Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Du menar alltså att Ducky inte gör ordentliga tangentbord?
Vad menar du med fullt programmerbart? In och confa firmware för PCBn själv eller?

Det är en begränsad utgåva och går inte direkt ned i pris.
https://www.ebay.com/itm/Ducky-Year-of-the-Dog-Limited-Editio...

Går ju alltid att köpa ett och sälja vidare.

Nej, jag är måttligt imponerad av Duckys tangentbord. Visst, de är helt klart klassen bättre än det generiska skräpet från Corsair m.fl., men det betyder inte att jag tycker att deras tangentbord nödvändigtvis gör sig i en högre prisklass. Betalar jag nära nog 3kkr för ett tangentbord förväntar jag mig lite mer. Exempelvis möjligheten att på något vis kunna konfigurera tangentbordet helt enligt hur jag önskar; något samtliga tillverkare av tangentbord som är mindre än fullstora borde erbjuda, snarare än att som Ducky bestämma att användaren vill ha dedikerade knappar för delete, page up och page down i kolumnen till höger.

Gällande tangentbordet du länkat kan jag inte säga annat än att jag inte direkt är förvånad över att ingen nappat på erbjudandet sedan i september. Det faktum att någon försöker sälja ett tangentbord på ebay för ett pris ingen är villig att betala säger näppeligen någonting om tangentbordets värde. Det säger bara någonting om vad tangentbordet inte är värt. Om vi istället tittar på vad tangentborden faktiskt sålts för ser vi att de flesta genomförda affärer på ebay ligger mellan 2 och 3kkr. Jag skall villigt erkänna att det är väsentligen mer än jag hade trott någon skulle vara villig att betala, men det är inga ~6kkr.

Permalänk

Tja, jag letar efter ett tkl eller compact keyboard som är bra att spela fortnite och andra spel på
Layout helst ISO, jag har helst åäö, mekaniskt,
Bakgrundsbelyst helst för jag ser inte hur jag skriver annars, om det är RGB är oviktigt för mig, jag har ett tangentbord med cherry mx red just nu men vilket annan brytare som passar för gaming och skriva på läxor är bra, helst inte ett högljutt keyboard som mx blue. Vad skulle vara bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som har t.ex ducky one 2 mini / tkl / sf horizon eller skyline som vet om man kan se tangenterna i mörkret ( inte kolsvart men på kvällen med uteljusey som kommer in typ)

Skickades från m.sweclockers.com

Stavningskontroll
Permalänk
Medlem

Någon som vet om blanka tangenter har plupp på F och J?

Permalänk
Medlem

Tips på gaming-tangentbord under 1k
Krav: trådlös, belyst och full storlek
Helst: att den inte låter för mycket (behöver däremot inte vara tyst)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har hittat två tangentbord jag är intresserad av från Maxgaming.se Men det står "DEMO" på dem i beskrivningen. vad betyder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Jag har hittat två tangentbord jag är intresserad av från Maxgaming.se Men det står "DEMO" på dem i beskrivningen. vad betyder det?

Att det har stått ute i affären för visning (så folk kan testa det, ev samlat damm) å säljes till nersatt pris. Har själv för några år sen köpt en AVförstärkare som varit demo.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Att det har stått ute i affären för visning (så folk kan testa det, ev samlat damm) å säljes till nersatt pris. Har själv för några år sen köpt en AVförstärkare som varit demo.

Okej, det var det jag misstänkte. men var osäker. Visste inte att de hade en fysisk butik. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett Varmilo VA88M Cherry MX Brown. Dvs. ett cleant TKL. Problemet är att färgen är charcoal och inte svart. Tittar jag på deras hemsida verkar det som att man kan få allt i svart förutom key caps som är dark grey. Kan jag på något vis fixa ihop ett helsvart VA88M? Om inte, vilka andra TKL i samma stil finns att köpa i helsvart? Tack!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av wixia:

Jag vill ha ett Varmilo VA88M Cherry MX Brown. Dvs. ett cleant TKL. Problemet är att färgen är charcoal och inte svart. Tittar jag på deras hemsida verkar det som att man kan få allt i svart förutom key caps som är dark grey. Kan jag på något vis fixa ihop ett helsvart VA88M? Om inte, vilka andra TKL i samma stil finns att köpa i helsvart? Tack!

Köp svarta keycaps separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Köp svarta keycaps separat?

Det är en bra idé.

Nu fick jag dock upp ögonen för ett annat tangentbord; Ducky One 2 SF. Jag kan dock inte för mitt liv förstå varför de inte har ett alternativ utan den vita bottendelen. Någon som vet om man kan få till det tangentbordet i helsvart?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av wixia:

Det är en bra idé.

Nu fick jag dock upp ögonen för ett annat tangentbord; Ducky One 2 SF. Jag kan dock inte för mitt liv förstå varför de inte har ett alternativ utan den vita bottendelen. Någon som vet om man kan få till det tangentbordet i helsvart?

Jag skulle välja Vortex Cypher eller Glorious GMMK Compact
Före Ducky.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag skulle välja Vortex Cypher eller Glorious GMMK Compact
Före Ducky.

Vill du utveckla? Är ducky dåligt?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Skrivet av Blackwizard:

Vill du utveckla? Är ducky dåligt?

Nej, men inget speciellt heller. Vortex här är helt svart med piltangenter, pgup down, del, home.
GMMK har hotswap vilket öppnar upp "the rabbit hole" till custom keyboards. Du kan alltså byta brytare som du vill och har pengar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej, men inget speciellt heller. Vortex här är helt svart med piltangenter, pgup down, del, home.
GMMK har hotswap vilket öppnar upp "the rabbit hole" till custom keyboards. Du kan alltså byta brytare som du vill och har pengar till.

Kan säga så här, Gloroius har ingenting på ducky, jag äger majoriteten av ducky bord och även ett Glorious TKL och Hotswapdelen i all ära, men vi är inte där ännu när det kommer till hotswap pcb, och de börjar glappa och bli slitna efter ett par användningar, och skall vi diskutera kvalitet och finnish så finns inget på glorious bord som är i närheten av något av duckys bord.

Permalänk
Skrivet av lyfali:

Kan säga så här, Gloroius har ingenting på ducky, jag äger majoriteten av ducky bord och även ett Glorious TKL och Hotswapdelen i all ära, men vi är inte där ännu när det kommer till hotswap pcb, och de börjar glappa och bli slitna efter ett par användningar, och skall vi diskutera kvalitet och finnish så finns inget på glorious bord som är i närheten av något av duckys bord.

Ja och möjligheten att få välja brytare själv väger tyngre än allt det för min del. Ducky är lite som Cherry I mina ögon, Baseline för vad som är bra.
Säger inte att dem är dåliga, bara att det finns mer spännande grejer där ute.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat ännu ett tangentbord jag ännu hellre vill ha, Ducky Mecha. Det verkar dock bara finnas i 60%, någon som har hört något om en 65%-modell?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av wixia:

Nu har jag hittat ännu ett tangentbord jag ännu hellre vill ha, Ducky Mecha. Det verkar dock bara finnas i 60%, någon som har hört något om en 65%-modell?

Inte de tyvärr. Har förbokat själv en mecha med röda brytare.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja och möjligheten att få välja brytare själv väger tyngre än allt det för min del. Ducky är lite som Cherry I mina ögon, Baseline för vad som är bra.
Säger inte att dem är dåliga, bara att det finns mer spännande grejer där ute.

Då avråder jag dig från glorious och rekommenderar att duköper något annat hotswap bord istället, det är verkligen inge bra.

Permalänk
Skrivet av lyfali:

Då avråder jag dig från glorious och rekommenderar att duköper något annat hotswap bord istället, det är verkligen inge bra.

Har ett redan, har inga problem med det och då byter jag brytare stup i kvarten. Men ska gå över till custom så fort jag kan.

Permalänk

Hej!
Söker tangentbord enligt följande:
-60 eller fullsize. (vill inte att det ska se klumpigt ut dock)
-Stilrent, räcker med RGB i bokstäverna
-Sladd eller trådlöst spelar ingen roll så länge det trådlösa inte har sämre responstid.
-Nordisk Layout om möjligt.
-Så tysta brytare som möjligt. Har nu ett Func 460 med röda brytare. Så antar att jag är ute efter Silent om det ska vara ännu tystare?

Ingen specifik budget satt. Men runt tusenlappen, om man får något väldigt bra för några hundralappar mer så funkar det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Hej!
Söker tangentbord enligt följande:
-60 eller fullsize. (vill inte att det ska se klumpigt ut dock)
-Stilrent, räcker med RGB i bokstäverna
-Sladd eller trådlöst spelar ingen roll så länge det trådlösa inte har sämre responstid.
-Nordisk Layout om möjligt.
-Så tysta brytare som möjligt. Har nu ett Func 460 med röda brytare. Så antar att jag är ute efter Silent om det ska vara ännu tystare?

Ingen specifik budget satt. Men runt tusenlappen, om man får något väldigt bra för några hundralappar mer så funkar det också!

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-2-tuxedo-tkl-...

Permalänk
Medlem

OK, dags för mig att ställa en fråga om tangentbord. Min favorit på jobbet och hemma är sen många år det som nu heter Logitech K740 Illuminated.

Det utmärkande för mig är förutom att det är fullsort och ISO, är att tangenterna har "laptop feeling". Nu behöver jag ett andra tangentbord hemma och tänkte vidga vyerna lite och letar efter nåt med samma känsla men utan numerisk del på tangentbordet. Övriga tangenter som funktionstangenter och pilar och pageup/pagedown etc får gärna vara identiska med de Logitech jag är vana vid. Gärna trådat - jag hatar att byta batterier.

Försöker sammanställa här i tabellen enligt första posten:

Storlek: TKL
Fysisk Layout: ISO
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte: Nej.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Laptop feeling (vad det nu innebär för er som kan det)
önskemål om dedikerade knappar: Nej
Trådlöst eller trådat: Gärna trådat, ej hårt krav.
Bakgrundsbelyst eller inte: Gärna belyst, ej hårt krav.
RGB(W) eller inte: Nej.
Brytarpreferenser: Laptop feeling (vad det nu innebär för er som kan det)
programmerbart: Nej.
Krav på extern mjukvara: Får inte kräva extern mjukvara.
Kulör: Svart, gärna.
Ljudnivå: låg.
Pris: max 1000 kr.

Tips?

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

OK, dags för mig att ställa en fråga om tangentbord. Min favorit på jobbet och hemma är sen många år det som nu heter Logitech K740 Illuminated.

Det utmärkande för mig är förutom att det är fullsort och ISO, är att tangenterna har "laptop feeling". Nu behöver jag ett andra tangentbord hemma och tänkte vidga vyerna lite och letar efter nåt med samma känsla men utan numerisk del på tangentbordet. Övriga tangenter som funktionstangenter och pilar och pageup/pagedown etc får gärna vara identiska med de Logitech jag är vana vid. Gärna trådat - jag hatar att byta batterier.

Försöker sammanställa här i tabellen enligt första posten:

Storlek: TKL
Fysisk Layout: ISO
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte: Nej.
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Laptop feeling (vad det nu innebär för er som kan det)
önskemål om dedikerade knappar: Nej
Trådlöst eller trådat: Gärna trådat, ej hårt krav.
Bakgrundsbelyst eller inte: Gärna belyst, ej hårt krav.
RGB(W) eller inte: Nej.
Brytarpreferenser: Laptop feeling (vad det nu innebär för er som kan det)
programmerbart: Nej.
Krav på extern mjukvara: Får inte kräva extern mjukvara.
Kulör: Svart, gärna.
Ljudnivå: låg.
Pris: max 1000 kr.

Tips?

Detta kanske?
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/one-2-tuxedo-tkl-...

Annars kanske detta utan mekaniska brytare:
https://www.inet.se/produkt/6608036/cherry-compact-keyboard-t...

Alt detta, dock trådlöst:
https://www.komplett.se/product/856423/datorutrustning/kringu...

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@Blackwizard: Tack, jag ska kolla!

Permalänk
Medlem

Det blev ett Ducky One 2 SF Cherry MX Red Silent till slut. Mycket nöjd med känsla och layout. Dyker det upp som Mecha-modell om några månader kan det mycket väl bli så att jag uppgraderar

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

HJÄLP!

Har suttit på ett Logitech g710+ nu i en hel livstid (eller 8 år ca).

Nu börjar dock keycapsen lossna, space börjar strula osv så är inne på att köpa ett nytt tangentbord.

Vad finns det för vettiga ersättare egentligen? kollat runt lite men hittar inget som är direkt liknande imho, utan det är alltid ngt som fattas.

Det jag söker efter isf är ett fullstort, bakgrundsbelyst, cherry mx brown bord med ish snarlikt handlovsstöd.

Alternativt om det finns nått som verkligen blåser allt annat ur vattnet kan jag ju tänka mej testa, eller om ngn råkar veta nån svartamarknadsförsäljare som hoardat upp massa 710+ så är det intressant.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Jontel91:

HJÄLP!

Har suttit på ett Logitech g710+ nu i en hel livstid (eller 8 år ca).

Nu börjar dock keycapsen lossna, space börjar strula osv så är inne på att köpa ett nytt tangentbord.

Vad finns det för vettiga ersättare egentligen? kollat runt lite men hittar inget som är direkt liknande imho, utan det är alltid ngt som fattas.

Det jag söker efter isf är ett fullstort, bakgrundsbelyst, cherry mx brown bord med ish snarlikt handlovsstöd.

Alternativt om det finns nått som verkligen blåser allt annat ur vattnet kan jag ju tänka mej testa, eller om ngn råkar veta nån svartamarknadsförsäljare som hoardat upp massa 710+ så är det intressant.

Tack på förhand

https://www.inet.se/produkt/6100635/steelseries-apex-7-brown

Kanske vore nåt?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk

@Jontel91: Du kan kolla in Fnatic Streak. Har själv MINI men den finns i fullstort också

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gear-streak-mx-re...

Permalänk
Medlem

Funderar på att prova på ett 60% tangentbord och har sneglat en del på Ducky. Jag skulle dock behöva ett handledsstöd och undrar då om det är någon som har koll på om det finns en bra 60%:are där handleddstöd tillkommer eller finns att köpa till.