Det ska noteras att AMDs problem här heter I/O krets och namn (som du upptäckte). Att köra 12nm noden på laptops känns väldigt dumt, och jag hoppas de rättar till det nu när de ska gå in i 7nm EUV nivån. De bör ju ha laptop på den mest snåla noden, även i I/On, som de kan.
AMDs I/O krets är dens problem, men också dens styrka som gör det möjligt att göra en APU del relativt enkelt, och kan även byta GPU del relativt enkelt. Intel har ju en kombinerad krets, så du är fast med vad den har. Fördelen här är ju att Intel kan stänga av/sätta på de delar som behövs enklare, medan AMD måste hålla hela I/O kretsen mer eller mindre aktiv, vilket drar batteriet vid idle.
Och jag håller inte med artikelns gnäll på att de förväntade sig mer av på pappret kraftigare hårdvara. Detta är samma problem som i5-8350u vs i7-8650u... där faktiskt 8350u vinner en del tester med tyngre laster, pga den inte överlastar kylningen "direkt". Min egen Dell 7490 med 8650u är markant snabbare i vanligt jobb om man stänger av HT, eller 2 trådar (3/6), då den inte slår i termiska taket lika fort.
Samma är det med 3500u från AMD vs 3700u... det är helt enkelt för mycket hårdvara för en begränsad kylning, så du får inte mer prestanda. Och jag vill att artikel författaren och de som läser dessa spelgrafer tänker lite här... att spela Dota2, Fortnite och lite andra enklare spel, i 720p på en default 15W "TDP" mobil CPU och GPU, kombinerat.
Fundera på det, vs era 100+150W GPU lösningar alla jämför med annars...
Stämmer det verkligen för AMDs mobila kretsar?
De har en helt annan uppbyggnad än vanliga ryzen.
Däremot så hade vissa saker behövt delas upp så mer kan stängas av för att pressa batteritider, hoppas på en del bättre designval i nästa års ryzen mobile.
Tror vi kommer se både nya och omdöpta ryzen mobile nästa år.
AMD laptops presterar bättre om man låser upp ändrar effektbegränsningarna vilket kan löna sig om man spelar på en sådan laptop.