Kemikalieskatten på elektronik höjs 2020

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot den dagen kvittningen i form av skattesänkning på arbete kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Detta stämmer inte alls. På lönekuvertet skulle man lika gärna ha kunnat redovisa din "riktiga lön" eller rättare sagt kostnad att ha dig som anställd och därefter först dra av arbetsgivaravgifter och därefter den vanliga skatten. Men nu har man valt att redan innan du får lönekuvertet dra av x avtal tusenlappar för arbetsgivaravgiften. Arbetsgivaravgiften går till att finansiera exempelvis sjukförsäkringen, föräldraförsäkringen och pensionen. Dessa poster finansieras i allra högsta grad av skatter från arbete. Jag lägger ingen politisk värdering i detta inlägg och hur stort skattetryck vi ska ha i Sverige men rätt ska vara rätt. I Sverige är det inte så svårt att komma upp i 50% i skatt.

Arbetsgivaravgiften måste alltid räknas in om vi pratar om Sveriges skattetryck. Något annat vore helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen källa men jag tror jag hört att det inte är tillåtet längre att redovisa "öppet" något jag tycker är synd.
Vore bra om alla som arbetar inser hur pass mycket det kostar

Vill tillägga att mitt antagande maximalt kan vara 100% fel

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 155 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst, exkl. arbetsgivaravgiften. Eftersom den inte är något som du som privatperson berörs av så är det inte direkt intressant i denna frågan.

Skitsnack. Nästan alla som jobbar betalar minst 50% skatt i Sverige. Varför räknar du inte in 32% arbetsgivaravgifter? Bara för att din chef betalar in de pengarna istället för dig så betyder inte det att de inte betalas in.

Lite som när en BRF har ett lån på en miljon per lägenhet, vem är det som får stå för den notan tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Skulle väldigt gärna vilja se vad dessa pengar verkligen går till...

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte förvåna mig om det gick till Copyswede...

Pengarna går inte till att förbättra miljön, det vet alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Ingen källa men jag tror jag hört att det inte är tillåtet längre att redovisa "öppet" något jag tycker är synd.
Vore bra om alla som arbetar inser hur pass mycket det kostar

Vill tillägga att mitt antagande maximalt kan vara 100% fel

Jag har inte hört talas om det. Däremot vill man som företag lägga så lite extra tid på administration som möjligt. Hade någon av våra anställda fört fram önskemål om att få hela kostnaden specificerad rad för rad hade jag inte haft några problem med att låta löneadministratören fixa det. Sedan i år måste ju ändå arbetsgivaravgifterna redovisas på individnivå till Skatteverket så i princip finns all data lätt tillgänglig i systemet.

Huruvida staten ens har möjlighet att förbjuda företag från att redovisa detta låter jag vara osagt. Men ett sådant förbud vore helt absurt och värt att trotsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 155 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst, exkl. arbetsgivaravgiften. Eftersom den inte är något som du som privatperson berörs av så är det inte direkt intressant i denna frågan.

Hur menar du att man som privatperson inte berörs av arbetsgivaravgifterna? För att det är pengar som aldrig når lönekontot?
Enligt samma logik så berörs man som privatperson då ej heller av kommunalskatten?

Den enda skillnaden är ju att den ena står på lönespecen och den andra är dold.

Edit:
För att bidra något till huvudämnet så kan jag väl bara konstatera att det är ett intressant upplägg att fortsätta höja en skatt i snabb takt och samtidigt konstatera att det är oklart om den har någon effekt. Vet inte om det är dumdristigt, våghalsigt eller bara respektlös hantering av skattepengar...

Visar det sig att den har den önskade effekten och att det faktiskt sker en grön skatteväxling så är det väl bra. Men bör väl gälla på importerade varor, redan utan denna skatt har ju svenska butiker svårt att konkurrera med utländska bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Skämtar du nu eller? Arbetsgivaravgiften spelar jäkla stor roll eftersom den är, precis som din lön, en kostnad för företaget vilket utan den du hade kunnat få betydligt högre lön och arbetsgivaren kunnat spara pengar om ni möttes på mitten exempelvis. Arbetsgivaravgift är bara ett sätt att beskatta mer och påstå att det är arbetsgivaren som betalar och inte arbetstagaren. Fel, det är du som arbetstagare som påverkas i slutändan av detta.

Vi betalar nästan alla här mer än hälften av våra arbetsdagar till staten och kommunerna, om du ska vara ärlig och nämna alla skatter. Och låtsas inte som om att man behöver tjäna fina stålar för att betala sådana sjuka mängder skatt, har du precis kommit in i arbetslivet och har en ingångslön på 18000 så går totalt sett hälften av detta till skatt, arbetsgivaravgift eller moms.

Vad gäller kemikalieskatten så är detta bara mer straffbeskattning på världens mest beskattade folk. Regeringen och dess anhängare tycks tro att pengar löser alla problem, spelar ingen roll vem som sitter bakom spakarna eller hur dessa spakar är konstruerade, bara man slänger pengar på problemet så löser det sig...

Många bäckar små som det heter.

Nog har vi högt skattetryck i Sverige och det är lika fel att inte räkna med hela skattetrycket som att räkna med det och inte ta med vad man får tillbaks.

I slutändan handlar det lite om man tror att man får mer av kakan av en regering (som kan vara korrupt) eller av ett vinstdrivande företag. Sociala avgifter är försäkringar och pension mm som går tillbaks till dig.

Ett bra företag kan vara väldigt generöst och en dålig regering kan blåsa en. Det har inte så mycket med vilket styre med skatt vs inte skatt utan mer hur korrupt/generös "den som matar" är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Fotnot: Kemikalieskatten appliceras inte på datorkomponenter" Så jag tyker inte det är så farligt

Inte helt sant, nätverkskort borde det utgå kemikalieskatt på, dock hur många köper extra nätverkskort idag? Och de väger ju inte något, så det blir inte mycket inte extra i påslag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag ser fram emot den dagen kvittningen i form av skattesänkning på arbete kommer

Kanske missat att värnskatten slopas i den senaste budgeten?

Permalänk
Medlem

Det beror på hur man räknar, t.ex 33 % skatt plus 25% moms (mervärdesskatt) på mat och annat skit så är man över 50%.

Permalänk
Avstängd

Låter fantastiskt, tänk bara om pengarna hade gått till något bra också så bra det hade kunnat bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Hör och häpna. Det är inte naturen man tänker på i första hand med denna skatt utan att få bort ämnen som är hälsofarliga.

Stämmer inte. Det man tänker på först och främst är statens skatteinkomster, inte att få bort någonting som är hälsofarligt, den biten hanterar EU's kemikalielagstiftning REACH. I själva verket så har EU konstaterat att flamskyddsmedel som omfattas av den svenska skatten inte är hälsofarliga. Hurvida något som innehåller ex. brom är skadligt beror på i vilken form det befinner sig i och hur exponeringen ser ut.

Skrivet av Xinpei:

Nu är det, tack och lov, en minoritet i riksdagen som vill stänga ned kärnreaktorerna inom åskådlig framtid. Däremot Sverige står inför ett problem när våran kärnkraftspark måste uppgraderas eller bytas ut.

Senast jag kollade så stänger statligt ägda Vattenfall ned Ringhals 2 detta år och Ringhals 1 nästa år, detta trots att Ringhals minoritetsägare inte ville detta och att reaktorerna de senaste åren gått med miljardvinster. Man kan undra hur detta kommer sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Stämmer inte. Det man tänker på först och främst är statens skatteinkomster, inte att få bort någonting som är hälsofarligt, den biten hanterar EU's kemikalielagstiftning REACH. I själva verket så har EU konstaterat att flamskyddsmedel som omfattas av den svenska skatten inte är hälsofarliga. Hurvida något som innehåller ex. brom är skadligt beror på i vilken form det befinner sig i och hur exponeringen ser ut.

Senast jag kollade så stänger statligt ägda Vattenfall ned Ringhals 2 detta år och Ringhals 1 nästa år, detta trots att Ringhals minoritetsägare inte ville detta och att reaktorerna de senaste åren gått med miljardvinster. Man kan undra hur detta kommer sig...

Orsaken varför man stänger ned kärnreaktorerna i ringhals är ekonomiskt. Inte politiskt per se.

Angående bromerade flamskydd så verkar inte riktigt EU hålla med dig eftersom de är förbjudna i de flesta medlemsländer. Med hänvisning till hälsoskäl.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"en höjning på 15 miljarder kronor på miljöområdet ska användas för att sänka skatten på arbete med motsvarande belopp."

Jag förstår inte hur folk utöver de absolut rikaste kan vara för detta.
Hur kan vanliga lönetagare tro att detta är en bra sak? Varför röstar folk på det här?

Det här gynnar enbart de rikaste. Vi urholkar Sveriges värderingar mer och mer. Sorgligt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidigt22:

Det beror på hur man räknar, t.ex 33 % skatt plus 25% moms (mervärdesskatt) på mat och annat skit så är man över 50%.

12 %
Momsen är normalt 12 procent på livsmedel. Livsmedel är alla bearbetade eller obearbetade ämnen eller produkter som är avsedda att ätas av människor.

Även följande räknas som livsmedel

ämnen som avsiktligt tillförts livsmedel under framställning, beredning eller behandling
alkoholfria drycker samt lättöl och folköl
dricksvatten som säljs på flaska eller liknande
tuggummi
mjölk (även vid försäljning till ett mejeri)
spannmål (även vid försäljning till en kvarn).
25 %
På följande livsmedel är momsen 25 procent

dricksvatten från vattenkran
spritdrycker, vin och öl med högre alkoholhalt än folköl.
Följande räknas inte som livsmedel och momsen är därför 25 procent

foder
levande djur, med undantag för ostron och skaldjur som säljs levande som livsmedel
tobak och tobaksprodukter
läkemedel. Om läkemedlet lämnas ut mot recept eller om du säljer till sjukhus kan det vara momsfritt.
narkotika och psykofarmaka
restsubstanser och främmande ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Jag skulle gärna se att vi långsiktigt lägger alla sociala avgifter på lönetagaren, eller åtminstone gör det obligatoriskt att redovisa dessa på lönespecar. Sen kan vi avskaffa Allmän löneavgift och Arbetsmarknadsavgift (som ju bara är glorifierade skatter) samt jobbskatteavdraget (kanske kompensera genom höjt grundavdrag).
Behåller vi samma brytpunkt för statlig skatt som idag så bör staten rimligtvis iaf delvis kompenseras för bortfallet när lönenivåerna justeras upp, kommunala biståndet kan slopas också när kommunerna får behålla mer pengar (pga högre löner).

Tror att man skulle kunna slippa rätt mycket byråkrati-kostnader utan att påverka de reella skattenivåerna nämnvärt. Problemet är bara att det skulle ta tid innan arbetsmarknaden hinner komma i balans igen, och ingen politiker kommer nånsin vilja genomföra det politiska självmord det skulle vara att argumentera för att "sänka skatten för arbetsgivarna"...

Sen bör vi se över möjligheterna att kompensera kommuner som bidrar med naturresurser (vattenkraft, gruvor osv) om vi vill att landsbygden ska överleva, men det är väl en annan diskussion..

Grundtanken är god, i slutändan är vårt välstånd givetvis en direkt funktion av vår värdeproduktion. Den sortens byråkrater producerar inga värden, de bara fördelar om värden som producerats av andra.

Som du säger finns en enorm inneboende tröghet, bara en sån sak som att friställda byråkrater måste skola om sig och börja producera innan man ser någon väsentlig skillnad kommer ta lång tid. De inledande kostnaderna för att ändra så stora och komplexa system kommer förstås också vara enorma.

Förmodligen skulle man vara tvungen att göra det gradvis under lång tid för att slippa markanta konsekvenser, och det tror jag dagens kvartalsekonomiskt tänkande politiker som i princip bara bryr sig om hur det går under aktuell mandatperiod inte kommer ge sig in på, den ofrånkomliga dippen i landets ekonomi när projektet inleds är ingen vidare CV-booster när man söker toppjobben i Bryssel då mandatperioden börjar lida mot sitt slut.

Det är nog kort sagt lättare sagt än gjort att komma dit du vill, och dessutom undrar jag om det ens finns någon vilja att göra det bland beslutsfattarna? Hade man inget att vinna på att upprätthålla ett snårigt system, tycker man det på naturlig väg borde förenklats ändå. Eller är problemet att det inte finns nån budget för systemet i sig, då det bara är att höja skatten i takt med att kostnaderna ökar?

Att tvinga fram redovisning är dock något man rimligen skulle kunna börja med ganska omedelbart. Egentligen är det konstigt att man inte gör det redan, givet att du som privatperson på begäran är lagtvungen att redovisa i detalj om du skulle göra ett avdrag på skitpengar för att du exempelvis rest i tjänsten. Den enda nackdelen är att det skulle sysselsätta byråkrater. Och återigen, det ligger knappast i beslutsfattarnas intresse.

Fick jag bestämma hade vi dock definitivt börjat jobba åt det hållet.

Instämmer också i andra stycket. Även om det i praktiken inte handlar om en sänkning av skatten för arbetsgivarna, utan för arbetstagarna, så är det så det ser ut. De opålästa som inte köper argumentationen kommer definitivt vara för många och högljudda för att det skulle gå att ro iland.

Hehe, ja, gällande gruvdrift och sådant skulle man ju kunna börja med att inte skänka bort brytningsrätterna till utländska intressen...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Faktiskt helt glömt bort att kika hos Amazon.de vad en 3800X/3700X uppgradering skulle kosta jämfört mot svenska ÅF.

Fast att Webhallen kör t ex rabatterat på processor och Asus X570-E. Skiljer det ju cirka en tusing till Amazon.de fördel. Det är riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kanske missat att värnskatten slopas i den senaste budgeten?

Alldeles oavsett om nationalekonomernas teoretiska modell* om höginkomsttagarbeteenden visar sig hålla i praktiken eller ej så var det inte slopad värnskatt som skulle finansieras av höjd kemikalieskatt?

Slopad värnskatt betalar sig själv enligt nationalekonomerna (och Major Björklund). Finns studier som visat att slopandet av värnskatten bör vara självfinansierande. Ingen av dessa teoretiska modeller tar dock hänsyn till den inneboende och tilltagande lathetskoefficienten bland arbetstagare i gemen utan räknar kallt med att det blir fler arbetstimmar > högre produktivitet för samma kostnad > win.

*
Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Nog har vi högt skattetryck i Sverige och det är lika fel att inte räkna med hela skattetrycket som att räkna med det och inte ta med vad man får tillbaks.

I slutändan handlar det lite om man tror att man får mer av kakan av en regering (som kan vara korrupt) eller av ett vinstdrivande företag. Sociala avgifter är försäkringar och pension mm som går tillbaks till dig.

Ett bra företag kan vara väldigt generöst och en dålig regering kan blåsa en. Det har inte så mycket med vilket styre med skatt vs inte skatt utan mer hur korrupt/generös "den som matar" är.

Givetvis spelar det roll vilka som styr, vilket är lite min poäng, mer pengar är inte nödvändigtvis en lösning. Därför är lojalitet till partier något som folk måste sluta med också. Det är mycket vi ska få ut från vår skatt, men ser man till förr och nu så kan man se att vi betalade betydligt mindre skatter än förr, trots det fungerade skolor, sjukvård m.m. bättre. Sorgligt bara att så många låtsas som det regnar när staten pissar på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det, tack och lov, en minoritet i riksdagen som vill stänga ned kärnreaktorerna inom åskådlig framtid. Däremot Sverige står inför ett problem när våran kärnkraftspark måste uppgraderas eller bytas ut.

Visst är det väl så, men det känns så skruvat att vi har MP som driver på frågan mest och sedan är de största miljöbovarna själva, samt att det bara blev så otroligt bakvänt. Jag förstår tanken, men man måste ju kunna ha ett perspektiv på hur det ser ut med energifrågan. Vi har ju redan idag företag som inte kan expandera för att det inte finns tillräckligt med el att tillgå. Vi hämmar utvecklingen samtidigt som vi köper in mindre bra el.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Givetvis spelar det roll vilka som styr, vilket är lite min poäng, mer pengar är inte nödvändigtvis en lösning. Därför är lojalitet till partier något som folk måste sluta med också. Det är mycket vi ska få ut från vår skatt, men ser man till förr och nu så kan man se att vi betalade betydligt mindre skatter än förr, trots det fungerade skolor, sjukvård m.m. bättre. Sorgligt bara att så många låtsas som det regnar när staten pissar på en.

Inte för att vara den MEN.. Problem som uppkommer idag behöver händelsevis inte vara några som gällde då. Att stirra sig blind på vad som betalades då och vad som betalas nu är inte alltid produktivt med tanke på att förutsättningarna är helt annorlunda idag i jämförelse med då. Problemen i skolan kan delvis t.ex. härledas till att kommunerna är inkapabla att sköta skolan. Vårdens problem beror delvis på en åldrande och ökad befolkning kombinerad med mindre antal läkare etc.

Min poäng är inte att egentligen göra frågan politisk utan snarare att det inte går att stirra sig blind på hur mycket man betalade utan man måste kolla på alla faktorer som gällde då och de som gäller nu och jämföra dessa.. efter rimliga antaganden dvs.

Skrivet av trickeh2k:

Visst är det väl så, men det känns så skruvat att vi har MP som driver på frågan mest och sedan är de största miljöbovarna själva, samt att det bara blev så otroligt bakvänt. Jag förstår tanken, men man måste ju kunna ha ett perspektiv på hur det ser ut med energifrågan. Vi har ju redan idag företag som inte kan expandera för att det inte finns tillräckligt med el att tillgå. Vi hämmar utvecklingen samtidigt som vi köper in mindre bra el.

Vill inte yttra mig om MP är värsta när det kommer till "miljöboveri" (mestadels pga. brist på källor om ämnet) däremot så verkar deras politik inte följa vetenskapen medan deras ungdomsparti är ännu mer extrema. Orsaken till att el inte finns att tillgå är pga. av den kraftiga exporten samt att både vattenverk och kärnkraftverk inte är de modernaste kombinerat med att företag vill expandera kraftigt under kort tid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Det är tur att vi i Sverige ska betala hela världens giftiga kemikalieskatter istället för att straffa tillverkarna som väljer de giftiga ämnena. Nu kan resten av världen handla på igen då vi ökar skatten här.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det är tur att vi i Sverige ska betala hela världens giftiga kemikalieskatter istället för att straffa tillverkarna som väljer de giftiga ämnena. Nu kan resten av världen handla på igen då vi ökar skatten här.

Hur går det ihop?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Hur går det ihop?

/s

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Dags att få tillbaka denna tråd till vad rubriken säger: Höjning av kemikalieskatten.

Att notera är att denna skatt appliceras även på begagnade och återanvända IT-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Fick jag inte skriva att jag tycker att skatten är ok? Miljögifter är väl verkligen något som förstör miljön. Jag vill minimera gifter och vill se att att man kan få lång livslängd på datorer, tv och mobiler!

Skickades från m.sweclockers.com

Jo. Du får skriva det. Men det är inte sånt man får tycka här bland skrivbordskrigarna i SD:s tjänst.

Allt är ju bara hotfullt pk-skit oavsett vad det är. Och det är arabernas fel. Och Lövets....

Själv tycker jag att vi i Sverige har det så äckligt bra så det nästan är sjukt. Jag i alla fall har det sp. Är absolut inte höginkomsttagare men jag har allt man kan drömma om. Inte alltid det senaste men ändå ingen panik.

Jag tittar på alla sparade förpackningar och oanvända prylar jag spontanköpt och undrar vad det var bra för. Det försvinner inte bara av sig självt.

Jag tittar på min lilla dotter och blir rädd när skatter går till sådant ingen har riktig nytta av, medan hennes framtid är högst osäker.

Det är det enda som skrämmer mig idag. Och en för tidig död pga cancer eller annat. Då kan jag inte se henne växa mer. Och skydda henne.

Den här höjningen med 10:- betyder inte ett jävla skit i det stora hela.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se vart varenda dessa "miljökompeserade" skattekronor används. Hade varit lättare att smälta alla dessa avgifter om regeringen var tvungen att deklarera varenda öre!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Den här höjningen med 10:- betyder inte ett jävla skit i det stora hela.

Problemet är väl att man inte vet var de där 10kr går. Att sedan föroreningar flyger in från Polen, Ukraina med mera kommer inte de där 10kr göra någon skillnad. Speciellt nu när Polen för några dagar sedan vägrade diskutera klimatpolitik. Jag skulle hellre se ett system där SIDA ändrade riktning där bidrag är förenade med viss mån av klimatåtgärder. Gör man inget för att minska sin fotspår får man heller inget svenskt bidrag, tycker det är fullt rimligt.

Att sedan Sveriges största utsläppare (inte mina gaser men är god tvåa) köper sig fria med "utsläppsrätter" får väl anses vara lite grann som att man "bör städa i eget hus innan man klagar på andra". Min hållning kommer alltid att vara väldigt skeptiskt till denna typen av (straff)skatt eftersom den varken öronmärks eller går att följa.

Sedan är Skandinaver väldigt bra på att återvinna. Att det sedan stjäls och skeppas utomlands för bränning på soptipp eller så... det får nog också regleras lite bättre innan vi börjar anmärka på andra nationer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Om du betalar 50% av din inkomst betyder det också att du tjänar bättre än 99% av den resterande befolkningen. Du är ett unikt fall.

Det bör tillägas, beroende på kommun du bor i, att du behöver komma upp i närmare 155 000:- i månaden för att uppnå 50% skatt på din inkomst, exkl. arbetsgivaravgiften. Eftersom den inte är något som du som privatperson berörs av så är det inte direkt intressant i denna frågan.

- Först betalar arbetsgivaren en skatt när denne betalar ut din lön.
- Sedan betalar du en skatt på den kvarvarande summan.
- Vid produktköp betalar du en till skatt.

Så för medelsvensson är den totala skatten betalad per intjänad krona vid det tillfälle då den spenderas i grova slängar 60-70%

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Problemet är väl att man inte vet var de där 10kr går. Att sedan föroreningar flyger in från Polen, Ukraina med mera kommer inte de där 10kr göra någon skillnad. Speciellt nu när Polen för några dagar sedan vägrade diskutera klimatpolitik. Jag skulle hellre se ett system där SIDA ändrade riktning där bidrag är förenade med viss mån av klimatåtgärder. Gör man inget för att minska sin fotspår får man heller inget svenskt bidrag, tycker det är fullt rimligt.

Att sedan Sveriges största utsläppare (inte mina gaser men är god tvåa) köper sig fria med "utsläppsrätter" får väl anses vara lite grann som att man "bör städa i eget hus innan man klagar på andra". Min hållning kommer alltid att vara väldigt skeptiskt till denna typen av (straff)skatt eftersom den varken öronmärks eller går att följa.

Sedan är Skandinaver väldigt bra på att återvinna. Att det sedan stjäls och skeppas utomlands för bränning på soptipp eller så... det får nog också regleras lite bättre innan vi börjar anmärka på andra nationer.

Sådan ”men dom då??” retorik funkar inte alls på mig. Sorry att jag fick dig att skriva så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli