Permalänk

Ny rigg bootar inte, Asus x570, 3700x

Har uppgraderat min dator med ny Cpu, moderkort, ram och m2 disk. Datorn startar men får ingen boot screen eller skärmsignal. Har provat med mitt GTX 1070, tagit ut de och provat med interna men ingen skillnad. Får heller ingen kontakt med tangentbordet. De lyser inte.. Misstänker att usb portarna inte får ström.

En sak jag märkte är att mitt psu bara har 1st 8-pin till moderkortet men de finns plats för 1st 8-pin och 1st4-pin på moderkort, men läst att de inte ska behöva användas om man inte extrem överklockar. Är detta sant?

Cpu: AMD 3700x
Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming
Ram: G.Skill Trident Z Neo 3600MHz 2x16GB (F4-3600C16D-32GTZNC)
M2 disk: Corsair Force Series MP600 1TB
Psu: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Du behöver koppla in 4-pin också, annars kommer dator ej starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

Du behöver koppla in 4-pin också, annars kommer dator ej starta.

• DO NOT connect the 4-pin power plug only, the motherboard may overheat under heavy usage.
• Ensure to connect the 8-pin power plug, or both the 8-pin and 4-pin power plugs.

Manual finns.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Låter som du behöver läsa manualen.

Läs alltid manualen INNAN man bygger en ny dator det är mitt råd för rent generellt är manualerna av ganska hög kvalité och man gör sig bara en otjänst att inte läsa dem.

Datorn hade startat på både 4 eller 8 pin eller båda. Man kan dra runt väldigt mycket på en 4 pins kontakt sedan att det inte är att rekommendera är en sak.

8 pins kontakten är ju lätt god för 200W minst då man historiskt kunnat köra dubbla processorer av den kontakten i servers på ca 190W i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

• DO NOT connect the 4-pin power plug only, the motherboard may overheat under heavy usage.
• Ensure to connect the 8-pin power plug, or both the 8-pin and 4-pin power plugs.

Manual finns.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Låter som du behöver läsa manualen.

Läs alltid manualen INNAN man bygger en ny dator det är mitt råd för rent generellt är manualerna av ganska hög kvalité och man gör sig bara en otjänst att inte läsa dem.

Datorn hade startat på både 4 eller 8 pin eller båda. Man kan dra runt väldigt mycket på en 4 pins kontakt sedan att det inte är att rekommendera är en sak.

8 pins kontakten är ju lätt god för 200W minst då man historiskt kunnat köra dubbla processorer av den kontakten i servers på ca 190W i alla fall.

Han behöver koppla in 4-pin då inte 8-pin räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

Han behöver koppla in 4-pin då inte 8-pin räcker.

Och du läser fortfarande inte manualen ser jag....

Citat:

• DO NOT connect the 4-pin power plug only, the motherboard may overheat under heavy usage.
• Ensure to connect the 8-pin power plug, or both the 8-pin and 4-pin power plugs.

Punkt 1 säger TYDLIGT att man INTE ska koppla in endast 4 pin pga risk för överhettning.
Dock skulle jag inte säg att en stock 3700 är tung belastning då en 4 pin bör klara ca 100W i praktiken vilket är rimligt för processorn i fråga och speciellt för att få post.

Punkt 2 säger TYDLIGT att 8 pin ska anslutas, alternativt ska 8 och 4 pins anslutas samtidigt.
8 pin är god för i alla fall 200W så totalt overkill för en stock 3700 så postar den inte med det är nåt seriöst fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och du läser fortfarande inte manualen ser jag....

Punkt 1 säger TYDLIGT att man INTE ska koppla in endast 4 pin pga risk för överhettning.
Dock skulle jag inte säg att en stock 3700 är tung belastning då en 4 pin bör klara ca 100W i praktiken vilket är rimligt för processorn i fråga och speciellt för att få post.

Punkt 2 säger TYDLIGT att 8 pin ska anslutas, alternativt ska 8 och 4 pins anslutas.
8 pin är god för i alla fall 200W så totalt overkill för en stock 3700 så postar den inte med det är nåt seriöst fel.

Men hallå, har aldrig sagt att han bara ska koppla in 4-pin, båda 8-pin och 4-pin ska kopplas in så är problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

Men hallå, har aldrig sagt att han bara ska koppla in 4-pin, båda 8-pin och 4-pin ska kopplas in så är problemet löst.

Och du läser fortfarande inte manualen!

4 pin behövs inte står tydligt i manualen.

Hur svårt är det att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Och du läser fortfarande inte manualen!

4 pin behövs inte står tydligt i manualen.

Hur svårt är det att läsa.

I detta fallet räcker inte 8-pin endast - Hur svårt är det att förstå.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte kopplar in en PCI-E kontakt utan att det faktiskt är 8-pin till CPU (8-pin eps12v)

Permalänk

Okej, så ändra ett fel som uppstått när jag yggde ihop delarna, eller nått annat, kan de vara nått med cpu'n?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Skrivet av CheeZie:

Kolla så du inte kopplar in en PCI-E kontakt utan att det faktiskt är 8-pin till CPU (8-pin eps12v)

Det har jag kollat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Okej, så ändra ett fel som uppstått när jag yggde ihop delarna, eller nått annat, kan de vara nått med cpu'n?

Skickades från m.sweclockers.com

Där är ju några på forumet som fått DoA CPU:er. Så inte orimligt, har du kollat så där inte är några böjda pins på den?

Sen som föregående talare, kolla så det är rätt sladd.

8 pin räcker långa vägar, har t.o.m. kört på bara 4 pin i 8 pins kontakten, den bootar och fungerar utan problem.

Dock så kommer det varningsmeddelande under boot på att koppla in 8 pin för bästa stabilitet, men det bootar. Den extra 4 pin är till för om du kör en 3950X med exotisk kylning och extremöverklockar, annars behövs den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

I detta fallet räcker inte 8-pin endast - Hur svårt är det att förstå.

Ge dig.
Du kan inte ens läsa manualen eller begripa att en 8 pin kontakt ger mer kräm än en 3700 någonsin kan dra stock eller ens med normal OC på luft eller vatten.

Eftersom du inte kan läsa manualer så kan du nog inte läsa recension på moderkortet heller, 4 pin är optional även enligt dessa precis som manualen säger.
Läs vad folk som har moderkortet säger, folk kör 8 pin endast utan problem när jag kollade diverse forum inklusive ASUS.
Frågan är inte ny.

8 pin är obligatorisk, 4 pin är valfri och tänkt för OC.

Annars tycker jag du ska kontakta ASUS med din överlägsna kunskap och tala om för dom att deras manual är fel.

ASUS har även en quick guide även den säger 8 pin eller 8 + 4 pin inte att 4 pin krävs.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Permalänk
Medlem

Provat flyttat på minnesstockor och köra en i taget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hade samma problem - Asus x570 Elite, med 3700x - En av mina ramstickor var kass = ingen boot! Ta ut en sticka i taget och testa, eventuellt testa med annat DDR4 om du kan få tag på det.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Var har du monterat m2 disken? Den ska sitta i översta slotten som saknar kylfläns om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Okej, så ändra ett fel som uppstått när jag yggde ihop delarna, eller nått annat, kan de vara nått med cpu'n?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testkört moderkort utanför lådan med enbart en sticka CPU, ram, grafikkort och kylare?

Som någon sa tidigare kan det vara ram problem och då är det värt att testa en sticka i taget och olika minnesplattser.

Där har du rekomenderade dimm platser beroende på antalet stickor.

Testa varje sticka var för sig i DIMM_A2 och se om det fungerar.
Annars kan man testa DIMM_B2 för att utesluta problem med moderkort/CPU vad det gäller dimm plattser.

Angående CPU, trillade den ner i socklen själv utan problem? Igen kraft ska behövas.

Dina minnen är med på ASUS QVL lista så minnena ska vara kompatibla enligt ASUS.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Jag hade även monterat om ATX kontakten både på moderkort och nätdelen, i sällsynta fall kan kontakten vara dålig.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Var har du monterat m2 disken? Den ska sitta i översta slotten som saknar kylfläns om jag inte minns fel.

Den sitter i den första slotten, den översta.

Skrivet av Molotov:

Provat flyttat på minnesstockor och köra en i taget?

Skrivet av h3b0:

Hade samma problem - Asus x570 Elite, med 3700x - En av mina ramstickor var kass = ingen boot! Ta ut en sticka i taget och testa, eventuellt testa med annat DDR4 om du kan få tag på det.

Skrivet av pa1983:

Har du testkört moderkort utanför lådan med enbart en sticka CPU, ram, grafikkort och kylare?

Som någon sa tidigare kan det vara ram problem och då är det värt att testa en sticka i taget och olika minnesplattser.

Där har du rekomenderade dimm platser beroende på antalet stickor.
https://i.imgur.com/83DiCVh.jpg

Testa varje sticka var för sig i DIMM_A2 och se om det fungerar.
Annars kan man testa DIMM_B2 för att utesluta problem med moderkort/CPU vad det gäller dimm plattser.

Angående CPU, trillade den ner i socklen själv utan problem? Igen kraft ska behövas.

Jag hade även monterat om ATX kontakten både på moderkort och nätdelen, i sällsynta fall kan kontakten vara dålig.

Cpun är rätt monterad, kan tyvärr inte få tag i flera DDR4 minnen.

Bootar datorn med bara M2 disk.
Har provat stickorna i DIMM_A2 och B2. Men Får fortfarande ingen signal till skärmen har provat Hdmi och DP.
Tangentbordet börjar till min förvåning fungera med den ena stickan, oavsett om det sitter i A2 eller B2, men inte med den andra stickan, så något är fel där...
Vad mer det kan vara som gör att jag inte får nån skärmsignal.. de vette fan.

Tycker att cpu fläkten varvar ojämnt vid uppstart, har monterat på orginalkylaren för att de skulle vara lättare att byta ramminnen och kontakter på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonka/lonka:

Den sitter i den första slotten, den översta.

Cpun är rätt monterad, kan tyvärr inte få tag i flera DDR4 minnen.

Bootar datorn med bara M2 disk.
Har provat stickorna i DIMM_A2 och B2. Men Får fortfarande ingen signal till skärmen har provat Hdmi och DP.
Tangentbordet börjar till min förvåning fungera med den ena stickan, oavsett om det sitter i A2 eller B2, men inte med den andra stickan, så något är fel där...
Vad mer det kan vara som gör att jag inte får nån skärmsignal.. de vette fan.

Tycker att cpu fläkten varvar ojämnt vid uppstart, har monterat på orginalkylaren för att de skulle vara lättare att byta ramminnen och kontakter på moderkortet.

Pröva med en sticka i taget om en är defekt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Den sitter i den första slotten, den översta.

Cpun är rätt monterad, kan tyvärr inte få tag i flera DDR4 minnen.

Bootar datorn med bara M2 disk.
Har provat stickorna i DIMM_A2 och B2. Men Får fortfarande ingen signal till skärmen har provat Hdmi och DP.
Tangentbordet börjar till min förvåning fungera med den ena stickan, oavsett om det sitter i A2 eller B2, men inte med den andra stickan, så något är fel där...
Vad mer det kan vara som gör att jag inte får nån skärmsignal.. de vette fan.

Tycker att cpu fläkten varvar ojämnt vid uppstart, har monterat på orginalkylaren för att de skulle vara lättare att byta ramminnen och kontakter på moderkortet.

Det faktum att du får tangentbordet att fungera tyder på att den kommit ganska långt i posten, se till att grafikkort är anslutet och inkopplat korrekt.

du får inga beep codes från PC speakern då?

Koppla in en PC speaker där, har du igen lös så kolla i någon gammal dator, brukar sitta en i dom lådorna man kan montera loss.
Polariteten spelar igen roll egentligen.

Sedan lyssna efter pip, du kommer få en Serie av pip, långa och korta.

Notera ner Hur många du får och varje längd på dom så kan man använda detta för att ta reda på vad som är fel.

https://www.asus.com/support/FAQ/1029959/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

Du behöver koppla in 4-pin också, annars kommer dator ej starta.

Nej. 8pin ger över 380w. Man behöver inte koppla 4pin om man inte super klockar.
Jag har inte 4pin kopplad o min dator funkar super.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Har uppgraderat min dator med ny Cpu, moderkort, ram och m2 disk. Datorn startar men får ingen boot screen eller skärmsignal. Har provat med mitt GTX 1070, tagit ut de och provat med interna men ingen skillnad. Får heller ingen kontakt med tangentbordet. De lyser inte.. Misstänker att usb portarna inte får ström.

En sak jag märkte är att mitt psu bara har 1st 8-pin till moderkortet men de finns plats för 1st 8-pin och 1st4-pin på moderkort, men läst att de inte ska behöva användas om man inte extrem överklockar. Är detta sant?

Cpu: AMD 3700x
Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming
Ram: G.Skill Trident Z Neo 3600MHz 2x16GB (F4-3600C16D-32GTZNC)
M2 disk: Corsair Force Series MP600 1TB
Psu: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold

Du nämner att du testat det interna men 3700X har ingen inbyggd grafikkrets så där kan du inte få signal du måste ha ett diskret grafikkort till denna konfiguration. Vad gäller att inte få bild har du väntat tillräckligt länge vid första boot? Det kan ta flera minuter innan bild kommer vid första boot.... Prova att återställa CMOS och prova igen med bara 1 minnessticka i rätt slot....

Prova även att dra ut strömkabeln baktill i själva monitorn och vänta 30 sekunder innan du sätter tillbaks den för att återställa skärmen innan du försöker boota igen. Ibland kan faktiskt själva skärmen hänga sig om nått går fel vid boot och då kan den inte välja rätt input för att ge signal. Då måste man bryta strömmen till skärmen för att återställa den.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Du nämner att du testat det interna men 3700X har ingen inbyggd grafikkrets så där kan du inte få signal du måste ha ett diskret grafikkort till denna konfiguration. Vad gäller att inte få bild har du väntat tillräckligt länge vid första boot? Det kan ta flera minuter innan bild kommer vid första boot.... Prova att återställa CMOS och prova igen med bara 1 minnessticka i rätt slot....

Prova även att dra ut strömkabeln baktill i själva monitorn och vänta 30 sekunder innan du sätter tillbaks den för att återställa skärmen innan du försöker boota igen. Ibland kan faktiskt själva skärmen hänga sig om nått går fel vid boot och då kan den inte välja rätt input för att ge signal. Då måste man bryta strömmen till skärmen för att återställa den.

Bra att du nämnde att han inte har intern grafik, tänkte på det i går men glömde skriva till det i dag.
Igen ide att prova moderkortets kontakt då det kräver en APU variant av Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

Du behöver koppla in 4-pin också, annars kommer dator ej starta.

Nej, det är inte sant. Har det moderkortet och under ett tag körde jag med endast 1 inkopplad och det fungerade hur bra som helst.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Du nämner att du testat det interna men 3700X har ingen inbyggd grafikkrets så där kan du inte få signal du måste ha ett diskret grafikkort till denna konfiguration. Vad gäller att inte få bild har du väntat tillräckligt länge vid första boot? Det kan ta flera minuter innan bild kommer vid första boot.... Prova att återställa CMOS och prova igen med bara 1 minnessticka i rätt slot....

Prova även att dra ut strömkabeln baktill i själva monitorn och vänta 30 sekunder innan du sätter tillbaks den för att återställa skärmen innan du försöker boota igen. Ibland kan faktiskt själva skärmen hänga sig om nått går fel vid boot och då kan den inte välja rätt input för att ge signal. Då måste man bryta strömmen till skärmen för att återställa den.

Inget intregrerat grafikkort... Hur kan jag ha missat det, har bara antagit att de hade det. Då kanske det funkar med ena ramminnet ska testa imorgon. Om det funkar, men bara med ena stickan, så får jag ta och skicka tillbaka minnena, men det visar sig.

Clear CMOS var bland det första jag provade, har bara inte nämnt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Vad säger diagnostik LED i övre högra hörnet av moderkortet?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Lyser det gul+grön är det nåt fel med boot, vit = GPU, röd = CPU, gul = RAM. Det borde iaf hjälpa till att lokalisera problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Clear CMOS var bland det första jag provade, har bara inte nämnt det.

Gör det igen och se till att strömkabeln är utdragen från datorn. Ibland måste man ta bort nått mer men vad varierar från fall till fall. Tex behövde vissa ta bort grafikkort och nollställa bios (CMOS) innan dom fick bild med grafikkort igen.

Se till att ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, SATA kablar, diskar, DVD mm som inte behövs så länge man inte får bild. Dom och porten de kopplats till är också ökända för att kunna orsaka startfel, ingen bild, död dator mm. Visa behövde också nollställa bios efteråt när vissa av dom orsakade fel innan datorn startade normalt igen.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det faktum att du får tangentbordet att fungera tyder på att den kommit ganska långt i posten, se till att grafikkort är anslutet och inkopplat korrekt.

du får inga beep codes från PC speakern då?

https://i.imgur.com/2upj35L.jpg

Koppla in en PC speaker där, har du igen lös så kolla i någon gammal dator, brukar sitta en i dom lådorna man kan montera loss.
Polariteten spelar igen roll egentligen.

Sedan lyssna efter pip, du kommer få en Serie av pip, långa och korta.

Notera ner Hur många du får och varje längd på dom så kan man använda detta för att ta reda på vad som är fel.

https://i.imgur.com/wWxVZfp.jpg
https://www.asus.com/support/FAQ/1029959/

Har ingen pcspeaker, men lyckades äntligen förstå vad som är fel.

Skrivet av hg:

Vad säger diagnostik LED i övre högra hörnet av moderkortet?

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Lyser det gul+grön är det nåt fel med boot, vit = GPU, röd = CPU, gul = RAM. Det borde iaf hjälpa till att lokalisera problemet.

Äntligen framsteg i felsökningen, satte i mitt 1070 och får boot med ena ram stickan. Men den andra stickan ger RÖD led, vilket pekar på CPU, så det förvirrar mig. Får röd led om stickorna sitter i med. Köpte cpu'n som fyndvara. Men ja led yser grönt när man bara använder stickan som verkar fungera.

Skrivet av panpo98:

Gör det igen och se till att strömkabeln är utdragen från datorn. Ibland måste man ta bort nått mer men vad varierar från fall till fall. Tex behövde vissa ta bort grafikkort och nollställa bios (CMOS) innan dom fick bild med grafikkort igen.

Se till att ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, SATA kablar, diskar, DVD mm som inte behövs så länge man inte får bild. Dom och porten de kopplats till är också ökända för att kunna orsaka startfel, ingen bild, död dator mm. Visa behövde också nollställa bios efteråt när vissa av dom orsakade fel innan datorn startade normalt igen.

Japp, drog ut allt förutom det nödvändigaste Tack!

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av tonka/lonka:

Äntligen framsteg i felsökningen, satte i mitt 1070 och får boot med ena ram stickan. Men den andra stickan ger RÖD led, vilket pekar på CPU, så det förvirrar mig. Får röd led om stickorna sitter i med. Köpte cpu'n som fyndvara. Men ja led yser grönt när man bara använder stickan som verkar fungera.

Har du testat varje ram-slot på moderkortet med det fungerande ramminnet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCKatten:

I detta fallet räcker inte 8-pin endast - Hur svårt är det att förstå.

Har samma moderkort och processor, vi kan konstatera att du har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮