Permalänk
Medlem

Bäst 4G router, max 3000kr

Hej,

Jag har problem med min nuvarande TP-Link MR400 (https://www.tp-link.com/se/home-networking/3g-4g-router/arche...) och är i behov av ny router. Stora problem - mina Home Mini's fungerar inte. dessa används för att tända/släcka lampor och TV. Philips Hue funkar inte, mobilen funkar inte, Nvidia Shield funkar inte. PC funkar utmärkt. Efter 12h felsökning måste det helt enkelt vara routern (om än inte så troligt - men allt är väldigt konstigt här just nu).

Självklart vill jag att den ska vara stabil, men om jag måste starta om den en eller två gånger per år är okej. En stabil router helt enkelt. Jag önskar förstås också så hög hastighet som möjligt, och jag är medveten om att det är omöjligt att vara på vilken hastighet just jag får.

Induino har ett test som ser väldigt bra ut (https://www.induo.com/b/4g-router-bast-prestanda/), men deras routrar är lite väl dyra och inte för hemanvändare.

Jag har en extern mimo-antenn (https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...) som jag antingen gärna använder eller byter ut för högre hastighet. Med denna antenn har jag 100% styrka enligt routern och får ca 20-35Mbit/s beroende på tid på dygnet. Kan detta ökas med bättre antenn?

Tack!

Edit: För att förtydliga så är det en hemmarouter för 4G med externa antenner som behövs - ingen liten USB-sticka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Huaywi 4g funkar utmärkt och snabbt hos mig. Kostar kring tusen kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många vanliga routrar stöder surfstickor, kanske finns fler funktioner som du behöver på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Huaywi 4g funkar utmärkt och snabbt hos mig. Kostar kring tusen kr.

Vet inte vilken router det är du menar. Huawei har flera modeller.

Skrivet av fiskebulle:

Många vanliga routrar stöder surfstickor, kanske finns fler funktioner som du behöver på det viset.

Jag borde ha varit tydligare i min tråd - jag behöver en router med stöd för externa MIMO-antenner (därav länkar till nuvarande antenn), så "vanliga" routrar är normalt sett inte intressanta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara brygga din nuvarande? Eller om den inte stöder det stänga av dhcp och router funktion och köra router<> router

Skrivet av nu1mlock:

Vet inte vilken router det är du menar. Huawei har flera modeller.

Jag borde ha varit tydligare i min tråd - jag behöver en router med stöd för externa MIMO-antenner (därav länkar till nuvarande antenn), så "vanliga" routrar är normalt sett inte intressanta.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Kolla mikrotik, typ WAP LTE KIT, bra peng, bra pryl.
Finns rätt mycket modeller, vissa med stöd för extern antenn osv.
https://mikrotik.com/products/group/lte-products

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Varför inte bara brygga din nuvarande? Eller om den inte stöder det stänga av dhcp och router funktion och köra router<> router

För att anledningen till att jag behöver en ny 4G router är för att min 4G router är trasig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Kolla mikrotik, typ WAP LTE KIT, bra peng, bra pryl.
Finns rätt mycket modeller, vissa med stöd för extern antenn osv.
https://mikrotik.com/products/group/lte-products

Dom såg ut att ha en hel del prylar, men man har ju ingen som helst aning om vad som är bra. Ser ut som industriella routrar, men det spelar mindre roll i sig, så länge dom är stabila och får bra hastighet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Letade också efter någon bra 4G router.
Köpte en Netgear Nighthawk M1.
Farten är bra och den är stabil.
Får över 200 Mbit/s i med ett telefon sim (Telias surfkorts sim är begränsade till 100 Mbit/s).

En nackdel är att den har batteri. Finns en hel del rapporter om att batteriet sväller upp om det sitter i hela tiden. Går att köra utan batteri men då startar den inte upp om strömmen går. Man måste sätta in batteriet igen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Letade också efter någon bra 4G router.
Köpte en Netgear Nighthawk M1.
Farten är bra och den är stabil.
Får över 200 Mbit/s i med ett telefon sim (Telias surfkorts sim är begränsade till 100 Mbit/s).

En nackdel är att den har batteri. Finns en hel del rapporter om att batteriet sväller upp om det sitter i hela tiden. Går att köra utan batteri men då startar den inte upp om strömmen går. Man måste sätta in batteriet igen.

Det låter ju väldigt bra! Det skulle dock inte se riktigt så bra ut för mig. Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur det var, då det nästan är två år sedan jag kollade ordentligt på det hela, men som det är nu får jag ut ca 20-35Mbit/s med den "stora" bordsantenn som jag har. Jag har för mig att masten jag är ansluten till ger max 80Mbit/s enligt någon karta som jag hade hittat online men avståndet, träd och väder sänker hastigheten. Möjligtvis går det att öka hastigheten något med en riktantenn på taket.

Jag ska ha den i åtanke om inte annat. Just nu väntar jag på svar från TP-Link gällande garantiärende. Jag chattade med deras support och även dom tyckte att det lät som att det var routern det var fel på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Förra året så hade Telia inget unlimited så jag körde med Telenor. Fick 4 Mbit/s utan antenn.
Med två st 1 meter långa Yagi antenner så skrämde jag upp det till 70 Mbit/s.
Tänk på att antennsladden dämpar en hel del så den skall vara så kort som möjligt.
Ser Telia masten från sommarstugan så nu köra jag utan antenner.

Netgear Nighthawk M1 är ju rätt dyr och nog overkill i ditt fall. Borde räcka med CAT4 router

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Förra året så hade Telia inget unlimited så jag körde med Telenor. Fick 4 Mbit/s utan antenn.
Med två st 1 meter långa Yagi antenner så skrämde jag upp det till 70 Mbit/s.
Tänk på att antennsladden dämpar en hel del så den skall vara så kort som möjligt.
Ser Telia masten från sommarstugan så nu köra jag utan antenner.

Netgear Nighthawk M1 är ju rätt dyr och nog overkill i ditt fall. Borde räcka med CAT4 router

Jag har ca 1,2km till masten, men det är lite träd och saker mellan, så det är inte fri sikt. Jag tror att kabeln mellan antenn och router är ganska lång, säkert 2-3m, tror du att det skulle bli märkbar skillnad om jag kortade ner den, då antennen ändå står bredvid routern?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En bra kabel dämpar 0.5 dB/m (vid 2170 MHz) så 2-3m är igen fara.
Men blir det 10m så försvinner 5 dB.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W