Funderar på att bygga tangentbord. Söker tips.

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga tangentbord. Söker tips.

Jag hittar ingenting av det jag söker när det gäller tangentbord, så jag antar jag får bygga det själv. (suck)

Har någon bra tips på sajter eller ställen där man kan inhandla separata delar, som keyboard-moderbord, plasthållare osv, brytare osv?

tack

Permalänk
Medlem

I

Skrivet av Dooley:

Jag hittar ingenting av det jag söker när det gäller tangentbord, så jag antar jag får bygga det själv. (suck)

Har någon bra tips på sajter eller ställen där man kan inhandla separata delar, som keyboard-moderbord, plasthållare osv, brytare osv?

tack

https://kbdfans.com/
https://mechanicalkeyboards.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad bör man ha för tangentbord nu för tiden för gaming?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kamiii:

Vad bör man ha för tangentbord nu för tiden för gaming?

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta för, vad som kan uppfattas som, ett drygt svar:
Ett fungerande tangentbord är det som rekommenderas för gaming.

I övrigt är allt personlig preferens (dvs vad DU tycker fungerar bäst för DIG!)

@Dooley (TS): Du kan nog få några tips från länkarna i min signatur (annars kan du söka i detta sub-forumet: det finns rätt mycket info om var du kan köpa delar här)

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dooley:

Har någon bra tips på sajter eller ställen där man kan inhandla separata delar, som keyboard-moderbord, plasthållare osv, brytare osv?

Kolla på drop.com om du vill göra det enkelt för dig själv.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dooley:

Jag hittar ingenting av det jag söker när det gäller tangentbord, så jag antar jag får bygga det själv. (suck)

Har någon bra tips på sajter eller ställen där man kan inhandla separata delar, som keyboard-moderbord, plasthållare osv, brytare osv?

tack

Vad är det du söker specifikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vad är det du söker specifikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du .. först och främst så spelar jag inte. Så det är i princip enbart office och nytto.

  • 60% till 75% format (ej TKL)

  • ca 30 cm brett. 35cm är väldigt brett.

  • Djupledden spelar ingen roll alls

  • Total höjd max ca 20mm

  • Tangentbordsplattans översida högst 1cm över bordet

  • USB anslutet

  • Svensk ISO layout

  • SHIFT och CTRL tangenter längst ut i båda nedre hörnen

  • Visuell indikation för Caps Lock, Scroll Lock, Num Lock.

  • Belysning är skitsamma, bortsett från för indikation av scroll/num/caps lock

  • Möjligheten att använda caps med extra låg profil och platta ytor

  • Brytare med ”slaglängd” på 1cm eller aningen mindre

  • Brytar-beteende med taktil bump, typ cherry brown, white, eller blåa/gröna plus tjocka dämpringar. Osäker på hur det här blir med kort slaglängd

  • Programmerbart kan va plus

  • Vätsketåligt är plus

  • Tangentstorlekar i traditionella storlekar är plus (lätt att hitta rätt caps)

De flesta membran-tangentbords känsla är ju helt okänd för folk, tills man får lägga händerna på dom. Det finns åtskilliga membran-bord som tjänar användare minst lika bra som mekaniska brytare. Men det finns liksom ingen klar överblick över typer av tangenter och membran-respons osv. Så därför blir ju membran-bord närmast bortsållat automatiskt, för man kan inte veta hur dom känns, och man kan inte hålla på att handla såna tangentbord och reklamera hela tiden. Det är ett av skälen till varför mekaniska tangentbord blir så logiska val numera. Tyvärr - med tanke på att hur många lämpliga membran-bord det säkerligen finns för alla möjliga människors behov.

Vad sen gäller brytare, så är jag nu relativt van vid membran-brytare typ cherry brown. Röda brytare dom ’bara ger efter’ så fort man ens vilar fingrarna på tangenterna, så jag vet att jag måste ha någon slags lätt motstånd, och gärna en känsla för när – exakt – brytaren löser ut. Det behöver inte vara ljud, men det måste vara i känsla.

Gröna/blå switchar är i viss mån lite som röda switchar, dvs dom bara ger efter utan minsta motstånd ända tills man når klickläget. Med bruna tangenter (och förmodligen vita med) så finns det ett motstånd där redan från tidig början, så man kan vila händerna ovanpå tangenterna.

Men jag behöver också ha brytare vars avstånd från 'helt uppsläppt tangent' till 'helt nedtryckt tangent' är högst 1cm. (Jag kallar den här längden för ”slaglängd”). Och har man så korta avstånd som 1cm, så förändras nog karaktären av dom tidigare nämnda brytarna med. 1cm är ju extrem low profile för en brytare. Så jag är verkligen osäker.

Jag har ett Ducky TKL med Cherry MX blues hemma (som jag nästan aldrig använder, det är åt helvete för högt från bordet) och ”problemet” jag upplever med dom blå/gröna brytarna är att man får dubbla indikationer. Jag är van att få min indikation (på ’fullt nedtryckt tangent’) ifrån knycket i fingertoppen när tangenten slår i botten. Men med ett blått/grönt klickande knyck redan före botten-knycket, då upplever man dubbla ’knyck’, och det gör mig ganska fort så .. bedövad i både hörsel och fingerkänseln, orkar inte bry mig i att skilja på dom två intrycken, att jag då omedvetet- och gradvis återgår till att ’slå’ ner tangenterna hårt. Dels för att få tydligaste indikationen från när tangenten slår i botten, och dels för att gå förbi det klickiga topp-knycket med så hög ’tangentnedslagshastighet’ att jag knappt märker det mycket. Sjukt egentligen.

Att skriva så lätt på tangenterna att tangenten aldrig slår i botten ens, och bara gå på det klickiga knycket, det kan inte jag göra. Det blir som att skriva med rörelser så lätta att dom känns som fingerdarrningar mer än tangentnedtryck för mig.

Jag tänker däremot att dämpringar på 2 eller 4 mm skulle kunna ta bort botten-’knycket’ så att jag går på klick-knycket hela tiden. Alternativet är att köra på browns eller clears. Jag har provat dom, och med bruna så kan jag fortsätta få indikationen från att slå ner tangenten i botten. Eftersom ’topp-knycket’ i tangenten är mycket mindre tydligt än i klickiga cherrys, så får man inte dubbla indikationer av bruna, som man får med gröna/blåa utan dämpringar. Clears har jag inte känt på ännu, och eftersom ’topp-knycket’ i dom verkar vara mycket kraftigare än i bruna så är jag osäker. Rädd för att få dubbla indikationer igen.

Som sagt, jag tänkte beställa dämpringar och montera på mitt Ducky med Cherry Blues, tills jag insåg att brytare med extra kort slaglängd känns nog ännu mer olika. Hur känns en cherry blue med slaglängd på 10mm? Det klickiga knycket måste ju då komma nästan samtidigt som tangenten slår i botten. Eller ja .. det beror på vart i slaglängden som sätter klicket, jag vet inte. Man kan säga såhär: jag är inte förvånad att Cherry inledde sin ’low profile switches’ äventyr med just precis röda brytare, som inte har någon direkt nedtryckningskaraktär.

Jag vet helt enkelt inte. Kan behöva tips och förslag, eller andras tankegångar. Men jag ska nog börja med att beställa hem dämpringar till mina cherry blues och prova lite.

Det tangentbord som jag av ren känsla och vana använder mest är ett alldeles för stort Logitech K310. Egenskapslistan ovan är i viss mån baserat på det tangentbordet. Jag vill också ha CTRL och SHIFT längst ut i båda hörnen, för den vanan är så inarbetad över så många år, och om man tränar om den vanan så kan man inte skriva som folk på andra tangentbord sen.

Blev lite wall-of-text nu, insåg jag, men jag ville vädra mina tankegångar och osäkerheter med. Hoppas på lite input från dom. Ibland ser andra bättre vad man behöver och borde göra, än man själv gör, eftersom man själv är så ’in the matrix’.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Ja du .. först och främst så spelar jag inte. Så det är i princip enbart office och nytto.

  • 60% till 75% format (ej TKL)

  • ca 30 cm brett. 35cm är väldigt brett.

  • Djupledden spelar ingen roll alls

  • Total höjd max ca 20mm

  • Tangentbordsplattans översida högst 1cm över bordet

  • USB anslutet

  • Svensk ISO layout

  • SHIFT och CTRL tangenter längst ut i båda nedre hörnen

  • Visuell indikation för Caps Lock, Scroll Lock, Num Lock.

  • Belysning är skitsamma, bortsett från för indikation av scroll/num/caps lock

  • Möjligheten att använda caps med extra låg profil och platta ytor

  • Brytare med ”slaglängd” på 1cm eller aningen mindre

  • Brytar-beteende med taktil bump, typ cherry brown, white, eller blåa/gröna plus tjocka dämpringar. Osäker på hur det här blir med kort slaglängd

  • Programmerbart kan va plus

  • Vätsketåligt är plus

  • Tangentstorlekar i traditionella storlekar är plus (lätt att hitta rätt caps)

De flesta membran-tangentbords känsla är ju helt okänd för folk, tills man får lägga händerna på dom. Det finns åtskilliga membran-bord som tjänar användare minst lika bra som mekaniska brytare. Men det finns liksom ingen klar överblick över typer av tangenter och membran-respons osv. Så därför blir ju membran-bord närmast bortsållat automatiskt, för man kan inte veta hur dom känns, och man kan inte hålla på att handla såna tangentbord och reklamera hela tiden. Det är ett av skälen till varför mekaniska tangentbord blir så logiska val numera. Tyvärr - med tanke på att hur många lämpliga membran-bord det säkerligen finns för alla möjliga människors behov.

Vad sen gäller brytare, så är jag nu relativt van vid membran-brytare typ cherry brown. Röda brytare dom ’bara ger efter’ så fort man ens vilar fingrarna på tangenterna, så jag vet att jag måste ha någon slags lätt motstånd, och gärna en känsla för när – exakt – brytaren löser ut. Det behöver inte vara ljud, men det måste vara i känsla.

Gröna/blå switchar är i viss mån lite som röda switchar, dvs dom bara ger efter utan minsta motstånd ända tills man når klickläget. Med bruna tangenter (och förmodligen vita med) så finns det ett motstånd där redan från tidig början, så man kan vila händerna ovanpå tangenterna.

Men jag behöver också ha brytare vars avstånd från 'helt uppsläppt tangent' till 'helt nedtryckt tangent' är högst 1cm. (Jag kallar den här längden för ”slaglängd”). Och har man så korta avstånd som 1cm, så förändras nog karaktären av dom tidigare nämnda brytarna med. 1cm är ju extrem low profile för en brytare. Så jag är verkligen osäker.

Jag har ett Ducky TKL med Cherry MX blues hemma (som jag nästan aldrig använder, det är åt helvete för högt från bordet) och ”problemet” jag upplever med dom blå/gröna brytarna är att man får dubbla indikationer. Jag är van att få min indikation (på ’fullt nedtryckt tangent’) ifrån knycket i fingertoppen när tangenten slår i botten. Men med ett blått/grönt klickande knyck redan före botten-knycket, då upplever man dubbla ’knyck’, och det gör mig ganska fort så .. bedövad i både hörsel och fingerkänseln, orkar inte bry mig i att skilja på dom två intrycken, att jag då omedvetet- och gradvis återgår till att ’slå’ ner tangenterna hårt. Dels för att få tydligaste indikationen från när tangenten slår i botten, och dels för att gå förbi det klickiga topp-knycket med så hög ’tangentnedslagshastighet’ att jag knappt märker det mycket. Sjukt egentligen.

Att skriva så lätt på tangenterna att tangenten aldrig slår i botten ens, och bara gå på det klickiga knycket, det kan inte jag göra. Det blir som att skriva med rörelser så lätta att dom känns som fingerdarrningar mer än tangentnedtryck för mig.

Jag tänker däremot att dämpringar på 2 eller 4 mm skulle kunna ta bort botten-’knycket’ så att jag går på klick-knycket hela tiden. Alternativet är att köra på bruna eller vita. Jag har provat dom, och med bruna så kan jag fortsätta få indikationen från att slå ner tangenten i botten. Eftersom ’topp-knycket’ i tangenten är mycket mindre tydligt än i klickiga cherrys, så får man inte dubbla indikationer av bruna, som man får med gröna/blåa utan dämpringar. Vita har jag inte känt på ännu, och eftersom ’topp-knycket’ i dom verkar vara mycket kraftigare än i bruna så är jag tveksam. Rädd för att få dubbla indikationer igen.

Som sagt, jag tänkte beställa dämpringar och montera på mitt Ducky med Cherry Blues, tills jag insåg att brytare med extra kort slaglängd känns nog ännu mer olika. Hur känns en cherry blue med slaglängd på 10mm? Det klickiga knycket måste ju då komma nästan samtidigt som tangenten slår i botten. Eller ja .. det beror på vart i slaglängden som sätter klicket, jag vet inte. Man kan säga såhär: jag är inte förvånad att Cherry inledde sin ’low profile switches’ äventyr med just precis röda brytare, som inte har någon nedtryckningskaraktär.

Jag vet helt enkelt inte. Kan behöva tips och förslag, eller andras tankegångar. Men jag ska nog börja med att beställa hem dämpringar till mina cherry blues och prova lite.

Det tangentbord som jag av ren känsla och vana använder mest är ett alldeles för stort Logitech K310. Egenskapslistan ovan är i viss mån baserat på det tangentbordet. Jag vill också ha CTRL och SHIFT längst ut i båda hörnen, för den vanan är så inarbetad över så många år, och om man tränar om den vanan så kan man inte skriva som folk på andra tangentbord sen.

Blev lite wall-of-text nu, insåg jag, men jag ville vädra mina tankegångar och osäkerheter med. Hoppas på lite input från dom. Ibland ser andra bättre vad man behöver och borde göra, än man själv gör, eftersom man själv är så ’in the matrix’.

Du borde lära dig ha lägre krav är mitt tips. Åk till NetonNet och testa ett tangentbord. Kan rekommendera Corsairs k63, cherry röda mx och trådlöst. Fantastiskt tangentbord

Edit: Kan också rekommendera ADX Compact. Min son har de och är också väldans skönt tkl tangentbord

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Du borde lära dig ha lägre krav är mitt tips. Åk till NetonNet och testa ett tangentbord. Kan rekommendera Corsairs k63, cherry röda mx och trådlöst. Fantastiskt tangentbord

Edit: Kan också rekommendera ADX Compact. Min son har de och är också väldans skönt tkl tangentbord

Tackar för förslag. Men ska jag lägga ner 2000kr eller mer på ett tangentbord så är det en bra idé att verkligen se till att det man beställer blir helt rätt och långlivat.
Röda switchar kan jag knappt skriva på, och TKL är för stort för min arbetsplats. Kommer inte funka. Och trådlösa tangentbord är ofta en tydlig säkerhetsrisk.
NetOnNet har heller inga butiker, utan finns bara på nätet. MediaMarkt brukar jag däremot åka till annars, dom brukar ha en del tangentbord hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

NetOnNet har heller inga butiker, utan finns bara på nätet.

Alltså... Ska du vara sån så...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: wtf??

Ååh, shit. Här är det citat jag läste på NetOnNets hemsida:

"NetOnNet – Prispressaren på hemelektronik
NetOnNet öppnade den 10 mars 1999 med en enkel affärsidé: att sälja hemelektronik till lägre priser än i vanliga butiker. Vi fanns bara på Internet och sålde våra produkter direkt från lagerhyllan, utan onödigt krångel. 2001 kompletterades nätförsäljningen med Lagershopar där du handlar till samma låga priser som på nätet."

Det står "Vi fanns bara på Internet". När jag såg det så tänkte jag "Men vafan dt stod ju 'finns bara på nätet' där förut??" :S har aldrig handlat därifrån annat än på nätet heller så .. jag trodde uppenbarligen vad jag trodde. Så dom har alltså butiker? Skämmigt för mig i så fall.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Det syns ju klart och tydligt att det är photoshoppat

OnT: Varmilo har en bräda som ser ganska trevlig ut, VA69M:
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va69m-v3-cmyk-bla...

Jag vet inte om det går att beställa direkt från Varmilo med bakgrundsbelysning/caps/scroll indikation. Jag har ett VA88M med bakgrundsbelysning och där tänds den även för caps och scroll lock.

Annars fick jag hem ett Vortex Pok3r RGB idag, väldigt trevligt måste jag säga. Kommer nog ta lite tid att vänja sig vid ett så litet men det känns ändå bättre att kunna programmera egna layouter för CTRL, ALT osv. Då jag kör både OS X, Linux och Windows hemma och på jobb.

EDIT: Såg nu att du ville bygga ett. Jag har sämre koll på byggsatser och PCB då det gärna kostar mycket mer än 2000kr Bara ett par roliga keycaps spräcker ju nästan budgeten...

Permalänk

Kul att du vill bygga tangentbord! Har slängt in lite funderingar ang ditt tidigare inlägg.

(Motsatser)
Bygga eget, svensk layout och under 2000kr.
Det är inte lätt att bygga eget och komma under 2000kr gränsen men går helt klart, men Svensk ISO layout är svårt att hitta för sig självt. Om Svensk ISO är viktigt för dig, köp ett t-bord färdigt med ISO-SE.

Mekaniskt och låg travel och bygga själv
Det "finns" låga traveltangenter till mekaniska tangentbord men det kommer att innebära en dyrare kostnad. Samma gäller hattarna, om dessa ska vara låga finns det i princip bara ett alternativ om du vill bygga själv och det är Signature Plastics egna G10. Finns dock ej i ISO-SE och är som billigast 57$ ex frakt utan text. Ett färdigt t-bord med låga hattar som dock är ISO-SE är Vortex Race (kan slänga in en personlig vouch för Vortex).

Lågt tangentbord och mekaniskt.
Nästan alla mekaniska tangentbord har en platta ovanför kretskortet som gör att det blir stabilare, men också "högre". Om lågt är en prioritet, likt det t.bordet du länkade, är membran bättre.

Allmänt ang programerbart
Nuförtiden kan alla t-bord göras programmerbara genom en s.k. Hasu-Converter, där du stoppar in ditt tangentbords USB in i konverteraren och sen sätter in usb från konverteraren in i datorn. Kostar runt 50$ på 1upkeyboards. Finns att läsa mer på geekhack om du söker på Hasu USB converter eller ser videon som Linus Tech Tips gjorde.

Stort lycka till i t-bordsdjungeln och självklart om du har några frågor är det bara att skriva!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Tackar för förslag. Men ska jag lägga ner 2000kr eller mer på ett tangentbord så är det en bra idé att verkligen se till att det man beställer blir helt rätt och långlivat.
Röda switchar kan jag knappt skriva på, och TKL är för stort för min arbetsplats. Kommer inte funka. Och trådlösa tangentbord är ofta en tydlig säkerhetsrisk.
NetOnNet har heller inga butiker, utan finns bara på nätet. MediaMarkt brukar jag däremot åka till annars, dom brukar ha en del tangentbord hemma.

TKL är ju utan numpad och ADX jag tipsa om är compact. Mindre ändå. Haha ser att du redan fått på näsan om NetonNet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av Dooley:

Ja du .. först och främst så spelar jag inte. Så det är i princip enbart office och nytto.

  • 60% till 75% format (ej TKL)

  • ca 30 cm brett. 35cm är väldigt brett.

  • Djupledden spelar ingen roll alls

  • Total höjd max ca 20mm

  • Tangentbordsplattans översida högst 1cm över bordet

  • USB anslutet

  • Svensk ISO layout

  • SHIFT och CTRL tangenter längst ut i båda nedre hörnen

  • Visuell indikation för Caps Lock, Scroll Lock, Num Lock.

  • Belysning är skitsamma, bortsett från för indikation av scroll/num/caps lock

  • Möjligheten att använda caps med extra låg profil och platta ytor

  • Brytare med ”slaglängd” på 1cm eller aningen mindre

  • Brytar-beteende med taktil bump, typ cherry brown, white, eller blåa/gröna plus tjocka dämpringar. Osäker på hur det här blir med kort slaglängd

  • Programmerbart kan va plus

  • Vätsketåligt är plus

  • Tangentstorlekar i traditionella storlekar är plus (lätt att hitta rätt caps)

De flesta membran-tangentbords känsla är ju helt okänd för folk, tills man får lägga händerna på dom. Det finns åtskilliga membran-bord som tjänar användare minst lika bra som mekaniska brytare. Men det finns liksom ingen klar överblick över typer av tangenter och membran-respons osv. Så därför blir ju membran-bord närmast bortsållat automatiskt, för man kan inte veta hur dom känns, och man kan inte hålla på att handla såna tangentbord och reklamera hela tiden. Det är ett av skälen till varför mekaniska tangentbord blir så logiska val numera. Tyvärr - med tanke på att hur många lämpliga membran-bord det säkerligen finns för alla möjliga människors behov.

Vad sen gäller brytare, så är jag nu relativt van vid membran-brytare typ cherry brown. Röda brytare dom ’bara ger efter’ så fort man ens vilar fingrarna på tangenterna, så jag vet att jag måste ha någon slags lätt motstånd, och gärna en känsla för när – exakt – brytaren löser ut. Det behöver inte vara ljud, men det måste vara i känsla.

Gröna/blå switchar är i viss mån lite som röda switchar, dvs dom bara ger efter utan minsta motstånd ända tills man når klickläget. Med bruna tangenter (och förmodligen vita med) så finns det ett motstånd där redan från tidig början, så man kan vila händerna ovanpå tangenterna.

Men jag behöver också ha brytare vars avstånd från 'helt uppsläppt tangent' till 'helt nedtryckt tangent' är högst 1cm. (Jag kallar den här längden för ”slaglängd”). Och har man så korta avstånd som 1cm, så förändras nog karaktären av dom tidigare nämnda brytarna med. 1cm är ju extrem low profile för en brytare. Så jag är verkligen osäker.

Jag har ett Ducky TKL med Cherry MX blues hemma (som jag nästan aldrig använder, det är åt helvete för högt från bordet) och ”problemet” jag upplever med dom blå/gröna brytarna är att man får dubbla indikationer. Jag är van att få min indikation (på ’fullt nedtryckt tangent’) ifrån knycket i fingertoppen när tangenten slår i botten. Men med ett blått/grönt klickande knyck redan före botten-knycket, då upplever man dubbla ’knyck’, och det gör mig ganska fort så .. bedövad i både hörsel och fingerkänseln, orkar inte bry mig i att skilja på dom två intrycken, att jag då omedvetet- och gradvis återgår till att ’slå’ ner tangenterna hårt. Dels för att få tydligaste indikationen från när tangenten slår i botten, och dels för att gå förbi det klickiga topp-knycket med så hög ’tangentnedslagshastighet’ att jag knappt märker det mycket. Sjukt egentligen.

Att skriva så lätt på tangenterna att tangenten aldrig slår i botten ens, och bara gå på det klickiga knycket, det kan inte jag göra. Det blir som att skriva med rörelser så lätta att dom känns som fingerdarrningar mer än tangentnedtryck för mig.

Jag tänker däremot att dämpringar på 2 eller 4 mm skulle kunna ta bort botten-’knycket’ så att jag går på klick-knycket hela tiden. Alternativet är att köra på browns eller clears. Jag har provat dom, och med bruna så kan jag fortsätta få indikationen från att slå ner tangenten i botten. Eftersom ’topp-knycket’ i tangenten är mycket mindre tydligt än i klickiga cherrys, så får man inte dubbla indikationer av bruna, som man får med gröna/blåa utan dämpringar. Clears har jag inte känt på ännu, och eftersom ’topp-knycket’ i dom verkar vara mycket kraftigare än i bruna så är jag osäker. Rädd för att få dubbla indikationer igen.

Som sagt, jag tänkte beställa dämpringar och montera på mitt Ducky med Cherry Blues, tills jag insåg att brytare med extra kort slaglängd känns nog ännu mer olika. Hur känns en cherry blue med slaglängd på 10mm? Det klickiga knycket måste ju då komma nästan samtidigt som tangenten slår i botten. Eller ja .. det beror på vart i slaglängden som sätter klicket, jag vet inte. Man kan säga såhär: jag är inte förvånad att Cherry inledde sin ’low profile switches’ äventyr med just precis röda brytare, som inte har någon direkt nedtryckningskaraktär.

Jag vet helt enkelt inte. Kan behöva tips och förslag, eller andras tankegångar. Men jag ska nog börja med att beställa hem dämpringar till mina cherry blues och prova lite.

Det tangentbord som jag av ren känsla och vana använder mest är ett alldeles för stort Logitech K310. Egenskapslistan ovan är i viss mån baserat på det tangentbordet. Jag vill också ha CTRL och SHIFT längst ut i båda hörnen, för den vanan är så inarbetad över så många år, och om man tränar om den vanan så kan man inte skriva som folk på andra tangentbord sen.

Blev lite wall-of-text nu, insåg jag, men jag ville vädra mina tankegångar och osäkerheter med. Hoppas på lite input från dom. Ibland ser andra bättre vad man behöver och borde göra, än man själv gör, eftersom man själv är så ’in the matrix’.

Jag tror att detta skulle komma nära din fantasi.

Bräda - Här är utbudet tunt när man vill ha ISO så det blir denna.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gmmk-compact-meka...

Tangenter - finns det lite mer att välja men valde dessa som jag själv använder.
https://www.maxgaming.se/keycaps/pbt-keycap-109-set-seamless-...

Brytare - Det är här du verkligen blandar ihop det tycker jag, men jag tror någon av dessa passar dig bäst.
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_list...
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_list...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har aldrig någonsin sett nått tangentbord med en slaglängd på 1 cm, det är extremt långt och jag vet inte ens om hälften är särskilt vanligt, de flesta tangentbord har 2-4 mm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dooley:

Ja du .. först och främst så spelar jag inte. Så det är i princip enbart office och nytto.

  • 60% till 75% format (ej TKL)

  • ca 30 cm brett. 35cm är väldigt brett.

  • Djupledden spelar ingen roll alls

  • Total höjd max ca 20mm

  • Tangentbordsplattans översida högst 1cm över bordet

  • USB anslutet

  • Svensk ISO layout

  • SHIFT och CTRL tangenter längst ut i båda nedre hörnen

  • Visuell indikation för Caps Lock, Scroll Lock, Num Lock.

  • Belysning är skitsamma, bortsett från för indikation av scroll/num/caps lock

  • Möjligheten att använda caps med extra låg profil och platta ytor

  • Brytare med ”slaglängd” på 1cm eller aningen mindre

  • Brytar-beteende med taktil bump, typ cherry brown, white, eller blåa/gröna plus tjocka dämpringar. Osäker på hur det här blir med kort slaglängd

  • Programmerbart kan va plus

  • Vätsketåligt är plus

  • Tangentstorlekar i traditionella storlekar är plus (lätt att hitta rätt caps)

De flesta membran-tangentbords känsla är ju helt okänd för folk, tills man får lägga händerna på dom. Det finns åtskilliga membran-bord som tjänar användare minst lika bra som mekaniska brytare. Men det finns liksom ingen klar överblick över typer av tangenter och membran-respons osv. Så därför blir ju membran-bord närmast bortsållat automatiskt, för man kan inte veta hur dom känns, och man kan inte hålla på att handla såna tangentbord och reklamera hela tiden. Det är ett av skälen till varför mekaniska tangentbord blir så logiska val numera. Tyvärr - med tanke på att hur många lämpliga membran-bord det säkerligen finns för alla möjliga människors behov.

Vad sen gäller brytare, så är jag nu relativt van vid membran-brytare typ cherry brown. Röda brytare dom ’bara ger efter’ så fort man ens vilar fingrarna på tangenterna, så jag vet att jag måste ha någon slags lätt motstånd, och gärna en känsla för när – exakt – brytaren löser ut. Det behöver inte vara ljud, men det måste vara i känsla.

Gröna/blå switchar är i viss mån lite som röda switchar, dvs dom bara ger efter utan minsta motstånd ända tills man når klickläget. Med bruna tangenter (och förmodligen vita med) så finns det ett motstånd där redan från tidig början, så man kan vila händerna ovanpå tangenterna.

Men jag behöver också ha brytare vars avstånd från 'helt uppsläppt tangent' till 'helt nedtryckt tangent' är högst 1cm. (Jag kallar den här längden för ”slaglängd”). Och har man så korta avstånd som 1cm, så förändras nog karaktären av dom tidigare nämnda brytarna med. 1cm är ju extrem low profile för en brytare. Så jag är verkligen osäker.

Jag har ett Ducky TKL med Cherry MX blues hemma (som jag nästan aldrig använder, det är åt helvete för högt från bordet) och ”problemet” jag upplever med dom blå/gröna brytarna är att man får dubbla indikationer. Jag är van att få min indikation (på ’fullt nedtryckt tangent’) ifrån knycket i fingertoppen när tangenten slår i botten. Men med ett blått/grönt klickande knyck redan före botten-knycket, då upplever man dubbla ’knyck’, och det gör mig ganska fort så .. bedövad i både hörsel och fingerkänseln, orkar inte bry mig i att skilja på dom två intrycken, att jag då omedvetet- och gradvis återgår till att ’slå’ ner tangenterna hårt. Dels för att få tydligaste indikationen från när tangenten slår i botten, och dels för att gå förbi det klickiga topp-knycket med så hög ’tangentnedslagshastighet’ att jag knappt märker det mycket. Sjukt egentligen.

Att skriva så lätt på tangenterna att tangenten aldrig slår i botten ens, och bara gå på det klickiga knycket, det kan inte jag göra. Det blir som att skriva med rörelser så lätta att dom känns som fingerdarrningar mer än tangentnedtryck för mig.

Jag tänker däremot att dämpringar på 2 eller 4 mm skulle kunna ta bort botten-’knycket’ så att jag går på klick-knycket hela tiden. Alternativet är att köra på browns eller clears. Jag har provat dom, och med bruna så kan jag fortsätta få indikationen från att slå ner tangenten i botten. Eftersom ’topp-knycket’ i tangenten är mycket mindre tydligt än i klickiga cherrys, så får man inte dubbla indikationer av bruna, som man får med gröna/blåa utan dämpringar. Clears har jag inte känt på ännu, och eftersom ’topp-knycket’ i dom verkar vara mycket kraftigare än i bruna så är jag osäker. Rädd för att få dubbla indikationer igen.

Som sagt, jag tänkte beställa dämpringar och montera på mitt Ducky med Cherry Blues, tills jag insåg att brytare med extra kort slaglängd känns nog ännu mer olika. Hur känns en cherry blue med slaglängd på 10mm? Det klickiga knycket måste ju då komma nästan samtidigt som tangenten slår i botten. Eller ja .. det beror på vart i slaglängden som sätter klicket, jag vet inte. Man kan säga såhär: jag är inte förvånad att Cherry inledde sin ’low profile switches’ äventyr med just precis röda brytare, som inte har någon direkt nedtryckningskaraktär.

Jag vet helt enkelt inte. Kan behöva tips och förslag, eller andras tankegångar. Men jag ska nog börja med att beställa hem dämpringar till mina cherry blues och prova lite.

Det tangentbord som jag av ren känsla och vana använder mest är ett alldeles för stort Logitech K310. Egenskapslistan ovan är i viss mån baserat på det tangentbordet. Jag vill också ha CTRL och SHIFT längst ut i båda hörnen, för den vanan är så inarbetad över så många år, och om man tränar om den vanan så kan man inte skriva som folk på andra tangentbord sen.

Blev lite wall-of-text nu, insåg jag, men jag ville vädra mina tankegångar och osäkerheter med. Hoppas på lite input från dom. Ibland ser andra bättre vad man behöver och borde göra, än man själv gör, eftersom man själv är så ’in the matrix’.

Själv föredrar jag faktiskt membran... Tycker alla mekaniska tangentbord är grymt överskattade. Typ de där tjocka Dell-brädorna är nog mina absoluta favoriter.

Men till dina krav: Får man in en numpad också på 30cm med fullstora tangenter? Har inte så bra koll på alla format som finns nuförtiden.

(blir i övrigt extremt störd på alla häftiga tangentbord som finns som bara finns i ANSI, shakesfists.gif)

Skickades från m.sweclockers.com