Misslyckad konvertering från FAT32 till NTFS

Permalänk
Medlem

Misslyckad konvertering från FAT32 till NTFS

Startade konverteringen av en extern hårddisk med filer på igår kväll från FAT32 till NTFS, bara för att nu i morse konstatera att Konverteringen inte genomfördes. Någon som kan förklara varför?

LÄNK TILL BILD

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en 3 TB disk? FAT32 på så stora diskar är lite av ett hack och man måste oftast använda 3e parts diskhanterare för att göra en så stor FAT32 partition.
Och då gissar jag att Windows convert verktyg inte fungerar med så stora storlekar, baserat på att Totalt diskutrymme är ett negativt värde

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Sötast

Lättaste är nog att helt enkelt slänga nuvarande volymer och skapa nya med NTFS direkt. Finns ingen direkt fördel av att konvertera.

Om du konverterat för att "spara filerna på disken" så hoppas jag verkligen att du redan tagit backup. Att göra stora förändringar på disk med känslig data är "a big no-no"

Permalänk
Medlem

@Aaberg:
Har disken MBR eller GPT partitions tabell (du kan se detta i diskhanteraren on du högerklickar på disken där det det står Disk * längst till vänster och väljer egenskaper och sedan "Volymer" och vid "Partition Typ" står det vad den är).

Är disken nämnligen inte GPT utan MBR så kan man inte ha större partitioner än 2TB utan någon form av hack.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Det står "Standard". Inget annat.

Permalänk
Medlem

@Allexz: Eftersom jag redan har många filer på disken hade jag hoppats slippa kopiera allt till en reservdisk, för att formatera disken och sedan behöva läsa tillbaka allting igen. Men som du skriver är det kanske bäst att göra så ändå?!

Permalänk
Medlem

@lambdan: Stämmer att det är 3 Tb. Är det lika med att det inte går att konvertera då?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Aaberg:

@Allexz: Eftersom jag redan har många filer på disken hade jag hoppats slippa kopiera allt till en reservdisk, för att formatera disken och sedan behöva läsa tillbaka allting igen. Men som du skriver är det kanske bäst att göra så ändå?!

Att göra en så stor förändring som en filsystemskonvertering så bör man förutsätta att detta kan misslyckas och eller leda till dataförlust.

Lite som att krossa en flaska och hoppas att spriten inte rinner ut 😂 sämst jämförelse ever! Skämt å sido så är det en markant förhöjd risk för dataförlust i denna typen av scenarion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaberg:

@Allexz: Eftersom jag redan har många filer på disken hade jag hoppats slippa kopiera allt till en reservdisk, för att formatera disken och sedan behöva läsa tillbaka allting igen. Men som du skriver är det kanske bäst att göra så ändå?!

Med den resonemanget kommer du förlora filer... man skall aldrig lita på att det kommer att fungera och datat är kvar i sådana här övningar och speciellt inte MS FAT32 till NTFS-konvertering då jag hade en kamrat som förlorade många års BBS och NEWS-inlägg den vägen...

Det är för alltid först backup och sedan leka - och backup är ändå bra att ha även om det skulle går bra med konverteringen...

och lagring är rätt billigt att köpa, alltid betydligt billigare än den datat du just förlorade för att du var dumsnål och inte gjorde backup...

---

Regeln att göra backup innan gäller alltid om man skall plocka ur en disk ur en extern USB-disk och stoppa i sin stationära, flytta diskar mellan NAS:ar etc. (då dess reflexmässiga åtgärd är att börja formatera disken och synka mot de andra diskarna utan att bry sig om den gamla diskinnehållet, utan bara kör rakt över) och utgå att filerna kommer alltid vara förstörda eller oläsbara när det kopplas in i den nya miljön. Det är egentligen bara USB-diskar man kan flytta runt utan för mycket skumt händer, ja så länge man inte försöker konvertera filsystem...

Det finns bara en konvertering mellan olika filsystem som faktiskt har fungerat felfritt för min del - från ext4 till BTRFS - men... jag skulle ändå ha backup innan något sådant försök...

Permalänk
Medlem

UPPDATERING:Tog det säkra före det osäkra och köpten en ny extern hårddisk på 4 Tb att föra över filerna till (som är NTFS-formaterad).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaberg:

UPPDATERING:Tog det säkra före det osäkra och köpten en ny extern hårddisk på 4 Tb att föra över filerna till (som är NTFS-formaterad).

Skickades från m.sweclockers.com

Bra. Rätt val!

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros