Ifixit: "Mac Pro ett odugligt rivjärn"

Permalänk
Melding Plague

Ifixit: "Mac Pro ett odugligt rivjärn"

Veteranerna inom nedmontering av elektronik konstaterar att 2019 års Mac Pro är usel på att riva ost, men enkel att reparera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Ifixit är vidare imponerade av enkelheten i hur komponenter som minnesmoduler och grafikkort med enkelhet kan installeras och avlägsnas. "

Ungefär som en vanlig pc alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

"Ifixit är vidare imponerade av enkelheten i hur komponenter som minnesmoduler och grafikkort med enkelhet kan installeras och avlägsnas. "

Ungefär som en vanlig pc alltså?

Ja men det är sannerligen inte alltid fallet när du köper från en tillverkare som Dell och övriga. Ibland är de rent bedrövliga på insidan. Inte precis så att de bygger i Fractal Design R6 chassin om man säger så...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Från Mac Pro till Big Mac Pro

Permalänk
Medlem

För det priset kan man begära viss finess

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Blir alltså ingen Mac & Cheese. Synd.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Skäggig legend

Jag kanske är lat och inte orkar söka själv, men är det licens som gör att Apple fortfarande tickar Intel? Jag menar... TR hade ju varit trevligt, kanske meckigt att göra om för mycket i MacOS?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Här betalar man flera hundra tusen för ett professionellt rivjärn och så klarar den knappt uppgiften! Revolt!!!

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Ja men det är sannerligen inte alltid fallet när du köper från en tillverkare som Dell och övriga. Ibland är de rent bedrövliga på insidan. Inte precis så att de bygger i Fractal Design R6 chassin om man säger så...

Kör Dell fortfarande med fläktkåpor, specialfästningar för pci-e platser och hela köret?

Jag vill ha Sweclockers recension på Mac Pro!

Permalänk
Medlem

Det där ser ju som Amerikansk ost och som vi alla vet så är det INTE ost.

Tror det kan fungera rätt bra med riktigt ost

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Här betalar man flera hundra tusen för ett professionellt rivjärn och så klarar den knappt uppgiften! Revolt!!!

Vilken uppgift?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vilken uppgift?

Tror han menar som rivjärn.

Skrivet av GamerGertzy:

Här betalar man flera hundra tusen för ett professionellt rivjärn och så klarar den knappt uppgiften! Revolt!!!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Mac-in-tush
Överprisad skit som folk köper som statussymbol.
Tror förövrigt att en Gilette (Mac)h-3 hyvel river ost både bättre och snabbare än detta rivjärn utformat för just ost-rivande.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

@XHI: hörsägen från min sida men det ska ha blivit betydligt enklare att göra Hackintoshar med AMD cpuer så det är nog andra faktorer som styr cpu valet till intel än eventuell icke kompatibilitet mellan MacOS och AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Tror han menar som rivjärn.

Bingo!!! Såhär går det när jag försöker vara rolig...

Permalänk
Medlem

Vad är det ens för konstig ost dom försöker med? Ser ju helt mjuk ut från början? Någon konstig mack-ost?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@XHI: hörsägen från min sida men det ska ha blivit betydligt enklare att göra Hackintoshar med AMD cpuer så det är nog andra faktorer som styr cpu valet till intel än eventuell icke kompatibilitet mellan MacOS och AMD.

T ex. Thunderbolt-certifiering.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

"Ifixit är vidare imponerade av enkelheten i hur komponenter som minnesmoduler och grafikkort med enkelhet kan installeras och avlägsnas. "
Ungefär som en vanlig pc alltså?
Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens kollat artikeln eller är du en sådan som bara vil gnälla billigt.

Har du såhär i din vanliga dator?
https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+2019+Teardown/128922#...
Själv tycker jag det kan vara rejält pilligt att komma åt PCIe-spärrarna där nere bland olika kort och CPU-kylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja men det är sannerligen inte alltid fallet när du köper från en tillverkare som Dell och övriga. Ibland är de rent bedrövliga på insidan. Inte precis så att de bygger i Fractal Design R6 chassin om man säger så...

Nja, inte de billigaste kontorsdatorerna de gör, men när vi snackar arbetsstationer från de andra stora datortillverkarna — som Mac Pro ju konkurrerar med — så brukar det också vara 100% verktygslöst inuti med moderkort i eget format och egen kylningslösningar med separata luftkanaler för CPU och kort.
Kortplatserna låses med en spak så man slipper skruva. Sen är allt bara att dra ut och stoppa tillbaks. Att byta nätdelen tar sekunder. Alla diskar är förstås hotswap. etc. etc.
Underbart att se.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Sagopriser, men det är ju Apple så folk köper ju ändå

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har du ens kollat artikeln eller är du en sådan som bara vil gnälla billigt.

Har du såhär i din vanliga dator?
https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+2019+Teardown/128922#...
Själv tycker jag det kan vara rejält pilligt att komma åt PCIe-spärrarna där nere bland olika kort och CPU-kylare...

Min poäng var att Apple suger, enkelt förklarat.

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Mac-in-tush
Överprisad skit som folk köper som statussymbol.
Tror förövrigt att en Gilette (Mac)h-3 hyvel river ost både bättre och snabbare än detta rivjärn utformat för just ost-rivande.

Skrivet av K-D][Aramis:

Min poäng var att Apple suger, enkelt förklarat.

Där kom de obligatoriska, alltid lika fantastiskt nyanserade Apple-bash-kommentarerna. Suck...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Min poäng var att Apple suger, enkelt förklarat.

Man kan tycka illa eller bra om dem.
Men om ens åsikt bara är att de suger - då har man bara fel.

Permalänk
Medlem

Alltså, det mest kufiska med den där videon är ju den där orangea modelleran som amerikanerna kallar ost...

Permalänk
Medlem

Cheesus Christ.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ett block smör ser ju mer ut som ost än den där "osten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag kanske är lat och inte orkar söka själv, men är det licens som gör att Apple fortfarande tickar Intel? Jag menar... TR hade ju varit trevligt, kanske meckigt att göra om för mycket i MacOS?

Skrivet av [SmR]BMF:

@XHI: hörsägen från min sida men det ska ha blivit betydligt enklare att göra Hackintoshar med AMD cpuer så det är nog andra faktorer som styr cpu valet till intel än eventuell icke kompatibilitet mellan MacOS och AMD.

Skrivet av reflux:

T ex. Thunderbolt-certifiering.

Snazzy Labs på youtube byggde en AMD hackintosh. youtube-klipp på hackintosh bygget Det verkar inte helt omöjligt svårt för den som gillar att pilla med sånt. Den är även utrustad med 2st Thunderbolt 3 portar som nu tydligen inte är exklusivt bara tillgängligt för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har du ens kollat artikeln eller är du en sådan som bara vil gnälla billigt.

Har du såhär i din vanliga dator?
https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Pro+2019+Teardown/128922#...

Lyckligtvis inte.

Citat:

We're happy to see a modular SSD, but not happy knowing it's bound to the T2 chip, meaning user-replacements are a no-go.

Edit: Sen kan man fråga sig om man skall berömma att apple har lyckats skapa en produkt som inte är indränkt i lim och som man har möjligheten att byta ut komponenter på (men inte alla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av luri:

Snazzy Labs på youtube byggde en AMD hackintosh. youtube-klipp på hackintosh bygget Det verkar inte helt omöjligt svårt för den som gillar att pilla med sånt. Den är även utrustad med 2st Thunderbolt 3 portar som nu tydligen inte är exklusivt bara tillgängligt för Intel.

Det är inte längre exklusivt, men det finns inte heller några certifierade lösningar för AMD. Gigabyte och ASRock, ev MSI, har visst stöd med instickskort men certifieringen saknas och här skulle Apple och AMD definitivt kunna göra ett jobb ihop och se till att plattformen får ett mer robust stöd för all funktionalitet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.