskt sådant.

Fast om man nu ska vara logisk så är det ju ett faktum att i det ena fallet vet du att din ISP ser din trafik och kanske säljer/delar den med tredje part, och i det andra fallet vet du att det är en för dig helt okänd aktör som ser din trafik och kanske delar den med tredje part. Jag har aldrig förstått varför folk litar blint på VPN-leverantörer men inte på sina ISP:s. Så frågan är om inte Kylie Minogue har rätt: Better the Devil you know!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Jag kör själv med OVPN och känner mig nöjd.

Skrivet av MrShizzle:

Kan också rekommendera OVPN.

OVPN är väl ett protokoll? Bra till att tunnla hem, men inte så användbart för att tunnla ut via annat land för att geopspoofa? Eller?

Permalänk
Skrivet av gonace:

Well, finns ju de som inte vill ge staten och/eller andra aktörer fri möjlighet tills ens data (t.ex. surfvanor)? Så att förringa någoting sådär lätt känns mer som ett kännslomässigt antagande än ett logiskt sådant.

Behöver ju inte handla om att man kännr sig övervakad utan att man helt enkelt har gjort ett val att inte göra det lätt för de aktörer som kan vilja ha tillgång till ens internetvanor.

Saknar alternativet "Ingen" eller "Annan".

Jag skulle inte säga att jag litar på NordVPN efter deras drabbel då de blev utsatta för ett intrång. Om ExpressVPN är så mycket bättre vet jag ej.

Kör personligen Mullvad VPN som jag kan rekommendera.

Ska ta titta på Mullvad. Fungerar det streama Netflix med den tex? Samt torrent?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Fast om man nu ska vara logisk så är det ju ett faktum att i det ena fallet vet du att din ISP ser din trafik och kanske säljer/delar den med tredje part, och i det andra fallet vet du att det är en för dig helt okänd aktör som ser din trafik och kanske delar den med tredje part. Jag har aldrig förstått varför folk litar blint på VPN-leverantörer men inte på sina ISP:s. Så frågan är om inte Kylie Minogue har rätt: Better the Devil you know!

Syftet med en ISP är inte att hålla din trafik hemlig, utan att ge dig en internet-uppkoppling. Syftet med en VPN är att ge dig ett privat nätverk ut mot internet. Principiellt håller jag med dig, man måste lita på någon, men i detta fallet är det lättare att lita på någon vars uppgift och syfte är integritet, och inte bara en internet-uppkoppling.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

OVPN är väl ett protokoll? Bra till att tunnla hem, men inte så användbart för att tunnla ut via annat land för att geopspoofa? Eller?

https://www.ovpn.com/sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Well, finns ju de som inte vill ge staten och/eller andra aktörer fri möjlighet tills ens data (t.ex. surfvanor)? Så att förringa någoting sådär lätt känns mer som ett kännslomässigt antagande än ett logiskt sådant.

Behöver ju inte handla om att man kännr sig övervakad utan att man helt enkelt har gjort ett val att inte göra det lätt för de aktörer som kan vilja ha tillgång till ens internetvanor.

Saknar alternativet "Ingen" eller "Annan".

Jag skulle inte säga att jag litar på NordVPN efter deras drabbel då de blev utsatta för ett intrång. Om ExpressVPN är så mycket bättre vet jag ej.

Kör personligen Mullvad VPN som jag kan rekommendera.

Kommentar till det fetstilade

Man skall ju dock komma ihåg att du blir inte av med detta problem helt, du flyttar det till annan aktör. Frågan blir hur mycket man litar på "no logging" policys, som är omöjlig att bekräfta som användare. Särskilt när företaget är baserat på andra sidan jordklotet. Personligen ser jag NordVPNs hantering av sitt intrång nog för att bränna allt förtroende man kan ha för dem.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av guermantes:

OVPN är väl ett protokoll? Bra till att tunnla hem, men inte så användbart för att tunnla ut via annat land för att geopspoofa? Eller?

OpenVPN är ett protokoll och OVPN är en tjänst

Permalänk
Medlem

Hade NordVPN i några år och testade ExpressVPN också, var aldrig nöjd med Express och NordVPN har blivit sämre med åren. Bytte nyligen till Mullvad och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Syftet med en ISP är inte att hålla din trafik hemlig, utan att ge dig en internet-uppkoppling. Syftet med en VPN är att ge dig ett privat nätverk ut mot internet. Principiellt håller jag med dig, man måste lita på någon, men i detta fallet är det lättare att lita på någon vars uppgift och syfte är integritet, och inte bara en internet-uppkoppling.

Jag kanske i princip håller med dig också men det är bara det att när det kommer till tillit är det svårt att kompromissa. "Någon vars uppgift och syfte".... nja, det vet vi ju faktiskt inte. Det enda vi vet om någon VPN-leverantörs uppgift och syfte är att vi ska surfa via dem, vet vet inget om varför de vill det. Det de säger om integritet behöver ju inte vara sant. Det kan ju lika gärna vara en superhoneypot som harvestar trafik och sen säljer till högstbjudande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Well, finns ju de som inte vill ge staten och/eller andra aktörer fri möjlighet tills ens data (t.ex. surfvanor)? Så att förringa någoting sådär lätt känns mer som ett kännslomässigt antagande än ett logiskt sådant.

Behöver ju inte handla om att man kännr sig övervakad utan att man helt enkelt har gjort ett val att inte göra det lätt för de aktörer som kan vilja ha tillgång till ens internetvanor.

Saknar alternativet "Ingen" eller "Annan".

Jag skulle inte säga att jag litar på NordVPN efter deras drabbel då de blev utsatta för ett intrång. Om ExpressVPN är så mycket bättre vet jag ej.

Kör personligen Mullvad VPN som jag kan rekommendera.

Helt logiskt sett så är det inte direkt troligt att någon kommer att försöka utpressa en med ens surfvanor...när hörde man senast om det? Är mer rädd för att VPN bolagen är styrda av andra aktörer som köper deras data...

Dessutom ger VPN högre latens och så tar de ju fan betalt också!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag har nu använt Express i snart ett år, har inget galet att säga om de. Är en bra och stabil tjänst med bra hastighet över alla servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs STH10 CPU 9900k @5.1GHz GPUs 2x RTX 2080Ti RAM 4x8GB G.Skill Trident Z 3600MHz PSU Phanteks Revolt Pro 1000W SSD 860 EVO 1TB, 1x Samsung 970 Pro 1TB M.2 Screen Samsung Odyssey G9 240Hz Motherboard Gigabyte Aorus Xtreme Waterforce Z390 Watercooling 480+480+480+480+240 Headphones Meze Empyrean, Audeze LCD-2CB, Hifiman Sundara DAC/AMP Topping D90&A90

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag kanske i princip håller med dig också men det är bara det att när det kommer till tillit är det svårt att kompromissa. "Någon vars uppgift och syfte".... nja, det vet vi ju faktiskt inte. Det enda vi vet om någon VPN-leverantörs uppgift och syfte är att vi ska surfa via dem, vet vet inget om varför de vill det. Det de säger om integritet behöver ju inte vara sant. Det kan ju lika gärna vara en superhoneypot som harvestar trafik och sen säljer till högstbjudande.

Det går inte att säga att du har fel, för att det är precis som du säger, det går inte att veta hur VPN-tjänster hanterar loggning tex, eller om de faktiskt kör operativsystemet och tjänsterna i RAM. Det jag kan göra däremot är att försöka sätta mig själv i deras skor. Det jag hade gjort, om jag hade en VPN-tjänst, vore att respektera mina kunder och deras önskemål, och ständigt jobba för mina kunders integritet. NordVPN tappar ju kunder och pengar genom sitt agerande, så marknaden ger ett naturligt incitament till VPN-tjänster att agera på ett sätt som deras kunder kräver.

Det bottnar i precis det du säger, antingen litar man på sin ISP, eller hos sin VPN. Och det är omöjligt att veta. Så om det är valen man har, då väljer jag det valet där marknaden är på min sida som kund.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

@Hardstyler Jag använder OVPN och är väldigt nöjd med deras tjänst.
Använder det mest när jag är ute och använder publika WiFi nät. Ex restauranger, hotell osv...
När jag testat det hemma är det ingen skillnad på hastighet eller latens för mig.

Mullvad har jag också bara hört gott om.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Helt logiskt sett så är det inte direkt troligt att någon kommer att försöka utpressa en med ens surfvanor...när hörde man senast om det? Är mer rädd för att VPN bolagen är styrda av andra aktörer som köper deras data...

Dessutom ger VPN högre latens och så tar de ju fan betalt också!

Logiskt sätt finns det fler anledning till varför man inte vill skylta med sitt internet användande än att man kan komma att bli utpressad av någon aktör.

Skrivet av Hardstyler:

Ska ta titta på Mullvad. Fungerar det streama Netflix med den tex? Samt torrent?

Streama: Ja
Torrent: Förmodligen, jag använder inte torrent själv så har inte testat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Penguin_Emperor:

Jag har nu använt Express i snart ett år, har inget galet att säga om de. Är en bra och stabil tjänst med bra hastighet över alla servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat Mullvad och NordVPN men bägge är extremt sega, speciellt Mullvad där jag aldrig kommer upp i mer en ca 80mbit och NordVPN ibland strax över 100 och bägge funkar uselt med IPTV.

ExpressVPN däremot funkar utmärkt, jag har alltid en hastighet runt 200mbit och efter en dryg månad finns de inget som jag kan klaga på, jag har köpt för ett helt år och kommer fortsätta med de eftersom de funkar så bra.
Hastigheten är något som ExpressVPN fått höga betyg för i många tester och som sagt jag har mer en dubbla hastigheten jämfört med de jag testat innan.

Permalänk
Medlem

Förutom det förvirrande namnet är jag också nöjd med OVPN. Har förvisso bara 100/100 men det klarar dem lätt och tycker deras Windows program fungerar bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kör i skrivande stund NordVPN med 500/500 Mbit och är förhållandevis nöjd med tjänsten (mjukvara/hastighet) såhär långt.
Mitt tips är att testa en provperiod innan du bestämmer dig!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=CBJZFTy_SAc

Kör med Anonine just nu, haft problem av och till men funkat hyfsat i nåt år.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Nordvpn skulle jag nog hålla mig borta från. ExpressVPN vet jag att jag har testat men av någon anledning var jag inte riktigt nöjd, minns ej varför.

Mina två favoriter är:
Mullvad
FlashbackVPN

Visa signatur

i7 9700k, rtx 2080, corsair 16 gb 3000 mhz